Beszélgetések ​a függőségről 37 csillagozás

Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Ne ​higgyük, hogy a különböző kormányok a maguk bölcsességében, a racionalitás és a veszélyesség szempontja alapján döntik el, hogy egy szer legális vagy illegális.
Demetrovics Zsolt

A függő a legérzékenyebb a családban, aki kimutatja azt a sok bajt, amivel a család még nem nézett szembe nyíltan.
Máté Gábor

A két legtöbb halálos áldozatot követelő, rendkívül addiktív pszichoaktív anyag egyébként legális. Úgy hívják őket, hogy alkohol és nikotin.
Szummer Csaba

Révai Gábor író interjúalanyaival olyan témát jár körül, amely szinte mindenkit érint: a függőség kérdését. Pálinka-nagyhatalom vagyunk – figyelmeztet a szerző –, miközben Magyarországon alkohol okozta májzsugorodásban mintegy ötször annyian halnak meg, mint Európa más országaiban. A kábítószer-használatot a nagy többség szigorúan elítéli, tiltja a jog is, a könyvben nyilatkozó szakemberek azonban – eltérő terápiás módszereik ellenére – a jogi tiltást egyhangúan helytelenítik.
Az… (tovább)

>!
Libri, Budapest, 2016
180 oldal · ISBN: 9789633109359
>!
Libri, Budapest, 2016
180 oldal · ISBN: 9789634330905

Enciklopédia 5


Kedvencelte 2

Most olvassa 2

Várólistára tette 24

Kívánságlistára tette 24


Kiemelt értékelések

Ács_Milán>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Érdekes és sokszor tanulságos volt számomra ez a könyv. Olyan témát dolgoz fel, amiről nem nagyon beszélünk: a függőség. Az emberek nagy részének erről a szóról a drog jut eszébe, pedig nem csak a drogok okozhatnak függőséget. Az író beszélgetőpartnereivel más függőségekről is beszélget, amik, mint pl az alkohol és a dohányzás nagyon sok mindennapi ember életében jelen vannak.
Több hasznos és sokszor elgondolkodtató dologról esett szó ebben a könyvben.

deaxx>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Könyvtári böngészés közben akadtam a kötetre, megfogott a könyv tetején olvasható mottó: „A drogok önmagukban nem okoznak függőséget.”

…Nem?

Nos, kiderült, hogy eddig nem sokat tudtam a függőségekről, és amit igen, azt is rosszul.

A kötet három szakembert szólaltat meg, három +1 interjút olvashatunk benne.
+1, mert az utolsó pár oldal egy függő megszólaltatása, itt tényleg csak pár oldalról van szó, szerintem akár el is lehetett volna hagyni.

Nagyon érdekes téma, még érdekesebb kérdésekkel-válaszokkal. Nem maga a drog okozza a függőséget. Vannak viselkedési addikciók, ahol nincs szer, de van függőség. Nem a szer veszélyességétől függ, hogy az legális-e vagy illegális. A szer mindig valamilyen kompenzatorikus jelleggel jelenik meg, a függőség mögött fájdalom van. És ha már függőség – ez is egy olyan szó, amit a hétköznapokban máshogy használunk mint a szakma. Utóbbi esetben kifejezetten egyénre és/vagy környezetre káros dologról van szó.

Szóval ez egy nagyon érdekes, gördülékeny, könnyen olvasható ismeretterjesztő kötet. Egyértelműen az első interjú volt számomra a legérdekesebb, a kötet csúcsa. Ezt követte a második, ami egy kicsit rövid, szerintem viszonylag keveset tesz hozzá az elsőhöz. Majd a harmadik, ami egy sokkal specifikusabb témát vesz górcső alá, a pszichedelikumokkal kicsit jobban elszakadtunk a fő tematikától. Emiatt egy kicsit átgondolatlannak hat a kötet felépítése.

Szívesen olvastam volna kicsit hosszabban a témáról, lehetett volna még mit kérdezni, bőven van még miről tájékozódni a témában.

