A Magyar Államvasutakkal minden hazánkfia kapcsolatban került már valamiként – utasként bizonyosan. A MÁV éppen ezért mindenkinek szívügye, mindenkinek vannak személyes tapasztalatai, s dicséri vagy szidja, áldja vagy átkozza, ki-ki természete és tapasztalata szerint.
Moldova György könyvét már a témája is érdekessé teszi, de igazán izgalmassá az, hogy megmutatja az olvasónak a MÁV belső életét, azt, amit az utas nemigen láthat, talán nem is sejthet. Moldova György meggyőző képet rajzol egy-egy nagyforgalmú vasúti csomópont munkaritmusáról, munkakörülményeiről, a szinte hihetetlen munkabírású vasutasokról, az idősebb és fiatalabb vasutasnemzedék gondolkodásmódjáról, munkastílusáról, mozdonyvezetőkről, fűtőkről, forgalomirányítókról, pályamunkásokról, vasúti mérnökökről, minden rendű-rangú vasutasról.
Felejthetetlen a Záhonyi Átrakó Körzetről, Európa legnagyobb szárazföldi kikötőjéről rajzolt kép: sínpárok beláthatatlan hálózata, érkező és induló vonatok százai… (tovább)
Akit a mozdony füstje megcsapott… 126 csillagozás

Eredeti megjelenés éve: 1977
Enciklopédia 17
Szereplők népszerűség szerint
Helyszínek népszerűség szerint
Központi Statisztikai Hivatal · MÁV Kórház · Sopron · Szabolcs Megye · Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
Kedvencelte 16
Most olvassa 13
Várólistára tette 34
Kívánságlistára tette 18

Kiemelt értékelések


Gyerekkorom óta szeretek utazni, eleinte a városon belüli tömegközlekedés vonzott, egy ideje már szívesebben utazom vonattal az ország különböző városaiba. Mostanában akadt a kezembe az idén elhunyt Moldova György riportregénye és kíváncsian el is kezdtem olvasni ezt a remekművet, amelyről már a Könyvesiskolában is szó volt annak idején kortárs magyar irodalomból, mint külön műfaj.
A szerző ebben a kötetben tényszerűen járja körbe a korabeli vasutat, ahogy az az 1970-es években működött, de olvasás során sokszor ráeszmélhetünk, hogy nagyon sok minden nem változott az elmúlt ötven évben. Először a Ferencvárosi Pályaudvar részlegét ismerhetjük meg, ahol az állomásfőnök, Berendi Tibor életét és munkáját ismerhetjük meg először, majd sorban a többi munkás tevékenysége is sorra kerül, például a sarusoké. Megtudhatjuk, hogyan telik egy napjuk, hogyan kerültek a vasúthoz és mindenkinek felteszi a kérdést, hogy mennyit keres. Láthatjuk, hogy ez az idegőrlő munka nem nagyon volt már megfizetve ekkor sem. A második részben a vonatvezetők tevékenységét ismerhetjük meg részletesen, külön érdekes, hogy ebben az időben volt olyan masiniszta, aki még gőzmozdonyon kezdte a pályafutását, majd átkerült a villamos energia által hajtott gépekre. Közben a szerző érdekesebbnél érdekesebb sztorikat jegyez le. A Lassújel című fejezet mutatja a legjobban a hasonlóságot a mai helyzettel, akkor is késtek a vonatok és ez napjainkban sem nagyon változott. Egyik külön érdekessége a kötetnek, hogy megismerhetjük az ország egyik legtávolabbi zugában található állomás, Záhony területét minden szempontból, majd láthatjuk milyen hatással volt egyes helységekre az, amikor megszüntettek egy vonatot és mennyire nem akarták a helyiek a vonatot felváltó autóbuszt. Az utolsó fejezet a beteg vasutasoké, ahol a MÁV Kórház és különböző külső épületeiben folyó orvosi munkát ismerhetjük meg a reumatológiától a pszichológiáig.
Moldova könyve a vasút mellett egyfajta látlelet a Kádár-korszakról. Benne van a korszak társadalmának azon rétege, akik tényleg halálra dolgozták magukat, emellett nem hiányozhat a Horthy-korszaknak való beszólás sem. A szerző rendkívül olvasmányosan írta meg ezt a szociográfiának is beillő riportregényt, amely egy különös szeletét mutatja be ennek az időszaknak. Azok, akik nagyon szeretnek vonatozni, vagyis akiket tényleg megcsapott a füst, azoknak kötelező olvasmány!


