Még ha végül érdekes lesz is, mint most, mostanra kicsit tele a hócipőm a Philippa Gregory féle történelem interpretációkkal. Értem ezalatt, hogy egy bizonyos tanulság (végkicsengés) érdekében teljesen kreatívan használja a valós forrásokat, amely tanulság ráadásul sokszor annyira kortárs, hogy a történet idején aligha lehetett az az olvasata a valós tényeknek, amit ő interpretál. (ez nem az én agyszüleményem, nem én mondom: bár ő nem nevesíti és többekre is alkalmazza, de tessék David Starkey Erzsébet életrajzát elolvasni)
Itt is valamiféle női testvériség /woman power történetet kapunk, a háttérben megtűzdelve azzal, hogy a férfiak történelme mennyire befolyásolta vagy (noch da zu) el is vette némely nő életét.
Nekem fájó pont, hogy ez utóbbiba ennél beljebb nem megy, csak nagyon figyelmes olvasatban lehet észrevenni a színfalak mögötti kavarást, politikai játékokat (főleg Cecil tetteivel)
Ehhez képest és ennek ellenére a nővérek pedig minimális karaktert kaptak, egysíkúak maradtak.
Jane az okos, de vakbuzgó. Olyannyira vakbuzgóan vallásos, hogy az ő, viszonylag rövid részében szinte nincs is másról szó, mint az ő igaz hitéről és csak néhol sejlik fel a félelme vagy akár az, hogy bár okosnak hiszi magát, ELMÉLETI tudását valószínűleg nem tudja a alkalmazni a gyakorlatban.
(azt most hagyjuk, hogy a róla festett kép mennyire ellentétes az Alison Weir Lady Jane-jében bemutatott Jane Grey-el. Én úgy gondolom, hogy a forrásokkal egyik sem feltétlen ellenkezik, egyszerűen a források csak tényeket említenek -vagy állításokat, amik nem feltétlen tények- de nem tudjuk, ki mit gondolt, érzett, akart, gondolt, milyen hátsó szándékkal mondta, amit mondott…)
Olyannyira vakbuzgó (csak az), hogy régen éreztem ilyen késztetést, hogy szívlapáttal feleljek a főhős által leírtakra.
Itt Jane szinte kibírhatatlan olt, amit csak súlyosbított Gregory sokszor használt fogása, hogy hősei E1-ben tolják az arcunkba a történetüket, tehát kvázi monológ formájában kapjuk az egészet. Az E1 ugye elvileg segítené az olvasó azonosulását a szereplővel, de hát EZZEL a Jane-nel baromi nehéz azonosulni, egy idő után azon vettem észre magam, hogy már én kivégeztettem volna szegényt, ha Mária nem teszi….
És tényleg ENNYI volt Jane jelleme és sorsa: ment körbe-körbe ugyanaz, mantra szerűvé vált az egész mondanivalója, amiben elveszett bármi más.
Katherine a butuska (szinte a druszájához, VIII. Henrik 5. feleségéhez hasonlítóan egyszerű), aki minimálisan sem látja át a frontvonalakat maga körül, aki alighanem rosszul ítéli meg még azokat is, akikben bízik. Mivel ő esendő, őt -Jane-hez képest- legalább sajnálni lehet valamennyire, de lássuk be, a hetvenhatodik vakon fejjel a falba akciója után ez is inkább egyfajta szánalommá foszlik, sorsa szinte darwini (nem tanul, nem alkalmazkodik—-> ki/meghal)
Nem vagyok benne biztos, hogy a Seymourok is csak a két szép szeme miatt támogatják a szerelmét, ahogy Cecil pedig egészen biztosan nem a szövetsége, ő maximum egy gyalog lehet a tábláján, ahogy Robert Dudley-én is. De ezeket még sejtetni is csak minimálisan sejteti Gregory (abban biztos vagyok, hogy én ezt gondoltam, de nem tudom, azért-e, mert ő elrejtette ezeket vagy mert már annyi más Tudor könyvet olvastam, hogy azokat is belelátom ide?).
Kis túlzással, amit Gregory Katherineról írt, az tkp. egy Victoria Holt-féle regényhez rokonítható, ahol a szerelem a fő mozgatórugó, az emberek jók, ha rosszat tesznek, maximum hibáztak, nem gonoszságból számításból történik semmi, a világ nem egy gonosz hely, ahol csapdába csalnak, ha nem vigyázol, és ahol csak szerencsétlen véletlenek visznek a rossz útra.
Mary története a három szálból a legjobb, ha ez nem lett volna, akkor a könyvet nagy csalódásként tettem volna le. De szerencsére volt, és ez a rész az, amiért ha meg nem is tudom bocsátani a könyv másik két szálát, de azt tudom mondani, hogy érdemes volt elolvasni.
