Händel 2 csillagozás

Romain Rolland: Händel Romain Rolland: Händel Romain Rolland: Händel

Nem tanulmányt kap ebben a kis kötetben az olvasó, hanem egy csodálatosan felépített, kristálytiszta melódiákkal átszőtt zeneművet. Úgy találkozik Händellel, úgy hallja lenyűgöző muzsikáját, mintha maga is ott ülne a londoni opera tombolva lelkesedő közönsége között. Olyan elevenséggel, olyan hatalmas művészi erővel jeleníti meg Rolland Händelt és korát, amilyenre csak a legnagyobb írói lángelme képes. Händel lebilincselően olvasmányos, szuggesztív erővel és művészi gonddal megírt életrajza nemcsak a zenéjét szerető nagyközönségnek jelent majd maradandó élményt, hanem a zenei szakemberek körében is nagy érdeklődésre tarthat számot, tudományos pontossága és esztétikai ítéletei miatt.
Händel műveinek magyarországi népszerűsége nagymértékben indokolja a zenekedvelő közönségnek azt az igényét, hogy a régen hiányolt, valóban mesterien megírt Händel életrajzhoz is hozzáférjen.

Eredeti cím: Haendel

Eredeti megjelenés éve: 1910

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Kis zenei könyvtár Gondolat

>!
Gondolat, Budapest, 1967
346 oldal · keménytáblás
>!
Gondolat, Budapest, 1959
232 oldal · Fordította: Benedek Marcell
>!
Művelt nép, Budapest, 1956
230 oldal · Fordította: Benedek Marcell

2 további kiadás


Enciklopédia 4

Szereplők népszerűség szerint

Georg Friedrich Händel

Helyszínek népszerűség szerint

London · Dublin


Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

Arianrhod P>!
Romain Rolland: Händel

Sokan csak hallgatjuk a zenét, ki milyet szeret, és ritkán gondolunk a szerzőre mint személyre. Legtöbbször csak felszínes ismereteink vannak arról, mikor és hol élt, hogyan tanulta meg a csínját-bínját művészetének, melyet mi most élvezhetünk. Mindenki inkább azokat a művészeket próbálja jobban megismerni, akiknek az alkotásait jobban szereti, mint másokét. A teljességre ebben is ritkán törekszünk, hacsak persze nem vág a szakmánkba.

Gyerekként Händeltől sok áriát, kisebb műveket vagy oratóriumrészleteket énekeltem az iskolai kórusban, szerettem is ezeket, különösen boldogan hallgattam a legnépszerűbb műveit, a Vízizenét, Tűzizenét – ahogy a tanárom nevezte, – és a Messiást. De soha eszembe sem jutott ifjan magamtól Händel zenéjét hallgatni. Viharos ifjúságomat a romantikusok, a klasszikusok közül Beethoven, majd némiképp később Bartók, Kodály, Sztravinszkij és Rahmanyinov kísérte. Händel zenéje nekem akkor túl ünnepélyes, túl szenvtelen, távoli volt.

Egy barátom egyszer – akivel együtt lelkesedtünk hajdanán a jazzért és Wagnerért, – bevallotta, hogy már nem hallgatja kedvenceinket, idegesítik, ő a barokk zenéhez fordult, Purcell, Lully és Bach. Bach mindenekfölött. Leesett állal bámultam rá, szóhoz sem tudtam jutni akkor. Azt a talányos kijelentést tette, a jazzben és a többi kor zenéjében túl sok a hang. Akkor nem értettem, mit akart ezzel kifejezni.

Most idegesít sok régi kedvencem, és évek óta Händelt hallgatok. De csak most jutott el az érdeklődésem odáig, hogy meg akarjak róla többet tudni annál, hogy német volt, Halle városában született, majd angol királyi szolgálatba lépett, sikeres és elismert lett. Igen ennyi, mert ennél többet mindeddig nem tudtam róla.

