A ​Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig (Az irodalom visszavág 2.) 62 csillagozás

Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Végre eljött a nagy pillanat, amit annyira vártunk:
az Irodalom másodszor is visszavág!
Ebben a másodikban már az… az Irodalom születéséről…?
-– Ó. Ugyanarról szól mind a két kötet? Újra megteremtik a Világot, és vele a Szót, az Irodalmat?
– Igen, pontosan ez a helyzet. Ebben a második kötetben kiderül, hogy Zeusz és Jupiter után (szabadon) bizony egy másik Isten is teremtett egy világot – és ez is a mi világunk! És e kettô csodás találkozásból született meg az, amit ma Irodalomnak nevezünk. Ez a másik Isten, a zsidóké és keresztényeké elég sokban különbözik
az antik istenektôl. Szigorúbb és engedékenyebb is egyben. Jobban is ismerjük ôt, épp ezért nehezebb róla gondolkodnunk. Róla és a Könyvrôl, amibôlaz emberiség megismerhette: a Bibliáról.
A Paradicsomkertben indul ez az izgalmas és felkavaró szellemi utazás, amelynek utolsó állomása Dante Isteni színjátéka.

Ez a második kötet, de hamarosan jön a folytatás!

Tagok ajánlása: 14 éves kortól

>!
Tilos az Á Könyvek, Budapest, 2022
468 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635871704
>!
Tilos az Á Könyvek, Budapest, 2016
470 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634101963 · Illusztrálta: Baranyai András

Enciklopédia 13


Kedvencelte 7

Most olvassa 4

Várólistára tette 45

Kívánságlistára tette 54

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Beatrice8>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Nagyon tetszett ez a rész. Az első közelebb állt a szívemhez, mert imádom a görögöket, de ez is jó volt. Sok mindenről épp csak pár hete tanultunk. Na nem mintha a tananyagot követte volna. Inkább ráment a mögöttes dolgokra, ezért is veszett össze a Jótanulóval. Nagyon sok érdekes dolgot írt le, amin érdemes elgondolkodni. Engem megfogott magának az biztos.
A szerkesztésének hála nem lesz túl tömény, de a végére már jócskán tóladagolódtam belőle, lehet, hogy hosszabb ideig kellett volna olvasni.
A humor még mindig szuper, hogy a könyves/filmes utalásokról ne is beszéljünk :D A legkomolyabb, legnehezebb témát is képes megfoghatóbbá tenni, közelebb hozni az idők távlatából hozzánk. Közben meg persze egy részén a könyvnek igencsak előjött a mindent meg lehet kérdőjelezni taktika, amin ha sokat gondolkodsz megőrülsz. El kell engedni…
Valamint megfigyeltem, mennyire zseniálisan keresztény On Sai Scarja. Eddig nem tűnt fel nekem minden csak a legegyértelműbb dolgok, hiszen nem vallásos ember lévén nem tudok valami sokat a Bibliáról. Ezt elolvasva viszont már láttam, mennyi minden van ilyen téren is a Scarban. :D
Érdekes, szórakoztató, szerintem kötelező olvasmánynak kéne lennie. Nem lexikai tudást ad, elgondolkodtat, ami ritka az iskolarendszerünkben valljuk be!
Nagyon szerettem, ajánlom mindenkinek!

Teetee>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Nényei Pál alternatív irodalomtörténetében sok mindennel lehet találkozni, de hogy még Jevgenyija Medvegyeva aktuális világ- és Európa-bajnok műkorcsolyázó is említve lesz benne, arra nem számítottam. Már ez az egy utalás elég lett volna, hogy megvegyen kilóra, de ennél sokkal többet kínál ez a könyv: olvasmányos szöveget, vicces megjegyzéseket, bátor megközelítéseket.
A szerzőnek nehezebb dolga volt, mint az első részben, mivel a második kötet nagy részét a Biblia teszi ki. Érezhető az óvatosság, amivel a szerző lavírozik, hogy se a mélyen hívők, se a megrögzött ateisták ne köthessenek bele a szavaiba, de ezt jól megoldja.
És sikerült végrehajtanom azt a tervemet, amely már az első rész olvasása után megfogalmazódott bennem: csináltam interjút Nényei Pállal. Élőben is jó fej :) Majd ha lesz erőm/időm átírni az 53 perces beszélgetést, be is linkelem.