Egy régi barátom kedvenc Moldova könyve volt, még évekkel ezelőtt ajánlotta ezt a kötetet. Jól összerakott könyv, a MÁV kórházról is szó esik benne. Sok érdekes dolog van benne, jó volt olvasni az ismerős állomásokról. Egy dolgot hiányoltam, a mendei baleset csak említésként szerepel, jó lett volna megismerni a részleteket.


Képtelen vagyok objektíven állást foglalni, túl sok régi emlék rohant meg, előljáróban imhol egy csokor belőlük. Egy vasutas kolónián töltöttem életem első hat évét szemben a dominóval (irányító torony Miskolc Tiszai Pu.), a kertünket a szomszédétól egy méter magas fal választotta el, én azon üldögéltem naphosszat és néztem hogyan fűtik a mozdonyokat az út túloldalán, s ha kiállt a 424-es a fordítóról akkor vigyorogva rohantam be anyámnak szólni, hogy már beszedheti a tiszta ruhát az udvarról. :) Kinn az utcában bokáig ért a szénpor volt, hogy azzal játszottunk, hogy esik a hóóóó, majd kijöttek az asszonyok a házakból és találomra hazavittek egyet a fekete kölkökből, hogy fürdetés után (ha kellett) átvigyék a megfelelő szomszédhoz. Az utca végén volt A kút, a kolónia végén A csemege bolt, túloldalon A páncélvonat mögötte A Tiszai pályaudvar a világ közepe. Eszméletlen jó kis könyv ez én mondom, persze ehhez kell egy jókora adag érintettség is! :D


Mivel aktív MÁV robotoló vagyok, így már csak két munkanap közötti olvasmányként is jól jött nehogy elfelejtsem a lelkesedésemet a munkámhoz :-)) Nyilván a leírtakat én másképp élem meg, és értékelem. Számomra is volt olyan amit csak sejtettem, de nem tudtam. Hogy ilyen volt-e a MÁV anno nem tudom, de, ha az Író újra írná a könyvet, nem sok sztori változna az biztos…


Nos befejeztem és alaposan elhúzódott, de megérte és érdekes volt, azonban korántsem hibátlan.
Ezt a könyvet úgy kezdtem el olvasni, hogy menet közben én is egyre jobban belemélyültem a szakmába. És sokáig is tartott, mert menet közben vizsgázás és első munkanapok, illetve egy betegesebb időszak követték egymást. Az első dolog, ami megfogalmazódott bennem, hogy a könyv 1977-es kiadása és 1975 körüli adatgyűjtése ellenére mennyi minden változatlan még mindig. Ugyanakkor azt fontos megjegyezni, hogy a könyvre mondott szólam, miszerint semmi sem változott azóta a vasútnál, az meg sem közelíti a valóságot. Az az adatgyűjtés és utánajárás (egyfajta magyar gonzóság), amit Moldova alkalmazott ettől függetlenül igencsak lenyűgöző. Ugyanakkor ebben gyökerezik a könyv egyik nagy szépséghibája is, ami miatt kénytelen voltam levonni egy csillagot. Nagyon sokat tudunk meg a vasutasok hátteréről és az, hogy szinte kivétel nélkül valami szomorú történettel ismerkedünk meg az egy idő után szürkévé teszi az egészet és egy kelletlen negatív hatást kelt az olvasóban. Mindettől függetlenül remek szociográfia és a vasút régi világát és a kádári korszak 70-es évek béli társadalmát remekül ábrázolja és szerintem jól bemutatja, annak gondolkodásmódjával együtt. Ennek áttétes következményeit érezhetjük szerintem a jelen korban is.
A fejezetekről néhány szó. Az A forgalomnak mennie kell! remek bevezető fejezet volt, igaz, hogy itt sok puskaport el is lőtt az író, ami pont a már fentebb leírt repetitív jelleget erősíti. Itt leginkább a forgalomirányításban részt vevők helyzetét és munkáját mutatja be. A Vezérállásban című fejezet komolyabb betekintést enged a mozdonyvezetők életébe. Talán itt volt a legtöbb személyes kitérő. Itt viszont zavaró volt számomra, hogy határozottan negatívabb színben tünteti fel a mozdonyvezetők sorsát, mint, amit én eddig tapasztaltam, de nyilván ez egy majd 50 éves adatgyűjtés eredménye. A Lassújel volt az egyik leginkább elgondolkoztató rész a pályamunkásokról és a pályafenntartásról. Talán ez az a rész, amire leginkább igaz, amit a bevezetőben írtam. Igaz, hogy még sokszor most is ugyanazok a módszerek működnek, de a gépesítés és egyéb körülményjavító intézkedések azért már sokat javítottak a könyvben leírt színvonalon (mondjuk van más, ami rontson rajta, de erre nem akarok külön kitérni). A Záhony – az ország kapuja fejezet volt az egyik kedvencem. Sokat hallottam már arról, hogy Záhonyban minden is van. Nos az itt remekül átjön, hogy miért is van így és a történelmi kitekintés is érdekes volt. Az utolsó vonatok című fejezet pedig kifejezetten szomorú és elgondolkoztató volt. Zárásként a beteg vasutas inkább egészségügyes rész már, mint vasutas, de a kedvenc idézeteimet itt találtam meg.
Összességében tehát egy remek szociográfia, csak mára már kicsit idejét múlt és talán túlzottan szomorú is, de mindenképpen merem ajánlani elolvasásra, akit érdekel a téma vagy aki szakmabeli.


