Máról ​holnapra 79 csillagozás

A korai kudarcok krónikája
Paul Auster: Máról holnapra

Paul ​Auster (1947-) a nyolcvanas évek elején robbant be az amerikai irodalomba, és sorra megjelenő regényeivel előkelő helyett szerzett magának abban a fajta elit szépirodalomban, amely születési helyétől függetlenül a világon mindenütt érthető és értelmezhető. A Máról holnapra nem fikció, hanem klasszikus önéletrajz, amelyben a szerző visszaemlékszik gyerekkorára, középosztálybeli családjának anyagi helyzetére, szüleinek a pénzhez való viszonyára, majd a maga írói pályájának több mint egy évtizeden át tartó kudarcos, kilátástalan szakaszára. A könyv története végig az írói munkához szükséges anyagi háttér megteremtése körül forog, és érzékletes portrét ad mindazokról, akik hosszabb-rövidebb időre Auster mellé vetődtek, valamilyen módon életének fontos szereplői, kapcsolatai, barátai, munkatársai vagy ismerősei lettek. A hatvanas-hetvenes évek New York-i és párizsi szellemi életének jó néhány közismert vagy névtelen szereplője megjelenik az önéletrajzban Mary McCarthytól, John… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1997

>!
Európa, Budapest, 2009
134 oldal · ISBN: 9789630787413 · Fordította: Pék Zoltán

Enciklopédia 5


Kedvencelte 2

Most olvassa 5

Várólistára tette 41

Kívánságlistára tette 22


Kiemelt értékelések

vorosmacska>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Paul Auster ebben a könyvében feleleveníti gyerek- és ifjúkora maradandó emlékeit, pályakezdése nehézségeit, buktatóit. A könyv címe, a Máról holnapra utal arra az örök küzdelemre, ami a szabadúszókat sújtja: ha szabadúszol és azt igyekszel tenni, amit szeretsz, akkor időd van, de az anyagiak erősen korlátoltak, azaz gyakran máról holnapra élsz, vagy ha beállsz a sorba, időd (és agyad) nincs és pénzed van, szóval neki is csak időszakosan sikerült megtalálni a kettő közti egyensúlyt.
Ír párizsi éveiről, fordításairól, tankeren töltött hónapjairól, filmes berkekbe való kiruccanásáról és detektívregénybe illő befejezéséről, házasságáról és annak befulladásáról is említést tesz. Időrendben kapjuk a történeteket, egészen első, álnéven írott ponyvaregénye megjelenéséig. Érdekes volt látni azt a fajta makacsságot, elszántságot, amivel a függetlenségéhez és elveihez ragaszkodott, még akkor is, ha az zsákutcába vezetett. 20-as éveiben szinte csak a versírásra koncentrált (egyéb munkái mellett), és gyakorlatilag 30 éves korában próbálta ki, milyen is a regényírás, ami meghozta számára a sikert. A sikerről azonban egy szó sem esik a könyvben, hamarabb véget ér a visszatekintés, és brutál hirtelen befejeződik a könyv 1996-ban, nincs semmi lezárás. spoiler.
Aki szereti Paul Austert, annak érdemes elolvasni ezt a könyvét, mivel itt is megcsillogtatja remek stílusát.

egy_ember>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Ezt tegnapról mára el is olvastam. Rövid kis önéletrajzi kötet, jól gördülő mondatokkal. Auster arcképe kölyökkutya korából. Korai éveinek kenyere.
Nem mondom, hogy valami szenzációs dolog – 20 íróból 15 elő tudna állni hasonló út- és pénzkereső történetekkel – mégis jól esett olvasni.
Hozzátett az Auster-élményemhez, és különösen azokat az önéletrajzi elemeket fogadtam örömmel, amik visszaköszöntek a nemrég olvasott Láthatatlanból.
Auster for president! Úgysem vállalná el.

Iustitia>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

„Nem volt már hova visszatérni, nem volt hova menni, csak el, bele az ismeretlenbe.”

