Hol ​van Isten a bajban? 8 csillagozás

Gondolatok a hitről és a szenvedésről
Richard Leonard: Hol van Isten a bajban?

Évek ​óta vártam arra, hogy kézbe vehessek egy ilyen könyvet.

Nem túlzás azt állítani, hogy a Hol van ilyenkor Isten? elolvasása után az ember másként kezdi látni az életét. Richard Leonard már az első lapokon leszögezi, hogy nem tudományos értekezést kíván írni a szenvedés teológiájáról. Könyvében inkább őszinte és szívélyes gesztussal fordul azokhoz, akik életük során megismerték a szenvedést – vagyis mindenkihez.

Richard Leonard a barátom, és az egyik legkiválóbb jezsuita, akit ismerek. Művelt, kiváló előadókészséggel van megáldva, együtt érző, jó humora van, ráadásul a rend legaktívabb tagjai közé tartozik. […] Egyvalamit azonban a legtöbben biztosan nem tudnak róla. Mégpedig azt, hogy a családja testközelből megismerte a szenvedést. A könyve is erről szól. A szenvedés váratlanul, érthetetlenül és hatalmas erővel tört a családjára, s ezután már egyikük sem volt olyan, mint korábban, Richard sem. Aki elolvassa az életének erről az időszakáról kifejtett… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Ursus Libris, Budapest, 2014
136 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789639718630 · Fordította: Görföl Tibor

Kedvencelte 1

Most olvassa 1

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

Ceri>!
Richard Leonard: Hol van Isten a bajban?

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Nem csak annak éri meg elolvasni, aki éppen bajban van, hanem annak is, aki segíteni szeretne. Végigveszi ugyanis azokat a vigasztalónak szánt mondatokat, amelyeket a szenvedő felebarátnak szokás mondani. Isten annak adja a keresztet, aki elbírja, biztos tanulsz majd belőle valamit, stb. Ezeket legtöbbször jó szándékkal mondják ugyan, de valójában nem sokat segítenek azon, akit éppen valamilyen tragédia ért, vagy nagyon nehéz helyzetben van, ráadásul sokszor torz istenképet közvetítenek.
A legnagyobb erőssége a könyvnek, hogy hiteles, emberközeli, és a téma ellenére a szerző a humorát is megcsillogtatja.

Harkályfióka>!
Richard Leonard: Hol van Isten a bajban?

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Nekem nagyon sokat segített ez a könyv a gyógyulás folyamatában, helyes istenképem kialakításában. Nagyon szeretem az őszinteségét, hogy hiába katolikus pap a szerző, nem magas lóról beszél, hanem elmondja hitének válságát, és saját megoldási stratégiáit is. Tetszik benne az is, hogy helyre teszi a közkeletű, ám bigott és bántó instant megoldásokat, mint például a bibliai idézetekkel való indokolatlan dobálózást, gyerekes csodavárást, stb.


Népszerű idézetek

Ceri>!

A soron következő hét alapelvet kínálom tehát ahhoz, hogy spirituális téren megőrizzük a józanságunkat, amikor megkísért minket – és engedünk is a kísértésnek –, hogy feltegyük a kérdést: „hol a csudában van ilyenkor Isten?”
1. Isten nem küld ránk közvetlenül fájdalmat, szenvedést és betegséget. Isten nem büntet.
2. Isten nem küld ránk szerencsétlenségeket azért, hogy megtanítson nekünk ezt-azt, bár igaz, hogy minden szerencsétlenségből tanulhatunk.
3. Isten nem idéz elő földrengést, árvizet, aszályt és más természeti csapásokat. Ha imádkozunk, azt kérjük Istentől, alakítson át minket úgy, hogy át tudjuk alakítani a világot.
4. Isten akarata inkább a tágabb összefüggésekben érvényesül, mint a szűkebbekben.
5. Istennek nem volt szüksége Jézus vérére. Jézus nem pusztán azért jött, hogy meghaljon, de Isten felhasználta a halálát arra, hogy hírül adja a halál végét.
6. Isten olyan világot teremtett, amely korántsem tökéletes, olyan valóságot, ahol van szenvedés, betegség és fájdalom; ha nem így lenne, a világunk azonos lenne a mennyországgal. A gondok jelentős részét mi magunk idézzük elő, de Istent hibáztatjuk értük.
7. Isten nem tesz tönkre minket.