4 hozzászólás
Bogas>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Egy ordas nagy csaló vagyok, mert úgy olvastam el ezt a könyvet, hogy nem olvastam végig a Poklot. (A Purgatóriumról nem is beszélve. A Paradicsomról nem is beszélve. A Bibliáról… nem is beszélve, de mondjuk azt nem is terveztem, hogy akkor úgy A-tól Z-ig nekimennék, mint egy regénynek.) Kilencedik osztály óta halogatom a projektet, egyszer majd egymásra találunk.
Az világos, hogy ez nem egy kötelező olvasmány röviden, helyettesíteni tehát nem fogja. Az nem világos, hogy pontosan ki a célközönség. Esetleg a diákok, akiket érdekel az irodalom, de rossz a magyartanára? (Rossz alá sorolom az okos, ámde érthetően magyarázni képtelen tanárokat*, pl.) Hm, hm, fogalmam sincs. Engem elszórakoztatott, találtam benne érdekes gondolatokat, örültem, hogy ezt kaptam karácsonyra, és nyilvánvalóan egyszer majd el fogom olvasni a Poklot az Isteni színjátékot.
Az elég szimpatikus volt, hogy a könyv a Biblia kapcsán próbál valami olyasmit is megértetni az olvasókkal, hogy a vallás nem egy fertőzés, a Biblia pedig nem egy vírushordozó, és nyugodtan közelítsd meg tisztán irodalmi műként. Ha a kezedbe veszed, attól nem leszel automatikusan hívő. Viszont lehet, hogy eggyel könnyebben tudsz majd mit kezdeni Pilinszky költészetével, esetleg Karinthy Barabbásával vagy érteni véled majd, miért az Szabó Magda Pilátusának a címe, ami… meg lehetne hozni még nagyon sok magyar és világirodalmi példát arra, hogy miért adhat valami kis pluszt, ha néha, csak úgy merő érdeklődésből, legalább bottal megpiszkálja az ember a Bibliát.
(Bár én is képes voltam Romeo Castellucci Isteni színjáték-trilógiáját végignézni és élvezni és értelmezni az irodalmi mű olvasása nélkül… de előtte legalább bottal megpiszkáltam a művet!!!)

*Eléggé megsínylettem, hogy gimis pályafutásomat olyan matektanárral kezdtem, aki értette a tantárgyát, jól értette a tantárgyát, de mindent kizárólag egyféleképpen tudott elmagyarázni. Ha visszakérdeztünk? Elmondta ugyanazt. Konstans mélyrepülés volt az az óra.

Kicsibogár>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Tartalmas utazásban volt részem Nényei Pál Az irodalom visszavág 2. kötetét olvasva. Hiába haladtam vele lassan, néhol így is töménynek éreztem, mert ez egy irodalomtörténeti könyv, nem pedig esti mese. Ugyanakkor sokat kaptam tőle, leginkább az Isteni színjáték pár oldalas elemzése ragadott meg, és a könyv utolsó pár sora, ami egy életre is elég útravaló.
https://moly.hu/idezetek/1618503

Luca87 I>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Az első kötethez hasonlóan ez is nagyon tetszett. Itt most nem gyűlt fel hosszú „kedvet kaptam hozzá” lista, mert többnyire a Bibliáról meg az Isteni színjátékról esett szó, bár igaz, sok egyéb műre is történt utalás, és ezek közül akad néhány, ami elég régi adósságom magam felé. De azért ez mégsem olyan, mint az első kötet esetében.

