Akit ​a mozdony füstje megcsapott… 108 csillagozás

Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

A ​Magyar Államvasutakkal minden hazánkfia kapcsolatban került már valamiként – utasként bizonyosan. A MÁV éppen ezért mindenkinek szívügye, mindenkinek vannak személyes tapasztalatai, s dicséri vagy szidja, áldja vagy átkozza, ki-ki természete és tapasztalata szerint.
Moldova György könyvét már a témája is érdekessé teszi, de igazán izgalmassá az, hogy megmutatja az olvasónak a MÁV belső életét, azt, amit az utas nemigen láthat, talán nem is sejthet. Moldova György meggyőző képet rajzol egy-egy nagyforgalmú vasúti csomópont munkaritmusáról, munkakörülményeiről, a szinte hihetetlen munkabírású vasutasokról, az idősebb és fiatalabb vasutasnemzedék gondolkodásmódjáról, munkastílusáról, mozdonyvezetőkről, fűtőkről, forgalomirányítókról, pályamunkásokról, vasúti mérnökökről, minden rendű-rangú vasutasról.
Felejthetetlen a Záhonyi Átrakó Körzetről, Európa legnagyobb szárazföldi kikötőjéről rajzolt kép: sínpárok beláthatatlan hálózata, érkező és induló vonatok százai… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1977

Tartalomjegyzék

>!
Urbis, Szentendre, 2018
390 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155289354
>!
Dunakanyar 2000, Budapest, 1995
446 oldal · ISBN: 9638297417
>!
Dunakanyar 2000, Debrecen, 1995
444 oldal · keménytáblás · ISBN: 9638297417

4 további kiadás


Enciklopédia 3

Helyszínek népszerűség szerint

Központi Statisztikai Hivatal


Kedvencelte 15

Most olvassa 7

Várólistára tette 29

Kívánságlistára tette 12


Kiemelt értékelések

Kallós P>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Képtelen vagyok objektíven állást foglalni, túl sok régi emlék rohant meg, előljáróban imhol egy csokor belőlük. Egy vasutas kolónián töltöttem életem első hat évét szemben a dominóval (irányító torony Miskolc Tiszai Pu.), a kertünket a szomszédétól egy méter magas fal választotta el, én azon üldögéltem naphosszat és néztem hogyan fűtik a mozdonyokat az út túloldalán, s ha kiállt a 424-es a fordítóról akkor vigyorogva rohantam be anyámnak szólni, hogy már beszedheti a tiszta ruhát az udvarról. :) Kinn az utcában bokáig ért a szénpor volt, hogy azzal játszottunk, hogy esik a hóóóó, majd kijöttek az asszonyok a házakból és találomra hazavittek egyet a fekete kölkökből, hogy fürdetés után (ha kellett) átvigyék a megfelelő szomszédhoz. Az utca végén volt A kút, a kolónia végén A csemege bolt, túloldalon A páncélvonat mögötte A Tiszai pályaudvar a világ közepe. Eszméletlen jó kis könyv ez én mondom, persze ehhez kell egy jókora adag érintettség is! :D

Badiga>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Mivel aktív MÁV robotoló vagyok, így már csak két munkanap közötti olvasmányként is jól jött nehogy elfelejtsem a lelkesedésemet a munkámhoz :-)) Nyilván a leírtakat én másképp élem meg, és értékelem. Számomra is volt olyan amit csak sejtettem, de nem tudtam. Hogy ilyen volt-e a MÁV anno nem tudom, de, ha az Író újra írná a könyvet, nem sok sztori változna az biztos…

Évuka>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

mivel a párom vasutas volt, nálunk ez kötelező volt. (én vettem neki) aztán egy írótalálkozóra ő fuvarozta az írót.

Tiger205>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Moldova egyik legjobb (nem hiába, első ilyen) riportkönyve.
Bár pártvonalon „segítették” az írót, akkor is elvitathatatlan az újdonsága (bátor szókimondása?), nekünk ma pedig kiváló korrajz.

vajdatom>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Nem olvastam még Moldovától, erre a könyvére véletlenül találtam rá barátnőm munkahelyén. Mikor megláttam, hogy a vasútról ír, nem volt kérdés, el fogom olvasni. Nemcsak a mozdonyvezetőre és a jegyvizsgálóra szűkítette a vasutat, hanem nagyon jól bemutatta a különböző munkaköröket, és az azokban dolgozókat.
Sejtettem, hogy nem a vasút népszerűsítése a könyv célja, mégis meglepett, hogy milyen nyíltan ír a problémákról, valamint azok nem mindig szabályos kezeléséről. Olvasás közben érdekes volt azon elmélkedni, hogy az akkori állapotokból mi változott napjainkra, és mi maradt ugyanaz. Egyedül azt sajnálom, hogy a szolnoki pályaudvar nem lett bemutatva, vagy legalább megemlítve, ugyanis ez volt abban az időben Közép-Európa legmodernebb vasúti pályaudvara.

