Tükör ​által világosan 18 csillagozás

Isten arcvonásai az önismeret fényében
Pál Ferenc: Tükör által világosan Pál Ferenc: Tükör által világosan

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szentkirály utcai nagyterme hetente egyszer zsúfolásig megtelik – fiatalok és nem annyira fiatalok egyaránt lelkesen hallgatják Pál Ferenc atya előadásait a hitről, Isten arcvonásairól az önismeret fényében. Mi a titka Feri atyának? Talán az, hogy sikerült ráhangolódnia a XXI. század emberének problémáira, kétségeire és reményeire egyaránt. Nagy sikert aratott a Miért hiszek? sorozatban is A jelen lévő Isten címmel kiadott beszélgetés is.

>!
Kairosz, Budapest, 2019
410 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635140244
>!
Kairosz, Budapest, 2009
410 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636622848

Enciklopédia 4


Kedvencelte 1

Most olvassa 9

Várólistára tette 27

Kívánságlistára tette 28


Kiemelt értékelések

Tarja_Kauppinen IP>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Elsősorban önismereti könyv, ebben a minőségében is autentikus. Kitér az Istennel való kapcsolatunkra is (az ateizmus is egyfajta kapcsolat, így valamiféle kapcsolata Istennel mindenkinek van), ennél nagyobb hangsúlyt kap azonban a pszichológiai vonal. Szó esik többek között a pánikbetegségről, hogy miért irracionális, miért nem segít a betegen az, hogy ezt tudja, illetőleg mik lehetnek az okai (ennek az irracionális félelemnek az oka rendszerint valamilyen trauma), arról, hogy a prekoncepcióink hogyan befolyásolják a világról alkotott képünket, valamint az önkritika elengedhetetlen voltáról: az embernek muszáj tisztában lennie a saját gyengeségeivel, és fel is kell vállalnunk azokat a takargatás vagy tagadás helyett. További erénye, hogy más vallások (főleg a buddhizmus) képviselőitől is gyakran idéz, hiszen bölcsesség és igazság a világ minden táján akad, és bármilyen forrásból fakadjon is, érdemes a befogadásra. Az önkritika jelentőségéről társadalmi kontextusban is beszél, kitérve arra, hogy a mai kereszténység abszolút nem tehető felelőssé a nevében a történelem során elkövetett bűncselekményekért, továbbá beszél az is-is és a vagy-vagy hozzáállásról is: hajlamosak vagyunk kizárólagosságot tulajdonítani olyan állításoknak, melyek nem zárják ki egymást, ezáltal eleve lehetetlenné tesszük a másik álláspont képviselőinek megértését. A kommunikációs technikával és gondolkodásmóddal kapcsolatos fejezetből megtudjuk, mekkora különbség van két állítás között, melyek látszólag ugyanazt jelentik, pl. „Fázom.” nem egyenlő azzal, hogy „Hideg van.”, és egyáltalán nem mindegy, hogy miként fogalmazunk, hiszen ha azt mondom, hogy hideg van, azzal megkérdőjelezem az ítéletét mindazoknak, akik számára az adott hőmérséklet még kellemes, ellenben ha – helyesen – csak annyit állítok, hogy én, személy szerint, fázom, azzal a személyes benyomásomat nem terjesztem ki a világra. Ennyit számít a nézőpont, és az, hogy miként közlünk egy adott benyomást. Kimagaslóan értékes fejezet a szégyenről szóló: részletesen taglalja, hogy milyen érzelmek állhatnak a hátterében, és hogy mennyire korlátozhatja az életminőségünket a feldolgozatlan szégyenérzet. Emellett más negatív érzelmek eredetéről, működéséről is beszél, és lehetséges kezelési technikákat vázol fel. Mivel mindannyian magunkból indulunk ki, a minket meghatározó érzelmeket akaratlanul is kivetítjük a környezetünkre, ezért van például az, hogy aki megrögzött optimista, az könnyen eshet a túlzott jóhiszeműség vermébe, hogy feldolgozatlan félelmeinkre és sérüléseinkre akár az egészségünk is rámehet, vagy hogy aki bizalmatlan a világgal szemben, és kételkedik az alapvető emberi jóságban, az könnyen maga is igazolhatja a mentalitásával ezeket. Ezért számítanak rengeteget a bennünk végbemenő folyamatok, mert alapvetően meghatározzák a világhoz és a társadalomhoz való hozzáállásunkat. Meg kell tanulnunk egyrészt pozitívan kommunikálni, másrészt a saját és embertársaink érdekében meg kell értenünk és oldanunk negatív berögződéseinket, hogy ne váljunk megkeseredett anyaszomorítókká, morcos kételkedőkké, vagy más olyasmivé, amivé senki sem szeretne válni.

