Magánkiadás ​előtt 9 csillagozás

A kreatív írás alapjairól
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

A ​kreatív írás alapjairól – Gyakorlati kalauz könyvíráshoz, regényíráshoz
Pontosan 55 könyvírással kapcsolatos, írástechnikai tippet tartalmaz ez a kiadvány íróknak és leendő íróknak. Nádasi Krisz nemcsak az egyszerű ötleteket gyűjtötte össze, mint például hogy hogyan formázzuk meg a főszereplő jellemét, vagy milyen nézőpontból írjunk, hanem azt is, hogyan válasszuk meg egy szakkönyv, regény címét, mitől ütős egy fülszöveg, milyen írássegítő szoftverek vannak, és hogyan keressünk olyan olvasókat, akik még a tervezett kiadás, illetve a könyvkiadóknak való elküldés előtt gyorsan elolvassák a kéziratot és érdemi véleményt mondanak róla, jobbító ötletekkel. Ha egy író idegen nyelven szeretne írni, ebben a könyvben megtalálja, milyen nyelven érdemes ennek nekifogni, sőt, még azt is, milyen legyen a téma.
Bónuszként a kiadvány mellékletében mindenre kiterjedő szakirodalom-lista található, a legjobb magyar és angolnyelvű könyvekkel, blogokkal, internetes cikkekkel. Az olvasni… (tovább)

>!
86 oldal · ISBN: 9789631221947

Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 24


Kiemelt értékelések

>!
Rémálom
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Az írónőre a blogja és egyéb internetes oldalakon publikált írástechnikai cikkei miatt figyeltem fel. Nem voltak a posztjai túl mélyek, de egész kellemes volt olvasni, úgy gondoltam, az írással foglalkozó könyve csak fog valami mélyebb tudást adni. Jajj, de nagy csalódás volt ez a kötet!

Úgy érzem, Nádasi Krisz az írás Oravecz Nórája. Fog egy-két örök érvényű, nagyon alap tanácsot (legyen kidolgozott a főszereplőd!), majd ahogy megpróbál futtában belemenni – ugyanis ez a könyvecske 55 rövid tanácsból áll – a kifejtésnél elvérzik az egész, hiszen látszik, hogy az írónő nem érti, mit magyaráz, teljesen melléfog, és iszonyatosan kezdő hibákkal teletűzdelt példamondatokat hoz (az a rosszabb, mikor ezek a saját regényeiből/novelláiból vannak). A főszereplők kidolgozottságára olyan triviális példát hoz fel, hogy Éva szereti-e a kávét, és írjunk ilyesféle jellemrajzokat.

Másik példa, hogy igen, a szereplőket a történet elején érdekessé kell tenni, akinek a sorsa érdekelheti az olvasót, de a példamagyarázásban elmegy odáig, hogy a fogcsirkorgatást és egyéb ilyen vicces tikkeket írjunk bele. Az a baj, hogy valahol inkább káros tanácsokat ad: írjunk a kiadókhoz beküldött kéziratba copyright oldalt, és a saját bemutatkozásunk is azt fogja mutatni, hogy jók vagyunk marketingben, pedig ott tényleg csak a kézirat szövegét várják. Vagy a másik kedvencem, ha külföldi fordítót és szerkesztőt fogadunk, sunyin másoljuk a kéziratunk végére a weboldalunk szövegét, hogy azt is lefordítsák és megszerkesszék. A legtöbb vicces dolgot az olvasásom alatti kommentben el lehet olvasgatni, ha érdekel valakit, többek között megtudjuk, hogy ha európai országokba írunk, használjuk magyarságnak, hogy a nők itt gyönyörűek, anyu gulyást főz és a pasik lovagolnak: https://moly.hu/olvasasok/6109350

Még probléma, hogy pont most olvasom az elvileg sikeres Joanna Penn marketing könyvét, amiből egy az egyben átemel részeket forrásmegjelölés nélkül, és úgy látom, azt a marketing stratégiát követi, amit Penn ajánl. Gyárts hasznos blogot, akkor majd fogyni fognak az e-bookjaid, és valahol azt éreztem, ez az írástechnikai könyv is csak egy ilyen marketing fogás. Ezt megfejelve azzal a tanáccsal, hogy írj bármit, még ha nem is értesz hozzá, írj szakkönyvet bármiről, ne csak regényeket, az egész nevetséges képet alkot.