Mielőtt belevágtam volna, elolvastam itt egy-két értékelést, és mindjárt meg is ijedtem, hogy meg akar majd téríteni az író, mert ha valamitől, a térítéstől aztán nagyon ideges leszek. Úgy vagyok vele, hogy tartsuk tiszteletben egymást meg egymás világnézetét, senkit se próbáljunk meggyőzni a magunk igazáról, és ne foglalkozzunk azzal, hogy ha egyikünk ateista, akkor a másik miért hívő, és fordítva. De szerencsére én nem éreztem rajta, hogy téríteni akarna, pusztán a könyv alapján még azt sem merném állítani, hogy ő hívő. Tőlem simán lehetne egy nagyon művelt, a kultúráért, az irodalomért rajongó magyartanár, aki zseniális irodalmi műnek tartja a Bibliát. Szeretne meggyőzni arról, hogy a Biblia igenis sok szempontból nagyon fontos, és szeretné megértetni velem, miért hívők sokan, miért alakult ki a vallás, miért tudott fennmaradni egészen napjainkig. Az tuti, hogy a Biblia (el)olvasására megpróbál csellel rávenni, mert egy csomó történetet abbahagy a legérdekesebb résznél azzal, hogy ha érdekel, üsd fel a Bibliát az alábbiakban pontosan megjelölt helyen. De nem sikerült neki a csel, nem tört rám a vágy, hogy olvassam, hiába az európai kultúra egyik alapja. Értem, amit mond róla meg Istenről, el is tudom képzelni, hogy igaza legyen, de én akkor sem szeretném elolvasni pl. azt a vidám történetet, amelyben Isten meg a Sátán gondolnak egyet, és tesztelgetni kezdik Jób hitét. Értem, hogy ezt nem szó szerint kell venni, mert minden szimbólum és metafora, de akkor sem.

A Bibliával meg a vallással amúgy is fura a kapcsolatom. Olyan dühöt ébresztett bennem ennek a kettőnek már a puszta említése is úgy 18-20 éves koromig, hogy a családban senki sem értette, mi bajom van. Nem vagyunk hívő család, de anyu mindig azt mondta, ha kérdeztem, szerinte van-e Isten, hogy aki hisz Istenben, annak létezik, aki nem, annak meg nem. Még a 365 bibliai történet gyerekeknek című, gazdagon illusztrált könyvet is megkaptam, mert meggyőződése volt, hogy a Bibliát ismerni kell, akár hisz valaki, akár nem. (Amúgy ő is magyartanár, hmm.) Aztán a heves ellenkezés elmúlt, de nem lettem kevésbé ateista, mint addig, ahogy ennek a könyvnek az olvasásától sem.

Az előkerült történetek közül többet ismertem, mint amennyit nem, viszont amit ismertem, azt is új megközelítésben tálalta az író. Nem tudom, hogy annak idején irodalom órán csak hogyvoltoztuk a Könyvet, és nem beszéltünk a szimbolikus jelentésekről, vagy csak nem emlékszem (végül is tizenhat éve voltam kilencedikes, te jó ég), mindenesetre sok minden az újdonság erejével hatott rám. Azt sem tudom, a könyvben leírt értelmezések mennyire elfogadottak, nekem mindenesetre érdekesek voltak.

A középkorról is izgalmasan ír, tetszik a párhuzamosan felsorolt szempontok sokasága. Az Isteni színjátékhoz kedvet csinált, nem kizárt, hogy egyszer majd belevágok, az is lehet, hogy Nádasdy fordítását fogom keresni. (Még régebben láttam vele egy interjút a PIM műfordításról és a műfordítókról szóló kiállításán, és nagyon tetszett, amit az újrafordítás indítékáról mondott. Meg hátha könnyebben felfoghatónak bizonyul a szövege, mint pl. Babitsé, akit szintén nagyon kedvelek.) A gimiben elrettentett a magyartanárnőnk beszámolója, amely szerint a mű igen hosszú, és egyes oldalakon több a lábjegyzet, mint a szöveg, plusz a lábjegyzet elolvasása nélkül nem is lehet megérteni a szöveget. Most inkább a kíváncsiságomat kelti fel ugyanez a tény, és az is csak kicsit aggaszt, hogy én egyébként nem szeretek verset olvasni.

No, szóval ez egy jó könyv. Szerintem. Nem tudom, kinek szól, de nekem pl. biztosan. Ezen túlmenően azt tudom elképzelni, hogy a 14-18 éves korosztályhoz, mintegy ajánlott olvasmányként. Nekem valószínűleg már gimiben is tetszett volna, bár eleve szerettem az irodalmat.

