A vallási misztikus úgy éri el a kontemplatív egyesülést, hogy bonyolult gondolati erőfeszítést tesz, s a szertartás ezt segíti elő. Miközben a fizikai jelenségeken túl lévő Isten jelenlétére koncentrál, megpróbálja meglazítani azt az intellektuális kontrollt, melyet érzékelő képességei gyakorolnak ösztönösen a felett a környezet felett, amellyel szembesülnek. Merev pillantása nem vizsgál külön minden tárgyat, s értelme nem azonosítja sajátosságaikat. Teljesen felfüggeszti az intelligens megértés sémáját, amellyel normálisan benyomásait értékeli, s felbukkan előtte egy olyan világ, amelyet értetlenül, isteni csodaként tapasztal meg. A keresztény misztikában ezt a folyamatot via negativaként ismerik, s Pszeudo-Dionüsziosz Misztikus Teológiájából ered az a hagyomány, amely szerint ez az egyetlen tökéletes út Istenhez. Ez a hagyomány arra buzdít, hogy „leválások” során keresztül az abszolút tudatlanságban keressük az egyesülést Vele, aki minden dolog és minden tudás fölött áll. A dolgokat ekkor nem fokálisan, hanem egy kozmosz részeként, Isten tulajdonságaiként látjuk.
335