A ​boldogság mint misztérium 4 csillagozás

Pressing Lajos: A boldogság mint misztérium Pressing Lajos: A boldogság mint misztérium Pressing Lajos: A boldogság mint misztérium

    A kötetben négy tanulmányt gyűjtöttünk össze, amelyek korábban jegyzet formájában már megjelentek a Buddhista Missziónál. E kötettel a tanulmányok most a szélesebb olvasóközönség számára is hozzáférhetővé válnak.
Az írások látszólag nagyon különböző témákat érintenek, az asztrológiától a fényképezés mágiájáig, a boldogság pszichológiájától az újjászületés szimbolikájáig. Mégis egybefoglalja őket a szerző „ars poetica”-ja, amit ő maga így fogalmazott:
     Még a legközönségesebbnek látszó emberi élet felszíne mögött is hihetetlen gazdagság rejtőzik. Hogy ezt megértsük és kibontakoztassuk, ismét tudatra kel ébrednünk minden egyes tettük, gondolatunk, tárgyunk szimbolikus jelentőségének. Ezen keresztül juthatunk el annak felismeréséig, hogy minden szellem, életünk minden mozzanata az egyetemes kifejeződése…

>!
Orient Press, Budapest, 1993
240 oldal · ISBN: 9637985115
>!
Buddhista Misszió, Budapest, 1987
102 oldal

Enciklopédia 1


Kedvencelte 1

Most olvassa 2

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

>!
Kkatja P
Pressing Lajos: A boldogság mint misztérium

Nagyon komoly és mély szellemiségű tanulmányok! A Szaturnusz Archetípusánál megmérettettem és pillekönnyűnek találtattam, átolvastam, de nem igazán értettem meg, csak a felszínt sikerült megkapirgálnom. A másik három: a Phoenix ; A boldogság mint misztérium és A transzformáció mítosza már ismerős volt más tradicionális szerzők (J. Evola, R. Guénon, A. K. Coomaraswamy, Frithjof Schuon és László András) könyveiből. Megfelelő lelkiállapottal és alázattal közelítve, sokat segíthet mindennapjaink helyes útkeresésében és előhozhatja emlékeinket az emberi egzisztencia transzcendens eredetére, a létbefordulás misztériumára, a kollektív múlt gyökereire irányítva.


Népszerű idézetek

>!
Aleph P

Amikor a régiek egy szimbólumot vizsgáltak, arra gondoltak, hogy az anyagi formában milyen módon válik láthatóvá a szellem. A szimbólum szó eredeti görög jelentése hitvallás. Ez azt jelenti, hogy a szimbolikus formában megmutatkozó szellem azonos magával a vallási lényeggel. Mégpedig nem úgy, hogy azt jelzi, vagy utalna rá, hanem olyképpen, hogy a vallási lényeg a szimbólumban ölt testet.* Mármost ha a szimbólum fogalmát kiterjesztjük a kultikus képekről a létező dolgok sokféleségére, e mozdulatunk akkor lesz méltó az eredeti értelemhez, ha nem romboljuk le ezt az eredeti értelmet, tehát csak a formát engedjük változtatni, nem a szimbólum lényegét. Egy ilyen kiterjesztés azt jelenti, hogy minden dolgot a vallási lényeg kifejeződésének ismerünk fel, minden formát a szellem testetöltésének tekintünk. Ha pedig ez a szellem, ez a vallási lényeg nem sokféle, hanem egy, akkor a formák sokfélesége csak azt jelentheti, hogy a szellem a formákon keresztül egyszerre sokféle módon tud megnyilvánulni. Erre gondoltunk az előbb, amikor azzal kezdtük, hogy a különféle formák nem különféle szellemeket, hanem a szellem különféle módon történő láthatóvá válását fejezik ki.

* Ilyen értelemben a «bálványimádás» nem az Isten képének tisztelete, hanem az, amikor valaki a formát – és itt bármilyen formáról lehet szó – úgy érzékeli, hogy nem látja meg a formában Istent. Az «Isten nem látása» teszi ugyanis lehetővé, sőt szinte szükségszerűvé a «forma istenítését», ami maga a bálványimádás.

Az is világos, hogy a katolikus dogma teljesen indokoltan ragaszkodik ahhoz, hogy az Eucharisztiában az ostya és a bor a Krisztus teste és vére, nem pedig egyszerűen csak annak jelzése.

Phoenix

Kapcsolódó szócikkek: eucharisztia

Hasonló könyvek címkék alapján

Jeff Shore: Létezés én nélkül
Henri Boulad: A halálban ugyanis megszületünk
C. S. Lewis: Csűrcsavar levelei
Edward de Bono: Simplicity – A zseniálisan egyszerű
Delia Steinberg Guzmán: Gondolkodjunk és érezzünk… de hogyan?
Steiner Kristóf: Kristóf konyhája
Szent-Györgyi Albert: Az őrült majom
Braskó Csaba: Múzsa
Bálint János: Minden nap ajándék
Türk Attila: Terrorista vagy hős?