Egyél ​úgy, hogy ne halj meg 12 csillagozás

Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

A ​Hogy ne halj meg! című könyv New York Times bestsellerlistás szerzője lenyűgöző új kötetében a maradandó testsúlycsökkenés tudományos hátterével ismerteti meg az olvasót a legújabb kutatások alapján.

VÉGRE EGY TUDOMÁNYOS BIZONYÍTÉKOKON ALAPULÓ FOGYÓKÚRÁS KÖNYV.

Akár kórosan elhízott vagy, akár egyszerűen túlsúlyos, akár eszményi a súlyod, de szeretnéd meg is őrizni azt, Dr. Greger és csapata minden létező trükköt és technikát a rendelkezésedre bocsát, hogy az alapoktól kiindulva építhesd fel a saját ideális testsúlykontroll-módszeredet.

Olybá tűnik, mintha minden hónapban felbukkanna egy-egy új diéta vagy fogyókúrás divathóbort – ám az elhízott emberek arányszáma, s az őket sújtó megbetegedések és egészségügyi problémák gyakorisága tovább nő. Legfőbb ideje tehát, hogy egy teljesen új megközelítésmódhoz folyamodjunk.

És itt lép színre dr. Michael Greger, a nemzetközileg elismert táplálkozástudományi szakember és orvos, a NutritionFacts.org… (tovább)

>!
Édesvíz, Budapest, 2020
606 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635070824 · Fordította: Hegedűs Péter

Enciklopédia 2


Most olvassa 19

Várólistára tette 30

Kívánságlistára tette 50


Kiemelt értékelések

Annamarie P>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Michael Greger neve mindig felmerül a vegán táplálkozás és ezen belül is a teljes értékű növényi étrend (TÉNÉ) kapcsán. A könyveinek elolvasása elkerülhetetlenné vált számomra. A saját előtörténetemet most kihagynám, elég az, hogy fél éve áttértem fokozatosan a vegán étrendre és próbálgatom a teljes értékű növényi étrendet betartani. Most adódott az életemben olyan mértékű szabadság, hogy a saját igényeimet helyezhessem előtérbe. Mindenkinek megvan a maga sztorija, hogy miért vált, de jó, ha tisztában vagyunk a tudományos háttérrel is. Szükség is van rá, hiszen támadás az mindenkit ér bőven.
(…)
Greger könyvének érdeme, hogy pazarul illusztrálja, kísérletekkel igazolja állításait. Nem mondom, hogy mindenkinek egyszerű lehet egy ilyen táplálkozási pálfordulás, de aki készen áll a váltásra, az nagyon sok szellemi üzemanyagot kap hozzá. Ahogy ő ír, minden egyszerűnek, szinte gyerekjátéknak tűnik. Egy ilyen aprólékosan megalkotott kötet óhatatlanul, néha idegesítően részletes és az emberbe az agymosás érzését is behozza. Mivel nem didaktikusan magyaráz, nem szájbarágósan nyomul, így inkább a sok információval való megküzdés jelent gondot az olvasó számára, nem a hangnem. Azért persze voltak nekem is úgymond „meredek” részek, de melyik a hagyománytól radikálisan eltérő irányzat hírvivőinek kijelentései nem tartalmaznak ilyet?

Három teljes hétig olvastam és emésztettem a rengeteg információt. Tudom, hogy szükség van egy ilyen alapos tanulmányra, ott a helye a könyvespolcon, de bevallom, elfáradtam a végére. Mégis, miután átrágtam magam rajta, úgy érzem, hogy legszívesebben mindenkinek odaadnám, hogy elolvasás után döntsön ki-ki arról, merre szeretne menni. Ez, és a korábban olvasott Ruediger Dahlkelink kötet segítenek világképünk tisztázásában, amire azt hiszem szükségünk van mostanság, mint arra a mértékletességre is, ami mára szinte minden téren elkerüli az emberi fajt.

Kicsit amerikai a hangvétele – de hát milyen legyen, ha az elsődleges célközönség pont az amerikai lakosság volt? S bár a szerző által hozott elrettentő adatok is elsősorban Amerikára vonatkoznak, mégsem tud az ember hátradőlni és legyinteni a tengeren túli statisztikákra, mert a mi portánkon is van mit sepregetni.

