”TURNÉ INDUL, LEHET WADULNI!”
Ezt mondja a fülszöveg. És ha a fülszöveg még mindig kapaszkodik a rock’n roll életérzésbe, akkor talán nekem is szabad valami ilyesféle hasonlatot idehozni.
Miszerint olyan érzés volt ezt a könyvet olvasni, mint amikor egy olyan bandát nézel/hallgatsz a színpadon, akik a kezdeti örömzenélés után, kilépve a házibulik, sör-virsli partyk haveri háttérszerepléséből, egyszer csak elhiszik, hogy a hatalmas Arénát miattuk tölti meg a sok tízezer rajongó. Nekik csápolnak a headbangerek és az ő látásukra hozták ki a családapák/családanyák a nyakukban ülő porontyokat, hogy a kölyök kapjon végre valami jóféle, zúzós zenei nevelést is, a nagymami által hallgatott Kordagyuri bácsi mellé (helyett).
Mert, hogy ”… a legenda olyan, mint a gördülő kő: ha egyszer megindul, a legjobb félreállni az útjából.” S milyen kellemes, komfortos érzés az, ha egy fantasy-ben arról olvasol, hogy a legenda cseperedő magzata egyszer csak apja/anyja nyomdokába lép és vakmerőségében/rettenthetetlenségében/dühöngő őrületében már-már elhomályosítja azt. Pedig ebben a kötetben sem történik más, csupán új szereplőkkel és rengeteg utalással a régiekre, kiadatik a jelszó, hogy ”Na, csapassuk, aztán húzzunk el innen a vérbe!” Aztán meg úgy is lesz…
Ne várjunk a regénytől hatalmas, világmegváltó, epikus ívet. Még ha rendszerint meg is csillan a heroikus, boldogabb jövőt ígérő szándék, azért a lényeg csak az marad, hogy jön a Horda, megütközünk, sokan elpusztulnak, szörnyek és zsoldosok egyaránt… és a végén marad minden a régiben, kiderül, hogy már megint csak a sza@rnak adtunk egy pofont és holnap újra kezdődik az egész – új hősökkel, új gonosszal és legfőképp új versekbe szedve a hősök tetteit. Merthogy mindig jönnek majd új bárdok, friss hangú igricek, akik megéneklik, kiszínezik és unokáink számára is megélhetővé teszik majd a mesét.
S pontosan ez a technika volt még az az apró varázslat, ami miatt úgy érzem, hogy Nich Eames immáron nem tanulja, jóval inkább tanithatja a zsánert. Miszerint behoz a célkeresztbe, beállít a csatasor közepére egy főszereplőt, egy legenda lányát, Véres Rózsát, aki maga is legenda már, címszereplőt csinál belőle, majd szépen apránként, szemérmesen behúzza a háttérbe. S mindemellett, mesteri arányérzékkel kiemel mellőle, hőssé tesz egy egyszerű parasztlánykát, akiből a banda kis családjában történetmondó, bárd és végül bátor harcos válik. …és nemkülönben kulcsszerepbe „kényszerít” néhány olyan fura szerzetet (druint, szatírt, alakváltót és idéző tintabanyát), akiknek vidáman helye lehetne a szörnyek táborában is. Az idealista olvasó gyermeki lelkületét pedig finoman simogatja a mese, amely azt sugallja, hogy ezek a lények végül a humánok oldalán, az élcsapatban küzdenek valami ködös jövőért.
És akkor újra itt a lényeg: Eames ebben a nagyon tisztességesen, részleteiben is aprólékosan kimunkált világban, nem tör valami idealizált, világmentő cél felé, nem kínál fel stratégiai irányokat, csupán minden részben felhőtlenül szórakoztat. Ezt támasztja alá a végső mottó is: ”A bárdok arra tanítanak, hogy addig élünk, amíg van a földön olyan ember, aki emlékszik ránk. Ha ez tényleg így van, megkockáztatom, hogy Véres Rózsa örökké él.”
Ez pedig csak annyit jelenthet, hogy folytatódik a turné, jöhet az újabb fellépés. Legközelebb újra indulhatunk a Belwadonba, hacsak az nem jön el hozzánk…