Collected ​Prose 1 csillagozás

Autobiographical Writings, True Stories, Critical Essays, Prefaces, Collaborations with Artists, and Interviews
Paul Auster: Collected Prose Paul Auster: Collected Prose

An updated edition with six new essays, including „An Evening at Shea” and „Remembering Beckett,” as well as two long interviews from „one of America's greats” ("Time Out Chicago") The celebrated author of „Invisible,” "The New York Trilogy," and "The Book of Illusions "presents a highly personal collection of essays, prefaces, true stories, autobiographical writings (including the seminal work "The Invention of Solitude"), and collaborations with artists, as well as occasional pieces written for magazines and newspapers. Ranging in subject from Sir Walter Raleigh to Kafka, Nathaniel Hawthorne to the high-wire artist Philippe Petit, conceptual artist Sophie Calle to Auster's own typewriter, the World Trade Center catastrophe to his beloved New York City itself, „Collected Prose” records the passions and insights of a writer who „will be remembered as one of the great writers of our time” ("San Francisco Chronicle").

Eredeti megjelenés éve: 2003

Tartalomjegyzék

>!
Picador, New York, 2010
594 oldal · ISBN: 9780312429928 · ASIN: 0312429924
>!
Picador, New York, 2003
512 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780312424688

Kedvencelte 1

Most olvassa 1

Várólistára tette 1


Kiemelt értékelések

Marcus>!
Paul Auster: Collected Prose

Paul Auster: Collected Prose Autobiographical Writings, True Stories, Critical Essays, Prefaces, Collaborations with Artists, and Interviews

Paul Auster prózai műveinek gyűjteménye, amiben találhatunk önéletrajzi jellegű írásokat, esszéket, cikkeket, előszavakat, cikkeket és interjúkat. A művek nagy része Auster pályájának korai szakaszában született, amikor az – akkor még inkább költői babérokra törő – író sokszor egyik napról a másikra élt, és közben rengeteg érdekes élménnyel gazdagodott, így többek között megmártózott a párizsi művészéletben is (ami a Lost Generation után egyfajta kötelező kűr minden „komoly” amerikai írónak).
Ami Auster ezen művét a kedvenceim közé emeli, az a tiszta, érthető stílus, ami a regényeihez hasonlóan folyamatosan leköt, érdekes, miközben néha egészen mély dolgokról szól. Sokat megtudunk a művészéletről, a 60-as, 70-es évek irodalmi ikonjairól, és közben szépen kibontakoznak Auster motivációi is, megértjük, hogy miért térnek vissza sokszor bizonyos elemek – véletlen, sors, magány, gyerekek, halál – a műveiben. Néha pedig egészen olyan, mintha éppen valamelyik regényét olvasnánk.

The Invention of Solitude – Auster első hosszabb lélegzetű prózai könyve, amely tulajdonképpen még a regényei előtt jelent meg, 1982-ben. A könyv két részből áll, az első, rövidebb rész a Portrait of an Invisible Man címet viseli, és az író apjáról szól. Samuel Auster, ahogy a fia beszél róla, egy mindentől távolságot tartó, mindenen kívül álló ember volt. Innen a cím is: láthatatlanul létezett. A család is szinte idegenként tekintett rá (vagy inkább ő a családjára), így a halála is furcsán kettős érzéseket keltett az íróban.
A könyv második, hosszabb része, a The Book of Memory már magáról Auster-ről szól. Az egyszerű mesélős stílus itt véletlenszerű képekkel keveredik, amelyek talán mélyebbről jönnek, de néhol öncélú művészkedésnek éreztem őket. Nincs is igazán íve a műnek, nem mondható igazi önéletrajznak, inkább gondolatok és képek az író életéből.

Hand to Mouth – Amit a kezedbe kapsz (pénzt), azt azonnal a szádhoz emeled (ételt). Erre utal a cím, Auster fiatal éveire, amikor többek közt Párizsban próbált meg megélni, ami sehogy sem akart menni, így napról napra volt kénytelen tengődni. Szerzett viszont rengeteg tapasztalatot, amelyet tulajdonképpen egész életében – a gyakorlatban és műveiben is – sokat kamatoztatott. Mellesleg megismerjük gyermekkorát és családját is, no meg persze számos barátját, akikkel egy irodalomszerető ember nagyon-nagyon szívesen találkozott volna maga is. A legjobb fajta önéletrajzi írások egyike.