Számos fontos önismereti, pszichológiai és hitbeli téma kerül terítékre a könyvben, a stílus pedig rendkívül közvetlen, gyakorlatias és olvasmányos. Ajánlott mindazoknak, akik szeretnének a végére járni esetlegesen téves gondolkodási sémáinknak és meggyőződéseinknek. Gördülékeny, szórakoztató, tudományos igényű, ugyanakkor közérthető szöveg, keresni fogom az atya további köteteit is.

5 hozzászólás
Puella>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

A Lélekbevágó sorozat része, pontosabban az első darabja ez a kötet, bár ez nem derül ki a könyv adatlapjáról spoiler. Előadások anyagát sűríti össze, aminek van előnye, hátránya is. A Pál Feritől megszokott közvetlen, leginkább önmagát kifigurázó humora ugyanúgy átjön a sorokon, mint tartózkodása az ítélkezéstől. De én úgy vagyok ezzel, hogy jobb személyesen, vagy legalább felvételről meghallgatni, mint olvasni. Két identitása köszön vissza a sorokban, a segítő szakember (mentálhigiénés, családterapeuta), valamint a pap, mindkettő lelki vezető. E két hivatás gyakorlásából származó tapasztalatait osztja meg a hallgatókkal. Hívő és nem hívő embereknek is tud adni valamit.
Az eriksoni fejlődésmodellt veszi alapul, spoiler ez a váz, amihez jönnek a hitbéli kérdések.
A pszichológiai gyökerű megakadásaink nem csak hétköznapi életünkben, kapcsolatainkban okoznak nehézséget, összefonódnak a spiritualitásunkkal, Istenképünkkel, Istennel való kapcsolatunkkal is. És még sok más egyébről is szó esik, ami talán jobban elfért volna egy másik kötetben, követhetőbb lett volna.

2 hozzászólás
PTJulia P>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Nagyon hasznos olvasmány volt. Sokszor kellett megállni, elgondolkodni. Többször visszatérős kötet.
A szerkesztése viszont szinte nulla, és ez engem nagyon zavart. Nehezebb volt átlátni, felfogni. Nem lett volna elég csak begépelni az elhangzott szöveget, sokkal jobban kellett volna tagolni, sőt helyenként a szöveget is az írásbeliséghez igazítani. Csupán emiatt vontam le egy csillagot mert én ezért kínlódtam az amúgy sem könnyű szöveggel.

Csillagpor07>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Ajánlom minden tehetséges gyermeknek, aki elég érzékeny volt arra, hogy a környezete rezdüléseire reagáljon. Mindenkinek, aki elég jó volt ahhoz, hogy hallgasson a szüleire, a tanáraira, őszintén kitartva elképzelése mellett, hogy mind az ő javát akarják és szolgálják. Minden gyermeki lélelknek, aki a szerető Istenről őrzött képét észrevétlenül egy fegyelmező, büntető, bürokratikus vagy közömbös istenképre cserélte a vallás zászlaja alatt működő katolikus iskolákban.
Ajánlom minden felnőttnek, aki elfelejtett örülni az életnek. Hidd el, hogy nincs az a tanár, szülő, barát, aki jobban tudna dönteni a saját életedben, mint te. És egyiken sem adhatunk 100%-os tanácsot. A cselekvés a te kezedben van, Isten adta a szabad akaratot, és Ő mindvégig melletted, előtted, feletted, alattad van, pont ott, ahol szükséged van rá. A te munkád, hogy keresd. Magadban is. A szabadság ára a felelősség.