Lehet, hogy jó szándék bújt meg a könyv mögött, de egyszerűen úgy érzem, ez a kötet inkább kárt okozhat a kezdő íróknak, noha legalább Nádasi Krisz kifejti, hogy szerkesztés minden könyvhöz kell és ha az előolvasók azt mondják, hogy tökéletes, ne higgyünk nekik. Ezért majdnem egy csillagos értékelést kapott tőlem, de aztán megjelent ez a mondat:

„Ha kedves ember vagy, azt is megteheted, hogy bár a könyv szerinted rossz, mégis két csillagot adsz neki, nem egyet.” – Rájöttem, hogy én már régóta nem vagyok kedves. :(

2 hozzászólás
>!
ap358 P
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

A tankönyv cimke szerepel a könyv adatlapján, így ehhez mérten vágtam bele az olvasásba.
A karakterábrázolás részt olvasva rádöbbentem, miért nem tudtam soha az írónő szereplőit megszeretni. Lehet, hogy tudjuk mikor van a karakter születésnapja és mivel issza a kávéját, de nem ismerjük meg a lelki világát, az őt hajtó motivációkat. A karakter elveszlik az apróságokban, mert az előre írt lista alapján mozgatjuk, érzelmek nélkül. Bábuk maradnak.
Az elvarratlan szálak résszel sem értek egyet, hiszen nem egy történetnek az a lényege, hogy a nagy kérdés ott marad megválaszolatlanul (Pl.Két rózsaszín csík).„Ha egy lány terhes lesz a történetben, még a sztori vége előtt illik megmondani, hogy fiú vagy lány lett-e a baba." Talán a ponyváknál így szokott működni, de ez nem egy kötelezően követendő példa.
A könyv szerint ne használjunk közhelyeket, ezzel szemben kliséket sorol fel és a giccs felé tereli az olvasót/írót.
Kutatás rész: Igen, ez az! Ha egy szakkönyvet veszek a kezembe, akkor elvárom, hogy szakkönyv stílusa legyen, ne pedig olyan, mintha egy blogról összevágtak volna pár posztot. A könyv születése során a kutatás rész kimaradt.
Párbeszéd kontra leírás.„Ha már egy teljes oldalt írtál és még senki nem szólalt meg, akkor gondold újra ezt a részt.” Számos nagy írónk mit gondolna erről? Pl.: Tolkien?
Facebook csoportlinkeket beillesztgetni egy könyvbe szerintem nem ajánlatos, hiszen lehet, X év múlva azok már nem lesznek, de a könyvet attól még olvashatják.
Ez az írás az olyan kezdőknek való, akik még nem írtak, csak játszadoznak a gondolattal, hogy talán meg kéne próbálni.
spoiler