True Stories – Négy rövid írás, amely önállóan a The Red Notebook című kötetben jelent meg. Valójában maguk az egyes írások is rövid, megtörtént epizódok sorozatai, amelyekből szépen kibontakozik az, hogy mi és miért is érdekli Auster-t. És persze találhatunk több olyan kis sztorit is, amelyek valamilyen formában később felbukkantak a regényeiben. Tudtátok például, hogy a New York trilógiát beindító telefonhívások (és maga a szituáció) valóban megtörténtek (kivéve persze azt a bizonyos harmadik hívást)?

Gotham Handbook – A Leviatánban megjelenő egyik karakter, Maria, Auster egyik barátján, Sophie Calle írónőn alapul. A valóság és a fikció e keveredése annyira megihlette utóbbit, hogy úgy döntött, játszik egy kis játékot: írja meg őt Auster, mint egy fikcionális karaktert. A néhány oldalas Gotham Handbook ezen játék eredménye, instrukciók gyűjteménye Calle részére. Nem kell semmi bonyolultra gondolni (mosolyogj, légy kedves idegenekkel, hasonlók), de érdekes kísérlet lehetett.

The Story of My Typewriter – Auster írógéppel ír. Miután tollal egy jegyzetfüzetbe megírta azt, amit akart. Az írógép, amin dolgozik, mára már negyven éves, és ebből a hosszú közös munkából született egy másik közös munka, Sam Messer festőművésszel. A rövid szöveg mellé Messer – nekem tetsző – képei társulnak, írógépről és Auster-ről.

Northern Lights – Cikkek Kafkáról, Sir Walter Raleigh-ről, valamint egy előszó egy kiállítás katalógusához (elvileg egy időben ilyeneket gyártott Auster a megélhetésért).

Critical Essays – Párizsi és New York-i irodalmi folyóiratokban, elsősorban az 1970-es években megjelent kritikai esszék, érdekesebbnél érdekesebb írókról és műveikről. Auster a legelvontabb dadaista, szürrealista művekről is képes világosan, érthetően írni. Mindegyik esszé nagyon tetszett, annyira, hogy két külön karcban írok róluk, mivel így végképp túl hosszú lenne ez az értékelés:
Paul Auster kritikai esszéi, 1. rész: http://moly.hu/karcok/488855
Paul Auster kritikai esszéi, 2. rész: http://moly.hu/karcok/488860

Prefaces – Előszavak különféle könyvekhez, melyeknek egy részét maga Auster is szerkesztette, illetve fordította. Nagyrészt francia költők angol nyelvű gyűjteményes köteteiről van szó, de felbukkan a kötéltáncos Philippe Petit vagy éppen Hawthorne is.
Külön kiemelném a National Story Project-et, amely egy rádióműsor nyomán született, amikor is Auster megkérte a hallgatóságot, hogy küldjenek neki rövid, érdekes, és ami a legfontosabb, valós történeteket, amelyeket aztán havonta egyszer felolvas a rádióban. A kezdeményezésre egy év alatt több mint 4000 mű érkezett, és ebből Auster egy válogatást is kiadott, amely két címen is megjelent (I Thought My Father Was God and Other True Stories, valamint [[http://moly.hu/konyvek/paul-auster-true-tales-of-american-life|True Tales of American Life]]).

Occasions – Különféle alkalmakra írt rövid cikkek, beszédek. Salman Rushdie mellett felbukkan maga New York és annak lakói, de olvashatunk a fociról (az európairól) vagy 9/11-ről is.

A kötet két interjúval zárul, amelyben szerencsére a kérdezők jó kérdéseket tesznek fel, és reagálnak is az író válaszaira, nemcsak az előre összeírtakat darálják le.

Összességében egy elsőrangú kötet, amelyet nemcsak a die-hard Paul Auster rajongóknak ajánlok, hanem mindazoknak, akik érdeklődnek a huszadik század második felének posztmodern és nem-posztmodern irodalma és művészete iránt, vagy akik csak egyszerűen szeretnének olvasni néhány érdekes történetet.

>!
Picador, New York, 2010
594 oldal · ISBN: 9780312429928 · ASIN: 0312429924

Hasonló könyvek címkék alapján

Kurt Vonnegut: Palm Sunday
Benjamin Franklin: The Autobiography and Other Writings
Gretel Ehrlich: The Solace of Open Spaces
Jessi Klein: You'll Grow Out of It
E. L. Doctorow: Reporting the Universe
Orson Welles – Peter Bogdanovich: This is Orson Welles
Kurt Vonnegut: Fates Worse Than Death
Paul Rudnick: I Shudder
Louise Glück: Proofs and Theories
David Sedaris: Happy-Go-Lucky