25-26. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Lyanna>!

Ezután gondoljunk csak arra, hogyan bántunk Krisztus keresztjével. Sokan kis aranyozott, platina- vagy ezüstkeresztet hordanak ékszer gyanánt (corpusszal vagy anélkül), a nyakukban lóg, vagy a fülcimpájukról csüng alá. Nem tudom, ha kereszt helyett a rómaiak inkább villamosszéket használtak volna, most vajon ezüstből, aranyból és platinából készült kis villamosszékek lifegnének-e a nyakukban és a fülünkben. És akkor imádkozni sem úgy kezdenénk, hogy keresztet vetünk, hanem görcsbe rándulnánk, mint akit villamosszékbe ültettek, és sziszegő hangot adnánk ki. Ez a provokatív és modern kép pontosan megfelel annak, amit Szent Pál a kereszt botrányának vagy „balgaságának” nevez (1Kor 1,18-26). Krisztus keresztje nem valamiféle divatékszer, akárhány lógjon is Madonna vagy Eminem nyakában. A keresztet meglátva még mindig el kellene hűlnünk, nemcsak azért, mert arról tanúskodik, hogy az igazság és a szeretet országának megalapításáért Jézus kész volt a végsőkig elmenni, de azért is, mert arról beszél, milyen árat kell fizetniük azoknak, akik az ő útján járnak, az ő igazságát hirdetik, és az ő életét élik. A kereszt távlatának ugyanolyan radikálisnak és fenyegetőnek kellene lennie ma, mint az első században. Arra a krisztusi kérdésre, hogy „meddig vagy hajlandó elmenni szeretetből a követésemben?”, csak azt válaszolhatjuk azoknak, akik keresztet vesznek a vállukra, és azoknak, akik keresztet hordoznak, amit Krisztus válaszolt az Atyának: „elmegyek a legvégsőkig, kibírom végig, mindegy, mi az ára.”

94. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Idősek otthonában járva mindig nekem szegezik a kérdést: „Atyám, miért nem veszi magához Isten a nagyit?” Legszívesebben azt válaszolnám: „Azért, mert a nagyi még lélegzik.”

118. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Semmi kifogásom az ellen, hogy a temetési beszédekben rendre utazásnak mondják az életet, de azt nem vagyok hajlandó kimondani, hogy a halálban Isten „vesz” vagy hív magához minket. Szerencsétlen kifejezések ezek, mert könnyen csorbíthatják Isten szeretetét és jóságát. Miért lenne magasabb értékű Istennek az a vágya, hogy a mennybe „vigyen” egy kétéves gyermeket, mint az a vágya, hogy szerető szüleinek a karjában „hagyja”? […] Szerintem teljesen elhibázott az a vélekedés, hogy Isten előre kijelöli az életünk idejét (az anyaméhtől az öregotthonig); éppen ellenkezőleg: addig életképes a testünk, amíg természetes okból vagy negatív hatásra le nem áll a működése. Isten nem cselekvő része ennek a folyamatnak, bár azért felelősséggel tartozik, hogy halandónak alkotott minket. A klasszikus teológia szerint a másik lehetőség az lett volna, hogy Isten test nélküli szellemnek vagy angyalnak teremt minket. De hát akkor nem emberek volnánk.

120-121. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Végül egy halom olyan levél és levelezőlap is érkezett, amelyek írói szerint nagy kegyelem jutott osztályrészül a családunknak, mert Isten azokra bocsátja a legsúlyosabb kereszteket, akik elbírják őket. Soha nem értettem, hogy azok az emberek, akik nélkülözni kénytelenek ezt a nagy kegyelmet, hogyan vehetik észre ilyen pontosan mások szenvedésében. Gondolkodjunk el egy kissé azon, amit mondanak, hiszen olyan gyakran hallhatunk efféle véleményeket. Ha igazuk van, akkor reggel, délben és este térden állva egyetlen fohász lehet csak az ajkunkon: „Gyáva vagyok. Gyáva vagyok. Ó, Istenem, gyáva vagyok. Kérlek, ne gondold, hogy erős vagyok.” Ha ugyanis helytálló ez a teológiai szemlélet, és Isten erősnek ítél minket, arra kell számítanunk, hogy jókora keresztet kapunk ajándékba.

23. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Krisztus ma is számon kér és feladatok elé állít minket, s arra figyelmeztet, hogy hordozzuk a keresztünket és cipeljük terheinket, arról viszont egyáltalán nincs szó, hogy eleve az Atya, a Fiú és a Szentlélek küldené keresztjeinket és helyezné a vállainkra a terheinket.

34. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

A keresztény vértanúk soha nem keresik a módját annak, hogy végre meghallhassanak. Ha így tennének, teljesen elárulnák az élet ajándékát, amely Istentől való. Ugyanakkor azt tudják, hogy bármikor meghalhatnak, mert tanúságot tesznek a hitükről, és a hitük alapján ki kell állniuk az igazság mellett. Életükben és halálukban Jézus mintáját követik. Jézus sem kereste szándékosan a halált, de nem tudott máshogyan élni, mint hitben, reményben és szeretetben. Ez a életstílus a saját korában roppant fenyegetést jelentett azokra nézve, akiknek hatalma pontosan ezeknek az erényeknek az ellenkezőjén alapult. És a helyzet mára mit sem változott. A világ továbbra is elnémítja és félreállítja azokat, akik valóra váltják a keresztény erényeket és értékeket – ahogyan kétezer éve is azt gondolták a hatalom birtokosai, hogy végérvényesen félreállítják Jézust, ha keresztre feszítik. Az utolsó szót azonban Isten mondta ki Jézus haláláról: az élet szavát.

89-90. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Úgy tűnik, a kereszténység évszázadai során a hívő embereket az a kérdés nyugtalanította, hogy miért halt meg Jézus. Véleményem szerint a kérdés rosszul van megfogalmazva. Inkább azt kellene kérdeznünk, hogy miért ölték meg Jézust. Ha így tesszük fel a kérdést, teljesen új megvilágításba kerülnek Jézus szenvedésének és halálának utolsó napjai.

90. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

Kis híján balesetet szenvedő emberek szájából időnként efféle kijelentések hangzanak el: „Ha nincs mellettem Isten kegyelme, én is húzhattam volna a rövidebbet.” Más szóval ezúttal nem az volt Isten akarata, hogy pórul járjak. Ezzel nekem nem az a gondom, hogy valaki szerencsésen megúszott egy balesetet, inkább az bosszant, amit a szegény sérültekről mondunk. Mintha azt állítanánk, hogy Isten akarata szerint nekik kellett elszenvedniük a szerencsétlenséget. Ha már itt tartunk, hadd meséljem el annak az idős jezsuitának a történetét, akit egy nap majdnem elütött az autó. Este a rendi közösségben beszámolt az esetről, és így fejezte be nagy büszkén elmondott történetét, ironizálás és éleslátás nélkül: "Isten kegyelme nélkül ma este már a mennyben lennék.”

71. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről

Ceri>!

[…] közben eszembe jut a rendi fogadalmam napja, amikor az egyik jó barátom szemügyre vette az esemény helyszínét, a sydney-i St. Ignatius College pompás épületét, majd így szólt: „Hát, ha ez a szegénység, akkor látni szeretném a tisztaságot.”

117. oldal

Richard Leonard: Hol van Isten a bajban? Gondolatok a hitről és a szenvedésről


Hasonló könyvek címkék alapján

Szentírás
Kondorosi Noémi: Ami a hittan órán kimaradt
Amy Harmon: Homokból és hamuból
Biblia
Ézsiás Erzsébet: A hit pajzsa
Lisieux-i Szent Teréz: Lisieux-i Szent Teréz önéletrajza
Böjte Csaba – Karikó Éva: Iránytű a végtelenhez
Mustó Péter: Megszereted, ami a tiéd
A Katolikus Egyház Katekizmusa
Pál Ferenc: Tükör által világosan