„Az ember még egy angyalt sem láthat meg egykönnyen…”
Ágoston és János két eltérő szellemiség bölcsőjénél áll. Az egyik a világot siralomvölgynek tekinti, a jelenvalóval soha meg nem elégszik, értelmében bízva kutatja a teremtés és a Teremtő elrejtett titkait, és minden kudarcát önnön személyes nyomorúságának tudja be, míg a másik mindenről lemondva, s az értelem képességeit mély gyanakvással szemlélve, az istentiszteletben próbálja felemelni lelkét a Felfoghatatlanhoz. Ágoston az intellektuális nyugati kereszténység előhírnöke, míg János a liturgikus és egyre aniintellektuálisabbá váló bizánci kereszténység egyik legfontosabb őse.
Isten felfoghatatlansága és leereszkedése 3 csillagozás
Róluk szól: Szent Ágoston, Aranyszájú Szent János
A következő kiadói sorozatban jelent meg: A kútnál Atlantisz
Várólistára tette 5
Kívánságlistára tette 6
Népszerű idézetek
Az időbeli formák sokrétűsége [temporalium … specierum multiformitas] az Isten egységéből lebukott embert [ab unitate dei hominem lapsum] a testi érzékek által feldarabolta [diverberavit], és a változó sokszerűség által [mutabili varietate] megsokasította a tulajdonságait [multiplicavit eius affectum]. (Szent Ágoston)
Perczel István: Isten felfoghatatlansága és leereszkedése Szent Ágoston és Aranyszájú Szent János metafizikája és misztikája
…a „Gondolat” Ágostonnál igen gyakran egy bizonyos isteni princípiumot jelent, ami mintegy Krisztus immanens aspektusa annak a sajátos archaikus értelmezésnek alapján, amelyet Ágoston a János evangélium Prológusának értelmezésére ad. A Prológus 3.-4. versét ugyanis az alexandriai Biblia-szöveg alapján így olvassa:
Minden őáltala lett, és semmi sem lett nélküle. Ami lett, az őbenne élet volt, és az élet volt az emberek világossága…
Ágoston magyarázata szerint ez az élet, amely az emberek világossága, nem egyéb, mint minden létrejött dolognak „valamiféle Gondolata” (ratio quaedam), amelyből a dolgok a teremtéskor kibomlottak, s amely előbb a Bölcsességben, vagyis az Igében nyugodott. Ez tehát a dolgok Gondolata, amely mindazt eleve magába foglalta, aminek később létre kellett jönnie, s amely olyan értelemben „az emberek világossága” (lux hominum), hogy ő az „értelmek világossága” (lux mentium):
Az emberek világossága az értelmek világossága. Az értelmek világossága az értelem fölött van, és meghalad minden értelmet.
Perczel István: Isten felfoghatatlansága és leereszkedése Szent Ágoston és Aranyszájú Szent János metafizikája és misztikája
Rudolf Ottonak kétségkívül igaza van a legfontosabb meglátásában: abban, hogy János transzcendencia-tanának, és általában a negatív teológiának nem valamely elvont gondolati konstrukció az alapja, hanem az a tapasztalat, hogy az istenélmény végtelenül meghaladja az ember minden rendű és rangú felfogó képességét. Valószínűleg abban is igaza van, hogy ilyen jellegű istenélményből származik Ágoston felismerése: az Isten „más, egészen más” (aliud, aliud valde) mint a világban bármi, és talán a Kéna Upanisad megfogalmazása is:
Más ez, mint bármi, ami megismerhető, és hasonlóképpen, mint bármi, ami megismerhetetlen.
Perczel István: Isten felfoghatatlansága és leereszkedése Szent Ágoston és Aranyszájú Szent János metafizikája és misztikája
„Az ember még egy angyalt sem láthat meg egykönnyen…”
Perczel István: Isten felfoghatatlansága és leereszkedése Szent Ágoston és Aranyszájú Szent János metafizikája és misztikája
Hasonló könyvek címkék alapján
- Puskely Mária: Akik a jobbik részt választották ·
Összehasonlítás - Gyenis András: Brito Szent János ·
Összehasonlítás - Gyenis András: A hitvédők fejedelme ·
Összehasonlítás - Éloi Leclerc: Egy szegény ember bölcsessége 97% ·
Összehasonlítás - Karikó Éva – Böjte Csaba: Ki a szívét osztja szét ·
Összehasonlítás - Diós István (szerk.): A szentek élete I-II. ·
Összehasonlítás - Louis de Wohl: Assziszi Szent Ferenc ·
Összehasonlítás - Cseri Kálmán: Pál életútja ·
Összehasonlítás - Géron Porfírios: Áthoszi Porfíriosz atya élete ·
Összehasonlítás - Gerhard Ruhbach – Josef Sudbrack: Nagy misztikusok ·
Összehasonlítás