Érintések 4 csillagozás

Mészöly Miklós: Érintések Mészöly Miklós: Érintések

Mészöly ​Miklós esszéi a filozófia és az irodalom mezsgyéin keletkeztek vagy az élet egy-egy maradandó pillanatát rögzítik. Hosszabb tanulmányok és verslélegzettel írt futamok váltják egymást új könyvében, akár korábbi kötetében. A tágasság iskolájában. Témája sokféle. Egyik hosszabb írásának tárgya Csáth Géza elfeledett pszichiátriai elemzése a skizofréniában szenvedő N. kisasszony naplójáról; ironikus nyelvészeti „tallózás” kutatja régi, ízes, erőteljes és elfeledett nyelvi fordulatainkat: a lehetőséget, hogy majd ismét felhasználtassanak. Szól a tetten ért időről, amikor és ahogy egy műalkotás lelke megszületik, Vörösmarty A rom című kis eposzát elemezve a magyar romantikáról, még inkább a magyar költészet elkerülhetetlen feladatáról: szolgálni. A tényszerű rögzítés lehetőségeiről és kilátástalanságáról. A tényszerű rögzítés lehetőségeiről és kilátástalanságáról a valóság egymást kiegészítő és egymással feleselő dimenzióiban. Napló jellegű emlékezések a gyerekkoráról és az íróvá… (tovább)

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Mészöly Miklós művei

>!
Jelenkor, Pécs, 2000
172 oldal · keménytáblás · ISBN: 9636762465
>!
Szépirodalmi, Budapest, 1980
266 oldal · ISBN: 9631516679

Enciklopédia 1


Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

PaperMoth P>!
Mészöly Miklós: Érintések

Nem nagyon tudok evvel a könyvvel mit kezdeni. Voltak esszék, gondolatok, amik nagyon tetszettek, voltak, amiket alig tudtam felfogni. Lehet azért, mert éppen tele van a fejem mindennel, és nem tudok ilyesmi szövegre fókuszálni, de az is lehet, hogy néha feleslegesen, öncélúan túlbonyolult. Egy író végtelenül összegubancolódott gondolatainak érintése sokszor. Nem tudom. Mondanám, hogy visszalátogatok majd a jövőben még ide, de nem hiszem, némelyik szöveg olyan elavultnak (témájában) érződött számomra, hogy kétlem, hogy a jövőben többet adnának majd nekem, mint most.

iniesta>!
Mészöly Miklós: Érintések

A szinte az egyes mondatok összegeként adódó szövegbőség elképesztő, a gondolkodás így vázolt lehetséges irányainak száma nem megszámolható (és ez nem túlzás). De a(z így kapott jegyzet)kötet: tákolmány – bár ismétlem: fantasztikus tákolmány –, s mint ilyet, elhűlve nézem. Ha a veranda járólapjai carrarai márványból vannak, a tetőgerendázat mahagóni, az ereszcsatornák aranyozottak, az ablakokon katedrálisüveg, ésatöbbi… a ház, egyben mégis egy vidám önkéntességgel és „szándékolt nemtörődömséggel” felépített bádogviskó, akkor hol a p..ában van az ajtó és hogy lehet rajta bemenni? Vagy éppen: nem kockáztatva, hogy esetleg ránk dől, kint kellene maradni?

Túlzásba estél, Építőmester.


Népszerű idézetek

Cheril>!

Kerouac Úton-jában határozottan bosszant az a nagynéni, aki az utolsó pillanatban mindig elküldi a szükséges néhány dollárt. Rontja az irodalmi hitelességet is. Akkor már inkább Jack London elkeseredettjei és dühösei.

Kapcsolódó szócikkek: Jack London
2 hozzászólás
Cheril>!

Nincsenek szabályok. Ez sem igaz – „nincsenek szabályok” sincsenek.

Notesz

Cheril>!

Sok meddő vitát elkerülhetnénk, ha a művészettől nem „valóságot” követelnénk, hanem hitelességet.