Ez az az érzés, az a mondat, ami miatt a cím zseniális összhangba kerül egy tengés-lengés történetével.
Aki így tud írni életrajzot, az valószínűleg nagyon jól tud regényt is, mindenesetre meg kell ismernem majd. Tényként kezelni az olvasottakat mégis nehezemre esett, inkább egy végtelen elbeszéléshez hasonlítanám.
Irodalmi szempontból pozitív élmény, mindazonáltal vannak fenntartásaim. Nem tudom, mennyire hihetek neki, miért pont ezek az események maradtak meg az emlékezetében. Valóban ezek alakították olyan emberré, amilyen? Itt jön egy másik buktató, hiszen fogalma nem lehet az olvasónak arról, hogy Paul Auster most milyen, sőt valószínűleg ő maga sem tudná definiálni. És ha pont azok a fontos mozzanatok maradtak ki, amik alapjában véve meghatározták, kialakították karakterét? Az ember nem mindig tud megnevezni állapotokat, érzéseket és főleg nem az ezeket alakító tényezőket. Ez adódhat abból is, hogy sokszor tisztábban látja egy kívülálló az életet, mint aki éli. Egy helyzet sosem megítélhető teljes függetlenséggel, míg benne vagyunk. De vajon ha már nincs jelentősége, meg tudjuk? Nem tompul el, nem alakul át a véleményünk a helyzet lezártától, megoldásától, végkifejletétől függően? Van-e olyan egyáltalán, hogy egy szituációnak nincs jelentősége többé már? Minden perc hozzánk járul valamivel, nincs olyan, ami elvenne belőlünk. Amikor úgy érezzük, valamit kiragadtak lényünkből, szellemünkből, akkor ténylegesen csak a meglévő érzés, tulajdonság ellentétével toldottak meg időlegesen vagy véglegesen.
Ezért állok én némi szkepticizmussal az életrajzi könyvekhez.

1 hozzászólás
Zsuzska79>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Nagyon szerettem ezt a könyvet. Olyan volt, mintha leültem volna az íróval egy kávé mellé és elmesélte volna az élete egy részét. Valahogy olyan közvetlen hangvétele volt. Nagyon kíváncsi vagyok a könyveire, mivel egy nagyon szimpatikus embert „ismertem meg”.

HA86>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Az eddig elolvasott, összvissz két Auster-könyvvel (4321 , Holdpalota) még közel se sorolhatom magamat a szerző népes rajongótáborába, Auster személye azonban már viszonylag régen, az angoltudásom csiszolásának fénykorában megfogott. Ő az az író, aki eléggé jól beszél angolul ahhoz, hogy én is (meg)értsem :P , és ő az, aki egy pár évvel ezelőtti interjúban megosztott egy inspiráló, már-már misztikus történetet arról, hogy hogyan is vált íróvá. Ebben a történetben szerepelt egy toll (vagyis inkább a tollnak a hiánya), és egy híres basellball-játékos, akitől íróeszköz híján a gyermek Paul Auster nem tudott autogramot kérni. Ez a szomorú esemény olyan mérhetetlenül csalódottá tette, hogy megfogadta: ezentúl mindig mindenhova visz magával tollat. Ha az angoltudásom nem csal, valahogyan így indult a pályája – hangozzon ez bármilyen nyakatekerten, erőltetetten is. Az autogramot pedig végül csak megkapta; igaz, évekkel, évtizedekkel később, olyan véletlenek révén, amelynek a véletlen találkozásokban tobzódó Holdpalotában lenne a helye.

Ami azt illeti, én többet látok az úgynevezett „véletlenekben” az események szerencsés vagy szerencsétlen egybeesésénél, úgyhogy odavagyok az ilyen történetekért; pláne, ha azok nem a képzelet szüleményei. Mivel Paul Auster-t szintén foglalkoztatja a téma, titkon azt reméltem, a memoárja, amelyben gyermekkorától a korai harmincas éveiig bezárólag meséli el kudarcokkal teli szárnypróbálgatásai krónikáját, hemzsegni fog a furcsa találkozásoktól és a láncszerűen összeérő történetektől. És ez így is lett, legalábbis nagyjából. Tündérmeséről azonban szó sincs. Auster minden volt, csak a pénzcsinálás mestere nem, azok a váratlan, kisebb-nagyobb összegek pedig, amelyekhez sokszor véletlenek révén jutott, mind csak átmeneti segítséget nyújthattak az állandóan pénzszűkében lévő írónak, aki egyébként olyan volt, mint a faltörő kos: makacs, önfejű, szívós, és a végtelenségig kitartó. Ma sem tudja megmagyarázni, miért, de az egyetemi csoporttársaival szemben, és a józan gondolkodásnak is ellentmondva ő már egészen fiatalon elhatározta, hogy az írásból fog megélni, és a mesterséget teljes munkaidőben fogja űzni. Az élet persze úgy hozta, hogy a recenziók, versfordítások, és az írói ambíciói jobbára saját maga szórakoztatására történő kiélése mellett (számtalan papírlap végezte összegyűrve, behajítva a szemetesbe) egyik diákmunkából sodródott a másikba. Felnőttként hónapokig dolgozott mindenesként egy olajszállító tankhajón, párizsi évei alatt pedig az alkalmi munkák jóvoltából beleszagolt például a forgatókönyvírásba is, illetve egy olasz, vélhetően maffiózó filmguru feleségének oldalán egy hónapot Mexikóban töltött, hogy segítsen az asszonynak megírni a regényét…., amibe a nő szerelmi bánata miatt végül bele sem kezdtek. Az egyik legnagyobb felnőttkori kudarca pedig egy tíz-tizenkét éves korában kitalált játékhoz fűződik, amelynek lényege, hogy egy ötvenkét lapos kártyapaklival asztal mellett ülve lehet baseball-t játszani. Auster életének egy különösen szűkös időszakában felidézte a gyermekkorában kidolgozott játék szabályait, finomított rajta, kézzel rajzolt hozzá kártyalapokat, majd különböző fórumokon és személyeknél elkezdett házalni vele. És csak házalt és házalt, egyik elutasítást kapta a másik után; akárcsak első regényére, egy gyilkosságnak álcázott öngyilkosság történetére is.
De nem adta fel. És bár az Akció Baseball névre keresztelt játékot végül soha senki nem vette meg tőle, a krimit hosszú évek után csak kiadták.
Itt ér véget Auster 1996-os memoárja, kiábrándítóan váratlanul és gyorsan, az alábbi két mondattal: „Ennyit a pénzért írásról. Ennyit önmagam áruba bocsátásáról.”