>!
Magvető, Budapest, 1984
454 oldal · keménytáblás · ISBN: 963140210X
Ikod>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Moldova talán legismertebb munkája teljesen véletlenül került hozzám, így nem terveztem az olvasását. Mégis, júliustól októberig, általában a konyhámban, tetszőleges fejezetek közt ugrálva elolvastam. Anakronisztikus élmény a 21.században 70-es évekbeli aktualitásokat olvasni a korabeli vasúttal kapcsolatban, illetve az akkori szakemberek visszaemlékezéseit a 70-es évek előtti időkre, mégis perverz élvezet. Kíváncsi lennék, mi változott azóta, hogyan látják munkájukat a vasutasok ma. Nem hiszem, hogy egyhamar hasonló terjedelmű, alapos írás születik a témáról.

Roland_Hetesi>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Ajánlom mindenkinek elolvasni, mert rávilágít, hogy milyen, sokszor emberfeletti teljesítmény kell bárminek is a működtetéséhez. Egykor irigyelt, mára lenézett munkakörökben milyen elhivatottság kell ahhoz, hogy mások életét megkönnyítse a vasút működése. Érdekes látni, hogy a könyv születésekor fennálló problémák jó részével mai napig nem bírt megküzdeni a vasút.
Ugyanakkor az egész könyvön érezhető, hogy még akkor született, amikor a problémákat maximum felvetni lehetett. A szerző legtöbbször csak a negatív dolgokat csak említésszerűen veti fel, igyekszik a pozitív képet erősíteni.

talisen>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Nagyon élveztem ezt a könyvet most is és sok éve is, amikor először olvastam – leginkább a Ferencvárosi pályaudvarról és a vezérekről szóló fejezetek fogtak meg, főleg, hogy van néhány barátom/ismerősöm a ma vezérei közül, így a vasútnak ebbe a részébe ma egy kicsit jobban beleláthatok.
Ugyanakkor olvasva a könyvet és elnézve, hogy a 70-es évek óta mi történt a MÁV-nál, szomorú látni azt a fajta rombolást és leépülést, ami történt és történik ma is.

PozAko>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

Vasútmániásoknak kötelező – de egyébként is itt kezdődik egy tényfeltáró könyv.

page>!
Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…

.ezt igazán szerettem Moldovától – nekem talán a legemberibb – értem inkább a pozitív emberi karakterábrázolásra – írásgyűjteménye.


Népszerű idézetek

oscarmániás>!

– Csak azt nem értem, hogy mi szükség van erre a játékra? Miért nem lehet bevallani, hogy a menetrendszerűség, teszem azt, csak ötvenszázalékos?
– Mert a régi vezetés is így csinálta, sőt még a régebbi vezetés is. Gondolja meg: milyen helyzetbe kerülnének a vasút mostani vezetői, ha az egyik legfontosabb gazdasági mutató negyven-ötven százalékkal visszaesne?! A Központi Statisztikai Hivatal sem tűrné el, hogy összezavarják a munkáját ilyen adatokkal. Maradjunk abban, hogy a statisztika olyan, mint a bikini: sok mindent megmutathat, de a legfontosabb dolgokat el kell hogy takarja, mert kitör a botrány.

155. oldal, Lassújel

Kapcsolódó szócikkek: Központi Statisztikai Hivatal
oscarmániás>!