Rolland szokásosan lélegzet-elállító stílusban megfogalmazott, rajongó szavait olvasva magamba szálltam. Mert egy fantasztikus egyéniség bontakozott ki a sorai közül. Händel minden volt, ami Mozart is, bár kevesen tudják. Gyerekként már komponált, virtuóz volt az orgonán és a zongorán (vagy annak elődjén). Ő tehetős családból származott, nem volt gond a taníttatása, nem kellett nyomorognia, és nem kellett olyan szolgálatokat elvállalnia, melyeket nem akart. Ilyen körülmények közt sok tehetség elsikkad, az övé nem. Szorgalmas, kitartó, nyitott elméjű és fáradhatatlan tanuló volt, nem vonta el a figyelmét a kötelességétől semmilyen kísértés. A végtelenségig lojális volt, midenekfelett becsületes. Nem volt romantikus, vagy filozófikus alkat. A szépséget és harmóniát kereste, de maximalista lévén, ezt soha egyetlen irányzatban sem volt képes megtalálni. Mindent megtanult, mindenféle irányzatot, stílust elsajátított, magába olvasztott, és egy magasabb rendű újat alkotott belőlük.

Ez a könyv nem sokat árul el a személyes életéről, Rolland nem megy bele az intrikákba, melyek teljes angliai tartózkodását végigkísérték, és megkeserítették az életét. Csak annyit tudhatunk meg, hogy felvette a kesztyűt, és zenéjével, kemény munkájával bizonyított, harcolt élete végéig. Időnként hónapokra mély depresszióba esett, ezekből kikeveredvén mindig néhány „örömzenét” alkotott.

Nem értesülünk szerelmi életéről, pedig a sorsa a színházakhoz, operaházakhoz, királyi és hercegi udvarokhoz kötötte, így biztos volt része kísértésben. Amit tudunk, hogy nem alapított családot, a zene volt a hitvese egész életében. Rolland nem a hagyományos, romantikus-regényes életrajzzal szolgál, hiszen hamis képet kapnánk, ha a művész gondolatait akarná rekonstruálni. Hogy mit gondolt, a zenéjét hallgatva tudhatjuk meg.

Amit viszont megtanulhatunk a könyvből, az, hogy milyen körülmények között, milyen helyszíneken mit tanult meg, kik voltak rá hatással kortársai közül és hogyan. Miért olyan Händel muzsikája, hogy ha igazán teljes figyelmünket fordítva felé, hallgatjuk, repes a lelkünk a nagy érzelmektől. Mély és igaz érzésektől.

A könyv felétől egy passióját hallgattam. Érdemes így olvasni ezt a könyvet, sokkal érthetőbbé válnak Rolland szakértő közlései, a műveket magyarázó mondatai ezáltal.

morin5>!
Romain Rolland: Händel

Rolland pedáns precizitással megírt, életrajzi tanulmányával minden bizonnyal Händel is elégedett lenne, mert az író tabuként kezeli a zeneszerző magánéletét, ellenben bőséges ismerethalmazzal szolgál a művek keletkezésének és hangszerelésének részleteiről. Ha az olvasó nem végzett konzervatóriumot, vagy legalább zeneiskolát, garantált hendikeppel indul az értelmezésben. A laponkénti (sokszor) féloldalnyi lábjegyzet szétzilálja a szöveget, míg a könyv a vége felé átmegy partitúrába.
Persze azért a korszakról kapunk valami – akár jellegzetesnek is nevezhető – képet, de nekem az olvasás közbeni „Best of Händel” hallgatás volt a legmaradandóbb élmény.


Népszerű idézetek

cassiesdream>!

Georg Friedrich Händel Halléban született, 1685. február 23-án, hétfőn. Apja hatvanhárom éves volt akkor, anyja harmincnégy.

Élete

Kapcsolódó szócikkek: 1685 · Georg Friedrich Händel
cassiesdream>!