>!
Libri, Budapest, 2016
180 oldal · ISBN: 9789633109359
Morn>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Nem épp egy tanulmánykötet, de szimpla érdeklődésre kiváló, főleg, hogy sok nevet, elméletet is megemlít. Érdekes beszélgetések voltak a függőségről. Laikus számára igazi szemfelnyitó lehet, hogy milyen rosszul definiáljuk, kezeljük ezt a problémakört. Le kéne venni róla a tabut és nyíltan kezelni az összes drogot – főleg a legálisan beszerezhetőeket, amik sokkal nagyobb károkat okoznak, mint veszélyesebb(nek tűnő) társaik.
Ajánlott olvasmány minden érdeklődőnek. Az interjú formája egyszerű, követhető. Egyedül Révai tesz néha túl sok magánjellegű megjegyzést (a saját LSD tripje más, az teljesen rendben van, de mikor többedszer is célozgat rá, hogy van olyan közeli ismerőse, aki antidepresszánst szed – ma már az ritka, akinek nincs –, túlságosan oda nem illő személyes megnyilatkozás, amire nem voltam kíváncsi).

>!
Libri, Budapest, 2016
180 oldal · ISBN: 9789633109359
bodr>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Demetrovics Zsoltnak minden szavát ittam, még ha utána egy róla szóló eszmecserében nem is tudtam teljes mellszélességgel megvédeni őt. Korábban nem sokat tudtam a függőségről, éppen ezért különösebb véleményem sem volt róla, de neki köszönhetően most már vannak saját gondolataim a témáról. Sőt, még az alkoholista rokonomat is másképp látom azóta, ami miatt igazán sajnálatos, hogy csak most került a kezembe a könyv, ugyanis épp két hónapja halt meg.

Máté Gábor nagyon távol állt tőlem, Szummer Csaba meg egyszerűen csak hidegen hagyott.

1 hozzászólás
Patrik_Strausz>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Elgondolkodtato es egyedi gondolatokkal van tele.

Az utolso beszelgetopartnernel nagyon elkanyarodott a tema egy pszichedelikum-promociova, ami bosszantoan hosszura sikeredett. Szummer Csabatol le lehetett volna szedni 20-30 oldalt, helyette peldaul Mate Gabort szivesebben olvastam volna.

Ezen kivul a szerzo szemelyes megjegyzesei sokszor foloslegesen szemelyesek, erdektelenek es laikusak is.

Emellett ajanlom a konyvet, mert hasznos tudas van benne osszegyujtve.

ReadandSpeak_Blog>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

A könyvet nagyon élveztem! Sajnos a függőség hazánkban tabutéma, de nem ebben a könyvben. Bátran ajánlom mindenkinek, pszichológusoknak, szülőknek, függőknek.

Anna_Németh_4>!
Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Élvezetes, hasznos, ajánlom!


Népszerű idézetek

Dr_Benway>!

…pszichológiai, klinikai szempontból legális és illegális szerek között nincs különbség. Nekem pszichológusként mindegy, hogy valami legális, vagy illegális, ez jogi kérdés. Az, hogy valami legális vagy nem legális, sok mindentől függ, de történetesen racionális szempontoktól, köztük a veszélyességtől, egyáltalán nem. Ez egy mítosz, amiben szeretnénk hinni. A társadalom joggal feltételezi, hogy bölcs döntések születnek, és hogy elvileg, amikor az állam, a kormány, illetve a parlament, azaz a jogi döntéshozó szerv dönt arról, hogy mi legyen legális, és mi illegális, akkor tapasztalati tények és kutatások alapján fogja ezt tenni, elsődlegesen figyelembe véve a veszélyesség szempontját, vagyis ami veszélyesebb, az legyen tiltott, ami pedig kevésbé az, legyen legális. De ez a valóságban nem így van. A veszélyességnek és a racionális szempontoknak gyakorlatilag semmi közük nincs a legalitás kérdéséhez. Hogy valami egy kultúrában adott pillanatban legális vagy illegális, lényegében csak és kizárólag tradicionális, kulturális szempontokon múlik. Csomagoljuk be így vagy úgy, tény, hogy ez világszerte morális és kulturális döntés, nem pedig racionális.

46. oldal

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Morn>!