Részletes bemutatás a blogomon: https://annamarie-irkal.blogspot.com/2021/11/greger-mic…

Danadia>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Nagyon jó ez a könyv! Igaz, hogy a növényi táplálékokat preferálja, mint ahogy az előző könyvben is: Michael Greger – Gene Stone: Hogy ne halj meg, de egy csomó érdekes és hasznos dolog volt benne.
A könyv egyik legfontosabb része az, hogy nem pl. kalóriaszámolást ajánl, hanem egy listát, ahol megnézzük, hogy az adott étel mennyire felel meg a kritériumoknak. Minél jobban megfelel (minél több kritérium igaz rá), annál jobb az étel. Ezek a kritériumok: gyulladáscsökkentő, feldolgozatlan, rostdús, magas víztartalmú, alacsony glikémiás indexű, alacsony zsírtartalmú, alacsony cukortartalmú, nem függőségokozó, alacsony kalóriasűrűségű, hússzegény, finomított gabonákban szegény, sószegény, alacsony inzulinindexű, mikrobiombarát, zöldségben-gyümölcsben gazdag, hüvelyesekben gazdag, laktató. Ez alapján pl. a rántott csirke rizzsel nem jó, de a babos burritó salátával jó. Ezeket kívül legyen még az étrend fenntartható, biztonságos, tápanyagokban gazdag és élettartam-növelő.

Tanulmányok és kísérletek vannak ebben a könyvben pl. az ecet és a sáfrány hatásáról, annak fontosságáról, hogy délelőtt együk meg a több kalóriát, a mérlegelésről, a rágásról, a lassú evésről, a napfény hatásáról, a cirkadián ritmusról, a böjtről, a ketogén diéta hatástalanságáról, a napi étkezések számáról, fogyókúrák összehasonlításáról, hogy mikor érdemes edzeni, az edzések hosszáról és fajtáinak zsírégetéséről, hogy hogy tudjuk észrevétlenül növelni a napi aktivitásunkat, természetes zsírégetőkről, de legfőképpen a növényi étkezés előnyeiről.

Nekem nagyon hasznos volt, hogy hogyan harcoljunk a „most már úgyis mindegy” érzést követő zabálással (ezt idézetbe ki is írtam), meg hogy készítsünk ha-akkor megvalósítási terveket: pl. ha vacsora után megéhezek, akkor eszek egy almát.
Hasznos volt még nekem az a kísérlet ami bemutatta, hogy a fehér liszttől jobb a teljes kiőrlésű liszt, de még jobb az egész, hántolatlan gabona, pl. a barna rizs. Nem csak a rost mennyisége számít, hanem hogy rágás után mennyire „nagy darabokban” nyeljük le. Ezért jobb egész mogyorót enni, mint mogyorókrémet. (Amúgy a könyv szerint így 30%-al kevesebb kalória szívódik fel, mint ami rá van írva a mogyorós zacskóra.) Ugyanígy a zabliszttől jobb a zabpehely, de még jobb a zabszem.

Nagyon örülök, hogy elolvastam!

3 hozzászólás
kisssan27>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

… legalábbis ne időnek előtte, táplálkozásunk okozta betegségekben. Ennek érdekébeni tennivalóinkat az 591-600. oldalak foglalják össze, a megelőzőek pedig megokolják. Kezdőknek. Észak-amerikai stílusú szószátyársággal írt, de jól felépített, érdemes és értelmes könyv. (Bár az „adag”, „bögre” és „csésze” nem mértékegységek.)
A rengeteg hivatkozott kísérlet alanyait (emberek és állatok) csak sajnálhatjuk.
Néhol betűhibák.

Venuszcica1981>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Nagyon tetszett, hogy a „száraz adatokat” is úgy tudta tálalni, hogy közben érdekes maradjon a téma. Full vegán szerintem sosem leszek, de adott néhány jó ötletet, hogy építsek be több zöldséget, gyümölcsöt a család étrendjébe.

Paránytrilla>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Wow! Kiolvastam és céltalan az életem… :D Minden szava arany! A szerző előző könyve és recepteskönyve is fantasztikus, de ez túlszárnyalja. Tényleg össze lehet rakni belőle egy épkézláb, értelmes, biztonságos fogyási stratégiát, úgy, hogy az egészség marad az első szempont.

Dr_Patrikusz>!
Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Első és legfontosabb kérdésem az, hogy mit jelent a jó élet, hogy lehet ezt valamilyen formában mérni, szignifikálni?

Ha megvan a meghatározás, akkor mégis kik tartoznak a „jó életűek” kategóriájába? Talán azok, akik nem esznek húst, vagy akik mérsékelten fogyasztják ezt az eledelt? Esetleg azok is a jó élet résztvevőihez tartoznak, akik minden nap esznek valamilyen állatot?

