Hollywoodi ​Reneszánsz 11 csillagozás

Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években
Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz

A ​hatvanas évek második felében Hollywood a tönk szélére jutott, a nagy költségvetésű produkciók zöme elbukott a mozikban. Egy ideig úgy tűnt, az álmok gyára örökre bezárja kapuit, de végül nem így történt: a pangás filmforradalmat érlelt, virág nőtt a romokon. A könyv ezt a korszakot, a hatvanas–hetvenes évek amerikai filmreneszánszát vizsgálja meg, melyben a filmek arculata és világképe, értékszerkezete és formája is módosult, új értelmezést nyert.

A szerző a hollywoodi filmek formai megoldásainak vizsgálatára fókuszál, és ezzel összefüggésben az európai művészfilmből eredő inspirációkat igyekszik feltérképezni. A Hollywoodi Reneszánszot tágabb formatörténeti keretbe helyezve tárgyalja: az új típusú művek sajátosságait nemcsak az európai (pre)modern, hanem az óhollywoodi jelenségekkel is összeveti, továbbá a korszakot egybekapcsolja napjaink tendenciáival, így a kortárs filmkultúra vizsgálatához is fogódzókat nyújt. A filmtörténeti trendek felvázolását részletes… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Gondolat Filmkönyvek Gondolat

>!
Gondolat, Budapest, 2020
574 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636939977

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 17


Kiemelt értékelések

jkhjkpmlkh>!
Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz

Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években

A Gondolat kiadó a magyar filmes könyvkiadás több adósságát is törleszti a most megjelenő Hollywoodi Reneszánsz című kötettel: ugyanis a kritikusi középgenerációhoz tartozó, a népszerű ELTE-s órái és a több száz filmvilágos cikke révén legendásnak is mondható Pápai Zsoltnak eddig nem jelent meg önálló kötete – habár társszerkesztése (Korszakalkotók) igen.

Másrészt, az amerikai filmtörténettel (pontosabban annak egy szakaszával) ilyen átfogó, ennyire strukturált és nem utolsó sorban ilyen szinten monumentális kötet, magyar nyelven még nem foglalkozott. Hozzátenném gyorsan, hogy angol nyelvű szakirodalomban is kevés akad, ami ennyire mélyen végigrágná az amerikai filmtörténet durván 1967 és 1975 (plusz mínusz néhány év) közé eső szakaszát.

Az elmúlt években sokat panaszkodtam a magyar filmes könyvkiadás sivárságára, ami nem a szerzők hiányára vagy az aktív szerzők képességeire vezethető vissza, hanem egyszerűen az állami támogatás, vagy bárminemű tervszerű, átgondolt támogatási koncepció nemlétéhez. Magyarán nincs egy olyan támogatási ablak, ahol kimondottan filmes könyvek kiadását támogatnák – 2010 előtt volt.

Általában az ismeretterjesztés piacilag rendkívül kockázatos műfaj, a filmes könyvkiadás meg még azon belül is érzékeny: ha nem celebek szellemírók által összerakott életrajzáról beszélünk, akkor a filmes könyvek nem tekinthetők jó befektetésnek, jó esetben elérik a nullszaldót, vagy termelnek valamennyi profitot – de ez kimondottan ritka. A kiadók ezért nem verekednek az ilyen témákért: a Gondolat kiadó szerencsére fontosnak tartja a területet és az utóbbi időben sok remek filmes könyvet kiadott, de ezek nem tudtak volna megjelenni valamilyen külső támogatás nélkül. (Pápai kötetét a Nemzeti Filmintézet támogatta.) Tehát az átgondolt filmes könyv támogatási rendszer nélkül ezek a könyvek ad hoc módon fognak megjelenni, pedig a filmes könyvkiadás egy adott ország filmkultúrájának szerves (sőt, megkerülhetetlen) része. Például a Brit Filmintézet (BFI) évente egy rakat filmes könyvet kiad, a popos, könnyedebb, ismeretterjesztő szövegektől a hardcore tudományos tanulmányokig. Ezt az irányt kéne követni itthon is.

De ahogy a kezemben tartom Pápai könyvét, a keserűség elpárolog, mert úgy érzem, erre a könyvre vártam tizenöt éve.

Végre egy átfogó, szinte minuciózusan pontos szöveg az amerikai filmtörténet általam legjobban kedvelt korszakáról: egy szöveg, ami nem csapong feleslegesen, kimerítően használja az összes létező (magyar, angol) szakirodalmat, strukturált és követhető a felépítése, világos gondolatmenetet fejt ki és annyi mélyelemzést vonultat fel, amivel el lehet szöszmötölni hónapokig. (Itt ki kell emelni Varga Zoltán lektori, illetve Böröcz Tamás szerkesztői munkáját: el sem tudom képzelni, mekkora meló lehetett egymillió (!) karaktert analitikusan végigolvasni és szakmailag véleményezni.)

Röviden a könyvről: a Hollywoodi Reneszánsz az amerikai filmtörténet talán legfontosabb szakaszáról szól, egészen pontosan arról a folyamatról, ahogy az európai szerzői film „beporozta” az éppen kifulladó hollywoodi filmgyártást. Ezt a gazdag, pezsgő időszakot nevezi a szakirodalom Hollywoodi Reneszánsznak (illetve gyakran Új-Hollywoodnak, ami már egy másik időszakkal is összemosódik). Azért kiemelten fontos és izgalmas ez az időszak, mert szinte filmtörténeti gyújtópontként működik: az európai film modernista formanyelve beszivárgott a hollywoodi filmbe, időnként kimondottan újszerű, forradalmi filmnyelvet / dramaturgiát és friss szemléletű életműveket (Altman, Scorsese, De Palma, Pakula, Bogdanovich, Kubrick és sorolhatnánk a végtelenségig) eredményezett.

