Öngyilkosok ​klubja – Három kisregény 17 csillagozás

Robert Louis Stevenson: Öngyilkosok klubja – Három kisregény

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

A ​kamaszévek „kincses szigetén” találkozott utoljára a felnőtt magyar olvasó Robert Louis Stevenson 1850–1894 nevével. Emlékezete minden bizonnyal ilyesfajta képet őriz meg íróról: mult századi jelenség – visszahozhatatlanul távoli, mint a gyerekkor. Stevenson azonban korántsem csupán ifjusági iró, mint ahogy nem is egyértelmően romantikus. Az a két évtized pedig (1878-2894) a századvég, a késő Viktória-kor, amelyben művei gyökereznek, az a társadalmi és irodalmi atmoszféra, amely átjárja őket, éppenséggel távol áll a boldog békeidő idilli egyszerűségétől. Robert Louis Stevenson tipikus századvégi figura. Átmeneti jelenség; legértékesebb tulajdonságai: a továbbvezető tendenciák, a műveiben felsejlő XX. századi távlatok. Meséi és egzotikus históriái Maughamot és Forstert előlegezik, kriminalisztikai kisérletei Chestertont és Greene-t, történelmi regényei pedig Hardyt és a lélekelemző modern regény nagyjait. Fő érdeme, hogy sikeresen házasította össze Flaubert-t Dumas-val… Nincs… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1878

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: A Világirodalom Remekei Európa

>!
Európa, Budapest, 1970
354 oldal · keménytáblás · Fordította: Göncz Árpád

Enciklopédia 1


Most olvassa 1

Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 4


Kiemelt értékelések

kaporszakall >!
Robert Louis Stevenson: Öngyilkosok klubja – Három kisregény

Stevenson A kincses sziget révén félévszázados ismerősöm, de ezt a három írását is olvastam már, kb. e kötet megjelenése után nem sokkal. A mostani újraolvasásakor beugrott pár emlékfoszlány, de nem túl sok; így maradt még elég meglepetésnek való.

A három írás közül az első egy több fejezetes elbeszélés, 1892-ből, az író óceániai 'korszakából'. Korrekt kis kalandos történet, de semmi különös – Jack Londontól látni hasonlókat.

A címadó Öngyilkosok klubja 1878-ban 3 folytatásban, folyóiratban jelent meg először; a bűnügyi novella korai példánya, Edgar Allan Poe példája nyomán, Conan Doyle Holmes-történeteit előlegezve. Érdekes, de nem múlja felül a viktoriánus krimi megszokott színvonalát.

Végül az utolsó írás – az egyetlen valódi regény a kötetben 1889-ből, – kárpótol az eddigi esetleges középszerűségért. Az öncélú gonoszság páratlan természetrajzát adja, megfelelően kalandos (sőt, a végére kissé túl is bonyolított) cselekmény kíséretében, ám a cselekmény itt a jellemrajzzal szemben háttérbe szorul. A címadó főszereplő bármelyik pszichopatákról szóló tankönyv kiváló illusztrációja lehetne; jómagam nemrég olvastam Robert D. Hare Kímélet nélkül c. kötetét, s ha a szerző irodalmi példákat is idéz (nem tett ilyet), keresve sem találhatott volna jobbat Ballantrae örökösénél.

Az első két írás miatt csak három csillagra taksáltam volna, de a harmadik felhúzta a kötetet négyre.