Nem csak az Auster-rajongóknak ajánlom, hanem mindenkinek, aki hamar feladja/feladná, és szüksége van egy kis bátorításra…

StJust I>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Paul Auster, ezentúl Te vagy a példaképem, remélem találkozunk ebben az életben, ha nem, akkor majd odaát ;-)

Sárhelyi_Erika I>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Becsuktam a könyvet, és mélázgattam fölötte. Nézem a címet: „Máról holnapra”. Ennél jobb címet nem is adhatott volna a szerző az önéletrajzának – valóban a máról holnapra élő, sem az elveit, sem a szabadságvágyát fel nem adó, jókora pofonokat kapó, gödörtől gödörig loholó művész ember mutatkozik be. Bár elég kiábrándult a könyv végkicsengése, azért ebbe a küzdelmes életbe és jutott bőven humorból, nem mindennapi eseményekből, találkozásokból. Bár Paul Auster szerintem a maga nemében egyfajta modern, naiv Don Quijote, de nagyon szerethető. Lehet szeretni az elszántságát, a ragaszkodását a szabadsághoz, és hogy mindig minden helyzetben fel tud állni.
Olvasmányos életrajz, bátran ajánlom.

Aquarius>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Kellemes meglepetést okozott a könyv. Az alcímből kiindulva – A korai kudarcok krónikája – valamiféle világfájdalmat vártam, panaszáradatot vagy hasonló érzelmi megnyilvánulásokat, amiért az embert sajnálni lehet, vagy éppen együtt lehet érezni vele. Ezek a dolgok, talán az utóbbit kivéve, elmaradtak!
Kaptam helyette egy élvezetes, életrajz szeletet egy olyan embertől, aki tökéletesen tisztában van önmagával. Céljai vannak és álmai, melyekért időnként a végletekig is elmegy, esetenként pedig belátja, hogy kompromisszumok nélkül, nincs továbblépés. Érdekesek a találkozások leírásai, különböző helyeken, más-más náció tagjaival, akik között nem egy híresség is szerepel a könyvben. Remekül oldotta meg, hogy bár a történet róla szól, mégis számtalan karakterről kaptam olyan leírást, mintha őket kellett volna kiveséznie. Életfilozófiájával nem mindig értettem egyet, viszont nagyon sok jó gondolat ül meg a sorok között. A pénzhez való viszonya, véleménye a pénz szerepéről a társadalomban, nagyon találóak – definíciói kifejezetten szellemesek. Nem dramatizálta túl a dolgokat, amire azt gondolom – kevesen képesek. Versek, színdarab, mindenféle munka, játékkészítés, krimiírás volt a fennmaradás záloga – némelyik ötlet, születése pillanatában halálra volt ítélve, és mégis, néha észre sem vettem, hogy valójában a megélhetésért küzd. Hol közvetlen és fesztelen, aztán érzékelni lehet az élet drámai mélységét. Igazából nagyon tetszett, magával ragadott és sodort. Ebben az esetben a kevesebb, többnek bizonyult. Az illúziók könyve már a várólistámon van. Azt tervezem, ebben az évben még egy-két könyvet elolvasok a szerzőtől. Ihletet kaptam! :)

fezer>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Mindig is szerettem az (ön)életrajzi írásokat, valamilyen beteges vonzalommal turkálok mások életében, fejében. Rövid kis könyv, de hozzá a szokásos Auster-hangulatot, és tele van remek kis anekdotákkal. És olyan jó tudni, így a húszas éveim közepén, hogy nem váltotta meg más sem a világot ebben az életkorban, szóval talán még nekem is van időm :)

negoti P>!
Paul Auster: Máról holnapra

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Kedvelem Paul Asuter-t és egy teljes életrajz jobban tetszett volna. Ha már belekezdett abba, hogy indult el ezen az életpályán, akkor már igazán írhatta volna tovább is.


