Designgondolkodás 6 csillagozás

A garantált versenyelőny
Roger L. Martin: Designgondolkodás

Az innováció azt jelenti, hogy nem olyannak látjuk a világot, amilyen, hanem olyannak, amilyen lehetne. A legtöbb cég azonban kényszeresen ragaszkodik a hatékonysághoz és a bejósolhatósághoz. Nem csoda, hogy a forradalmi újítások olyan ritkák. Pedig a hatékony működés és az újító szellem nem oltja ki egymást.

A Desgngondolkodásban Roger Martin kiegyensúlyozza az innovációt és a meglévő ismeretek hasznosítását. Annál a cégnél, ahol elfogadják ezt a megközelítést, rendszeresek lesznek az áttörő újítások, így jelentősen nő a hozzáadott érték és a termelékenység, míg a költség csökken. A szerző a Procter & Gamble, a Hermann Miller, a Research in Motion, a Cirque de Soleil és mások példáján keresztül mutatja be a designgondolkodást az üzleti, a tudományos és a művészeti világban – proaktív gondolatokkal és színes történetekkel.

>!
Akadémiai, Budapest, 2010
172 oldal · ISBN: 9789630589345 · Fordította: Költő András

Kedvencelte 1

Várólistára tette 8

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

Péter_Fenyó_Fenyvesi>!
Roger L. Martin: Designgondolkodás

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

Nagyon jó könyv, sokat tanultam belőle arról, hogyan dolgozok és hogyan lehetne más.

PontHogy P>!
Roger L. Martin: Designgondolkodás

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

Egy csomó dolgot nagyon jól megfogalmaz, amit eddig csak „éreztem”, de nem tudtam volna logikusan kifejteni másoknak, akik esetleg nem épp úgy gondolkodnak, mint én. Rávilágított, hogy alapvetően designgondolkodó vagyok magam is és ez nagyon jól esett :)

Bevezet egy „tudástölcsér” nevű modellt a cégbe áramló információnak, mint erőforrásnak és annak az életciklusának ábrázolására. Nagyon jó és szemléletes dolog. Ezzel, egzakttá varázsolja a dizájn egyébként nehezen megfoghatatlan fogalmát és azt, hogy miért elképzelhetetlen folyamatos és szisztematikus dizájn és innováció nélkül egy cég élete, ha nem akar a süllyesztőbe veszni.

Szó van még abduktív érvelési logikáról, ami nem annyira szokásos az üzletben, illetve, hogy hogyan lehet összebékíteni a megbízhatóságra és az érvényességre törekvők egymástól nagyon más megközelítésű gondolkodását.

Vannak benne szokásos példa sztorik nagyobb amerikai cégekről, amik igen szemléletesek, bár nem feltétlen a legjobb példák, de a szerző nyilván őket ismerte. :)

Végig vegyesen használja a reliabilitás-megbízhatóság és validitás-érvényesség szópárokat. Nem tudom miért nem lehetett csak a magyar szavakat használni a fordításban, ez egy kicsit nehezíti az olvasást, de meg lehet szokni hamar.

macskabajsza>!
Roger L. Martin: Designgondolkodás

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

Az olvasása közben úgy éreztem magam, mintha megint az egyetemen ülnék, marketingkommunikáció órán. Vannak benne adatok, grafikonok, valós céges példák (Meki, P&G, Blackberry, iPhone).
Lehet, hogy ez hasznos tudás, ha amerikaiak vagyunk, vagy van ötletünk céget alapítani.
Ám 2021-ben, Közép-Kelet Európában szerintem ezek a példák nem annyira használhatóak. (Ez egy 2010-es könyv).

Érdekességnek jó, nem veszítünk vele, ha elolvassuk.


Népszerű idézetek

PontHogy P>!

Jobs nem a designerek csapatát vezeti, hanem a designgondolkodás elsőbbségét biztosító környezetet teremt.

134. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

A csak felfedezést alkalmazó vállalkozások rövid életűek. Önmagában ugyanis a felfedezés nem teremti meg a további felfedezéshez szükséges anyagi alapot.

A felfedezés: az üzlet kitalálása. Jóllehet a siker nélkülözhetetlen feltétele, a felfedezés iránti kizárólagos elköteleződés vezet ahhoz hogy az újonnan induló vállalkozások kilencven százaléka az alapítást követő két éven belül csődbe megy. A felfedezés önmagában nem elegendő a sikerhez.

29. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

A jó cég sohasem ereszti szélnek a tervező szemléletű munkatársakat – mondván, hogy munkájukra már nincs szükség –, hanem arra készteti őket, hogy új megoldandó rejtélyeket keressenek.

74. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

… az úgynevezett „folyamatosan alakuló stratégia” az egyik ilyen védekezési mód. Előszeretettel alkalmazzák azok a cégek (és vezetők), akik nem képesek előre tervezni és ezt ravaszul a kaotikus környezetre kenik.

75. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

… azokban a szervezeti kultúrákban, ahol a megbízhatóság áll a piedesztálon, a rejtélyek megfejtése viszont nem számít értékes tevékenységnek, a K+F osztály hajlamos lesz kizárólag az F-re koncentrálni, a K pedig lassacskán elsorvad.

107. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

… a designgondolkodás az intuíció és az analitikus gondolkodás, az érvényesség és a megbízhatóság közötti gyümölcsöző egyensúly fenntartását jelenti.

124. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

A vezérigazgató viselkedése és üzenetei meghatározzák a szervezeti kultúrát. Ha egy akadályt látva panaszkodni kezd, úgy kezeli, mintha legyőzhetetlen volna, és a minél könnyebb ellenállás irányába, oldalazva próbálja megkerülni, ezt a többi munkatárs is gyorsan eltanulja tőle. Ha mindig azt követeli meg az ügyvezetőktől, hogy innovatív ötleteiket dedukció vagy indukció útján szerzett bizonyítékokkal támogassák, nem engedi, hogy a szervezetben más gondolkodásmód terjedjen el. Ha keményen megbünteti azokat, akiknek nem sikerült egy újításuk, könnyen elérheti, hogy az abduktív logika teljesen tiltottá váljon.

126. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

„Mindig is Így csináltuk” – ezt a mondatot lehetne az innováció sírkövére vésni

126. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny

PontHogy P>!

Aki nem törekszik a látottak minél mélyebb és teljesebb megértésére, hanem megelégszik a felszín kapargatásával az csak a meglévő modellek megerősítésére és ismételgetésére alkalmas ismereteket gyűjt be. Nem szerez új tudást, csak bebetonozza a régit.

143. oldal

Roger L. Martin: Designgondolkodás A garantált versenyelőny


Hasonló könyvek címkék alapján

Weiser István: Az árazás 48 törvénye
Weiser István: A vásárlói élményteremtés művészete
Domán Zsolt – Szőke András: Online kampányok csúcsra járatva
Szabó Tibor (szerk.): A cégmenedzselés kézikönyve
Veres Attila: Automatizált értékesítési modell
Pongor-Juhász Attila: Vevőszerző marketing kulisszatitkok vállalkozóknak
Kovács István – Barta Judit – Fazekas Judit – Harsányi Gyöngyi – Miskolczi Bodnár Péter – Ujváriné Antal Edit: Az üzleti élet szerződései
Len Rogers: Marketing a kisvállalkozásban
Somorjai Gáborné: Vállalkozói, gazdasági és marketing-ismeretek a szépségiparban
Stummer Balázs: Így lehetsz vállalkozó!