Első ​lépés a Gyémánt Úton – Egy utazás, amely történelmet írt 10 csillagozás

Ole Nydahl: Első lépés a Gyémánt Úton – Egy utazás, amely történelmet írt

Valamikor ​a hippikorszak végén egy fiatal dán házaspár egy ütött-kopott Volkswagen busszal útnak indult Nepálba, hogy újabb tapasztalatokat szerezzenek a tudat megismerése terén. Ole Nydahl és felesége, Hannah ekkor találkozott először a tibeti buddhizmussal, amely mindörökre megváltoztatta az életüket. Noha számos akadályt le kellett győzniük, az első utat hamarosan több másik is követte. Nemsokára az első európaiak között voltak, akik magas rangú lámák beavatási szertartásain vehettek részt. Az utazások során Ole és Hannah lassan számot vetett korábbi gondolkodásmódjával, mindketten elkötelezték magukat a tanítások mellett, és a tibeti lámáktól fokozatosan elsajátították a gyakorlatot, hogy aztán a Karma Kagyü vonal legnagyobb meditációs mestere, 16. Karmapa első nyugati tanítványaiként – majd később teljes jogú tanítóként – a nyugatot is megismertessék a Gyémánt Út buddhizmus hasznos és örömteli módszereivel.
Az Első lépés a Gyémánt Úton fordulatokban gazdag, izgalmakban… (tovább)

>!
Jaffa, Budapest, 2009
280 oldal · ISBN: 9789639604698 · Fordította: Szalai-Burszán Balázs

Enciklopédia 31

Szereplők népszerűség szerint

Buddha · Hannah Nydahl

Helyszínek népszerűség szerint

Tibet · India · Dánia · Katmandu


Kedvencelte 2

Most olvassa 2

Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 9


Kiemelt értékelések

>!
dokijano 
Ole Nydahl: Első lépés a Gyémánt Úton – Egy utazás, amely történelmet írt

Ami lépre csalt, és leemeltem a polcról a könyvet:
A szerző a 60-as évekbeli hippi-korszak egyik tagja, a kötete az akkori indiai, nepáli és bhutáni utazásairól szól. Megismerhetjük belőle, hogyan alakult a kapcsolata a magas rangú buddhista lámákkal. És amiről híres lett: Nyugat-Európában ő lett a Gyémánt Út buddhista tanok hasznos módszerei közvetítője, teljes jogú tanítója.

Ami miatt viszont csalódtam benne:
Se az útjairól, se a Gyémánt Út technikáról nem tudtam meg szinte semmi érdekeset.

És ami miatt mégis végig küzdöttem rajta magam:
A szerző és társai kreatívak voltak, hogyan kerüljék ki a kínai és indiai hatóságok bürokráciáját, és ellenőrzéseiket, hogy engedély nélkül is jóval hosszabb ideig tartózkodhassanak a láma környezetében. :-) Persze a rendszeres szülői támogatásként kapott havi 150 dollárból sem volt könnyű megélni, és ajándékokat vásárolni a helyiek bizalmának elnyeréséhez.

>!
mrumus
Ole Nydahl: Első lépés a Gyémánt Úton – Egy utazás, amely történelmet írt

Csalódás volt, sajnos azt kell mondanom nagy csalódás. Végigküzdöttem magam rajta, mert egy nagyon kedves ismerősömtől kaptam kölcsön, aki ráadásul az én unszolásomra adta nekem ezt a könyvet. Szerettem volna betekintést nyerni a buddhista ideológiába, de sajnos erről szinte semmit nem tudtam meg a könyvből. Sokkal inkább egy útleírás az egész, annak pedig javarészt nem kimondottan olvasmányos, ráadásul elég rosszul szerkesztve – az én szememet kifejezetten zavarták az összefolyó sorok, és a témaváltások között sem találtam megfelelő bekezdésbeli tagolást. Ha valaki ismeri az írót, és kíváncsi hogy jutott el oda, hogy ő terjessze el Nyugat-Európában elsőként a buddhizmust, annak mindenképp ez a megfelelő könyv. Ennek igazolására teljesen alkalmas. De ismerekedésnek a keleti hitvilággal aligha.