Mimóza>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Mit miért, és hogyan élünk meg lelkileg. Jó könyv…

Könyvbagoly>!
Pál Ferenc: Tükör által világosan

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Néha nem egészen érthető a megfogalmazás, nyilván mert előadások voltak eredetileg, de rettentő sok fontos dologra rávilágít például a kommunikációs félresiklásokról vagy arról, ahogy a világra tekintünk és ahogy egymással bánunk.


Népszerű idézetek

Tarja_Kauppinen IP>!

Az élet akkor kezdődik, amikor az ember a halálos sebet megkapta.

51. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Kapcsolódó szócikkek: élet
Tarja_Kauppinen IP>!

Vess el egy gondolatot, és aratsz egy tettet. Vess el egy tettet, és aratsz egy szokást. Vess el egy szokást, és aratsz egy jellemet. Vess el egy jellemet, és aratsz egy sorsot.

368. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Kapcsolódó szócikkek: jellem · szokás · tett
Tarja_Kauppinen IP>!

Amit gondolunk, azzá válunk.

392. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

Tarja_Kauppinen IP>!

Nemcsak a puszta meg a magány önmagában, hanem mondjuk, az aszkézis olyan fölismerések útjára vezethetnek bennünket, amelyeket tele hassal nem lehet felfedni.

252. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

HarperLee>!

Nem az szennyezi be az embert, ami kívülről jut a szájba, hanem az, ami az emberből származik. Akinek füle van, hallja meg. De az apostolok sem értik, és kérik, magyarázza meg. Akkor Jézus a következőt mondja: Hát ti is oktalanok vagytok? Hát nem értitek? A szívből származik a rossz gondolat – és akkor van egy fölsorolás, hogy mi minden rossz származik az ember szívéből. Majd a befejezés: Mindez a gonoszság belülről ered, és tisztátalanná teszi az embert. Nekem úgy tűnik, Jézus eme gondolatait még ma sem fogtuk föl. Ez egy kopernikuszi gondolat. Nem kívülről származik a rossz! Nem azt akarom mondani, hogy az ember a rossz forrása, hanem csak annyit, hogy amikor átélünk valamit, valamilyen helyzetbe kerülünk, és azt mondjuk, ez rossz és az rossz, akkor azt gondoljuk, hogy ez a rossz kívülről ért bennünket, és kívülről hatott ránk. Közben a rossz belülről adódik a történéshez és onnan is hat ránk, a szívből. Ezért van az, hogy ha valaki jól lát, akkor az a sötétben is meglátja a jót, a sötétségben is meglátja a világosat. Akinek sebzett a szíve, sötét a szeme, annak minden sötét lesz. Akinek világos a szíve, meglátja a világosságot. Ez a világ annak rossz, akinek a szíve sebzett. Akinek a szíve jó, ép vagy gyógyult, annak ez a világ egyáltalán nem rossz, hanem egy olyan hely, ahol csodák történhetnek. Ahol az ember találkozhat Istennel, ahonnan az ember eljuthat az Istenhez. A Szentföld. Az egész világ szent föld.

269-270. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

1 hozzászólás
HarperLee>!

Amikor a hitünk krízisbe jut – még az igazán nagy válságokban is –, nem az Istennel van a baj, hanem a hitünk minőségével, Istenről alkotott képzeteinkkel. Adott esetben szakítunk Istennel, miközben csak arra lennénk felszólítva a lelki élményünk által, hogy azzal az istenképpel szakítsunk, azon módosítsunk vagy változtassunk valamit, ami a fejünkben van. Erre mondjuk: a krízisünk felszólít bennünket. Vagyis nem Istent kellene megkérdőjeleznünk, hanem magunkat. Nem Isten korlátaiig jutottunk, hanem saját határainkig.

Kairosz Kiadó 2009, 89. o.

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

HarperLee>!

