Elbűvölő nők, kígyózó hajfürtök, elomló kelmék – ezek Alfons Mucha művészi oeuvre-jének megkülönböztető jegyei.Alfons Mucha a századforduló egyik legvarázslatosabb személyisége volt. Munkássága elválaszthatatlanul kapcsolódik össze a stílussal, melynek neve egyben programadó: ez az Art Nouveau. Az új mozgalom átfogó igényeivel összhangban a sokoldalúság eszménye lebegett Mucha szeme előtt. Nemcsak festő és grafikusművész volt, szobrászattal is foglalkozott, az ékszerkészítés, egy belső tér díszítése és az iparművészet is érdekelte. Sajátos, különleges tehetsége azonban legteljesebben a díszítő grafikában nyilatkozott meg. Ennek köszönheti mindmáig élő hírnevét.Az album Alfons Mucha életét és munkásságát mutatja be.
Alfons Mucha 15 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 1993
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Taschen Basic Art
Várólistára tette 11
Kívánságlistára tette 19
Kiemelt értékelések
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Kissé felszínes volt a könyv, tele félig üres oldalakkal. A sorozat szerzői általában alig bírják 100 oldal alatt tartani a mondanivalójukat, itt épp az ellenkezőjét éreztem – mintha Ulmer nem tudná, mit írjon még ide.
A monográfia egyébként Mucha művészeti munkásságára koncentrál, formai elemzésekre, ami végül is egy elfogadható nézőpont. Nekem hiányoztak azok az apró szeszélyek és műhelypletykák, amik kicsit színesebbé teszik a személyiségét.:) Éppen csak megemlítették egyébként, hogy szabadkőműves volt, de arról nem szóltak, hogy milyen magas rangú, fontos személyiség volt és a társaság számára is tervezett grafikákat, tárgyakat. spoiler
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
A kötet a sorozathoz híven szép. Nem kiemelkedően az, de mégis jó kézbe venni, lapozgatni.
A képek megfelelő nagyságúak, részletesek.
Amivel gondom van, (volt), az az, hogy nekem nem volt eléggé, sőt, kicsit sem volt informatív. Alig-alig lehet olvasni a keletkezésről, nézeteiről, a hatásokról, aminek eredményeképpen létrehozta azt a csodálatos képi világot, mellyel minden bizonnyal mindörökre klasszikussá vált.
Az is pozitív, hogy az illusztrációk, reklámok, képek mellett, a belsőépítészeti tervei és ékszerei helyet kaptak a kiadványban.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
A képek gyönyörűek, szép válogatás, de kevés, vagy semmi az információ a festőről és a képekről. Nagyon szeretem Mucha légies lány alakjait, a képei sejtelmes színeit és könnyed formáit, ezért szívesen vettem kezembe a kiadványt.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Régóta Mucha grafikáinak és plakátjainak csodálója vagyok, de azt nem tudtam, hogy ilyen sokoldalú művész volt:
"Nemcsak festő és grafikusművész volt, szobrászattal is foglalkozott, az ékszerkészítés, egy belső tér díszítése és az iparművészet is érdekelte.”
Varázslatosak az általa tervezett ékszerek és George Fouquet ékszerész párizsi üzletének berendezése is, amelyeket ennek a könyvnek köszönhetően kerestem és nézegettem meg a neten.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Sok-sok éve Prágában tett első utazásomkor vásároltam három Mucha plakátot. Addig nem nagyon ismertem műveit, de az Art Nouveau stílus, a gyönyörű, hajkölteményekbe burkolt, átlényegült nőalakok rögön és végérvényesen magukkal ragadtak. Érdekes, hogy az irányzat más neveit (szecesszió, Jugendstil stb.) nem érzem Muchához illőnek, de alighanem a könyv szerzője sem, mert ezekre valahogy nem bukkantam a kötetben.
A könyv elsősorban egy művészeti album, melynek lényege a kép. Ezért nem csoda, hogy mélyebb, részletesebb szöveges eligazítás, keletkezéstörténet nincs mindegyikhez. Ami van, nekem elégnek tűnik. Hiszen az illusztrációkkal tűzdelt jó 10 oldalas bevezető általában mindent felcsillant, elmagyaráz (Alfons Mucha – Az Art Nouveu mestere, Párizs – Sarah Bernhardt, A szimbolizmus hatása, A szerencse istenasszonyai, A sokarcú művészet, Ékszerek a párizsi dámáknak, Mucha és a „művészet szintézise”, Az Art Nouveu alkonya).