>!
nagytimi85
Ole Nydahl: Első lépés a Gyémánt Úton – Egy utazás, amely történelmet írt

Kedves, helyenként egész humoros útikönyv. A tájak és kultúrák leírása a könyvben néha kifejezetten gyönyörű és megérintő. Nagy hátránya viszont, hogy az utazások leírásai néhol borzasztó repetitívek — néhányszor félre is kellett tennem a könyvet, mert belefásultam az ismétlődésekbe. A buddhizmusról szóló tanítások morzsánként vannak elszórva a könyvben, bár nem is elsődleges célja a tanítás. Ez a könyv az, amit a címe ígér: nem a nyugati buddhizmus története vagy Láma Ole útja, hanem az első lépések. Ole és Hannah, a két fiatal és idealista dán drogcsempész első találkozás a tibeti buddhizmussal, és az, ahogy a találkozásnak ezt az első néhány évét megélték.


Népszerű idézetek

>!
nagytimi85

Egy ősrégi, zajos, rázós buszon döcögtünk fel lassan a hegyekbe, dugig tele volt, mint minden szállítóeszköz a világnak ezen a részén. (…) Nagyon tetszett és hamar megszoktuk, hogy minden veszélyes helyzetben — márpedig sok ilyen van ezen az útvonalon — a sofőrből és az utasokból kitört a nevetés vagy legalábbis elmosolyodtak. Úgy gondoltuk, ez egy időtlen módszer arra, hogy ne veszítsék el a méltóságukat, és egyúttal azt is megelőzzék, hogy a félelem benyomásai megszilárduljanak a tudatukban. Mindennek a gyakorlati bölcsessége nagy hatással volt ránk.

19. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: félelem · mosoly · nevetés
>!
nagytimi85

A “teának”, amelyet irdatlan mennyiségekben fogyasztanak, elég rossz híre van, főleg mert a nyugatiak teljesen mást kötnek a szóhoz. A tibetiek számára ez egy tejből, sóból és vajból főzött levest jelent, amelyhez annyi rossz minőségű teát adnak, hogy éppen legyen valami íze. (…) Ha ötórai teaként fogyasztjuk, akkor maga a borzalom, de levesnek nem rossz.

114. oldall (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: tea
>!
nagytimi85

Mivel a “karma” szó gyakran előkerül ebben a könyvben, és nyugaton nem annyira értik a jelentését, álljon itt egy rövid magyarázat. A megvilágosult tudat számára a tér szabad játékát jelenti ez, a közönséges lényeknek pedig az ok és okozat láncolatát. (…) A karma, amit megtapasztalunk, a mostani és korábbi életekben felgyűlt tudatalatti benyomásokból áll. Ha nem tisztítják meg vagy alakítják át őket, akkor beérnek saját erejükből. Összehozzák a külső és belső feltételeket, és előidézik, ami most, a halálkor vagy a következő életekben történik.

62. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: karma
>!
nagytimi85

Leborotváltuk a fejünket — nem tudtuk, hogy ezt csak a szerzeteseknek és az apácáknak kell. (…)
Hannah elmondhatatlanul bájos volt. Ahogy hibátlan fehér fejbúbja minden irányba ragyogott, tisztán lehetett látni odabent az intelligenciát.

137-138. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: Hannah Nydahl
>!
nagytimi85

Kevesebb furcsa politikai játszmát tapasztaltunk a mungodi emberek között, mint a legtöbb közép- és nyugat tibetinél. Sok kulturális játszmájuk volt, de — egy rosszindulatú pletyka feltámadásától eltekintve, amikor az apró, telt keblű nők felismerték, hogy az északi típusú Hannah valójában nő, így én nem lehetek szerzetes — hamar belátták, hogy hiábavaló játékot űznek velünk.