4 hozzászólás
borbolya3>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Amilyen nehézkesen indult, olyan nehézkesen is folytatódott helyenként. Az olvasó pedig megérzi, ha az író is hullámzó elszántsággal dolgozik a könyvén.
Az első kötetben tapasztalt modorosság sajnos még inkánbb jelen volt (valószínűleg az sem tett jó nekem, hogy elmentem a harmadik kötet bemutatójára, ahol az egész perfomance-ot a mesterkéltség bugyutasággal való elegye uralt).
Magát a kezdeményezést továbbiakban is üdítőnek tartom, és elképzelhető, hogy majd a későbbiekben egy-egy bekezdés kedvéért le fogom emelni a polcról a könyveket.
Nekem ebben a részben túl sok volt a Bibliából, szívem szerint rövidebbre húztam volna. Mire annak a végére értem, semmi kedvem nem volt Dantéhoz, vagy inkább Nényei Pálhoz.
Sokat gondolkodtam, hogy ez a nagyszabású vállalkozás, ebben a fotmában meddig lesz tartható, meddig jut majd el.

Anton_Gorogyeckij P>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Sokkal filozofikusabb volt, mint az első rész; nem annyira művek elemzésén van a hangsúly, ez kicsit fura volt nekem. Ennek ellenére nagyon érdekes, lekötött végig. Bírom Nényei stílusát!

Felhő_olvasónaplója>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Tetszett, hogy egészen máshogy közelíti meg az irodalom tanítását, sőt nem is a tanítás, hanem a megértetés az elsődleges célja. Nem alkot újat, de újszerűen értelmezi a régit. Mai példákat hoz az elmúlt korok könnyebb megragadására (valóban elmúltak?), összefüggéseket tár fel, és egyszerűen csak hagyja, hogy az ismeretek észrevétlenül váljanak a tieddé. Rátapint a lényegre, de nem szájba rágja azt, humoros, de nem bagatellizál el semmit.
Az irodalom visszavág tényleg minden korosztály számára ajánlott olvasmány. Ha eddig perfekt voltál magyarból? Összegzi a tudást. Ha a magasságos csokiscsiga sem tudott eddig rávenni az irodalomtanulásra? Akkor ez a könyv sem fog… a tanulásra legalábbis nem! Hisz éppen ez a lényeg! Ne úgy gondoljunk az irodalomra, mint valamire, amit be kell magolni. Csak azt kell megtanulni, ami rajtunk kívül áll, ami még nem a miénk. Az irodalom viszont a szerves része az életünknek, része nekünk magunknak is.
http://konyvmolyok-gyulekezo.blogspot.hu/2018/02/eleted…

Samuella I>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Nagyon jó volt olvasni! Alig bírtam letenni, pedig általában nem igazán vagyok oda a tankönyvekért.
Ebben a könyven azonban ( a Biblia és a középkor taglalása mellett) egy olyan tanári mentalitás is a szemeink elé tárul, ami szerintem igenis hiányzik a mai oktatásból ( hogy az új NAT-ről ne is beszéljünk). Ezzel lehet egyet vagy nem egyet érteni, a könyv nagy része is ennek elfogadtatásáról szól.

mohapapa I>!
Nényei Pál: A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig

Mivel nem tudhatom kimikormerrehogyan értemezi a merrehánymétert, jobb a békesség… Most a Bikini Medvetánc című dala jutott az eszembe. Rossz, aki rosszra gondol. De a dalszöveg annyira jó, hogy nem tudok ellene állni az idézése kényszerének.

Ha már okos nem lehettem
Megpróbálok szép lenni
Ha véletlenül eszembe jut valami
Majd megpróbálom visszafogni

Minden megtörtént velem
Ami csak megtörténhetett
Egyszer valamit akartam
De hátra kötötték a sarkam

Nem tudom mi a probléma
Az élet mindig ünnepnap
Most már úgyis mindegy
Vígan táncolok
Most már úgyis mindegy
Jobb, ha hallgatok
https://www.youtube.com/watch…

Viszont az értékelésem is elérhető, teljes szélességében és hosszában, képekkel, színesen, szagosan, csak icipinyi többletmunka kell hozzá.
https://mohabacsi-olvas.blog.hu/2023/08/24/nenyei_pal_a…


Népszerű idézetek

Odett>!

Jézus egyetlen emberfajtára mond kígyót-békát: a farizeusokra. A szabálykövető normálisokra. Akik biztosak abban, hogy ők jók, mert betartják a parancsokat, mert törvénytisztelők, és úgy érzik, pont ezért joguk van ítélkezni mások fölött.