A szláv népek történetét bemutató, nemzeti hevülettel áthatott késői képsorozatai engem eléggé hidegen hagynak. Számomra Mucha megmarad a (reklám)plakátok művészének, a keretekbe, betűkoszorúkba, virágornamentikába foglalt, idealizált női szépség csodás megjelenítőjének. Az egész alakos képeken a fejek, különleges frizurák, vállak, ritkán félig fedetlen keblek dominálnak, teljes akt szinte nincs is.
Napestig lehet lapozgatni az albumot. Ha kezetekbe jut, egy darabig nem fogjátok letenni.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Nagyon szép könyv, tele szép képekkel, csak azt sajnáltam, hogy nincs mindegyik képhez hozzáfűzés, történet.
Népszerű idézetek
Mucha 1895 és 1898 között jutott kreativitása csúcsára. Kialakította saját, egyéni stílusát, mi több: megteremtette azt a forma- és motívumkészletet, mely változatossága folytán maximálisan igazítható volt a tartalomhoz és a célhoz, mégis minden munkára rányomta a művész félreismerhetetlen egyénisége bélyegét. A termelői és kereskedői megrendelőknek készült reklámok központi képi motívuma a női szépség stilizált ideálja volt. Ezek a nőalakok mint a magasabb rendű életöröm hirdetői időtlenségben lebegnek, álmodozó arckifejezéssel, gondolataikba merülve. A reklámozott áru – legyen az keksz, likőr, cigarettapapír, mosópor vagy bicikli – mindig szűkszavúan, visszafogottan kerül említésre vagy képi megjelenítésre. Szembeszökő és nélkülözhetetlen eleme Mucha ornamentális tervének a női szereplő pompás hajzata. Néha központi meghatározója a kompozíciónak.
10. oldal - A szerencse istenasszonyai (Taschen/Vince, 2003)
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
1900-ban világhírű művész; a világháborúhoz vezető években azonban egyre ellentmondásosabbá vált munkái megítélése. Ennek fényében már-már tragikusnak tűnik, hogy Mucha maga nem volt tudatában, milyen kiemelkedő tehetség, zseniális díszítőművész és formavirtuóz, s egy ideig legalábbis kétségbe ejtette, hogy dekoratív stílusával szerzett elismerést.
Mindenekelőtt történelmi festő kívánt lenni, nemzetének történetét akarta megfesteni. Az 1910-et követő években művészi energiáját e társadalmi küldetés megvalósításának szentelte.Húsz monumentális vászon alkotja A szláv népek története című sorozatot, mellyel Mucha megörökítette a szlávok históriáját.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Ez a plakát, amelyet egy bicikligyártó cég rendelt meg, úgy hat, mint egy nagyobb kompozíció részlete, közvetlenül szólítja meg a nézőt. Ez mutatja, mennyire magas fokúan modern Mucha plakátfelfogása. Ellentétben az akkoriban dívó ábrázolásokkal a bicikliző hölgyet nem nyílt terepen festi: az új közlekedési eszköz dinamizmusát a bicikli kormánya fölé hajló hölgynek a szélben lobogó fürtjeivel érzékelteti.
58. oldal - Cycles Perfecta (Taschen/Vince, 2003)
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Az áttörést a Sarah Bernhardt és az ő Théatre de la Renaissance-a számára készített első kőnyomatos plakátja jelentette. A hozzá fűződő anekdota – a sürgős megbízás nagyjából egyetlen éjszaka alatt készült el – csattanós, de mára elcsépelt, mellesleg nem is biztos, hogy igaz; ahhoz azonban nem fér kétség, hogy ez volt a fordulópont Mucha pályáján.
Renate Ulmer: Alfons Mucha 85% Az art nouveau mestere
Hasonló könyvek címkék alapján
- Milhoffer Kázmér: A dekoráció nagymestere ·
Összehasonlítás - Híres festők 129. – Teoderik mester és a XIV. századi cseh festészet ·
Összehasonlítás - František Mikš: Picasso, a vörös kakas ·
Összehasonlítás - Vojtech Tilkovsky: Mánes ·
Összehasonlítás - Jaroslav Havlíček: Petróleumlámpák ·
Összehasonlítás - Jiří Mucha: Alfons Mucha ·
Összehasonlítás - Frantisek Jilek: A tizenötmilliárd dolláros férfi ·
Összehasonlítás - Kapa Mátyás: Maradj meg magyarnak 94% ·
Összehasonlítás - Václav Cibula – Cyril Bouda: Prágai regék 94% ·
Összehasonlítás - Jaroslav Havlíček: A láthatatlan ·
Összehasonlítás