[…] A tradíció, a kultúra a, ami meghatározó. Az alkohol legális szer Európában, egyáltalán a zsidó-keresztény kultúrkörben, mert több ezer éve együtt élünk vele. Gyakorlatilag ez a mi választott drogunk ebben a kultúrkörben, és ennek megvan a maga logikája. Az alkohol elsősorban gátlásoldó hatású drog, ráadásul azokat a gátlásokat oldja, amelyeket a zsidó-keresztény kultúra a leginkább tilt. Ez történetesen a szex és az agresszió. Az alkoholhasználat pedig tradicionálisan speciális eseményekhez, az ünnepekhez, a kivételes alkalmakhoz kötődik, amikor elvileg minden az ellentettjébe fordul át, amikor lehet azt, amit a hétköznapokban nem szabad. Ezeken a speciális kulturális ünnepnapokon használjuk eredetileg ezt a tradicionális drogunkat, ami feloldja a gátlásokat, és egy kicsit szabadabbra ereszthető általa az agresszió vagy a szexualitás, egyáltalán a másik nemhez való közeledés. Az más kérdés, hogy az alkoholhasználat időközben elszabadult, és most már egyáltalán nem ezekhez a speciális ünnepi alkalmakhoz kötődik, de ettől még az alkohol a „mi drogunk”.

47-48. oldal, Demetrovics Zsolt (Libri, 2016)

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Morn>!

[…] Ha csak annyit el tudok érni, hogy bejön a drogfüggő egy ellátóhelyre, és iszik egy teát; ha csak minimális kontaktusa is van az ellátórendszerrel, már az javítja a kilátásait. Befogadó jellegű intézményrendszer kell, amelyik el tudja érni, hogy valóban mindenki a maga egyéni szükséglete szerint kapjon ellátást.
A másik része az kábítószer-problémának, hogy markánsan morális problémaként értelmezzük – az alkoholt is egyébként, csak kevésbé, de a drogokat végképp –, és mivel morális problémának látjuk, azt várjuk el, hogy márpedig a függő gyógyuljon meg. Tehát sikerként csak a teljes absztinencia értelmeződik. Mondjunk még egy olyan betegséget, ahol csak ezt fogadjuk el sikernek! A betegségek döntő többségénél megelégszünk a tüneti kezeléssel, legalábbis elfogadjuk azt, hogy nem tudunk teljes sikert elérni, elfogadjuk, hogy akár egy életen át gyógyszert kell szedni, ráadásul mellékhatásokkal bíró gyógyszert, de azt mondjuk, hogy siker, mert javul a beteg életminősége, hiszen dolgozni tud, meg tud felelni a szerepeinek, nincs ágyhoz kötve. […]

52. oldal, Demetrovics Zsolt (Libri, 2016)

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Ács_Milán>!

[…] a függőségnek sohasem a drog az oka, hanem a fájdalom. A fájdalom pedig szerinte sokszor a gyerekkorban gyökerezik.

37. oldal

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Kapcsolódó szócikkek: fájdalom · függőség · kábítószer, drog
Amapola P>!

Máté Gábor néhány évvel idősebb nálam, már túl van a hetvenen. Őt kell a legkevésbé bemutatni a magyar olvasóknak. Több könyve is megjelent nálunk, közülük talán a legismertebb, A sóvárgás démona, épp a függőség témájában. Bevallom, amikor a felkészülés során a kezembe vettem, egy kicsit megijedtem ettől a több mint hatszáz oldalas szakirodalomtól. De azért bátran belevágtam, és utána már le sem bírtam tenni. Úgy olvastam végig, mint a legizgalmasabb krimit. Sodró erejű, megrázó és egyben lenyűgöző könyv. Akit érdekel a téma, nem hagyhatja ki.

8. oldal

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Ács_Milán>!

A szenvedély valami olyan dolog, ami viszi előre az embert.

15. oldal

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Morn>!

A mobiltelefon egy eszköz. Problémás akkor lehet, ha játékot játszom rajta, méghozzá annyit, ami már problémákat okoz az életemben. Ebben az esetben ez játékfüggőség, nem mobiltelenfon-függőség. Az internetre ugyanez vonatkozik. Nem az internettől függök. Az internet egy generális dolog, egy csatorna. Függök tőle, mert bajban vagyok, ha nem tudom megnézni az e-mailjeimet, és nem tudom ellátni a munkámat. Itt jön be az a hétköznapi függőségfogalom, amiről már beszéltünk. Ha azonban pornót töltök le, és éjjel-nappal azt nézem az interneten, ami aztán negatívan kihat az életemre, már baj van. De ez nem internetfüggőség, hanem pornófüggőség. Ha napi 12 órát töltök netes online játékokkal, baj van, mert rámegy a párkapcsolatom, a családi életem, a tanulmányaim. De ez játékfüggőség, és nem internetfüggőség, Amikor állandóan szerencsejátékot játszom az interneten, nem internetfüggőségről beszélünk, hanem szerencsejáték-függőségről. A mobiltelefonra ugyanaz áll. Nagyon elterjedt dolog mobiltelefon-függőségről beszélni, pedig nem helyes, mert nem a telefon, ami problematikus, hanem az, amit a telefonommal csinálok. Ha egész nap a Facebook-on vagy egyéb közösségi oldalakon lógok, az problémás, de akkor közösségioldal-függő vagyok és nem mobiltelefon-függő. Tehát nagyon fontos, hogy elkülönítsük a csatornát vagy eszközt a függőség tényleges tárgyától.