oscarmániás>!
Robert Louis Stevenson: Öngyilkosok klubja – Három kisregény

Göncz Árpád olyan műfordító, aki egyszerre tudja visszaadni a XIX. század nyelvezetét és stílusát úgy, hogy közben lebilincselően olvasmányos az új évezred hajnalán is.
Az utolsó kisregény, A ballantraei örökös hátat borzongattató történetét emelném ki.
Gondoltam írok pár frappáns idézetet, de akkor hol marad a fellelés öröme?(Pölö: „ ha az aranyból nem maradt sok, józan eszükből még annál is kevesebb”, vagy „ ami meg a hálát illeti, hamarabb fej tejet a bazaltkőből” stb., a többit mindenki találja meg önállóan .)
Van itt minden, mint a jó boltban, ahogy szokták mondani : polgárháború Skóciában, szerelmi háromszög egy ősi családi fészekben, részegeskedő kalózok és rejtélyes kincs; főhőseink révén „bejárjuk Tolnát, Baranyát ”: a gyarmati harcokkal terhelt Indiától Kanada vérszomjas őslakosaitól nyüzsgő rengetegjéig követik egymást a kalandok. Aminek kiindulópontja két testvérnek bonyolult pszichológiai hadviseléssel nehezített párharca, nem a vagyonért, hanem az elsőségért.

P_Misaly>!
Robert Louis Stevenson: Öngyilkosok klubja – Három kisregény

Számomra egyértelműen a címadó kisregény, az Öngyilkosok klubja jelentette a kötet csúcspontját. A stílus, a történet, a fura, néha már extrém figurák (beleértve a főszereplőket is), mind-mind nagyon egyben vannak. Ha csak ezt az egy írást értékelem, ez öt csillag az ötből. A másik két kisregény szerintem felejthető, főleg a Ballantraei örökössel nem tudtam mit kezdeni, szétesik az egész. Talán az érződik rajta, hogy Stevenson több évig írta; valószínűleg sokszor neki sem volt kedve folytatni, amire célozgat is az előszóban.

Gabriella_Balkó>!
Robert Louis Stevenson: Öngyilkosok klubja – Három kisregény

Később írom az értékelést, minthogy olvastam a könyvet, de emlékszem, hogy nagyon-nagyon tetszett! Csak ajánlani tudom. :)


Népszerű idézetek

Hellion>!

Ezennel tanúsítom, hogy Uma, Fa'avao lánya, Falesában … szigetén, egy hétre törvénytelenül hozzáment Mr. John Wiltshire-hez, s hogy Mr. Wiltshire-nek, ha kedve tartja, bármikor joga van őt a fenébe küldeni.

14. oldal

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Mikor a szigetet megpillantottam, már nem volt éjszaka, s még nem volt reggel. A hold már nyugaton járt, lemenőben, de még fényesen csillogott. Keleten, a rózsaszín hajnalpír kellős közepén, mint a gyémánt, villogott az esthajnalcsillag. A parti szellő szembefújt velünk, kábító vadcitrom- és vaníliaszagot, s még más szagokat is hozott, de a többi nem volt olyan tiszta, mint ez a kettő; hűvösétől prüsszentenem kellett. Meg kell mondanom, évekig éltem egy korallszigeten, a járat mentén, nagyrészt bennszülöttek közt, egyedül. De ez itt most egészen más, még a nyelv is idegen lesz; az erdők és hegyek képe, ritka illatuk fölpezsdítette a véremet.

Kapcsolódó szócikkek: Esthajnalcsillag
Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Már majdnem öreg este volt; a falu illatozott a fáktól, virágoktól, tengertől s a fövő kenyérfagyümölcstől; a zátony felől szépen zúgott a tenger, és messziről a fák és házak közül kellemes férfi- és gyerekhangok hallatszottak.
Jólesett mélyen beszívnom a szabad levegőt, jólesett, hogy végre nem a kapitányt, hanem ezt a lányt látom az oldalamon. Szakasztott úgy éreztem, mintha az óhazából való volna, egy pillanatra elfeledkeztem magamról, megfogtam
a kezét, hogy úgy sétáljunk. Ujjaink összekulcsolódtak, hallottam, hogy mélyen és szaporán lélegzik, majd hirtelen arcához szorította a kezem: – Te jó! – kiáltotta, és előreszaladt, majd megállt, visszanézett, mosolygott, így vezetett
át a bozót szegélyén, s szép nyugodtan hazáig.