Népszerű idézetek

egy_ember>!

Az ember elér egy bizonyos pontot az életében, és azt veszi észre, hogy napjait legalább annyira a holtakkal tölti, mint amennyire az élőkkel.

104. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Sárhelyi_Erika I>!

Írónak lenni nem olyan „pályaválasztás”, mint amikor valaki eldönti, hogy orvos vagy rendőr lesz. Nem te választasz, sokkal inkább téged választanak, és miután elfogadod azt a tényt, hogy semmi másra nem vagy alkalmas, fel kell készülnöd rá, hogy hosszú, nehéz úton fogsz járni életed végéig.

5. oldal (Európa)

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

9 hozzászólás
egy_ember>!

Apám szűkmarkú volt; anyám szertelen. Anyám költekezett, apám nem. Az ő lelkét még markában tartotta a szegénység emléke, s noha a körülményei megváltoztak, képtelen volt ezt igazán el is hinni. Vele ellentétben anyám nagy-nagy örömét lelte ezekben a megváltozott körülményekben. Élvezte a fogyasztói társadalom rituáléit, s mint oly sok amerikai előtte és utána, a vásárlásban önkifejezési formát talált, melyet olykor művészi szintre emelet. […] s az így keletkező számlák képezték a vita tárgyát közte és apám közt. Anyám úgy érezte, megengedhetjük magunknak, apám meg úgy érezte, hogy nem. Két stílus, két világnézet, két erkölcsfilozófia szüntelen ütközése volt ez, mely végül széthasította a házasságukat. A pénz volt a törésvonal, mely kizárólagos, mindent lefedő konfliktusforrássá terebélyesedett. A tragédia ebben az, hogy mindketten jó emberek voltak – figyelmesek, őszinték, dolgosak –, és ezek az egy véres csatatéren kívül jól kijöttek egymással. Én egyszerűen fel nem foghattam, hogy egy ilyen viszonylag jelentéktelen kérdés hogyan okozhat ennyi bajt kettejük között. Persze a pénz sosem csak pénz. Mindig valami más is, valami több, és mindig övé az utolsó szó.

8-9. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

5 hozzászólás
egy_ember>!

A zavargások a Columbián 1968 elejétől addig tartottak, míg az osztályom lediplomázott júniusban. […] 1969 nyarán beléptem egy postára Massachusetts állam nyugati részén egyik barátnőmmel, aki levelet akart feladni. Miközben ő a sorban állt, én az FBI által körözött tíz legveszélyesebb ember képét néztem a falon. Hetet ismertem közülük.

38-39. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

5 hozzászólás
Sárhelyi_Erika I>!

Ha bolondokba veted a hited, magadból is csak bolondot csinálsz.

123. oldal (Európa)

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

egy_ember>!

…az egész ország összefolyt egyetlen gigantikus tévéreklámmá, szakadatlan szónoklattá, hogy vegyél többet, keress többet, költs többet, táncold körül a dollárfát, míg holtan nem rogysz össze a kényszeres igyekezettől, hogy lépést tarts mindenki mással. […] A pénzhajhászásnak semmi köze nincs a tisztességhez; igazi hajtóerejét a „mindenki magáért” társadalmi elv adja.

13-14. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Devorah>!

Még a ballagásomra se mentem el. Legyen ez a bizonyíték arra, hogy mennyire nem érdekelt.

21. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

7 hozzászólás
Sárhelyi_Erika I>!

A pénz beszél, s ha hallgatsz rá és követed a tanácsait, megtanulod beszélni az élet nyelvét.

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Kapcsolódó szócikkek: pénz
Sárhelyi_Erika I>!

Valami fontos történt ott velem, de sosem tudtam pontosan rámutatni, micsoda. Valami rettenetes, azt hiszem, misztikus találkozás a saját mélységeimmel, mintha azoknak a napoknak a magányában bámultam volna a sötétségbe, és akkor először pillantottam volna meg önmagam.

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája

Aquarius>!

Arra tanítanak minket, hogy higgyünk a „szabadságot és igazságot mindenkinek” deklamációban, pedig a valóságban a szabadság és az igazság gyakran egymás ellen játszanak.

14. oldal

Paul Auster: Máról holnapra A korai kudarcok krónikája


Hasonló könyvek címkék alapján

Vida Gábor: Egy dadogás története
Karl Ove Knausgård: Játék
Douglas Stuart: Shuggie Bain
Bereményi Géza: Magyar Copperfield
Szilasi László: Luther kutyái
Benkovics Péter: 60 óra küzdelem
Esterházy Péter: Harmonia Cælestis
Agneta Pleijel: A jóslat
Nico Walker: Kopasz
Konrád György: Elutazás és hazatérés