– Nekünk mozdonyvezetőknek nincs semmi becsületünk a vasútnál. Ránk bíznak egy megrakott tehervonatot, százhúsz-száznegyvenmillió forintot ér, annyit, mint egy közepes üzem; ketten felelünk az egészért a vonatvezetővel, de itt fenn a vezérálláson nincs W.C., de még kübli sem. Nincs egy pohár hideg víz.
– Más vasutakon törődnek ezzel?
– Láttunk Komáromban egy cseh mozdonyt, vízcsapot, mosdót szereltek bele.
– Én egy osztrák vasutassal beszélgettem Hegyeshalomban. Vett a szerkocsiból egy pohár vizet, dobott bele egy tablettát, mikor leforrt a hab, jéghideg,tiszta vizet adott.
– Hogy csinálod? – kérdeztem tőle.
De csak nevetett, és integetett, hogy nem szabad megmondani. Otthon aztán víz orrvérzésig. Ha hazaérek, megiszok két szifon szódát, csak aztán köszönök.
– Ha a vasút nem becsül, hogy tartana minket valamire az utazóközönség, az emberek?! Hogy lenéznek minket! Ismeri a viccet a hülye melléknév fokozásáról? Nem? Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas.
– Meg, hogy mi csajkával megyünk az ötórai teára.
– Szégyellenünk kell az egyenruhát – a pultra mutat –, ezt a svájcisapkát is inkább viselem, mint azt, amit a vasút adott.
– Száz kilométerrel megyünk óránként; tudja mit jelent száz kilométer a ködben? Az ember csak tapogatja a zsebét cigaretta után, de belenyúlni nem mer, hogy a keze mindig szabad legyen. Mögöttem tizenöt-húsz kocsi teli emberekkel, mind ránk bízza az életét, a halál szélén visszük őket, de ha megérkezünk, már nincs becsületünk előttük.
– A múltkor állok lent a mozdony mellett, jön egy huli gyerek, és csak úgy a szája széléről odaböki nekem:
– Mikor indul ez a szemétláda?
– Majd ha megtelik szeméttel, tessék helyet foglalni.
– Nincs mit csodálkozni, ha a mozdonyvezető egyszer csak elfásul, és nem a vasút céljaival törődik, hanem azzal, hogy ő maga épségben megússza.

151-152. oldal, Vezérállás

Janesz79>!

– Én ragaszkodtam a vasúthoz, nemcsak azért, mert a háború után már tíz évem benne feküdt, de tudtam azt is, hogy minden vállalat meg fog bukni egyszer, csak a vasút nem.
– Akit a mozdony füstje megcsapott, az már kitart a vasút mellett.

Záhony, az ország kapuja - fejezet, 275.o

Kapcsolódó szócikkek: vasút
Ndrew>!

– Legalább egy lapulevél mindig kell, mert a családot is csak úgy lehet fenntartani, mint a társadalmat: álcázással. Teszem azt, ha 1945-ben megmondtuk volna a parasztoknak, hogy a föld végül mégsem lesz a tiétek, nekiestek volna kapával, hogy megnyissák? Hagyták volna a francba!

87. oldal (Magvető, 1977)

paf P>!

Mikor egy anyagtelepen megdöglött az őrkutya, és egy másikat vettek, véres elvi viták folytak: vajon az új kutya a régi kutya felújításának tekinthető-e vagy új beruházásnak?!

163. oldal (Magvető, 1977)

Kapcsolódó szócikkek: kutya
paf P>!

Én próbáltam okos lenni: mikor ide kerültem, írtam egy bőrpapírt…
– Mi az a bőrpapír?
– Amivel az ember menti a bőrét: „Az állásra szükségem van, mert kell a kenyér a családomnak, de a rám bízott szakaszt létszám- és anyaghiány miatt rendbe hozni nem tudom!”
– És mit válaszoltak rá?
– Semmit, szerintem el sem olvasták.

173. oldal (Magvető, 1977)

Lauraanna>!

Az 1970-es évekre a vasútnál csak a hülyék maradtak – és a megszállottak.

(első mondat)

paf P>!

Vagy órabér van, uram, vagy dolgozunk! A kettő együtt nem megy.

162. oldal (Magvető, 1977)

blackett>!

Hallottam akkor néhány csúnya dolgot, de azokat el akarom felejteni, az embernek azért van két füle, hogy az egyiken bemenjen a szó, a másikon kijöjjön, és ne álljon meg a szívnél.

Csetepaté>!

Az állomásépület is tönkrement, a homlokzatáról lehullt a vakolat, alatta már a deszka is kirohadt.
– Százhuszonnyolc éves ez a pályaudvar; hogy milyen állapotban van, arra én csak egyet mondok magának. A nyáron a filmesek itt forgatták a Sztrogoff Mihályt, és a Sopron Délit úgy, ahogy volt, el lehetett fogadni múlt századi moszkvai pályaudvarnak, csak két ablakot kellett kivenni és én ragasztottam szakállt.

215. oldal (Magvető, 1977)


Hasonló könyvek címkék alapján

J. K. Rowling: Harry Potter
Sven Nordqvist: Findusz elköltözik
Maja Lunde: Hónővér
Böszörményi Gyula: Nász és téboly
Csernovszki-Nagy Alexandra: Antónia eltűnt
Marilyn Miller – Ella Steel: Üldözöttek
J. K. Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Ella Steel: Vágyak dallama
B. E. Belle: Árvák
Rick Riordan: Az utolsó olimposzi