… a hitünk átalakulására volna szükség. Az átalakulás azonban döntően nem az értelmünk és akaratunk révén történik meg, hanem az érzéseink, az érzelmeink, a vágyaink, a szükségleteink és az ösztöneink nyomán. Ez nagyon kritikusan hangzik a keresztény füleknek. De utalnék a kettővel ezelőttire: éppen a keresztény közgondolkodás ezekhez a belső emberi tartalmakhoz előszeretettel társítja a szégyent, és nevel bennünket, hogy szükségleteket, ösztönöket, vágyakat, érzéseket szégyenként éljünk meg. Adott esetben alapvető szégyenként, hogy egyáltalán ez létezik bennünk. Miközben a hitünk akkor lehetne termékeny és cselekvésre képes, ha lenyúlunk ezen gyökerekig. Különben, ha nem nyúlunk le ilyen mélyre, akkor elszárad, mint az én kaktuszom, amely pedig valamikor szép volt.
Mondok egy történetet. Elmegy a tanítvány a mesterhez, és azt mondja: „Mester, én annyira szeretnék találkozni Istennel! Mondd, mit tegyek?” Mire a mester:"Cselekvésre nincs szükség; vágyakozzál!" „De hát én nagyon vágyakozom az Istenre.” Mire ő:"Jó, majd meglátjuk." Később elmennek együtt úszni. Ahogy úsznak, a mester odamegy a tanítvány mögé, és belenyomja a vízbe. Végül fölengedi. „Ezt most miért csináltad?” – kérdezi a tanítvány, levegő után kapkodva. És akkor a mester azt válaszolja: „Na, látod, ha majd az Istenre úgy fogsz vágyakozni, mint ahogy erre a levegőre vágyakoztál, akkor fogsz is Vele találkozni!”
Azt nagyon kritikusnak tartom, hogy szinte vágy nélkül vagyunk keresztények. Nincs bennünk az Isten iránti vágy. Ízlelitek a szót? Vágy! Ahogy rászívódsz a csapra a focimeccs után. Úgy, ahogy szeretsz szépen kinézni, mondjuk az esküvődön, mert nő vagy. Nézegetni az esküvői ruhákat. Az vágy! Próbálunk mi előbbre jutni valahogy, de vágy nélkül, anélkül, hogy megtanulnánk szabadon vágyakozni még arra is, ami már a miénk, a hitélet egyhelyben járásához vezet.

220-221. oldal

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

zöldszemesostoros >!

„Nem a bűnös dolgokat a legnehezebb bevallani, hanem a nevetséges és szégyenletes bűnöket.” Rousseau

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

zöldszemesostoros >!

Beszéltem egy börtönlelkésszel, aki azt mondta: számára börtönmissziónak a legnagyobb nehézsége, hogy bemegy a börtönbe, és egy olyan emberrel sem találkozik, aki azt mondaná: bizony, én bűnös vagyok.
(…) A kutatók azt próbálták kideríteni, hogy lehet az, hogy aki börtönben van, mindenki azt mondja, nem bűnös, és mégis ezek az emberek lebuknak.
(…) majdnem mindegyiknél felfedezték azt a pontot, ahol valamelyik formában ők maguk idézték elő, hogy lebukjanak. Azt mondjákl azért, mert ösztönösen is a bűn az után kiált, hogy lebukjon. Mert azt az állapotot, hogy az ember tudja, bűnt követett el, nem tudatosan – az emberi jó és ösztönös természet – csak úgy tudja orvosolni, hogy a bűnét kimondja.

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében

zöldszemesostoros >!

Amikor egy iszonyatos bűnt követ el valaki, akkor egyáltalán nem az a problémánk a bűn kimondásában, hogy bűnt követtünk el, hanem az, hogy milyen a viszonyunk ehhez a dologhoz.

Pál Ferenc: Tükör által világosan Isten arcvonásai az önismeret fényében


Hasonló könyvek címkék alapján

Henri Boulad: Optimizmus
Avilai Szent Teréz: A belső várkastély
Mustó Péter: Megszereted, ami a tiéd
Tom Marshall: Kapcsolatok
Henri Boulad: A halálban ugyanis megszületünk
Tomáš Halík: A gyóntató éjszakája
Lawrence Crabb: Mélybenéző
Réti József: Szeressek ott, ahol gyűlölnek
Henri Boulad: Aki megbocsát, Istenhez hasonló
Endo Suszaku: Némaság