Story 11 csillagozás

a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei
Robert McKee: Story Robert McKee: Story

„Senki ​nem képes megmondani, hogy mi eladható és mi nem, mi lesz kasszasiker és mi teljes fiaskó, mert ezt senki nem tudhatja előre. A hollywoodi bukások ugyanazon pénzügyi számítások alapján készülnek, mint a nagy kasszasikerek. Ebben a művészetben semmire sincs garancia. Ezért van az, hogy annyian gyötrődnek azon, hogy »betörjenek«, hogy »megcsinálják a szerencséjüket«, vagy szenvednek »kreatív nézetkülönbségek« miatt.”

Robert McKee 1984 óta tartja híres Story-szemináriumait szerte a világban. Temérdek hollywoodi filmkészítő tartja legfontosabb mesterének, inspirációforrásának az idén hetvenéves forgatókönyvírót, aki a mai napig konzultánsként több amerikai stúdió produkciójában. A Story az egyik legfontosabb könyv a forgatókönyvírás témájában: a klasszikussá vált dialektikus, drámaelméletre alapozó forgatókönyv-megközelítést továbbviszi és a forgatókönyvet narratív struktúrájában fogja meg, különös hangsúlyt fektetve a nézőre tett érzelmi hatásra. McKee könyve kötelező… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2011

>!
Filmtett Egyesület, Kolozsvár, 2019
356 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789730299496 · Fordította: Jakab-Benke Nándor, Zágoni Balázs
>!
Filmtett Egyesület, Kolozsvár, 2011
356 oldal · ISBN: 9789730117042 · Fordította: Jakab-Benke Nándor, Zágoni Balázs

Enciklopédia 19

Szereplők népszerűség szerint

Hamlet · William Shakespeare · Victor Frankenstein · őrült · pszichiáter

Helyszínek népszerűség szerint

Európa · Hollywood


Kedvencelte 1

Most olvassa 5

Várólistára tette 25

Kívánságlistára tette 39

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

puroszleo I>!
Robert McKee: Story

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Egy árnyalattal kevésbé irritáló a tipikus amerikai jófejkedő stílusa, mint Syd Fieldé vagy Egri Lajosé, de azért forgattam így is rendesen a szememet.

Ami a tartalmi részét illeti, az viszont nagyon jól összeszedett, világos és használható, sokat tanultam belőle. McKee szíve érezhetően Hollywood esztétikája felé húz, de ez egy hozzám hasonló, forgatókönyvírással kacérkodó kezdő számára azt hiszem, egyáltalán nem baj, sőt.


Népszerű idézetek

Qwerf>!

Végül, a történet befolyásoló erejének köszönhetően meg kell vizsgálnunk a művész társadalmi felelősségét is. Nem hiszem, hogy az volna a feladatunk, hogy kigyógyítsuk a társadalmat a betegségeiből, vagy megújítsuk az emberiségbe vetett hitet, vagy javítsuk a társadalom közérzetét vagy akár önmagunkat kifejezzük. Azt hiszem, mindössze egy felelősségünk van: az igazat mondani.

102. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: igazság
Qwerf>!

A hatalmon lévők soha nem akarják azt, hogy érezzünk. A gondolatokat ellenőrizni és manipulálni lehet, de az érzelmek önfejűek és kiszámíthatatlanok. A művészek azáltal fenyegetik a hatóságokat, hogy leleplezik a hazugságot és változás iránti vágyat ébresztenek. Ezért van az, hogy amikor zsarnokok kerülnek hatalomra, a kivégzőosztagok első célpontjai között ott lesznek az írók.

102. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: író · manipuláció · zsarnokság
Qwerf>!

…nagyon is személyes, sőt, egocentrikus okok miatt érzünk együtt a főhőssel. Amikor azonosulunk vele, akkor igazából saját magunknak drukkolunk: a mi vágyainkat szeretnénk elérni. Így, empátia által – egy fiktív karakterrel azonosulva – tesszük próbára saját emberiességünket. A történet ajándéka az, hogy a sajátunkon messze túlmutató életeket is meg tudunk élni: ezer és ezer más világban és időben álmodhatunk és küszködhetünk, a létezés bármilyen mélységéig eljutva.

111. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: empátia · történet
5 hozzászólás
Qwerf>!

A filmforgalmazók kedvenc vicce így hangzik: egy tipikus európai film aranyszínű, napsütötte felhőkkel indít. Aztán még gyönyörűbb, tejszínhabszerűen bodorodó felhőket látunk. Ami után még nagyszerűbb, bíborvörös fényben úszó felhőket. Egy hollywoodi film aranyszínű, napsütötte felhőkkel indít. A második snittben egy 747-es Boeing jön ki a felhőkből. A harmadikban pedig felrobban.

159. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: Európa · film · Hollywood · mozi
agneadra>!

