Az irodalmi művek értelmezése a közép- és a felsőfokú oktatás hétköznapi gyakorlatában, de az irodalomtudományos szövegműfajok többségében is általában célorientált, zárt keretek közé szorított tevékenységet jelent. Az ilyen interpretációk a módszertani tudatosság eltérő fokán állhatnak, de a módszer kiválasztásának tétjei pragmatikusak: az értelmezés határainak és lehetőségeinek kijelölését szolgálják. Ez a gyakorlatiasság elvi feszültségben áll a modern irodalom nem-pragmatikus jellegével. Az itt közölt értelmezések ezért kettős igénynek igyekeznek megfelelni. A szövegmagyarázat elkerülhetetlen feladat, amely azonban célját csak akkor képes irodalmi módon ellátni, ha belátja saját szükségszerű kudarcát is. A részletekbe menő, akár túl szorosnak tetsző szövegmagyarázat magának az értelmezési igénynek a korlátozott érvényét mutathatja meg azáltal, hogy a szöveg és az értelem egybeesésének illúziója helyett az értelemalkotás folyamatait állítja a figyelem középpontjába. Ez azonban… (tovább)
Visszacsatolások 0 csillagozás
Irodalomértelmezés és reflexivitás
Kívánságlistára tette 2
Hasonló könyvek címkék alapján
- Séllei Nóra: Lánnyá válik, s írni kezd 94% ·
Összehasonlítás - Menyhért Anna: Női irodalmi hagyomány 95% ·
Összehasonlítás - Kosztolányi Dezső: Műhelytitkok ·
Összehasonlítás - Esterházy Péter: Arra gondoltam, hogy az le 91% ·
Összehasonlítás - Borbély Szilárd: Egy gyilkosság mellékszálai 90% ·
Összehasonlítás - Keserű József: Lehetnek sárkányaid is ·
Összehasonlítás - Szegedy-Maszák Mihály: Jelen a múltban, múlt a jelenben ·
Összehasonlítás - Hankiss Elemér: Az irodalmi mű mint komplex modell ·
Összehasonlítás - Borgos Anna – Szilágyi Judit: Nőírók és írónők ·
Összehasonlítás - Umberto Eco: Nyitott mű 89% ·
Összehasonlítás