A Chandos-Anthems (Zsoltárok) Händel oratóriumaihoz képest ugyanazok, mint Itáliai Cantatái az operáihoz képest: ragyogó vázlatok, eposzrészletek. E vallásos cantatákban, amelyek a herceg kápolnája számára készültek, Händel a kórusoknak adja a legfőbb szerepet: magának a Bibliának hangja éneke bennük, férfiak, hősies hang, megszabadítva a kommentároktól és érzelgős ömlengésektől, amelyekkel a német pietás ízetlenné tette.

Élete

padamak>!

„Nagypénteken szeretnék meghalni, abban a reményben, hogy feltámadása napján látom meg jó Istenemet, édes Uramat és Megváltómat.”
Kívánsága teljesült. Nagyszombaton, április 14-én, reggel nyolc órakor, a Messiás dalnoka Istenéhez szenderült.

98-99. oldal - Händel élete (Gondolat Kiadó, Budapest, 1967)

cassiesdream>!

A hallei egyetemi élet tele volt felháborítóan brutális szokásokkal. De intenzív volt a gondolat és a hit élete is. A teológiai fakultás a pietizmus tűzhelye volt. A diákok közül némelyek az extázisig menő vallásos gyakorlatokra adták magukat.

Élete

cassiesdream>!

Händel, aki mindig független szellem volt, egyformán távol tartotta magát a brutális szórakozásoktól és a misztikus szemlélődésektől. Vallásos volt, de minden szentimentalizmus nélkül. Egyébiránt művészember bajosan is érthetett volna egyet a pietistákkal, akiknek jámborsága gyakran elnyomta a művészetet. Még J. S. Bach is – aki szíve mélyén pietista – kénytelen volt nyilvánosan a pietisták ellen nyilatkozni, mert ezek bizonyos alkalmakkor ellenségek gyanánt álltak szemközt az ő muzsikájával. Hát még Händel, akinek semmi hajlama nem volt a miszticizmusra!

Élete

cassiesdream>!

Hamburg közönségében két párt alakult: egyik, a nagyobb számú, unta a vallást és szórakozni akart a színházban, a másik vallásos volt és nem akart operát, azzal az ürüggyel, hogy az a sátán műve, „opera diabolica”. A két párt között elkeseredett küzdelem folyt.

Élete

cassiesdream>!

A szó teste a beszédnek. A gondolat a lelke. A dallam ezeknek a lelkeknek aranyos napja (güldene Sonne dieser Seelen)", az a csodálatos légkör, amely beburkolja őket.

Élete

cassiesdream>!

Händel három vagy négy hónapot töltött Rómában. Bizalmas viszonyban volt Corellivel és a két Scarlattival, különösen Domenicóval, aki versengett vele, mint előadóművész.

Élete

cassiesdream>!

Mondják, hogy egy Ottoboni-estélyen zongorázó- és orgonázóverseny volt Domenico Scarlatti és Händel között. A zongorán eldöntetlen maradt a harc, de az orgonán Scarlatti volt az első, aki győztesnek nyilvánította Händelt. Később keresztet vetett, ha róla beszélt.

Élete

cassiesdream>!

Amikor Händel Halléban volt, anyja betegágya mellett meglátogatta Wilhelm Friedemann Bach, aki apja nevében meghívta Lipcsébe. Érthető, hogy ilyen körülmények közt Händel elhárította a meghívást.

Élete


Hasonló könyvek címkék alapján

Michael Talbot – Donald J. Grout – Joel Sheveloff: Olasz barokk mesterek
Christopher Fifield: Richter János
Harold C. Schonberg: A nagy zeneszerzők élete
Christoph Wolff: Johann Sebastian Bach
Alfred Amenda: Eroica
Frédéric Chopin
Harsányi Zsolt: Magyar rapszódia
Norman Lebrecht: Miért Mahler?
Dalos Anna: Tudós nő a Horthy-korszakban
Hubay Cebrián Andor: Apám, Hubay Jenő