Milyen jövőt kínál a 21. század a baloldalnak? És mit kínál a baloldal a 21. századnak? A Szovjetunió utódállamaiban és a volt „szocialista tábor” országaiban vannak még ugyan baloldali pártok, de szinte lehetetlen megmondani, miért nevezik magukat baloldalinak és hogyan viszonyulnak a baloldali hagyományokhoz. Úgy fest, hogy ahol a kommunista elit hosszú évtizedeken át uralkodott, ott a baloldaliság eszméje kihalt. Nyugat-Európában ugyanakkor él még a baloldali hagyomány. Ha csekély is a pártok támogatottsága, és eltűntek a karizmatikus baloldali vezetők, Bécsben még ma is százezrek vonulnak fel a „munkásosztály nemzetközi seregszemléjén” az eszme nevében.
Révai Gábor és filozófus beszélgetőtársai, Heller Ágnes és Tamás Gáspár Miklós áttekintik a baloldaliság történetét, megvilágítják a liberalizmushoz fűződő viszonyát, és elmagyarázzák, miért is válhatott a „baloldali” jelző már-már szitokszóvá egyik-másik országban. Mindeközben pedig saját, sokszor ambivalens viszonyukat… (tovább)
Beszélgetések a baloldaliságról 7 csillagozás
Enciklopédia 6
Szereplők népszerűség szerint
Most olvassa 1
Várólistára tette 7
Kívánságlistára tette 11
Kölcsönkérné 1
Kiemelt értékelések
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
A japán himnusz után ideje megtanulnom az Internacionálét is, jiddisül.
Népszerű idézetek
De ezt most mondom, akkor mást mondtam.
21. oldal, Beszélgetés Heller Ágnessel
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Ki kell mondani, hogy a történelmi baloldal államszervezési és államvezetési teljesítménye pokolian rossz volt. Keleten, Latin-Amerikában és Afrikában véres diktatúrákat hozott létre, tömeggyilkosságokat, népirtásokat csinált, majd a reformkísérletek visszavezettek a piaci kapitalizmusba – vagy elvezettek hozzá –, amely a perifériaállamokban katasztrófa.
82. oldal, Beszélgetés Tamás Gáspár Miklóssal
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Ez így van Indiában is, a kasztrendszerben – a szellemi alatt van mindenféle(pl. a katonai nemesség “tüzes lelke”), legalul pedig a testi munka, amit lenéztek a legutóbbi négy évezredben. A testi munka végzőit évezredeken keresztül félállatnak tekintették, akik szinte biológiailag, születésüknél fogva vannak ebben a szolgai állapotban. És akkor jön egy rendszer, amely a sarlót és a kalapácsot teszi a szimbólumává, a legmegalázottabb és leglenézettebb osztályok szimbólumát, és a testi munkát teszi a mitológiája középpontjává (akár a keresztyénség a legnagyobb megaláztatás jelképét, a keresztet) – a proletárt, a micisapkás, izzadó munkást a kék overallban, bakancsban. És ez lesz a jelkép, a „munkás" és a „proletár" ezer helyen. Volt Erdélyben egy kommunista lap is evvel a címmel: Gyár és ucca (igy!). Az, hogy nem a szellem van a hierarchia csúcsán, hanem a fizikai munka és a fizikai munkás, elképesztő, történetfilozófiai jelentőségű kulturális változást jelentett, ami mindent megváltoztatott a világban, beleértve a polgári világot is, ahol a munkát többé már nem lehetett lenézni.
Loc 1042
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Lukács szerint főleg azokat vitték el, akiknek jó lakásuk volt. Azt mondta, hogy őt voltaképpen Jezsov idején azért nem vitték el (csak később), mert nem volt lakása. És ez az ember védte a rendszert, amiről állította, hogy csak azért nem ölte meg, mert nem volt lakása!
25. oldal, Beszélgetés Heller Ágnessel
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Ő (Fogarasi Béla) éppenséggel azt mondta nekem, hogy Lenin csirkefogó volt, de ezt a véleményét idegenek előtt nem vállalta fel. „Csak nem képzeled, hogy egy idegen előtt igazat fogok mondani?”
26. oldal, Beszélgetés Heller Ágnessel
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Együtt hívtak meg minket Michel Foucault-val az egyik New York-i egyetemre ’81-ben. A fogadáson épp egymással beszélgettünk, amikor odajött hozzánk egy fiatalember. Megrázza Foucault kezét, és azt kérdezi, professzor úr, maga strukturalista vagy posztstrukturalista? Foucault ránéz, majd azt válaszolja: én Michel Foucault vagyok. Akkor esett le a tantusz. Milyen igaza van! Csak személyes filozófia van. Senki
sem „ista" többé.
Loc 561
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
A híres francia mondás szerint aki azt mondja, hogy nincs különbség baloldal és jobboldal között, az jobboldali…
Loc 696
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Dehogyis nincs igazi polgárság! Baromi reakciós meg fasiszta, de attól még polgárság. Gazdasági, szociális, sőt kulturális értelemben is van. Más kérdés, hogy az a kultúra, amit fogyaszt, nekem nem kell. A luxusturizmus meg a wellness meg a ponyva élvezete meg a konditerem meg a Netflix, meg a három méter magas és négy méter széles plazmatévé. Ezeket én megvetem, de ez a megvetés régi, a parvenükkel kapcsolatos megvetés, ami négyszáz éves témája az európai kultúrának.
Loc 1405
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Egyébként marginális, zárt, elszigetelt csoport voltunk, kevés kapcsolatunk volt a Budapesti Iskolán kívül. De mi jól éreztük magunkat, együtt jártunk kirándulni, nyaralni. A magyar társadalom egészétől azonban elszigetelődtünk.
48. oldal, Beszélgetés Heller Ágnessel
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Morális alapon [Lukács] elutasította a bolsevizmust, de egy más etika alapján elfogadta, egy Machiavelli-féle etika alapján. Annak alapján, hogy a cél szentesíti az eszközt. És nem akármilyen eszközről volt szó, a bűn volt az eszköz, amit szentesített a cél.
23. oldal, Beszélgetés Heller Ágnessel
Révai Gábor: Beszélgetések a baloldaliságról Heller Ágnessel és Tamás Gáspár Miklóssal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Kiss Viktor: Kívül/Belül ·
Összehasonlítás - Losoncz Márk – Rácz Krisztina (szerk.): A vajdasági magyarok politikai eszmetörténete és önszerveződése (1989-1999) ·
Összehasonlítás - Polányi Károly: A nagy átalakulás ·
Összehasonlítás - Orbán Balázs: Huszárvágás ·
Összehasonlítás - Csizmadia Ervin: A hiányzó másik fél ·
Összehasonlítás - Molnár Edit: A másik út ·
Összehasonlítás - Révész Sándor: Jelen ·
Összehasonlítás - Pokol Béla: Szuverenisták kontra föderalisták ·
Összehasonlítás - Békés Márton: Amerikai neokonzervativizmus ·
Összehasonlítás - Antal Attila: Kivételes állapotban ·
Összehasonlítás