A Lakoma Platón egyik legnagyobb hatású dialógusa, amely egyedülálló módon ötvözi a filozófiát a drámaköltészettel. Miközben a mű bepillantást nyújt az 5. század végi Athén társadalmi életének egy fontos szeletébe, az Erószról szóló különféle beszédek egymás mellé állítása révén Platón játékos formában vezeti el az olvasót saját filozófia-felfogásához és az erotika jellegzetesen platóni értelmezéséhez.
A lakoma 117 csillagozás
A következő kiadói sorozatokban jelent meg: A kútnál Atlantisz · Officina Könyvtár Officina · Platón összes művei Atlantisz · Új Elzevir Könyvtár Magyar Helikon
Enciklopédia 24
Szereplők népszerűség szerint
Szókratész · Alkibiadész · Agathón · Arisztophanész
Kedvencelte 11
Most olvassa 8
Várólistára tette 43
Kívánságlistára tette 42
Kiemelt értékelések
Platón: A lakoma 85%
Egyrészt hihetetlen élmény egy több, mint kétezer-háromszáz éve íródott regényt olvasni. (igen, regény, ugyanis viszonylag kevés a filozofálgatás, hacsak azokat a sorok között megbújó fontos gondolatokat nem vesszük hozzá). Egy szokásos lakoma zajlik, a vendégek heverésznek, mindenfélét beszélnek, jókat esznek-isznak, szokásos szellemi játékaikkal múlatják az időt.
Másrészt a kezembe került kiadásnak is jár az öt csillag, külön. Hozzám hasonló járatlanoknak előzetesben összefoglalják, miről is lesz szó. A lakoma szövegezése egyébként sem nehéz, de nem is egyszerű, könnyű elkalandozni. Aztán vaskos utószót, kiegészítő tanulmány(oka)t illesztettek az íráshoz (és persze számos lábjegyzetet). Ebből különösen érdekes volt számomra az ókori fiúbarátságra/fiúszerelemre vonatkozó magyarázat. És annak megvilágítása, mennyivel kevesebbet, de a körülményekhez képest mennyire kevéssel kevesebbet tudtak és gondoltak a születésről. Jó volt az utószó után újraolvasni néhány részt.
Platón: A lakoma 85%
mi részegít jobban a bor vagy a szerelem talán csak te tudod ezt igazán nagy erósz hiába is igyekszem a tömlőt számhoz emelni melyből vagy a nap érlelte szőlő leve folyik szomjat oltandó vagy valami mézhez hasonlatos kerít émelyítő hatalmába amelyet döngicsélő méhek hordtak össze virágokról virágokra járva és már most is érzem mell-kasomban e zúgást
Platón: A lakoma 85%
Meglepett a lazasága a műnek! Azt hittem, egy nehéz nyelvezetű, száraz diskurzust fogok kapni, de nem! Piszkálódnak egymással, ugratják a másikat, mulatnak, és közben bölcselkednek is! Érdekes és elgondolkodtató fejtegetésekbe merülnek, és alaposan kivesézik az élet kérdéseit is a szórakozás mellett! Óriási meglepetés és pozitív csalódás számomra! Fogok még Platónt olvasni!
Platón: A lakoma 85%
Valaki azt mondta, hogy a nyugati kultúra nem több, mint lábjegyzet Platónhoz. Elolvasva kezdem érteni mire gondolt, és hogy keveset túlzott.
Platón: A lakoma 85%
Az utóbbi időben nem sok időm volt olvasni és sajnos emiatt elhúzódott a könyv olvasása is. Szerencsésebb lett volna 2-3 nap alatt elolvasni, mint 2,5 hét alatt… Emiatt ki is zökkentem az olvasásból, nem is igazán tetszett. Illetve voltak benne jó részek, beszédek, de úgy összességében nem nyerte el a tetszésemet.
Ezt az újabb kiadást olvastam és az elején volt benne kb 20 oldal, ahol összefoglalta a könyv minden egyes bekezdését, beszédét pár mondatban. Miért nem a könyv végén van ez?? Ha elolvasom az elején ezt, akkor utána már a maradék rész kevésbé élvezhető. Nem olyan nehezen fogható a könyv mondanivalója szerintem, hogy ilyesfajta összefoglalást kelljen hozzá… Szóval én fordítva olvastam: először az eredetit, aztán az összefoglalást.