Moldova egyik legjobb (nem hiába, első ilyen) riportkönyve.
Bár pártvonalon „segítették” az írót, akkor is elvitathatatlan az újdonsága (bátor szókimondása?), nekünk ma pedig kiváló korrajz.


Nem olvastam még Moldovától, erre a könyvére véletlenül találtam rá barátnőm munkahelyén. Mikor megláttam, hogy a vasútról ír, nem volt kérdés, el fogom olvasni. Nemcsak a mozdonyvezetőre és a jegyvizsgálóra szűkítette a vasutat, hanem nagyon jól bemutatta a különböző munkaköröket, és az azokban dolgozókat.
Sejtettem, hogy nem a vasút népszerűsítése a könyv célja, mégis meglepett, hogy milyen nyíltan ír a problémákról, valamint azok nem mindig szabályos kezeléséről. Olvasás közben érdekes volt azon elmélkedni, hogy az akkori állapotokból mi változott napjainkra, és mi maradt ugyanaz. Egyedül azt sajnálom, hogy a szolnoki pályaudvar nem lett bemutatva, vagy legalább megemlítve, ugyanis ez volt abban az időben Közép-Európa legmodernebb vasúti pályaudvara.


Moldova talán legismertebb munkája teljesen véletlenül került hozzám, így nem terveztem az olvasását. Mégis, júliustól októberig, általában a konyhámban, tetszőleges fejezetek közt ugrálva elolvastam. Anakronisztikus élmény a 21.században 70-es évekbeli aktualitásokat olvasni a korabeli vasúttal kapcsolatban, illetve az akkori szakemberek visszaemlékezéseit a 70-es évek előtti időkre, mégis perverz élvezet. Kíváncsi lennék, mi változott azóta, hogyan látják munkájukat a vasutasok ma. Nem hiszem, hogy egyhamar hasonló terjedelmű, alapos írás születik a témáról.


Ajánlom mindenkinek elolvasni, mert rávilágít, hogy milyen, sokszor emberfeletti teljesítmény kell bárminek is a működtetéséhez. Egykor irigyelt, mára lenézett munkakörökben milyen elhivatottság kell ahhoz, hogy mások életét megkönnyítse a vasút működése. Érdekes látni, hogy a könyv születésekor fennálló problémák jó részével mai napig nem bírt megküzdeni a vasút.
Ugyanakkor az egész könyvön érezhető, hogy még akkor született, amikor a problémákat maximum felvetni lehetett. A szerző legtöbbször csak a negatív dolgokat csak említésszerűen veti fel, igyekszik a pozitív képet erősíteni.
Népszerű idézetek




– Csak azt nem értem, hogy mi szükség van erre a játékra? Miért nem lehet bevallani, hogy a menetrendszerűség, teszem azt, csak ötvenszázalékos?
– Mert a régi vezetés is így csinálta, sőt még a régebbi vezetés is. Gondolja meg: milyen helyzetbe kerülnének a vasút mostani vezetői, ha az egyik legfontosabb gazdasági mutató negyven-ötven százalékkal visszaesne?! A Központi Statisztikai Hivatal sem tűrné el, hogy összezavarják a munkáját ilyen adatokkal. Maradjunk abban, hogy a statisztika olyan, mint a bikini: sok mindent megmutathat, de a legfontosabb dolgokat el kell hogy takarja, mert kitör a botrány.
155. oldal, Lassújel