Pápai ezt az időszakot vizsgálja, de nem Peter Biskind (Easy Riders és Raging Bulls) zsurnaliszta anekdotázásával, vagy a nyolcvanas évek magyar filmtörtétetírására is jellemző esszéisztikussággal, hanem a legszigorúbb tudományosság (érvelés, források használata, egy világos gondolatmenet követése és tételekre bontása stb.) szakmai elvei mentén elemez. Az elmúlt években számos részproblémáról jelent meg tudományosan is tökéletesen megálló magyar filmes könyv – ebben nincs hiány szerencsére –, de valahogy az amerikai filmtörténetet eddig nem nagyon elemezték ilyen átfogóan, szisztematikusan és kimerítően.

Pápai könyve, mondhatni, átszakítja az asztalt: a maga 574 oldalával az elmúlt évek legmonumentálisabb magyar filmtudományos vállalkozása.

Gelencsér Gábor Forgatott könyvek című munkája is hasonló volumenű és jelentőségű könyv, szisztematikusságában és felépítettségében két másik alapkönyv, Kovács András Bálint: A modern film irányzatai című műve, illetve Király Jenő Frivol múzsája is eszembe jut. Az említett két könyv nem csak felépítésében, de értelemszerűen tartalmában is sok a kapcsolatot mutat Pápai könyvével.

A legfontosabb és egyben leginkább hiánypótló szemlélete a könyvnek a formanyelvi fókusz: az, hogy a szerzőt a filmek tartalmi elemzése helyett a formanyelv, a dramaturgia, vagyis a film működése érdekli. (Ugyanis nyilvánvalóan ezen a téren voltak a korszak amerikai filmjei forradalmiak.) Pápai szövege mindazonáltal nem könnyű olvasmány, de nem is akar az lenni. Az elemzések és az átfogóbb korszakleírások olyan körültekintően érvelnek, hogy helyenként tehervonatszerűen sorjáznak a filmcímek és az állítások alátámasztására hozott példák. Ez a szövegsűrűség persze nem okoz gondot azoknak, akik hozzá vannak szokva a szerző stílusához, esetleg a komolyabb filmvilágos szövegekhez, de a kezdő filmkönyv-olvasónak megterhelő lehet ez a maximalizmus.

De mivel egy olvasmányos, ám hardcore tudományos munkáról van szó, ez az aprólékosság abszolút el is várható a szövegtől, ami viszont emiatt hosszú évekig alapolvasmánya lesz az egyetemistáknak (vagy egyetemi tanároknak), illetve a filmmel gyakorlatban is foglalkozó érdeklődőknek.

chamichaze>!
Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz

Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években

„Szóval ezt írja le, csak haljon meg valaki.”
A lelkes amatőr nézőpontjából jövök értékelni ezt a könyvet és az ítélet az, hogy állat jó könyv.
Bármilyen művészeti korszakról írni azzal a nehézséggel kezdődik, hogy meg kell határozni a kezdetét és a végét. Ez nem mindig egyszerű, hiszen mindig vannak határon, két szék között mozgó művek, vannak, amik már előrevetítenek vagy előremutatnak.
Pápai Zsolt két markáns film közé helyezi a Hollywoodi reneszánsznak nevezett korszakot, az 1967-ben készült Bonnie és Clyde a kezdete és az 1975-ben készült Nashville a vége. Ettől függetlenül bőven szóba kerülnek jóval korábban és később készült filmek is hiszen a korábbiak inspirációként fontosak a későbbiekben pedig a tárgyalt időszak filmjei szolgálnak kimeríthetetlen inspirációként.
Bár korábban azt gondoltam, hogy inkább a filmtörténet érdekel, nem annyira a filmelmélet ebben a könyvben annyira jól működik a kettő együtt, hogy egy percig sem unatkoztam. Magam sem hittem, hogy ennyire könnyen fogom végigolvasni, és nagyon örülök, hogy megtettem. Tény, hogy érdemesebb úgy nekilátni, ha valaki már többet is látott az elemzett filmek, vagy úgy általában a korszak filmjei közül. ( Még egy két korábbit és későbbit is.) Jó volt rácsodálkozni olyan összefüggésekre, amik amatőrségem miatt talán sose tűnnek fel ( pl hogy a Butch Cassidy és a Sundance kölyök mennyit merített a Jules és Jimből, vagy hogy hogyan ette meg a Cápa a kísérletezőbb filmek finanszírozási alapját). Lelkes amatőrként is rengeteget lehet profitálni ebből a könyvből, de aki komolyabban foglalkozik filmekkel, annak nagyon hasznos alapot adhat ez a könyv, beszerzésre érdemes.


Népszerű idézetek

chamichaze>!

Szóval ezt írja le, csak haljon meg valaki

7.2.1. A Nashville inverz műfajisága és műfajellenessége 507. oldal

Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években


Hasonló könyvek címkék alapján

Király Jenő: Karády mítosza és mágiája
Váradi Júlia: Saul útja
Walter Murch: Egyetlen szempillantás alatt
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Bíró Gyula: Robert Bresson
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Tóth Klára (szerk.): 53 magyar film
Kelecsényi László (szerk.): Szindbád, a halhatatlan
Bódy Gábor: Végtelen kép
Gró Lajos: Az orosz filmművészet