238-239. oldal (Jaffa, 2009)

>!
nagytimi85

Mint rendesen, maradásunk indokaként egészségügyi okokat hoztunk fel, miszerint Hannah-nak szüksége van az egészséges hegyi levegőre, hogy erőre kaphasson egy Nepálban összeszedett vérhas után. Az illetékesek valószínűleg azt gyanították, hogy hittérítők vagyunk, de ez nem volt ellenükre. Ha egyszer is megemlítjük, mi a valódi oka annak, hogy a hegyekben tartózkodunk, azonnal visszavonták volna az engedélyünket. (…) Számukra a tibetiek alacsony kasztból valók és koszosak voltak, menekültek, akik talán titokban a kínaiaknak dolgoznak. Nagyon zavarta őket, hogy a nyugatiak, titkolt bálványaik, az országuk legszegényebb menekültjeitől akarnak tanulni. Így Tibet barátainak hamar szokásává vált elrejteni a meditációs számlálókat és eltakarni az áldózsinórokat, mielőtt bármilyen hivatalos helyre mentek volna.

199. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: Tibet
>!
nagytimi85

Eldöntjük, hogy megvilágosodunk minden lény javára, kerüljük a haragot, és senkit sem rekesztünk ki a jóakaratuból. Mindez semmiképpen nem jelenti azt, hogy fordítsuk oda a másik orcánkat is. Ha eltűrjük az ártalmas viselkedést, azzal csak annyit érünk el, hogy bizonyos embereknek és kultúráknak még több kötelet adunk, hogy felkössék magukat. Ehelyett érzelgéstől mentesen a szenvedés okaival kell dolgoznunk, nem pedig a hatásaival.

215. oldal (Jaffa, 2009)

>!
nagytimi85

Jót tenni természetes, mivel az alany, a tárgy és a cselekvés mind kölcsönösen függnek egymástól, és amit valaki kiáraszt magából, azt vissza is kapja.

217. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: jótett
>!
nagytimi85

Elkötelezzük magunkat azon tettek, szavak és gondolatok mellett, amelyek a lények javára válnak, és a megvilágosodáshoz vezethetik őket. Ez a hat megszabadító cselekedet, nevezetesen: 1. Nagylelkűség, beleértve a testet, beszédet és tudatot, az anyagi természetű dolgokat, az oktatást és a védelmet. (…) Azt jelenti, hogy nem tartjuk meg a kellemes dolgokat és élményeket magunknak, hanem szabadon megosztjuk őket, egyazon teljesség részeként látva azt, aki ad, azt, amit ad, és azt, aki kapja. 2. Helyes életvitel. Itt nem használhatjuk az “erkölcs” szót, mivel azt mindig is az egyház és az állam alkalmazta az emberek irányítására. (…) A kifejezés azt jelenti, hogy ügyesen használjuk a testet, a beszédet és a tudatot, azt tesszük, ami hosszan tartó boldogságot hoz, és kerüljük, ami bajt okoz. 3. Türelem. Ez főleg annyit tesz, hogy kerüljük a haragot. (…) 4. Szorgalom vagy örömteli energia. (…)
Ebben a rendszerben a meditáció (5) nem a tudat természetének felismerésére szolgáló legmagasabb rendű módszereket jelöli, a célja inkább az, hogy távolságot hozzon létre. Ezáltal az ember képes tudatosan az élet komédiáit választani, és elkerülni a tragédiákat. (…) 6. Megszabadító bölcsesség. (…) A lényege az a tudás, hogy jót tenni természetes.

216-217. oldal (Jaffa, 2009)

Kapcsolódó szócikkek: erkölcs · harag · meditáció · nagylelkűség · szorgalom · türelem

Hasonló könyvek címkék alapján

Karl Gjellerup: A zarándok Kámanita
A kis gyufaáruslány
Hans Christian Andersen: Nagy mesekönyv
Hans Christian Andersen: A gyufaárus kislány
Hans Christian Andersen: A vadhattyúk
Jussi Adler-Olsen: Palackposta
Kim Leine: A Végtelen-fjord prófétái
Hans Christian Andersen: A Hókirálynő
Hans Christian Andersen: A kis hableány
G. Beke Margit – Korompay Bertalan (szerk.): A Szoria-Moria palota