– Nekünk mozdonyvezetőknek nincs semmi becsületünk a vasútnál. Ránk bíznak egy megrakott tehervonatot, százhúsz-száznegyvenmillió forintot ér, annyit, mint egy közepes üzem; ketten felelünk az egészért a vonatvezetővel, de itt fenn a vezérálláson nincs W.C., de még kübli sem. Nincs egy pohár hideg víz.
– Más vasutakon törődnek ezzel?
– Láttunk Komáromban egy cseh mozdonyt, vízcsapot, mosdót szereltek bele.
– Én egy osztrák vasutassal beszélgettem Hegyeshalomban. Vett a szerkocsiból egy pohár vizet, dobott bele egy tablettát, mikor leforrt a hab, jéghideg,tiszta vizet adott.
– Hogy csinálod? – kérdeztem tőle.
De csak nevetett, és integetett, hogy nem szabad megmondani. Otthon aztán víz orrvérzésig. Ha hazaérek, megiszok két szifon szódát, csak aztán köszönök.
– Ha a vasút nem becsül, hogy tartana minket valamire az utazóközönség, az emberek?! Hogy lenéznek minket! Ismeri a viccet a hülye melléknév fokozásáról? Nem? Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas.
– Meg, hogy mi csajkával megyünk az ötórai teára.
– Szégyellenünk kell az egyenruhát – a pultra mutat –, ezt a svájcisapkát is inkább viselem, mint azt, amit a vasút adott.
– Száz kilométerrel megyünk óránként; tudja mit jelent száz kilométer a ködben? Az ember csak tapogatja a zsebét cigaretta után, de belenyúlni nem mer, hogy a keze mindig szabad legyen. Mögöttem tizenöt-húsz kocsi teli emberekkel, mind ránk bízza az életét, a halál szélén visszük őket, de ha megérkezünk, már nincs becsületünk előttük.
– A múltkor állok lent a mozdony mellett, jön egy huli gyerek, és csak úgy a szája széléről odaböki nekem:
– Mikor indul ez a szemétláda?
– Majd ha megtelik szeméttel, tessék helyet foglalni.
– Nincs mit csodálkozni, ha a mozdonyvezető egyszer csak elfásul, és nem a vasút céljaival törődik, hanem azzal, hogy ő maga épségben megússza.
151-152. oldal, Vezérállás




– Én ragaszkodtam a vasúthoz, nemcsak azért, mert a háború után már tíz évem benne feküdt, de tudtam azt is, hogy minden vállalat meg fog bukni egyszer, csak a vasút nem.
– Akit a mozdony füstje megcsapott, az már kitart a vasút mellett.
Záhony, az ország kapuja - fejezet, 275.o




Előfordult, hogy valaki túlságosan hozzászokott a szabad élethez, otthon sem tudott átállni. Egyik este meg akarta látogatni valamelyik „alsó kapcsolat”-át, mondja a feleségének:
– Elmegyek a fogorvoshoz, négytől hatig rendel.
Elkésve és elcsigázottan ért haza, a felesége felöltözve fogadta:
– Én meg elmegyek most egy olyan fogorvoshoz, aki egész éjszaka rendel.
És válással végződött az ügy.
242. oldal
Ezt a könyvet itt említik
Hasonló könyvek címkék alapján
- Nemes György (szerk.): Írószemmel 1973 ·
Összehasonlítás - Nemes György (szerk.): Írószemmel 1971 ·
Összehasonlítás - Lipp Tamás: Honfoglalás Újpalotán ·
Összehasonlítás - Pelle János (szerk.): Írószemmel 1980 ·
Összehasonlítás - Pelle János (szerk.): Írószemmel 1979 ·
Összehasonlítás - Siklós László: Válunk, válogatunk ·
Összehasonlítás - Padisák Mihály: Gyalog Juli 97% ·
Összehasonlítás - Szabó Zoltán: Cifra nyomorúság ·
Összehasonlítás - Juhász Júlia: Tétova vágyakozások ·
Összehasonlítás - Kubinyi Ferenc – Bakonyi Péter: Jennifer és Tuburkán / Családi kripta százezerért ·
Összehasonlítás