Erős ugyan az érzésem, hogy pont Mary talán a legkevésbé dokumentált alak is a három nővérből, azaz szinte biztos, hogy még a beleszőtt történelmi tényekkel együtt is csak egy mese az egész (más forrástól olyat is olvastam róla, hogy nem egy törpenövésű baba volt, hanem kimondottan torz), de Gregory itt élni tudott a lehetőséggel és életet, sorsot, jellemet írt a név mögé (ami nyilván vitatható, mert kérdés, hogy hogy volt, ki volt, mi volt ő, de mivel ez nem történelemkönyv, hanem szépirodalom, fikciós történelmi regény, így belefér….
Sajnos mind Katherine, mind Mary esetében megmaradt nem csak az E1 történet mesélés, de a mantra szerű ritmus is: ugyanazok az elemek térnek vissza, az olvasónak az az érzése, hogy nem lehet, hogy még mindig nem értik, mi zajlik körülöttük, hogy nem tanulnak, nem tudnak előre lépni, a rabság x-ik évében is ugyanúgy hisznek abban, hogy Erzsébet szabadon engedi őket, hogy Cecil és Dudley a barátjuk. Kathrine jellemébe ez tkp. még bele is férne, de Mary esetében, aki elég realistának és okosnak -az élethez is okosnak, nem mint Jane- tűnik, eléggé meglepő és gyengíti a lefestett karaktert.
Én azt is sajnálom, hogy a történet Mary életének boldog pillanatában marad abba, és a későbbiek, hogy mennyire rövid idő adatott neki ezt a szabadulás után élvezni, még utószóként,lábjegyzetként sem kerül oda (jó, gugli barátunk bárkinek segít, de mennyivel erősebb lett volna a történet, hogy a történelem és a politikai mindhárom nővér életét elvette, még Mary, „az okos” sem tudott előle menekülni.
A könyv igazi érdekessége, hogy I. Erzsébetet viszont olyannak mutatja be, amilyennek talán egyetlen eddig általam olvasott könyv vagy film sem tette: kimondottan gonosz, manipulatív valakinek, aki vagy tehetségtelen vagy csak nem tud felnőni a feladathoz…. Ami viszont érdekes felvetés, mert lássuk be, Erzsébetet isteníteni szokás…
És persze nem kell elfogadni, hogy ez egy az egyben így volt vagy lehetett, de tényleg megéri elgondolkodni, hogy Erzsébet gyerekkori traumái után akár miért ne lehetett volna ugyanolyan pszichopata, mint amivé az apja vált idős korára (de talán fiatalon is benne volt)?
Amit Erzsébet tesz a könyvben, az értelmezhető akár nem szimpla gonoszságként, hanem egyszerűen a hatalom szempontjából teljesen indokolt lépésekként: Edward valóban kizárta őt és Máriát az öröklésből, volt, hogy az apja is, miért is ne lett volna komoly a veszély, hogy letaszítják a trónról egy legitimebb ág tagjainak nevében? Persze személy szerint nem IGAZSÁGOS, amit a Grey lányokkal tesz, akik valóban nem léptek fel maguk trónkövetelőként, de hát EZT Erzsébet már ismerte: az ő nevében is szítottak felkelést, majdnem az életébe került… És már az apja is ugyanígy félt a Margeret Salisburytől, ahogy a nagyapja a Towerben meghalt kishercegek nevében szervezett felkelésektől.
Sőt, tovább megyek, amit a Grey nővérekkel tett, csak ujjgyakorlat volt a Stuart Máriával vívott meccshez, ahol valóban szinte vele egy kaliberű játékos szállt versenybe a koronáért, nem csak edzőpartnerekkel kellett megmérkőznie..
Szóval, nagyon is belefér egy idealizált valaki árnyalásába, hogy ezeket új fényben is megnézzük…
Így meglepő módon nem a fő karaktereiről kaptam teljes(ebb) képet, hanem épp Erzsébetről, akiről azt hittem, már mindent elmondtak, amit lehetett :-D (de hát ez az élet: semmi nem fehér és fekete, egy uralkodó, egy hatalommal rendelkező ember meg pláne nem lehet az… ) Szóval, úgy voltam vele, hogy próbáltam az Erzsébetről írottakat objektíven értékelni. Mert amit a Grey lányok elmondanak róla a saját történetük szemszögéből az akár az ő szempontjukból talán tényleg igaz, de nem a valódi, azaz nem a teljes kép egy komplex emberről…. de azért bolhát tesz a fülünkbe, hogy az a túl ajnározott Erzsébet kép sem az igazi, amit meg sok más műben olvasunk….
De mivel erre a komplexitásra Gregory nem törekedett, mindezt az olvasóra hagyta (ami így, ha akarom, csak sima belemagyarázás!), azt kell mondjam, hogy nem használta ki az alkalmat, hogy egy valóban MÁS, egy elgondolkodtató könyvet írjon a nővérek sorsáról (akkor megbocsátottam volna a nagyon hiányos életrajzok tetszés és igény szerinti kifoltozását). Helyette inkább egy amolyan „pletykalaposan” az érzelmeinkre, könnyzacskóinkra hatóan egyszerűt írt…. így tényleg örülök, hogy elhajózik a Tudorok világából.