A 21. században az egyik kulcsfontosságú és legfontosabb kifejezése szerintem a mértékletesség, mértékeltség. Mértékletesen használom az okoskütyük és az internet nyújtotta lehetőséget, nem viszem túlzásba a lustálkodást, az alkoholfogyasztást, az evést… stb. Ha képesek vagyunk magunknak gátat szabni, felelősen megálljt parancsolni a józan észnek, hogy „jó, most már elég, nem kellene többet ennem”… akkor talán a világ sem tartana ott, ahol. Valamilyen mértékben kompromisszumot kell kötnöm saját magammal és önmérsékletet kell tanúsítanom a magam irányába. Nem muszáj befalnom négy szelet süteményt egy héten, elég, hogyha egyetlen egy darabra korlátozom ezt az élvezetet. S ettől függetlenül elmondhatom, hogy igen is élek. De ez a szám lehet két hét is, vagy két hónap is, kinek mi esik jól. Nem szeretnék úgy élni, hogy nem élvezem egy kicsit sem az életemet, nem csalok, nem bűnözök az étkezés szempontjából. Nem akarom úgy leélni ezt az emberöltőt, hogy folyamatosan, konstansan büntetem magamat és megvonok magamtól mindent. Szeretnék és tudok is úgy élni, hogy betartok alapvető „törvényeket”, mint pl. nem eszek már este, megiszom a megfelelő mennyiségű vizet, nem iszok cukros löttyöket, próbálok többet mozogni… stb. S itt megint visszakanyarodunk a húsevéshez. Nem gondolom, hogy a világnak csak abból kellene állnia, hogy mindenki felcsap vegánnak és verjük a mellünket, hogy aki húst eszik, az kihasználja a bolygót és semmirekellő alak. Együnk húst, de mérsékeljük a mennyiséget, nem kell minden nap falnunk belőle. Igyunk alkoholt, de tudjuk, hogy hol a határ és mi a mérce. Viszont ne dohányozzunk, ne használjunk semmilyen narkotikumot és ne tespedjünk egész nap… Lehetünk így boldogak, egészségesek és fittek? Úgy gondolom, hogy igen. No, meg tartsuk szem előtt a minőségi táplálékot, törekedjünk arra, hogy ebből legyen több, ne a „szemét kajából”. Tény, sok „szemét kaja” és „szemét dolog” van a 21. században… ezeket mi hoztuk, mi találtuk ki, de nem kell a műételek és a sok „e betűs” fogásokkal élni minden nap… viszont olykor vágyunk rá, hogy „bűnözzünk”, elmenjünk a Mekibe, KFC-be és érezzük ezt a „szemét kaját” a szánkban… Mértékletesen, disztingválva és odafigyelve.

A könyv minden esetre nagyon érdekes, de kicsit fárasztó is. Fárasztó, mert rengeteg kutatásról és érdekességről ír, amit meghallgatunk és szívesen elolvasunk, de hosszú távon nem érdekli az olvasót, ahogy engem sem. Tetszett, hogy le volt vezetve az ok-okozat és mi-miért és hogyan működik, de már kezdtem torkig lenni a sok sallangtól. 600 oldalas könyv, aminek a lényegi mondanivalója kb. 60 oldal, vagyis a 10%-a. S mit kellett volna máshogy csinálni? Több gyakorlati és életszerűbb tanács, amire nap, mint nap szükségünk van, mert már eljutottunk oda az első 150 oldal alatt, hogy a legjobb dolog a cukormentes, lisztmentes, fehérjementes, tejtermékmentes „ÉLET”… Ha jól akarsz élni, akkor egyél több füvet, magot, rügyet és vigyorogj a világra. Egyébként valamilyen szinten sajnálom az írót, borzasztó lehet így élni, ebben formában…


Népszerű idézetek

Bea_Könyvutca P>!

A derékbőséged soha ne lépje át a testmagasságod felét!

67. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

2 hozzászólás
Bea_Könyvutca P>!

A súlyfelesleget nem a génjeink kényszerítik ránk, hanem késsel-villával szedjük magunkra.

22. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Annamarie P>!

Azt viszont jól tudjuk, a hogy gyerekeknek árusított reggeli gabonapelyhek felháborítóan egészségtelenek: 85 százalékkal több cukrot, 65 százalékkal kevesebb rostot, illetve 60 százalékkal több nátriumot tartalmaznak, mint a felnőtt fofyasztókat célzó hasonló termékek.(….)
Ennyi erővel a vattacukrot is megszórhatnánk vitaminokkal.

