The ​Big Sheep 1 csillagozás

Robert Kroese: The Big Sheep

Los ​Angeles of 2039 is a baffling and bifurcated place. After the Collapse of 2028, a vast section of LA, the Disincorporated Zone, was disowned by the civil authorities, and became essentially a third world country within the borders of the city. Navigating the boundaries between DZ and LA proper is a tricky task, and there's no one better suited than eccentric private investigator Erasmus Keane. When a valuable genetically altered sheep mysteriously goes missing from Esper Corporation's labs, Keane is the one they call.

But while the erratic Keane and his more grounded partner, Blake Fowler, are on the trail of the lost sheep, they land an even bigger case. Beautiful television star Priya Mistry suspects that someone is trying to kill her – and she wants Keane to find out who. When Priya vanishes and then reappears with no memory of having hired them, Keane and Fowler realize something very strange is going on. As they unravel the threads of the mystery, it soon becomes… (tovább)

>!
308 oldal · ISBN: 9781250088444

Enciklopédia 1

Helyszínek népszerűség szerint

Los Angeles


Kedvencelte 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

>!
Noro MP
Robert Kroese: The Big Sheep

A Nagy Birka/Tudatzavar azt mutatja be a maga abszurd-szatirikus módján, miből lesznek a hírességek, és hogyan lesz egy emberi lényből eladható termék. Mindezt azonban több réteg birkabőr ponyvába csomagolja a könnyebb eladhatóság érdekében. Irónia? Feltétlenül. Szándékos? Ki tudja.

A történet – nem meglepő módon – a chandleri stílusú, hardboiled krimi és a kortárs “buddy cop” (zsarupáros) toposzaira építkezik. Ezeket eleinte sajnos meglehetősen klisés és kidolgozatlan sci-fi elemekkel próbálja színesíteni. A veterán SF-olvasóknak szüksége lehet némi birkatürelemre, amíg a repülő autók és pusztuló, a rend és a törvény által magára hagyott városrészek elavult ötletein kérődzik a szerző. A könyv első felét így a főszereplőknek kell eladniuk: az excentrikus nyomozó és kemény öklű, humorérzéket sem nélkülöző társa duójának. Megkockáztatom, hogy az író jobb érzékkel nyúl a krimihez, mint az SF-hez, még attól sem riad vissza, hogy egyes bevált motívumokat a visszájára fordítson. A nagy mesterdetektív például sosem magyarázza el töviről hegyire, milyen nyomok vezették el következtetéseihez, ő ugyanis “fenomenologikus inkvizítor”, aki nem a részleteket, hanem a nagy egészet vizsgálja, és az intuitív ugrásoktól sem riad vissza. A figura nyomokban valóban hasonlít Dirk Gentlyhez, a holisztikus nyomozóhoz, de ez legjobb esetben is csupán felszínes utalás. Társa viszont színtiszta Marlowe, a cinikus humorától a könnyen eljáró kezéig. De a hőseinkhez menetrendszerűen bekopogtató “végzet asszonya” is egészen másnak bizonyul, mint azt gondolhatnánk. A szereplők természetesen klisék, ha nem is mind a megszokott formájukban jelennek meg – de ez valahol kihagyhatatlan része a stílusparódia nevű játéknak.

Ám ahogy a nyomozás halad előre, idővel az izgalmas ötletek is megérkeznek. A birkológusok kutatásai ugyanis jóval mélyrehatóbbak és érdekesebbek a vártnál. Bár el kell ismerni, hogy elég abszurdak. De most őszintén, mit vártál egy olyan könyvtől, aminek az a címe, hogy A Nagy Birka?*
Szintén kreatív módon alakulnak a zakkant színésznőt körüllengő rejtélyek is, amelyek a figyelmes olvasót arra késztethetik, hogy átértékelje nem csak a regény látszólagos felszínességét, de a minket IRL is körülvevő médiadzsungel működését is. Óvatosan talán kijelenthetjük, hogy a termék nyomokban Philip K. Dicket tartalmaz (az önazonosság kérdését például hasonlóan közelíti meg), de ez többnyire csak látszat, amelyet vicces áthallások próbálnak felerősíteni. spoiler Ki kell emelnem viszont, hogy remek érzékkel vindikálja a pusztulat-klisé szerepeltetését, amikor az egyik városi hadúrról meglepő és mulatságos dolgok derülnek ki. Tehát a fél-apokaliptikus városkép megjelenése mégsem teljesen öncélú a történetben (ellentétben a repülő autókkal).
Sajnos ahogy a háttérvilág erősödik, a cselekmény kezd egy kissé széthullani. A főgonosszal vívott szópárbajt olvasva például nem tudtam eldönteni, hogy vajon egy posztmodern “parlor scene”-nel van dolgom (amelyben a nagy detektív minden jól elmagyaráz), vagy a szerző csak az elhullajtott történetszálakat próbálja kétségbeesetten összefonni.

A végösszeg mind a sci-fi, mind a krimi elemek szempontjából erős közepesnek mondható. Jó ötletek, jópofa karakterek jelennek meg a sztoriban, de sok a felejthető momentum. Segített volna, ha a szerzővel még idejében kidobatják a fölösleges sallangokat és feszesebbre húzatják a kulcsjeleneteket. A hangulat azonban kellemes, ha bírod a noirt és a száraz humort. A könyv szerintem inkább a krimiolvasók ízléséhez áll közelebb, sci-fi rajongók talán jobban teszik, ha egyfajta paródiaként állnak hozzá.

*Valószínűleg bejátszik egy lefordíthatatlan szójáték is, Chandler A hosszú álom (The Big Sleep) c. regényére reflektálva.

4 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
Noro MP

“That’s a really big sheep,” said Erasmus Keane, his observational powers functioning as flawlessly as ever.

(első mondat)

>!
Noro MP

When we weren’t on a case, I felt like a babysitter for a manic-depressive eight-year-old. When we were on a case, I alternated between feeling like I was chaperoning a chimpanzee on acid and having flashbacks to Mr. Feldman’s advanced calculus class

Chapter 2

1 hozzászólás
>!
Noro MP

“No, Keane,” I said. “Not ‘perhaps.’ Death isn’t a detail you can overlook. It’s a hard and fast category. Dead men don’t steal sheep.”

Chapter 4

>!
Noro MP

“The ability to correlate one’s condition with external circumstances doesn’t preclude the possibility of a pathological response,” Keane said. “It’s perfectly natural to be paranoid if people are out to get you. It’s also perfectly natural to hemorrhage internally when exposed to the Ebola virus. Neither condition, however, is optimal.”

Chapter 19

>!
Noro MP

“Sadly,” she said, “you’ve made a miscalculation of your own.”
“Really,” said Keane flatly. “And what might that be?”
Selah smiled. “I’m not a rational person.”

Chapter 28

>!
Noro MP

There seemed to be sort of a general agreement that the Los Angeles freeway system was an experiment that hadn’t really worked out, like nuclear power or rap metal.

Chapter 2

Kapcsolódó szócikkek: Los Angeles
>!
Noro MP

Being a TV star must really not be what it’s cracked up to be if the life of a sheep seems preferable.

Chapter 20


Hasonló könyvek címkék alapján

Margaret Atwood: The Year of the Flood
Nancy Kress: Beggars in Spain
Greg Bear: Hull Zero Three
Bruce Sterling: Schismatrix Plus
Laura DiSilverio: Incubation
Monica La Porta: The Priest
Frank Herbert: The Eyes of Heisenberg
Paul Di Filippo: Ribofunk
Loretta Lost: Clarity
Anthony O'Neill: The Dark Side