Tanítási ​és tanulási receptkönyv 4 csillagozás

Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv

A ​Tanítási és tanulási receptkönyv olyan gyakorlati tantermi stratégiákat mutat be, amelyek képessé tesznek bennünket arra, hogy
– megfeleljünk a különféle tanulási stílusok követelményeinek,
– ösztönözzük saját kreativitásunkat,
– színessé tegyük tanítási gyakorlatunkat,
– kihívások elé állítsuk a tehetségekeset – és a rendbontókat.

Bármelyik tantágyat is tanítjuk, segítséget nyújt, hogy
– fejlesszük a gyerekek gondolkodási képességét,
– beépítsük az órai anyagba a tanulási készségeket,
– valódi önállóságokat teremtsünk.

Ezt a különleges „receptkönyvet” elsősorban azoknak ajánljuk, akik a tanításra úgy tekintenek, mint a társadalom egyik legfontosabb hivatására, s akik gazdagítani kívánják tanítási módszereik repertoárját.

Bár Paul Ginnis az egyik világon tart előadásokat a tanítást és a tanulást fejlesztő stratégiákról, mindenekelőtt gyakorló tanár. Az elmúlt tizennyolc évben tanárként, munkaközösség-vezetőként,… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2002

>!
Alexandra, Pécs, 2018
374 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634471752 · Fordította: Kovács Lajos · Illusztrálta: Les Evans
>!
Alexandra, Pécs, 2007
374 oldal · ISBN: 9789633699386 · Fordította: Kovács Lajos · Illusztrálta: Les Evans

Most olvassa 2

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

>!
szanes1
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv

Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei

Alapmű, amelynek minden tanáriban több példányban (de lehetőség szerint akár minden tanárnak saját példánya) kellene, hogy legyen. Ezzel szemben a könyv nem kapható, már egy éve nem forgalmazzák, és antikváriumi példány sincs belőle. És ami bosszantó, hogy a „rajzlapszerű” papírra való nyomtatás sem a legpraktikusabb. Ezért a könyvtári példány néhány oldalát kénytelen voltam beszkennelni és majd azokból nyomtatok magamnak, kiegészítve őket a saját jegyzeteimmel. Mert ez a könyv jegyzetelésre, továbbgondolásra sarkallja az olvasót.

Az első rész az agykutatásnak a tanulás (és tanítás) szempontjából fontos újabb eredményeit foglalja össze (intelligencia, memória, figyelem, tanulási stílusok, motiváció stb.).
A második rész egy gazdag módszertani tár, amelynek nagy részét ismertem, kisebb részét próbáltam is. De nem ez a nagy dolog.
A harmadik rész tisztázza, melyek a feltételei annak, hogy az előző rész módszereit eredményesen használhassuk (szabályok, attitűdök, légkör kialakításának módszerei, játékok, praktikák).
A negyedik rész címe: Munkamódszerek, amelyeket én a leginkább praktikusnak és használhatónak, használandónak tartok.
Végül az ötödik részben arra kapunk tippeket, hogyan ellenőrizhetjük és fejleszthetjük saját, tanulóink és az iskola többi tanárának módszereit, tanulási/tanítási stílusait, technikáit, hogyan erősíthetjük a pozitív hatásokat maximum szinten (iskolai szinten)…

Ami miatt nagyon tetszett, és nagyon hasznosnak tartom ezt a könyvet, az az attitűd, amely felnőttként kezeli mind a diákokat, mind a tanárokat (Magyarországon ugyanis nem alap, hogy a vezetés a tanárt nagykorú, dönteni képes személyként kezelné – ezért van kötelező tankönyvlista, NAT, annyi szabály és megkötés.)
Ebben a könyvben a „recepteket” ráadásul nem készen kapjuk, hanem konstruktív hozzáállást kíván az olvasótól, hogy használni tudja őket. Mindent muszáj adaptálni adott helyzetre, tantárgyra, szituációra. És nagyon nagy tudatosságra próbálja szoktatni az embert.
Teljesen más szemléletet közvetít, mint amihez szokva vagyunk, mégsem tűnik nekem utópisztikusnak.
A könyv vége felé egyre kevesebb kifogást kerestem, egyre kevésbé láttam olyan fontosnak, hogy a magyar viszonyok közt az itt leírtak anyagilag sem könnyen megvalósíthatók, nem beszélve egyéb tényezőkről (iskolai könyvtárak nyitvatartása, internetelérhetőség, projektszerű oktatás lehetőségei stb.) Szóval kerek egésszé és nem mellesleg megvalósíthatóvá állt össze a fejemben a történet.

Ez egy nagyon alapos, tudományosan is megalapozott mű, a bibliográfia is nagyon jó, fogok belőle szemezgetni.

(Ha valakinek van eladó példánya, én vevő lennék rá.)

1 hozzászólás
>!
Pennmenelien P
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv

Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei

Áttekinthető és érthető, benne sok hasznos játék, kooperatív módszer és csapatépítést segítő javaslat, tanács van. Tanítóknak, tanároknak kötelezővé tenném. (a gyerekek körében is órási sikert aratnak a kooperatívan 'tartott" órák)

>!
thpth
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv

Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei

Ez a könyv igazán nagy formátumú, mind megjelenésében, mind tartalmában. Nagy előnye a hasonló kaliberű Spencer-Kagan kooperatív tanulási módszertanhoz képest, hogy ez papír alapon is (jelenleg elfogadható áron) újra beszerezhető. A modern pedagógiai könyvektől méltán elvárható, hogy az agyi működés tudományosan feltárt ismeretrendszerén alapuljon és elég gyakorlatias legyen, vagyis a Best Practice (Legjobb gyakorlat) elvét alkalmazza (és ezáltal már csak a gyakorlatban jól bevált módszerekkel kell foglalkoznunk). Ez a könyv mindkét elvárásnak messzemenőkig megfelel, sőt jól átgondolt felépítésének köszönhetően áttekinthető, rendszerezett és kellően részletgazdag is. Ezt a könyvet nem érdemes könyvtárból kölcsönözgetni, vagy kollégáktól kölcsönkéregetni. Ezt a receptkönyvet sajnos minden olyan tanárnak meg kell vennie és (személyre, valamint helyzetre szabottan) ki kell próbálnia, aki szeretné izgalmasabbá és élvezetesebbé (esetleg hatékonyabbá) tenni az óráit. Az hogy sikerül-e ez, elsősorban nem a könyvön, hanem a képességeken és a feltételeken múlik.
Sajnos a könyv szerzője már nincs közöttünk: 2015-ben, 60 éves korában, szívinfarktus következtében elhunyt.


Hasonló könyvek címkék alapján

Daniel Pennac: Iskolabánat
Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan tanári kézikönyv
Rudolf Steiner: A nevelés művészete
Frans Carlgren: Szabadságra nevelés
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről
Büky Béla: A beszédtanítás pszichológiája
Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan
Werner Metzig – Martin Schuster: Tanuljunk meg tanulni!
Johannes Kiersch: Bevezetés és magyarázat Rudolf Steiner „Általános embertan”-ához
Vekerdy Tamás: Milyen iskola kell a gyerekeknek?