4 hozzászólás
>!
Molymacska P
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Megint igen kritikus szemmel néztem ezt az irományt, és meg kell mondjam, nem csalódtam benne, mert pont ennyire számítottam. (még mindig idegesít a hagyományos könyviparral való ellenszenve, de… nos hagyjuk… azt hiszem, sosem fogom megérteni)
Alapvetően a könyv apróbb trükkökből állt, és ha nem egy 12 éves, bloggernek készülő tinilány vagy, akkor a legtöbbjét már hallottad. Ezekben nem volt probléma, sőt, egészen hasznosak voltak, de kb mindenhol, ahol írással kapcsolatban írnak, tuti megemlítik ezeket (na jó, igazából külön öröm, hogy a helyesírásra az írónő még figyel. Látszik, egy régebbi generáció :D )
A másik tippek és trükkök azok, amik (szerintem) személytől függenek. Én, mint kezdő író, megmondom őszintén, nem tudok vázlattal a kezemben, pókhálórajzokkal (amúgy ennek biztos van valami szebb szava. Olyan idegesítő számomra) és kis színes akármikkel írni. Ha készítek is valamit, az is egyszerű, sematikus, és nem tudnék egy könyvön úgy végigmenni, hogy táblázatot töltsek ki (bélyegezzen meg mindenki! Most!) mert egy történet (szerintem) nem ennyire feszes, előírt és merev.
A másik hasonlatos blokk a küldjük el úgy próbaolvasónak a könyvet, hogy még marketingeljük is magunkat és kb csak az ISBN szám nincs rajta. Hát ez azért nem így megy. A próbaolvasó azért van, hogyha azt mondja, borzalmas vagy, akkor akár az egész könyvet is átszerkeszd, módosítsd, stb. Akkor miért legyen olyan érzésünk, mintha kész lenne a könyv? (mikor még kemény munka, és rengeteg vér fog tapadni kezedhez)
Ami viszont újfent (!) idegesített benne, hogy olyan, mintha ezt a könyvet egy barátnőjének írta volna. A „várjál, leveszek egy polcról egy könyvet” nálam kiverte a biztosítékot. Miért? Mert amikor ez a könyv kijön, már rég túl vagyunk a polcról leemelek egy könyvet dologról. Aztán két, szépirodalmi könyvet kapott le a polcról, de közben, a könyv inkább a magánkiadásban megjelent szórakoztató irodalomról szól… (jójó, tudom, a célközönség mindenki de… azért mégsem) Sokszor éreztem azt, hogy a szöveg nem homogén, megint ugrál a gondolatok között, nagyon ki akar valamit fejezni, de nem sikerül neki.
Én annak ajánlanám a könyvet, aki még annyira kezdő, hogy nagyon :D (Még jó, hogy én ingyen tudtam letölteni, mert ha fizetnem kellett volna érte, valószínűleg igencsak szívtam volna a fogam utána.)

>!
Diana_L IP
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Jól használható, könnyen értelmezhető kézikönyv mindenki számára, aki írásra adja a fejét.

>!
DianaSoto IP
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Kellemes olvasmány. Ahhoz tudnám hasonlítani, amikor valaki külföldre utazik és egy mini kalauzt visz magával egy kilós szótár helyett.
Rövid, de lényeges információk vannak benne. Egy mini Hogyan írjunk könyvet? alkotás.

Többször elő fogom venni.

>!
Lewlynn
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Nádasi Krisz írónő jó tanácsokkal látja el ebben a könyvében azokat, akik írásra adták a fejüket, de nem tudják, hogy kezdjenek hozzá, vagy valami miatt elakadtak. Valóban hasznos tippeket ad, azonban – és ezért az egy csillag levonás – néhol szubjektív, holott tudjuk, ami jó az egyik embernek, nem feltétlen jó a másiknak. Félreértés ne essék, nem szakmai tippekre írom ezt.
A kiadvány abszolút használható, példákkal támasztja alá és illusztrálja az egyes „tételeket”, emellett az egyes nagyobb témaköröket külön részben tárgyalja, ezért utólag is könnyen visszakereshető benne minden. Oldalakat, facebook csoportokat is ajánl, ami a mai facebook-generációnak külön segítség.
Az egyetlen, amit hiányolok, a gyakorlati feladatok, egy-kettő azért belefért volna, szerintem.

>!
bettus88
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Végre találtam egy könnyen érthető, jól megfogalmazott segédletet az íráshoz! Mindenkinek csak ajánlani tudom, a szerző többi művével együtt!

>!
Saille P
Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt

Nádasi Krisz: Magánkiadás előtt A kreatív írás alapjairól

Értékes, hasznos könyv!


Hasonló könyvek címkék alapján

Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve
Varga Bea: A siker tintája
Mario Vargas Llosa: Levelek egy ifjú regényíróhoz
Stephen King: Az írásról
E. M. Forster: A regény aspektusai
John Braine: Hogyan írjunk regényt
Fritz Gesing: Kreatív írás
Andrew Nicoll: Valdez
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve
Justh Zsigmond: Művész szerelem