A kortárs értékek – siker, szerencse, hírnév, szex, hatalom – kényszeres hajszolása tönkretesz, de ha erre időben rájössz és megszabadulsz ettől a megszállottságtól, visszanyerheted önmagadat.

99. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Qwerf>!

Ez nem azt jelenti, hogy az emberek ne lennének őszinték. Egyszerűen felismerjük, hogy mindenki álarcot hord a nyilvánosság előtt. Azt tesszük és mondjuk, amiről éppen azt hisszük hogy tenni és mondani kell, mialatt igazából valami teljesen mást érzünk és gondolunk. De így kell tennünk. Megtanuljuk, hogy a szívünk nem lehet a szánkon. Ha mindenki azt tenné és mondaná, amire gondol, a világ egy hatalmas diliház lenne. Sőt, pont innen tudod, hogy épp egy bogarassal van-e dolgod. Ők azok a szerencsétlenek, akik elvesztették a belső hangjukat és azt teszik és mondják, amihez éppen kedvük szottyan: ezért bolondok.
Valójában gyakorlatilag lehetetlenség, hogy bárki – még az őrült is – teljesen ki tudná fejezni belső gondolatait. Bármennyire is ki szeretnénk nyilvánítani legbelsőbb érzéseinket, azok mindig kisiklanak kezünkből. Sohasem mondjuk ki a teljes igazságot, merthogy ritkán birtokoljuk. Vegyük a következő helyzetet, ahol elszántan ki szeretnénk fejezni legbelsőbb, legigazabb gondolatainkat és érzelmeinket: pszichoanalízis. A páciens a kanapén fekszik, éppen a szívét önti ki. Megértésre vár. Nincsenek akadályok. Semmi sem túl bizalmas vagy titkos. S mialatt ezeket a szörnyű gondolatokat és érzéseket felszínre hozza, mit csinál a pszichiáter? Csendesen bólogat és jegyzetelget. S mi van azokban a jegyzetekben? Ami nem lett kimondva: a titokzatos, tudattalan igazságok, amik a páciens gyomorszorító vallomása mögött vannak. Semmi sem az, aminek látszik. Nincsen szöveg szubtextus nélkül.

199. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: őrült · pszichiáter · pszichoanalízis
Qwerf>!

Gondoljunk csak Hamletre, aki a valaha megírt legkomplexebb karakter. Nem is háromdimenziós, hanem tíz-, tizenkét- vagy végtelen dimenziós. Spirituálisnak tűnik, amíg nem kezd káromkodni. Ophéliával először szerető és gyöngéd, majd érzéketlen, sőt szadista. Bátor, majd hirtelen gyáva lesz. Időnként hideg és óvatos, máskor impulzív és meggondolatlan: megszúr valakit a függöny mögött, anélkül hogy tudná, pontosan ki az. Hamlet könyörtelen és együtt érző, büszke és öngyűlölő, szellemes és szomorú, fáradt és mozgékony, világos és zavart, józan és őrült. A karakter egy majdnem minden elképzelhető emberi vonást ötvöző élő ellentmondás.

298. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: Hamlet · William Shakespeare
Qwerf>!

Ellenzek minden cenzúrát. Az igazság keresése közben szándékosan el kell szenvednünk a legcsúnyább hazugságokat is. Ahogy Justice Holmes mondta, hinnünk kell a gondolatok közterében. Ha mindenki hangot adhat a véleményének – még az irracionálisan radikális és a legkegyetlenebb reakcionista is –, az emberiség meg fogja vizsgálni az összes lehetőséget, és a végén jól fog dönteni. Még egyetlen civilizáció sem ment tönkre attól, hogy a polgárai túl sok igazsággal szembesültek.

102. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Qwerf>!

A szereplő igazi jellemét csak a dilemmában hozott döntésével lehet kifejezni. Az ember az, ahogyan dönt nehéz helyzetben – minél nagyobb a nyomás, annál igazabb és mélyebb az ábrázolt jellem.

296. oldal

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei

Kapcsolódó szócikkek: döntés
Endre_Halász>!

Arra a kérdésre, hogy egy eseménysorozat valójában egy jelenetet alkot-e, általában egy másik kérdés megválaszolásával lehet választ adni: meglehetett volna írni „egyben”?

29. oldal, 2.fejezet – A szerkezet spektruma

Robert McKee: Story a forgatókönyv anyaga, szerkezete, stílusa és alapelvei


Hasonló könyvek címkék alapján

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve
Egri Lajos: A drámaírás művészete
Bíró Yvette – Marie-Geneviéve Ripeau: Egy akt felöltöztetése
Krigler Gábor: (folyt. köv.)
William Goldman: Mit is hazudtam?
Syd Field: Forgatókönyvírók munkafüzete
Syd Field: Forgatókönyv
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve
Szabó Magda: Abigél – Forgatókönyv
Quentin Tarantino: Ponyvaregény