North ​American Lake Monsters 5 csillagozás

Nathan Ballingrud: North American Lake Monsters

Nathan ​Ballingrud's Shirley Jackson Award winning debut collection is a shattering and luminous experience not to be missed by those who love to explore the darker parts of the human psyche. Monsters, real and imagined, external and internal, are the subject. They are us and we are them and Ballingrud's intense focus makes these stories incredibly intense and irresistible.

These are love stories. And also monster stories. Sometimes these are monsters in their traditional guises, sometimes they wear the faces of parents, lovers, or ourselves. The often working-class people in these stories are driven to extremes by love. Sometimes, they are ruined; sometimes redeemed. All are faced with the loneliest corners of themselves and strive to find an escape.

Nathan Ballingrud was born in Massachusetts but has spent most of his life in the South. He worked as a bartender in New Orleans and New York City and a cook on offshore oil rigs. His story „The Monsters of Heaven” won… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Small Beer Press, USA, 2013
300 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781618730602

Kedvencelte 1

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 8


Kiemelt értékelések

nagydviktor>!
Nathan Ballingrud: North American Lake Monsters

Nathan Ballingrud neve idehaza jobbára ismeretlen az olvasók egy szűk szeletén kívül, és kritikai elismertsége ellenére az Egyesült Államokban sem számít széleskörben népszerű írónak. Ezért pedig nagy kár, mert első és eddig egyetlen novelláskötete, a North American Lake Monsters alapján egyedi hangú és egészen kivételes tehetségű szerzőről beszélünk, aki bizonyos írásaival a zsánerirodalom határain túl is bizton megállná a helyét.

A North American Lake Monsters kilenc elbeszélést tartalmaz, és bár hagyományosan horror könyvnek szokás nevezni, eléggé kívül esik a főáramos horrortól elvárt sémákon, inkább a sötét fantasy, horror, a weird és a széppróza határán mozog*. A könyv elbeszéléseinek főszereplő rettenetei nem a karmos-csápos szörnyetegek, a dimenziókon túli borzalmak, vagy a slasher horrorok baltás redneckei (önmagában a természetfölötti elemek is nagyon minimálisan vannak jelen), ehelyett az írások vezérfonalát az egzisztenciális rettegés, az élet sodrától, az univerzumtól, a döntésektől, a külső és belső szörnyetegektől való félelem adja. Ballingrudot láthatólag a mindenki számára érthető és átélhető élethelyzetek és az erre adott emberi reakciók érdeklik: egy korán jött gyermek (You Go Where It Takes You), az öregedés kérlelhetetlensége (The Good Husband), a szociális védőháló elvesztése (The Way Station), a kapcsolatok tönkremenetele (The Monsters of Heaven, North American Lake Monsters, The Good Husband), vagy az én sérülékenysége (The Wild Acre) épp emiatt írásai mindenki számára érthetőek és ami még fontosabb, átélhetőek. Ballingrud nagyon jó érzékkel tapint rá a legtöbb emberben meglévő belső félelmekre, elfojtásokra vagy rejtőző, kisebb-nagyobb gonoszságokra, s ezek felfejtése során kényelmetlenül közel tartja a tükröt az olvasója arcához, ezáltal gyakorlatilag lehetetlenné téve, hogy az olvasó kivonja magát az önmagába nézés aktív cselekvése alól. A novellákból épp emiatt nem esik jól egymás után többet elolvasni, mivel kifejezetten megviselik az embert, bár kiemelendő, hogy az írások sosem csúsznak át a horrort és a kvázi-szocio** elbeszéléseket a szenvedés-pornótól elválasztó mezsgyén.

Egy Goodreades méltató a könyvet – nagyon találóan – a 21. századi maszkulinitás feltárásaként jellemzi, és valóban: a történetek nézőpont karakterei majdnem mind kortárs férfiak, akik sorsán keresztül a szerző a férfi lélek egészen sötét mélységeiig is elvezeti az olvasót (ahogy a Wild Acre nagydarab melósát az alapokig szétrágja a létbiztonság, az egzisztencia és a rosszul értelmezett férfiasság elvesztése az egészen mesteri), miközben módszeresen elpusztít mindent, amit a férfi nemi vagy társadalmi identitásról a múlt században gondolni volt szokás. A North American Lake Monsters modern, húsbavágó és hatalmas erejű novellagyűjtemény, amely remélem egyszer fordításban hazánkba is eljut.

* Bár a horror, mint zsáner definíciójába abszolút belefér bármilyen rettegés, a főáramot jellemzően nem a North American Lake Monstershez hasonló művek jelentik.
** A történetekben Ballingrud elég sokat foglalkozik a nyomor, a leszakadó társadalmi rétegek kérdésével, a modern Amerikai történelem negatív katarzisaival (Katrina hurrikán, pénzügyi válságok) és ezek emberi kapcsolatokra és a társadalomra gyakorolt hatásaival. A gyűjtemény egyik legmegdöbbentőbb írása a The Way Station, amelynek hajléktalan főszereplője szó szerint magában hordozza a Katrina által elpusztított New Orleanst, és magát a katasztrófát.

1 hozzászólás
_Amalia>!
Nathan Ballingrud: North American Lake Monsters

A kötet néhány novellájánál azt kívántam, bárcsak megcibálhatnám Ballingrudot a gallérjánál fogva. Elém tesz egy feszült, rémisztő sztorit, amitől a főszereplővel együtt teljesen kikészülök, aztán a végén van egy olyan mondat, aminél azt gondolom, nem, nincs vége, nem lehet így vége, EZ NEM EGY BEFEJEZÉS, EMBER, MIEEEEEZ?! Még a műfajon belül is ahhoz vagyok hozzászokva, hogy a történeteknek van egy ívük, a feszkó után jön valami tisztességes lezárás, valami feloldás. Itt meg… A Wild Acre akkor gombócot hagyott a gyomromban, hogy órákig alig kaptam levegőt.
Aztán persze van, amit kimondottan félelmetesnek találtam. Meg amitől kirázott a hideg. Amitől leesett az állam. Ezek mellé befér egy laposabb sztori is, elnézem az írónak cserébe azért, hogy a többi novella annyira megviselt, hogy napokig nem tudtam mást olvasni.


Népszerű idézetek

thuringwethil P>!

Mankind had acquired an appetite for dying; doctors were merely shepherds to the process.

The Crevasse

thuringwethil P>!

The sound of the highway, muffled by the wall, faded entirely from her awareness. She stood amidst the graves and let their silence fill her.

The Good Husband

thuringwethil P>!

There could be no God in such a place.
Just the relentless shriek of the wind tearing at the flimsy canvas, and the death-howl agony of the dog. Just emptiness, and the unyielding porcelain dome of the polar sky.

The Crevasse


Hasonló könyvek címkék alapján

Carmen Maria Machado: Her Body and Other Parties
Stephen King: The Bazaar of Bad Dreams
Laird Barron: The Imago Sequence and Other Stories
Richard Matheson: The Best of Richard Matheson
Stephen King: Wizard and Glass
Kendare Blake: Anna Dressed in Blood
Lucy A. Snyder: Garden of Eldritch Delights
H. P. Lovecraft: The Call of Cthulhu
Jeffrey Ford: Crackpot Palace
Laird Barron: X's For Eyes