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Bea_Könyvutca P>!

Akik egészségesen táplálkoznak, azoknál akkor sem nő az elhízás kockázata, ha mindkét szülőjüktől örökölték a kövérség génjét.

23. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Bea_Könyvutca P>!

Ha szétnézünk egy dietetikuskonferencián, rögtön megállapíthatjuk hogy még a táplálkozástudományi szakemberek sincsenek felvértezve az ízletes, olcsó és könnyen hozzáférhető kalóriák folytonos rohamai ellen.

39. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Danadia>!

A testgyakorlással elért testsúlycsökkenés titka a puszta mennyiségben rejlik: heti legalább 300 percet kell az edzésprogramunkra szánnunk, hogy érdemi fogyást könyvelhessünk el.

729. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Danadia>!

Az élelmiszeripari mamutcégek vezetői akkor sem mindig cselekedhetnek helyesen, ha akarnák: túlságosan le vannak kötelezve a befektetőiknek. Ha többé nem értékesítenének gyerekeknek, megpróbálnának egészségesebb termékeket forgalmazni, vagy bármiben a saját fejük után mennének, amivel veszélyeztethetnék a negyedévi
nyereségnövekedést, a Wall Street nyomban követelné, hogy váltsák le őket. Az egészséges táplálkozás rosszat tesz az üzletmenetnek.

58. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Danadia>!

Amennyiben egy magas glikémiás indexű élelmiszerhez (egy narancslével leöblített bagelhez) csak két teáskanál ecetet elfogyasztunk, 23 százalékkal csökkenthetjük a rá következő vércukorcsúcsot. Tizenegy ilyetén tanulmány metaanalíziséből a kutatók azt szűrték le, hogy az ételhez fogyasztott ecet jelentősen javítja a vércukor- és inzulinválaszt, és még az sem számít, hogy milyenfajta ecetet használtunk.

De vajon mennyi ecetet kell fogyasztanunk? Jóllehet még napi 6 evőkanálnyi mennyiségnél sem mutatkoztak rövid távú mellékhatások, míg biztosabbat nem tudunk, azt javaslom, maradj meg az étkezési adagnál, teszem azt, napi 2 evőkanálnál, ami egyértelműen biztonságosnak tekinthető. Az ecetsav egykettőre felszívódik a szervezetben, azt ajánlanám hát, hogy ne egyszerre fogyaszd el az egészet, inkább oszd el a napi adagot több részre, hiszen így huzamosabb időre aktiválhatod az AMPK-t a nap folyamán. Mivel az ecet ételhez fogyasztva jótékonyan befolyásolja a vércukor- és inzulinszintet, továbbá a telítettségérzetet is, azt tanácsolom, hogy étkezés közben vedd be. A klinikai vizsgálatok során az ideális zsírégetőadag napi 2 evőkanálnyi volt. Ha ezt elosztod a három főétkezésre, akkor a reggelihez, ebédhez és vacsorához egyaránt 2-2 teáskanállal kell elfogyasztanod.

612, 614, 615. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

Danadia>!

Földünk országai „nem azért képtelenek megállítani az elhízás árhullámát, mert a fogyasztóknak kevés az akaratereje – nyilatkozta az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) főigazgatónője –, hanem mert hiányzik a politikai akarat, hogy szembeszálljunk a hatalmas élelmiszer- és üdítőitalgyártó cégekkel”.

76. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén

2 hozzászólás
Danadia>!

El tudsz képzelni olyan iparágat, amely abból profitál, ha az emberek kevesebbet esznek? „Hát a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, a vendéglátóipar, a fogyókúra-üzletág és a gyógyszeripar egészen biztosan nem ilyen” –

78. oldal

Michael Greger: Egyél úgy, hogy ne halj meg Áttörés az egészség és a súlycsökkentés területén


Hasonló könyvek címkék alapján

Marion Grillparzer: A leves gyógyít
Patrick Holford: 30 napos zsírégető diéta
Christian Guth – Burkhard Hickisch: Zöldturmixok
Richard F. Heller – Rachael F. Heller: Szénhidrátfüggők könyve
Szilágyi Ágnes – Hunyadvári Lászlóné: Az egészséges életmód étrendje
Rüdiger Dahlke: A tudatos böjtölés kézikönyve
Steven R. Gundry: A hosszúélet-paradoxon
Stephen D. Chang: A karcsúság titkai
Gary Taubes: Miért hízunk el?
Schobert Norbert: Norbi: A 2. titok