Aysa (Idegenek 3.) 5 csillagozás

Harminc nappal a háború után
Petőcz András: Aysa

Petőcz ​András trilógiájának amelynek az első két, ugyancsak önálló könyvként is teljes értékűen olvasható része, az Idegenek és a Másnap külföldön, így Németországban, Lengyelországban, Bulgáriában, Grúziában is sikerrel jelent meg most a harmadik kötete kerül kiadásra.

Az Aysa, ugyanúgy, ahogy a trilógia korábbi részei, alapvetően vízió. Vízió egy lehetséges világról, ami nem létezik, vagy talán csak létezhet valahol. Mint Orwell 1984 című műve, Petőcz regénye is a képzelet világában játszódik. A trilógia maga egy lehetséges háború előzménye, folyamata és vége, benne ott van a terror, ami tudjuk napjaink valósága.

Ez a könyv a képzeletbeli háború végét, illetve a háború utáni egy hónapot jeleníti meg számunkra. Benne az Idegenekben megismert Anna már érett nő, fogoly, akinek el kell viselnie minden olyan megaláztatást, amit egy érett, és különös adottságokkal bíró nőnek egy fogolytáborban fogolyként el kell viselnie. Megaláztatást, erőszakot, mindent. Anna, akinek… (tovább)

>!
Fekete Sas, 2016
260 oldal · keménytáblás · ISBN: 9786155568282

Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

>!
balagesh P
Petőcz András: Aysa

Petőcz András: Aysa Harminc nappal a háború után

Rendes mondatokat írni erény, és ezt értékelni kell.
Másrészt pedig van egy írói elképzelés, hogy itt egy öregasszony beszél – igen, öregasszony immár, tehát az egész élete érintett, de nem kislányként, sem érett nőként szól, hanem öregasszonyként –, és ez az öregasszony sematizál, vagy ha előzékenyebb akarok lenni: összegez. Valamiképpen egyszerűsíti a nyelvet (a világát). (Ilyenkor szokták írni, kopognak a mondatok – de ezek nem kopognak.)
A sci-fik között értékeli az ember az ilyesmit: a posztapokaliptikus világ hősét látjuk. (Nem mártírját!)
Hőst nem a filmes értelemben, vagyis nem azt, aki megmenti a világot, hanem akit képtelenség elpuszítani. Sőt még csak véletlenül sem pusztul el. Az öregsége azt jelenti, hogy az adott kor és az adott lény egymáshoz tudtak simulni. (Kiérdemlik egymást.)
Magányossága kiemeli hős mivoltát.
Érdekes az ilyesmi attól tud lenni, ha kellően emblematikus a figura. A főszereplő a nőiség klasszikus értelmezéseként befogadja a világot. Ez még vörös hajjal sem igazán erős. A világot meg az arab jellegű nácik uralják.
Nem szálaznám, hogy ki és mennyire él jól. De hogy a főhős miképpen tárulkozik ki a világ akaratának (a lesz, ami lesz; sőt kicsit rákészültebben: legyen, aminek lennie kell), nincs valami nagyon jellemző módon megfogva.
Viszont ha azt veszem, itt az író felvett egy alapállást, és ahhoz tartja magát. Következetesen és pontosan. Jó mondatokkal.
Zárom ezzel: ekkora írói tudás is szülhet érdektelen művet.
Meg hogy mennyire jó, hogy nekem ezt nem arabként vagy nőként kell olvasnom.
A csillagozás is mindig igazságtalan. A gyermeki gondolkodásmódtól teljes szabadságot nyert Idegenek miatt ilyen alacsony a csillagszám, pedig akár gondolhatnám azt is, hogy trilógiavégnek (azaz sok mindentől meghatározottan, gúzsba kötve) még így is éppen megfelel.

>!
ppeva P
Petőcz András: Aysa

Petőcz András: Aysa Harminc nappal a háború után

Az első rész nagyon tetszett, a második már hagyott némi kívánnivalót maga után. Ebben számomra túltengett a naturalizmus, és nem tudtam szabadulni attól a (kényszer)képzettől, hogy itt egy férfi ír nő bőrébe bújva a nemi erőszakról, nemi kizsákmányolásról. Sokszor éreztem hiteltelennek és öncélúan trágárnak. De ez persze ugyanúgy szubjektív, mint az, ahogy ezt az egészet az író elképzeli.
Napokkal az olvasás után sem tudom, hány csillag. Mert volt benne sok-sok magával ragadó rész is – azt, hogy vagy szép, nem írnám, a tartalma miatt… –, és végül is nem bántam meg, hogy elolvastam. Majd ha eldöntöttem, utólag csillagozom. Ha csillagozom.

>!
MrBones
Petőcz András: Aysa

Petőcz András: Aysa Harminc nappal a háború után

Nyomasztó, nagyon aktuális, félelmetes és ugyanakkor irtózatot keltő. A szerkezet miatt nehezen volt követhető az idősíkok egymásra találásáig. Kissé öncélúan riasztóan sok benne a részletes erotikus leírása annak, ami teljesen nélkülözi az erotikát és csak az ösztönök kielégítéséről szól.

>!
Sheeana P
Petőcz András: Aysa

Petőcz András: Aysa Harminc nappal a háború után

A három közül a leggyengébb számomra. Nem vagyok prűd, de zavart a túltengő leírása a szexuális kizsákmányolásnak, mintha semmi más aspektusa nem lett volna a tábori életnek. Végül is évtizedeket töltött ott. Bármilyen ingerszegény és beszabályozott életet éltek is ott, kellett volna hogy legyen valami más is, mert így számomra nem világos, hogy élte túl.


Népszerű idézetek

>!
fagyismaci

Sokáig nem értettem, miért is haragszom arra az országra, ahol megszülettem, és miért is akarok mindig máshol élni. Csak mostanában jöttem rá arra az egyszerű tényre, hogy nem az országra haragszom, hanem a körülményeimre, a mindennapokra, és mindarra, ami miatt otthon nem tudok levegőt venni.
Igen, ez a levegővétel, talán ez a legfontosabb.
Ha lenne hatalmam, ezt adnám meg az állampolgároknak, azt, hogy levegőt tudjanak venni, vagyis, hogy érezzenek valami reményt, valami távlatot. Hogy ne gyűlöljék egymást annyira a saját kicsinységük miatt, és ne higgyék azt folyamatosan, hogy a kicsinységükben akkor lehetnek nagyobbak, ha elpusztítják a mellettük élő másik kicsinységet. Ha végre lenne arra lehetőségünk, hogy nagy-nagy levegővételekkel és reménységekkel éljünk otthon, a saját környezetünkben, akkor talán nem rohangálnánk ide-oda a világban, értelmetlenül és kétségbeesetten.

267. oldal - Aysa (Fekete Sas Kiadó, 2016)

Petőcz András: Aysa Harminc nappal a háború után


Hasonló könyvek címkék alapján

Bíró Szabolcs: Non nobis, Domine
Závada Pál: Természetes fény
Lőrinczy Judit: Ingókövek
Benkő László: Táltosidők
Szilágyi István: Üllő, dobszó, harang
Marosi Katalin: Börtönőr
George R. R. Martin: Kardok vihara
Tan Twan Eng: Az Esti ködök kertje
Cassandra Clare: Üvegváros
Amy Harmon: Arctalan szerelem