Isten áldja meg a molyt, amiért ennyire félre tudja vezetni a naiv olvasót. Hetek óta vissza-visszatérek a Viszontlátásra odafönt adatlapjára, és nem értem, mi az oka, hogy én valami teljesen mást olvastam, mint azok a molyTársaim, akiknek igazán respektálom a véleményét, és úgy gondolom, hogy irodalmi ízlésünk is számtalanszor találkozik, összekacsint a literatúra kusza gócpontjain.
Miért is kalandregény a Viszontlátásra odafönt? Miért hívjuk tetemre Dumas-t, Maupassant-t, vagy más francia klasszikusokat, mintegy – a regény születése körül teoretikusan bábáskodó – szellemi atyákat? S mindezt még véletlenül sem bármiféle vita generálása céljából emlegetem fel. Csupán arra gondolok, hogy a moly sokszínűsége, sokarcúsága egyfajta izgalmas játékot is hozzátesz az olvasás élményéhez. Hiszen az olvasmányaid jelentős részét figyeltjeid véleménye alapján választod meg, és óhatatlanul gyártasz hozzá egy várakozást megalapozó, felületes prekoncepciót. Aztán van az úgy, hogy a kötet fele tájékán ki kell bújnod a lapok közül és jó magasról rátekintened az adott műre, hogy újra tudd kalibrálni a saját helyzetedet és viszonyulásodat az olvasott tartalomhoz. Így jártam Lemaitre regényével.
Való igaz, hogy rendkívül ügyes a regény dramaturgiája. Mesteri a történet két fő szálának vezetése, Lemaitre kezdetben ügyesen szövi önállóan a fonalakat, majd észrevétlenül, törés nélkül kunkorítja egymásba őket. Mindez valóban a kalandregény sajátja, egyik meghatározó eleme. Ez a technika a történet fordulatos cselekményeinek olvasása során markánsan kidomborítja az alkotás szórakoztató jellegét. Ezt csak tovább erősíti a regény – főképp másodvonalas – karaktereinek felépítése, helyük, szerepük a történetben. A szélhámos katonatiszt, a keményvonalas, zord atya, vagy a szürke, jelentéktelen házi(néni) spoiler archetípusának megformálása valóban a nagy francia romantikusokat juttatja az olvasó eszébe. Ezért is bocsátottam előre, hogy tulajdonképpen majd’ mindennel egyetértek, amelyet az előttem szólók már leírtak a könyvről. Csupán a hangsúly helyeződik nálam máshová…
Számomra a Viszontlátásra odafönt egy erkölcsi példázat, egy morális tanmese. A regény attól válik értékessé, hogy – természetesen a szórakoztatás mellett – könyékig vájkál az örök emberi dilemmában, feszegeti, bolygatja a „van-e élet a halál előtt” problematikáját, és ebből fakadóan egy merőben pacifista, végtelenül szimpatikus művé érik. Vajon Lemaitre az élet, a humán létezés értelmét keresi ebben a könyvben? Közhelyesen hangzik, de igaz lehet. Hiszen Albert és Édouard, a maguk különböző módján, két tündöklő, ifjú élek, akik élik egyszerű, vagy kevésbé egyszerű életüket a korszellem és –viszonyok adta térben és lehetőségek között. Boldogulnak, vagy küszködnek, szeretnek, vagy csak görcsösen vágyakoznak, de valahogy élnek. Nap mint nap kicsinyes, apró problémákra, vagy nagy, lélekölő gondokra ébrednek, de élnek. Addig a pillanatig élnek, amíg el nem dördül számukra az első puska-, vagy ágyúlövés, és szembe nem néznek a viszolyogtató és rémületes ismeretlennel. De ez a gondolatmenet akár azt is megengedi, hogy addig a pillanatig élnek, amíg Princip el nem süti a fegyverét Szarajevóben. Nincs szükségük bombatölcsérre, repeszgránátra, fejlövésre. Meghalnak mindezek nélkül is. Így, vagy úgy meghalnak abban a percben, amikor a háború borzalmas gépezete berántja őket a front húsdarálójába, vagy akkor, amikor a hátországban először néznek bele a harctéri sebesülésekkel megtérő obsitos kiüresedett szemébe. Túl lehet ezt ugyan élni, de még a túlélésbe is muszáj belehalni. Az első világháború legalább 15 millió ember életét követelte, de hallottam már 30 milliós számról is. Úgy vélem, hogy egy ilyen méretű világégés bizonyos mértékben magát az emberiséget is el kell, hogy pusztítsa. Ezt pedig alig több mint 30 év alatt kétszer is megtettük már. Felmerül a kérdés, hogy hány szabadjátékot dob még a gép…
Számomra Albert és Édouard kalandos, szórakoztató története ezért válik harsogó háborúellenes üvöltéssé. Máshogy, mint Bikov, Norman Mailer, vagy esetleg Uris művei. Lemaitre regénye nem kifejezetten a harctéri borzalmak és őrület plasztikus ábrázolásával akar figyelmeztetni. Csupán a maga könnyed, erősen romantikus attitűdjével, „kvázi szórakoztatva” emeli magasba a táblát: Köszönöm, nem kérek több háborút!
Tetszett, ajánlom.