222. oldal

latinta P>!

Van egy nagyon csúnya szó azokra, akik megelégszenek a felületes műveltséggel. Őket hívják szalonhülyéknek. A szalonhülye magabiztos ember, „tudásával” főképp társaságban villog, és azért csak ott, mert igazából nem tud semmit, hiszen igazából nem is érdekli semmi. „Tudására” csak a társaságban van szüksége. A szalonhülye prototípusa Puskin egyik művének főhőse: Jevgenyij Anyegin.

        Így-úgy csak tágul szemhatárunk,
        Fel-felszed egyet-mást az ész,
        Tanultsággal csillogni nálunk,
        Istennek hála, nem nehéz.
        Sokan – szigorúak s kimértek –
        Anyeginunkról így itéltek:
        Tanult fickó, csakhogy pedáns,
        Egyébiránt nem érte gáncs,
        Mert hozzászólni társaságban
        Minden tárgyhoz könnyen tudott,
        S szakértő képpel hallgatott
        Komoly, nagy gondolat-tusákban;
        Epigrammban szikrát csiholt
        S gyakran fakasztott nő-mosolyt.

        A latin most nincsen divatban,
        S mégis – tagadni nem lehet –
        Egy kis készsége van szavakban
        S egy-egy felírást érteget.
        Juvenalisról is beszélne,
        Búcsúzva Valét ír levélbe,
        Az Aeneisből is citál
         – Két sort – de pár hibát csinál;
        Fel-felturkálni mégsem áhit
        Időrendes porréteget,
        Dohos világtörténetet,
        De múlt idők anekdotáit
        Ismerte jól, mind egy sorig,
        Romulustól az újkorig.
                                     (Áprily Lajos fordítása)

Szerintem elég vicces, hogy egy igazi, klasszikus mű főhőse egy szalonhülye. Nem erős, nem bátor, nem menti meg a Földet a mutáns csótányoktól, nem titkosügynök, hanem csak unatkozik.
    Olyan, mint egy igazi ember.

130-131. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - A szalonhülyeség (Tilos az Á Könyvek, 2016)

latinta P>!

Azt is mondják egyesek, hogy a klasszikus műveket azért kell ismerni, mert azok az „általános műveltséghez” tartoznak. Az ilyenek hisznek abban, hogy létezik egy Az általános műveltséghez szükséges klasszikus művek listája című lista. Az efféle gondolat mögött elsősorban az a félelem dolgozik, nehogy hülyének nézzenek. És az a remény, ha ismerek címeket meg alkotókat, sőt tudok évszámokat, akkor már nem fognak hülyének nézni.

128. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - Az általános műveltség és Anyegin (Tilos az Á Könyvek, 2016)

latinta P>!

    Ha a művészetet csak arra használjuk, hogy műveltnek tűnjünk, hogy műveltségi vetélkedőkön megnyerjük a fődíjat, mert tudjuk a választ afféle a (sic!) kérdésekre, hogy „Ki írta Mozart F-dúr klarinétötösét?”, az elég szomorú dolog. Pont annyira szomorú, mint vörös rózsa helyett véres baltával szerelmet vallani.

128-129. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - Az általános műveltség és Anyegin (Tilos az Á Könyvek, 2016)

2 hozzászólás
Odett>!

Nemrég történt például, hogy egy politikus kijelentette, a család szó jelentése az, hogy 'egy férfi és egy nő, egy házaspár meg azoknak a gyerekei.'
Miután kijelentette ezt a politikus, nagyon sokan megharagudtak, mert szerintük a család szó jelentése nem ez, hanem sok minden más is.
Természetes folyamat, hogy a szavak jelentése változik. És az is természetes, hogy ha valaki úgy érzi, a szavak egyszerre túl sok sok mindent jelenthetnek, akkor talán már nincs is rájuk szükség – és akkor már egyszerűbb a mindenféle „szavak” helyett azt mondani, hogy „dömdödöm”.

212. oldal

4 hozzászólás
Odett>!

A költők életrajzát szerintem – úgy általában – fölösleges tanulni. Azt bemagolni, hogy egy költőnek hogy hívták első szerelmét, mivel foglalkozott az apja és középnemesi vagy milyen nemesi családból származott, csak azért érdemes, ha valaki ötöst akar kapni egy agyatlan tényvisszakérdezős dolgozatra.

