Az Időcsodák negyedik, egyben befejező kötetének, a Vezetőknek nem volt könnyű dolga. Egyrészt sok idő telt el az előző rész, a Menekülők megjelenése óta, ami olyan magasra tette a lécet, hogy annak iszonyú nehéz megfelelni, másrészt egy záró kötetnek mindig nagyot kell domborítania, hogy az olvasók elégedettek legyenek. Az elvárásaim nekem is az egekben voltak, noha próbáltam nem a Csodaidők lezárásához, a Hazatérőkhöz hasonlítgatni, mert attól a történettől időközben teljesen eltávolodtunk. Ami nem baj, sőt nagyon érdekes volt látni, a szerző hogyan képzelte el az alternatív története megoldását.
Az előző kötet értékelésénél kitértem rá, hogy a részek egy határozott történeti ív mentén mozognak. Az első, az Elágazó utak a bevezetés szerepét töltötte be, lefektette az alapokat, és megágyazott a további történéseknek, a második, az Ellenállók a CSU és a Kaven közötti konfliktust hivatott elmélyíteni. A harmadik rész, a Menekülők még erre is rátett egy lapáttal, mégpedig azzal, hogy a tetralógia tetőpontjává vált, a Vezetők pedig a megoldást, a lezárást adja a történethez. Noha minden hosszabb történet körülbelül ezekből az egységekből épül fel, de ritkaság az ennyire jól felépített, sodró lendületű sorozat. Mert hiába telt el több év egy-egy kötet megjelenése között, a történeti és érzelmi ív mégis töretlen maradt, ami nem kis teljesítmény. Ritkán találkozni ennyire határozott négy köteten keresztül egyenletesen és erőteljesen vezetett történettel, de a szerzőnek (a végső zárást leszámítva) tökéletesen sikerült tartania a történetfolyam elején felvett ritmust.
„De lehet-e olyanoktól újabb áldozatot kérni, akiknek már szinte semmijük sem maradt?
És ha a sok áldozat után újra eljön a béke, lehet-e újrakezdeni?” Áll a fülszövegben. A harmadik rész végére érve bennem is felmerült a kérdés: Innen hova tovább? Mit érhet még el a Birodalom, és milyen sorscsapás érheti még a szereplőket? A választ a Vezetők maximálisan megadja, újabb veszteségek és nem várt fordulatok formájában. Habár kissé tartottam attól, hogy a harmadik könyv már-már katartikus élménye után nem sokat tud nyújtani a befejező rész, de az aggályaim szerencsére feleslegesnek bizonyultak, mert nemcsak eseményekből, de információkból is bőven maradt. Merthogy az író egyre csak tágítja a világát, mind a közelit, mind a távolit.
A történet alakulása és a témafelvetések mellett szót kell ejtenem a kötet írástechnikai oldaláról is. A Vezetők eleje az előzményeihez hasonlóan nyugisan, komótosan indul, aztán középtájon begyorsul, a regény ritmusa kissé kapkodóvá válik, a vége pedig összecsapottság, félbehagyottság érzetét kelti. Legalábbis elsőre. Rágódtam ezen egy kicsit, visszaolvastam néhány jelenetet a közepéből, újraolvastam a végét, nem is egyszer, de sokszor, és rájöttem, hogy az egész történetvezetés, ritmusváltás szándékos. Így mutatja be, milyen káosz uralkodik egy háború végén, és az azt követő békés időszak elején. A fentebb említett változási folyamatokról, a „már semmi sem lesz ugyanaz” életérzésről és a bizonytalanságról nem is beszélve. Talán a végén volt egy leheletnyi hiányérzetem, mert minden szereplő megérdemelt volna még egy-egy fejezetet. Akkor megismételte volna a Hazatérők kerek egészét, de végül sok-sok elemzés és gondolkozás után rádöbbentem, hogy ez egyáltalán nem baj. A szereplők és a világ sem ugyanaz ebben a végkifejletben, így a válaszok sem lehetnek egyformák. De jól van ez így.
Bővebben (A bejegyzés spoilereket tartalmazhat!)
https://www.luthienkonyvvilaga.hu/2023/01/raana-raas-ve…