Platón: A lakoma 85%
Így kell megfelelő arányban ötvözni a logikus levezetéseket és a dionüszoszi mámort.
Platón: A lakoma 85%
Nem túl nehéz olvasmány (nekem mindig ez a félelmem a régebbi irodalmi remekekkel, nem szeretek lassan olvasni, de ha nem értem, értelmeznem kell, akkor lassab az agyam, mint a szemem és ez némi frusztrációt okoz) Kellemesen elszórakoztatott, enyhén ironikus és humoros hangvétele. Kicsit kibillenti az embert a férfiszerelem, Szókratész istenítése, kivállósága a megszokott komfortjából. megállapításai viszont borzasztóan időszerűek néha.
Platón: A lakoma 85%
Platónnak ez a műve nem is igazán filozófia. Inkább műalkotás, mint Nietzschétől A tragédia születése. Szép. Akár regénynek is mondhatnánk, és nem is tévedünk nagyot, egyesek Platónt tartják a regény egyik atyjának. (Vagy valamit félreértettem. Akkor meg én tartom annak.) Micsoda mítoszokat mesélnek itt el borozgatás közben! De a komikum sem hiányzik: már eleve másnaposan mennek el erre a lakomára, szinte látjuk, ahogy Szókratész nincs a helyzet magaslatán, fájlalja a fejét. El is határozzák, hogy sok vízzel higítják a bort, hogy ne legyen baj, ne jöjjenek a rókák. De aztán megjelenik az idős Szókratész ifjú (férfi)szeretője, aki ráveszi őket egy újabb komoly ivászatra, és részegen elmeséli, hogyan csábította el őt Szókratész, mikor együtt feküdtek mezítelenül az ágyban… Gyerekek, van mit tanulni Platóntól.
Platón: A lakoma 85%
Kedves bortestvéreim, hát ez csodálatos volt!
Ha elfelejtettem volna, micsoda élvezetek közt vezetett az út a „Master of Arts” diplomához – mert elfelejtettem, de jóöreg Szókratész történetei eszembe juttatják, hogy nem csak karácsonyi bónusszal, webshoppinggal és élménynyaralással él az ember. Ki az akinek külső formáját kinyitván bent istenszobrokat találunk, aranyból?
(Jánosy István nevű joember fordítását olvastam, nagyon modern volt, jókat nevettem) mek.oszk rlz
Népszerű idézetek
– […] Amikor pedig éppen a maga másik felére talál rá valaki – akár a fiúszerető, akár a többiek –, csodálatos mámorba ragadja őket a barátság, az összetartozás érzése és a szerelem, s nem akarnak elválni egymástól úgyszólván egy pillanatra sem. Ezek azok, akik egész életüket együtt élik végig, s nem tudnák megmondani, mit kívánnak egymástól. Mert senki sem képzeli, hogy a szerelmi élvezet az, aminek a kedvéért úgy örülnek, ha egyik a másikkal együtt lehet, s oly nagy buzgalommal törekednek erre. Nyilvánvaló, hogy másra vágyik a lelkük, amit nem tud kimondani, csak sejti, mire vágyik s talányként lappang benne.
53. oldal (Atlantisz, 2005)
Platón: A lakoma 85%
– […] hitvány az a közönséges szerető, aki jobban szereti a testet, mint a lelket. Az ilyen nem is állhatatos, mert az sem állandó, amit szeret. Mert mihelyt oda a test virága, amelyet szeretett, sebes szárnyakon tovaszáll, szégyenben hagyva sok beszédét és fogadkozását. A nemes jellem szerelmese viszont egy életen át kitart, mert valami állandóval forrt össze.
42. oldal (Atlantisz, 2005)
Platón: A lakoma 85%
– Erüximakhosz, úgy illenék, hogy vagy elállítsd a csuklásomat, vagy beszélj helyettem, amíg magától el nem áll.
– Megteszem én mind a kettőt – felelte Erüximakhosz. – Beszélek most helyetted, s te majd énhelyettem, ha eláll a csuklásod. és amíg én beszélek, ha visszatartod a lélegzeted egy jó ideig, a csuklásod is el fog múlni. Ha pedig nem, öblögesd vízzel a torkodat. De ha nagyon makacs a csuklás, keríts valamit, amivel megcsiklandozhatod az orrod, s azután tüsszents, ha ezt egyszer-kétszer megtetted, eláll a csuklás, akármilyen makacs.
