Először is úgy tűnik, hogy már időtlen idők óta nem olvastam valamit csak úgy, saját örömömre, tanulási szándék nélkül. Másodszor, egy másik világ a fejemben, mikor utoljára képregényt olvastam, ami ha emlékeim nem csalnak a Sandman volt. Furcsa élmény mindenképp újra ezt a múfajt olvasni és Tokyo szelleme esetében igencsak kettős.
Először is nem igazán vagyok megelégedve vele, mégis úgy érzem, nem húzhatom le nagyon a csillagozását. S építsük fel szépen az elejétől.
A kiadás természetesen igényes és elképesztő, mint mindig. Az utóbbi időben párom elkezdett nagytételben román könyveket vásárolni, melyek megközelítőleg a magyar könyvek harmadáért kaphatóak. Ugye? Vajon miért? Sok oka van, ennek az egyik a minőség. Kimondottan gyengébb a papír, a borítóterv, a borító anyaga, a nyomda is láthatóan halványabb és így tovább. Mióta megfigyeltem ezt a különbségét és az érezhető olvasásélmény különbséget, azóta külön értékelem a Fumax minőségi kiadványait. Puszi nekik.
A rajzok irtózatosan jók. Imádom a stílust és a dinamikát, imádom a testeket és az arcokat, elképesztően ügyesen lavírozik a rajzoló, a részletesség és a sejtelmesség között. Rájöttem, hogy az efféle, olykor elnagyoltnak tűnő stílus sokkal közelebb áll hozzám, mint a Lock and Key már-már realisztikus megközelítése. Ennek a képregénynek szerintem a képi világa és a hangulata az erőssége. Egyszerűen beszív.
Apropó hangulat. Itt kezdődnek a problémáim, melyért nem büntetem a kötetet, mert nem igazán értem, mi történt, pontosan ezért kénytelen-kelletlen szándékos írói eszközként fogom fel. A világépítés két véglet között mozog. Elképesztően ügyesen festi le a társadalmi hangulatot, a média elkorcsosult valóságát, a hierarchia szélsőséges mivoltát. Igencsak ügyesen érzékelteti a média szerepét a mai világban és elképesztően brutálisan a pofánkba nyom igencsak sok mindent. Szex, erőszak, függéség, a társadalom egyszerű valósága, igazán mély mozgatórugók.
De…mi a fene ez a Drót? Értem én, hogy tele van a monitorom csöcsökkel és az is igencsak érdekes, hogy mi történik a Csöcstornádó 6547. részében, de azért ez igencsak kevés ahhoz, hogy…vagy mégsem? Nem ugyanazt csináljuk ma a Netflixen? Nem ugyanezt tesszük a késő éjszakai internetböngészeten? Instagram? Facebook?
Mi a helyzet a két japán…szuperkatonával? Projekttel? Hogy nevezzem őket? Talán nem is lényegesek, csak két erő, mely egymásnak feszül? Lehet. Nem rajtuk van a lényeg. Hanem Led-en és Debbie-n, akik élete egysíkú és semmi más körül nem forog csak a szerelem és a függőség libikókájának…ahogy a valóságban is, sok háztartásban.
Értitek, miért nem tudom lehúzni? Nem vagyok elégedett az írással, nem vagyok elégedett a világépítéssel, de még csak a karakterekkel sem. Úgy érzem, mintha el lenne kissé fuserálva a történet, de valószínűleg egy regény mélységét várom egy sokkal szövegszegényebb műfajtól. Ami hiányzik, az igazából hiányozhat, mert hangsúlytalan. Ami hiányzik az rám van bízva, talán?
Nem maradéktalanul tökéletes élmény, de ennek ellenére egy fontos mű, sokat mondó, elgondolkodtató. S k***a szép. S ez már elég a művészetnek.