408-409. oldal

1 hozzászólás
RKinga>!

Ha majd egy számítógép rafinált, egytagú metaforákat fog írni, akkor mondhatjuk, hogy már a költészetben sincs szükség az emberi elmére.

A zsidóság világképe és az Ószövetség, Egytagú és kéttagú (teljes) metafora, 149. oldal (Tilos az Á, 2016)

latinta P>!

    A Biblia nyomtatásban megjelent példányszámára mondhatjuk, hogy megszámlálható végtelen. Ha dollármilliókban akarnánk kiszámolni, milyen forgalmat bonyolított volna egy kiadó, ha annak idején ügyesen megszerezte volna a Biblia kiadási és megfilmesítési jogait, biztos csillagászati összeget kapnánk. Ez a kiadó sokkal többet kaszált volna, mint a Titanic meg az Avatar forgalmazói, pedig ők aztán rengeteget kaszáltak. Még az Ébredő erő (sic!) sem tudta befogni őket. De megjegyzem, a Biblia kiadója – ha lenne ilyen – egész Hollywoodot szőröstül-bőröstül, filmstúdióstul, filmsztárostul, Oscar-díj-átadóstul zsebre vághatná.

98. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - A sikerlisták abszolút győztese (Tilos az Á Könyvek, 2016)

Kapcsolódó szócikkek: Avatar · Az ébredő Erő · Oscar-díj · Titanic
latinta P>!

    Akkor kár adatokat tudni? Fölösleges tudni, hogy Haydn írta a Csoda-szimfóniát? Fölösleges tudni, miért lett Csoda-szimfónia a neve ennek a szimfóniának? Nem fölösleges! Csak nem cél. Cél inkább minél több zenét hallgatni, minél több könyvet olvasni, minél több festményt nézni, épületekben bolyongani és gondolkodni, járatni az agyunkat. Mert aki szereti Haydn zenéjét, sőt talán játssza is, aki olvassa Puskin verseit, aki direkt elutazik, mondjuk Bécsbe, hogy Brueghel-képeket nézzen, aki már egyszer rácsodálkozott Lechner Ödön Postatakarékpénztárára, az úgyis, szinte mellékesen megtanul minden adatot Haydnról, Puskinról, Brueghelről és Lechner Ödönről. Az adatokat, évszámokat, címeket, mindent!

129. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - Az általános műveltség és Anyegin (Tilos az Á Könyvek, 2016)

latinta P>!

    Szerintem nem az a baj, ha nem ismerjük például Faust nevét, és nem tudjuk, hogy Goethe írt egy Faust című művet, hanem az a baj, ha elhisszük: ahhoz, hogy műveltnek és okosnak tűnjünk, hogy a társadalom megbecsült, művelt tagjai legyünk, elég, ha bemagoljuk Az általános műveltséghez szükséges klasszikus művek listája című listát, meg elég, ha úgy általában műcímeket, alkotókat és évszámokat tudunk sorolni, ezeket össze is tudjuk párosítani, és egy-egy műről vagy alkotóról közhelyeket tudunk puffogtatni. Például, hogy Ady szifiliszes volt. Vagy hogy: „Rousseau sok szépet írt a nevelésről, saját gyerekeit bezzeg árvaházba adta!” Vagy hogy: „Petőfi Sándor de sokat írt a borozásról, miközben egyáltalán nem is bírta az alkoholt!”

128. oldal, A zsidóság világképe és az Ószövetség - Az általános műveltség és Anyegin (Tilos az Á Könyvek, 2016)

3 hozzászólás

A sorozat következő kötete

Az irodalom visszavág sorozat · Összehasonlítás

Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Lőrinc László: 25 szelfi a török korból
Fenyő D. György: Útikalauz a vershez
Szlukovényi Katalin (szerk.): Magyar mesék lázadó lányoknak
Kövesi Péter: Nem leszek nemecsek!!!
Boruzs János – Jacsmenik Erika: Teszteld magad!
Ali Benjamin: Suzy és a medúzák
Fabian Lenk: Csapda a limesnél
Dynamo: Titkok könyve
Inti Chavez Perez: Respekt
Hannah Cather: Legyél te is Wednesday!