44. oldal (Atlantisz kiadó)
Platón: A lakoma 85%
– És ami nem bölcs, az ostoba? Hát nem vetted észre, hogy van valami a bölcsesség és az ostobaság között?
– Micsoda?
– A helyes véleményalkotás, amely anélkül is helyes, hogy meg tudnánk indokolni – mondotta. – Nem tudod-e, hogy ez se nem tudás – mert hogy is volna tudás az, amit nem tudunk megindokolni? –, de nem is tudatlanság, mert hogy is volna tudatlanság az, ami eltalálja a valóságot? Ilyesmi tehát a helyes véleményalkotás, középen az okosság és a tudatlanság között.
68. oldal (Atlantisz, 2005)
Platón: A lakoma 85%
Mert minden cselekvésnek az a természete, hogy önmagában se nem szép, se nem rút. Így például az is, amit mi most teszünk, az ivás, éneklés, beszélgetés, nem önmagában szép, hanem a cselekvés során válik olyanná, ahogyan csináljuk: ha szépen és helyesen csináljuk, szép lesz, ha pedig helytelenül, rút.
180c,d,e, 181a,b,c
Platón: A lakoma 85%
Mert amire az embereknek egész életükön át szükségük van, ha szépen akarnak élni; azt sem a rokonság, sem a tisztségek, sem a gazdagság, sem bármi más nem tudja úgy kifejleszteni bennük, mint Erósz. Mi az, amiről beszélek? A szégyenkezés a rút dolgok miatt és a szép tettekre való törekvés. Ezek nélkül ugyanis sem a város, sem a magánember nem visz véghez nagy és szép tetteket. Állítom, hogy egy férfi, ha szerelmes és nyilvánvalóvá válik róla, hogy rút dolgot cselekedett, vagy ellenkezés nélkül becstelenséget tűrt el, nem fájlalja annyira, ha az apja látta, sem ha a barátai vagy bárki más, mint ha a kedvese látta.
– nincs az a gyáva, akit Erósza bátorság megszállottjává ne tenne, annyira, hogy felvehetné a versenyt a született hőssel is.
Tehát azt, amit Homérosz mond, hogy némelyik hősbe vitézséget lehelt az isten, bizonyára megadja Erósz is a szerelemmel a szerelmeseknek.
Sőt, egymásért meghalni egyedül a szeretők hajlandók, nemcsak a férfiak, de még a nők is.
Platón: A lakoma 85%
A nemes jellem szerelmese viszont egy életen át kitart, mert valami állandóval forrt össze.
183a,b,c,b,c,d,e
Platón: A lakoma 85%
Mindezek alapján azt állítom, hogy a Szerelem a legősibb és a legdicsőbb isten, s a leghatalmasabb segítsége az embereknek, élőknek és holtaknak, az erény és a boldogság megszerzésében.
14. oldal
Platón: A lakoma 85%
Ezt a könyvet itt említik
- E. A. Dal Maschio: Platón
- E. M. Forster: Maurice
- Edgar Allan Poe: A kút és az inga
- Jo Walton: Mások között
- Mathias Énard: Mesélj nekik csatákról, királyokról és elefántokról
- Murakami Haruki: Kafka a tengerparton
- Pitigrilli: Kokain
- Upor László (szerk.): Titkosírás
Hasonló könyvek címkék alapján
- Plutarkhosz: Szókratész daimónja ·
Összehasonlítás - Xenophón: Xenophón filozófiai és egyéb írásai ·
Összehasonlítás - Xenophón: Emlékeim Szókratészról ·
Összehasonlítás - Theophrasztosz: Jellemrajzok ·
Összehasonlítás - Arisztotelész: Eudémoszi etika / Nagy etika ·
Összehasonlítás - Arisztotelész: Poétika 82% ·
Összehasonlítás - Arisztotelész – Pseudo-Xenophon: Az athéni állam ·
Összehasonlítás - Arisztotelész: Politika 77% ·
Összehasonlítás - Apuleius: Amor és Psyche 96% ·
Összehasonlítás - Epiktétosz: Epiktétosz összes művei 95% ·
Összehasonlítás