36-37. oldal, Demetrovics Zsolt (Libri, 2016)

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Morn>!

[Révai] Tehát nem törvényszerűen lesz abból tragédia, ha a társadalom megbecsült tagjai kipróbálnak vagy használnak drogokat.

[Demetrovics] Így van. Az orvos, aki megműt minket, valamilyen rendszerességel él a marihuánával. És ebből valóban semmi drámai nem következik. Nyilván abból igen, ha akkor is marihuánát szív, amikor épp minket műt, de hát ez az összes foglalkozásnál tiltott, és remélhetőleg nem is tesz így. Nem tudom megállni, hogy ne mondjam: egy kivételt biztosan tudok. Érdekes módon a parlamenti képviselő fogyaszthat drogot, miközben döntéseket hoz az ország ügyeiben. Számomra értelmezhetetlen egyébként, hogy egy olyan munkakörben, amelyben az ország legalapvetőbb törvényeiről határozok, fogyaszthatok olyan szert, amiről kimutatottan tudjuk, hogy elég jelentős mértékben károsítja a döntéshozási funkciót.

[Révai] Te most egy konkrét esetről beszélsz?

[Demetrovics] A parlamenti képviselőkről.

[Révai] Nem egy konkrét képviselőről?

[Demetrovics] Nem. Úgy tudom, minden parlamenti képviselő fogyaszthat a Parlamentben alkoholt.

77. oldal, Demetrovics Zsolt (Libri, 2016)

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Amapola P>!

Apámnak egyébként volt egy kedvelt futballhasonlata: „a jó kapusnak van szerencséje”.

168. oldal, Szummer Csaba

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával

Sz_V_Melinda>!

Nekem pszichológusként mindegy, hogy valami legális vagy illegális, ez jogi kérdés. Az, hogy valami legális vagy nem legális, sok mindentől függ, de történetesen racionális szempontoktól, köztük a veszélyességtől, egyáltalán nem. Ez egy mítosz, amiben szeretnénk hinni. A társadalom laikusan joggal feltételezi, hogy bölcs döntések születnek, és hogy elvileg, amikor az állam, a kormány, illetve a parlament, azaz a jogi döntéshozó szerv dönt arról, hogy mi legyen legális, és mi illegális, akkor tapasztalati tények és kutatások alapján fogja ezt tenni, elsődlegesen figyelembe véve a veszélyesség szempontját, vagyis ami veszélyesebb, az legyen tiltott, ami pedig kevésbé az, legyen legális. De ez a valóságban nem így van. A veszélyességnek és a racionális szempontoknak gyakorlatilag semmi közük nincs a legalitás kérdéséhez. Hogy valami egy kultúrában adott pillanatban legális vagy illegális, lényegében csak és kizárólag tradicionális, kulturális szempontokon múlik.

46. oldal

Révai Gábor: Beszélgetések a függőségről Demetrovics Zsolttal, Máté Gáborral és Szummer Csabával


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Kapitány-Fövény Máté: Ezerarcú függőség
Máté Gábor: A sóvárgás démona
Kapitány-Fövény Máté: Függőben
Zacher Gábor: A Zacher 2.0
Zacher Gábor – Karizs Tamás: A Zacher
Petke Zsolt – Tremkó Mariann (szerk.): Felépülés a függőségből: szerencsejáték és szerhasználat
Tanács Eszter: Férfiak gyermek nélkül
James Frey: Millió apró darabban
Feldmár András: A tudatállapotok szivárványa
Pál Ferenc: A függőségtől az intimitásig