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Igazam is volt, meg nem is; a könyv nyert meg vesztett is vele; mélységének, élethűségének hasznára vált, tüzének, erejének, és mint egyik kritikusom oly okosan megjegyezte, „hömpölygő drámai ritmusának” kárára. Ugyanez a
vájtfülű és nyájas kritikus panaszkodik Mackellar „kotrógép-emlékezetére” mely „csöbörszám dönti a tényeket”; s el is hiszem, hogy a panasza megalapozott, bár én magam másként vélekedem. Az én szerelmetes realizmusom
módszer-kérdés: szerintem magától értetődik, hogy az ember megörökítsen nemcsak minden olyasmit, aminek talán meg kellett történnie, de azt is, ami megtörténhetett: ez a realizmus hitelesíti magát a könyvet, de a mesét is,
amelyet feldolgoz.

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Mindig is úgy éreztem, hogy a kíváncsi ember számára pompás olvasmány az olyan beszámoló, amely elmondja, hogyan született a történet az író agyában, honnan hová tartott, milyen utat járt be az ötlet, milyen tényeket
hasznosított, mit írt az író könnyen és mit nehezen, s hogy a befejezett mű milyennek mutatkozik nemzője szemében. Hajlok rá, hogy ha az ilyesmit a könyv elejére helyezik, pimaszságnak minősítsem; de ha utóvédként áll a kötet
végén, akkor néha még hasznos célt is szolgálhat. Megeshet, hogy a történetet már végigolvasta valaki, de a lefekvés szokott időpontjáig még maradt vagy fél órája; vagy azért vette a könyvet, hogy elűzze az utazás unalmát, s a
regényt már végigolvasta az utolsó lapig, de még nem érkezett útja végére; ilyenkor az ember már nem szívesen fog hozzá semmiféle újhoz, de arra még hajlandó, hogy egy keveset elidőzzön ugyanazokon a gondolatokon,
amelyeket már oly régóta követett, s most meg más oldalukat nézze. A bűvész, miután kezével már bemutatta a trükköt, néha még egy másodikat is kínál, és azzal szerez nézőinek új örömet, hogy megmagyarázza a
szemfényvesztés titkát. Szeretném, ha ezt is ilyen üres percekre szánt utójátéknak tekintenék.

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

egy befagyott tóra nyílt kilátás: lehetett vagy egy
mérföld hosszú; körös-körül erdő borította dombok és völgyek, fölöttünk a hófehér hegyek, s még feljebb a hold a felhőtlen égen. Szellő se rezdült; valahol megroppant egy ág; elcsöndesedett a tábor nesze is, elnyelte a mindent
körülvevő némaság. Most, hogy a nap is, a szél is elült, úgy rémlett, szinte meleg van, akár egy júliusi éjszakán; különös érzékcsalódás, mikor föld, víz, levegő egyaránt pattanásig feszül a metsző hidegben.

Hellion>!

Igen, minél tovább élünk, annál jobban megértjük Arisztotelész és a többi ókori filozófus bölcsességét, s bár világéletemben mohón vágytam a jogos elismerésre, szívemre tett kézzel tanúsíthatom, hogy nincs az a dicsőség, melynek megszerzéséért vagy megtartásáért érdemes volna az emberi méltóságot akár a legcsekélyebb mértékben is föláldozni. Még a puszta életért sem.

Eszter_Balogh_3>!

Jobban nem is tudnám kifejezni, hogy mennyire megvettem az emberi logikát.

201


Hasonló könyvek címkék alapján

Charles Dickens: Karácsonyi ének
Arthur Conan Doyle: Sherlock Holmes kalandjai
Dickens Károly: Karácsoni ének
Charles Dickens: Martin Chuzzlewit I-II.
Charles Dickens: Nickleby Miklós élete és kalandjai
Wilkie Collins: Párbaj az erdőben
Wilkie Collins: A kísértet
Charles Dickens: Nagy várakozások
Charles Dickens: A Jarndyce-örökösök
George Eliot: Middlemarch