Notesz

7 hozzászólás
Cheril>!

Nem tudni pontosan, hogy Krúdy mit hol ír: ez szinte hitelesebb olvasói közeledés a világához, mint pontosan tudni. Mindenütt írja. Egy csodálatos mondatára emlékszem, amit szintén valahol, mindenütt ír le: „Ha csak azt tudnánk, hogy mit beszéltek a nők Szinyei Majális című képén…” – Itt a varázslat magja: hogy feltételes módon, mégis egy hiteles állító módon belül tudja.

Krúdy - Proust

4 hozzászólás
Equimanthorn>!

A líra versenyen kívüli: ahová emelkedni tud, ott már nincs historikus tér, idő és konkrétság – még ha van is. De vajon a próza igazán nagy, nem avuló lapjai is nem éppen azok, ahol elfeledkezünk a historikumról, még ha történetesen abból építkezik is? A múlt „kiiktatása” és jelenbe-semlegesítése, jelenbe-forrósítása: mintha ez volna az elsöprő művészi hatás feltétele.

Cheril>!

Bevezetendő terminus technicus: lökhárítós irodalom.

Notesz

Cheril>!

Belső teatralitás és felfokozott elveszettség érzés – enélkül semmi lényeges nem megy.

Notesz

iniesta>!

S a gazdag szülők, akikhez bármikor vissza lehet térni? Akik a pénzt küldik, ha minden szakad? Kerouac könyvében is ez bosszantott: a nagynéni, aki az utolsó pillanatban mindig elküldi a szükséges néhány dollárt. Hamis, langyos, vérszegény oppozíció. Egyfajta rend, társadalom ellen tüntet, de számít is, támaszkodik is rá. Gyerekjáték. […] Mint tünet, persze, elgondolkoztató; ez a kissé feminin-érzelmes, elsősorban botránkoztató, és nem cselekvő tüntetés.

173. oldal

1 hozzászólás
Cheril>!

Újraértelmezett naturalizmus: tudniillik a könyörtelen (de nem kegyetlen). Nem öntetszelgő, nem belterjes. Szembefordulás a valós részletek bősége fölötti romantikus eksztázissal. Részrehajlás nélküli pontosság.

Naturalizmus - Expresszionizmus - Szürrealizmus

2 hozzászólás
Cheril>!

Széljegyzet Beckett szótárához

1. Az ember találta fel az irgalmat, részvétet, nem Isten. (Octavio Paz: "Az emberek hasonlókká válhatnak az istenekhez, de az istenek az emberekhez soha.")
2.A világ gonoszsága, állatiassága főképp onnét ered, hogy hasonlítani akarunk Istenhez.
[…]
6. Isten nagy előnye az emberrel szemben, hogy ő találta fel a halált. (Viszont az ember az öröklétet. Csak éppen mindkettő semmis az antropomorf logikán túl.)
[…]
9. Tegyük fel, hogy egy patkány vagy más apró állat megeszik egy szent ostyát: a) lenyelte Krisztus testét? b) ha nem, hová tűnt? c) ha igen, mit csináljunk a patkánnyal? (Negyedik kérdés: Szent Ferenc meg tudta volna tagadni a fecskéitől, hogy ne határozott igennel válaszoljon?)
[…]
11. Az ész lerombolhatatlan.
(A művek realisztikusabban derűlátók: a lerombolt ész lerombolhatatlan.)

Széljegyzet Beckett szótárához


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Kertész Imre: A gondolatnyi csend, amíg a kivégzőosztag újratölt
Szentkuthy Miklós: Az egyetlen metafora felé
Konrád György: Európa köldökén
Czakó Gábor: Világfasírt
Határ Győző: Szentföld a föld
Kállay Géza: Melyik Erasmus kávéházban
Hamvas Béla: Silentium / Titkos jegyzőkönyv / Unicornis
Faludy György: Jegyzetek a kor margójára
Faludy György – Eric Johnson: Jegyzetek az esőerdőből
Hamvas Béla: Fák