Valószínűleg valahogy így nézne ki az, ha egy kortárs magyar szépíró nyitott elmével állna neki sci-fit írni, és nem hajtja mondjuk a zsáner iránt táplált lenézés, ami úgy foglalható össze, hogy a sci-fi az űrhajó meg lézerpuska, és kész. Pék Zoltán könyve amúgy mintha inkább kortárs magyar szépirodalom akarna lenni, mint sci-fi, de az a helyzet, hogy a könyvet letéve és néhány napot mérlegelve az olvasottakat, még mindig az a benyomásom, hogy ez a történet egy jó elgondolásokra épített sikertelen kísérlet maradt.
Én általában szeretni szoktam azokat a történeteket, amelyek E/1-ben íródnak, mert remek eszközt kínálnak arra, hogy olyan belső nézőpontot adjon, amelyen keresztül jobban megismerjük az adott szereplő érzéseit, gondolatait, megtaláljuk vele az azonosulási pontokat. Ebben itt sincs hiba, a főhős Corvinus gyakorlatilag végigmonologizálja az egész történetet, mintha egy füstös kocsma mélyén mesélné el nekünk, hogy miként estek meg vele a dolgok, időnként meg-megszakítva más témákkal a gondolati egységeket.
Ez az elbeszélésmód egyébként jól állt a könyvnek, habár ahhoz kevésnek éreztem, hogy saját stílust teremtsen vele, de ez talán nem is volt bevallott célja. A másik jó pont a jövőbeli megosztott Budapest szerepeltetése, ugyanis én rajongok az elképzelt eljövendő magyar helyszínekért. Mindig érdeklődve olvasom, ha valaki nekiáll átrendezni például Budapestet, de úgy, hogy az eredeti helyszínek felismerhetőek maradjanak. Ebben részben itt sem volt hiány.
És az egész valahogy mégsem működött igazán. És leginkább az foglalkoztatott, hogy miért éreztem azt, hogy nem működött annyira, mint amennyire az előjelek alapján működhetett volna.
Azt hiszem, a magyarázatot talán ott lelhetjük meg valahol, ahol elkezdtem: ez a könyv alapvetően inkább kortárs magyar akar lenni, nem sci-fi. Viszont kortárs irodalomnak szerintem korszerűtlen. Ha ez mondjuk egy-másfél évtizeddel korábban lát napvilágot, akkor szerintem könnyedén belesimulhatott volna a kortárs magyar irodalomba, viszont a megoldásai (pl. a könyvet záró három lap, oldalanként egy mondattal) ma már nem hatnak különösebben frissnek. A referenciái, különös tekintettel a fejezetcímként használt nyolcvanas évekbeli zeneszámokra, mind-mind kissé megkopott frissességűek. Még az is lehet, hogy ha másfél évtizeddel később jelenik meg, akkor a retrohullám felkapja ezt a regényt, de jósolni nem szeretnék. Emiatt támadt az a benyomásom, hogy amolyan kiadói szívességként látott napvilágot, hiszem Pék Zoltán remek munkát végez az Agavénál megjelent PKD-sorozattal, hogy csak ezt emeljem ki az egyéb tevékenységei közül. És azt sem tartom kizártnak, hogy pont ezért a szerkesztői nyomás is kisebb volt, pedig lehetett volna még alakítani a történeten.
Az egyik, amit olvasóként hiányoltam, az a világteremtés. Igen, felismerhetőek benne a budapesti helyszínek és igen, kapunk benne egy sötét jövőképet, de borzasztóan elmosódott kontúrokkal. Persze értem, hogy az olyan kulcsszavak, mint a Merénylet és társai, közismertek a főhős számára, de az olvasónak nem feltétlenül, és a könyv végi csavar, (amit remélem jól értettem) pont ezért marad erőtlen. Nekem nem hiányzott belőle az, hogy megismerjem pl. az önálló Buda vagy az önálló Pest politikai felépítményét, de az igen, hogy egy kicsit jobban belelássak az életébe. Mert Corvinus révén ugye megismerjük ennek a jövőnek az alvilágát, de semmi egyebet. Se referenciaként, se máshogy nem jutunk el addig a pontig, ahol legalább egy átlagos ember életébe betekintést nyerhetnék. Mintha mondjuk Chicago életét Al Capone egy emberén keresztül látnám, de anélkül, hogy egy találkoznék egyetlen ott lakó, nem bűnözésből élő polgárral.
Az elbeszélésmódból pedig következett egy hiányosság, ami értelemszerűen mindig kockázatos, ha belülről látunk valakit cselekedni, hogy ti. a többiekről alig tudunk meg valamit és igazából nem is válnak soha érdekessé. Corvinus monológja nemcsak az elképzelt jövőbeli Budapestet nyomja el, hanem a többi embert is, akivel összefut a működése során. Nem tudom őket se szeretni, se gyűlölni, bár nem tartom kizártnak, hogy végső soron ez volt a szerző célja.
A felsorolt negatívumok ellenére sem bántam meg az olvasást, a könyv sajátos atmoszférája, amely jól átszivárgott a szövegen keresztül, még el fog kísérni egy darabig, és ha esetleg születik még mű a szerző tollából, akkor nem fogok félreugrani előle.