Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
Full Fathom Five (Craft Sequence 3.) 3 csillagozás
On the island of Kavekana, Kai builds gods to order, then hands them to others to maintain. Her creations aren’t conscious and lack their own wills and voices, but they accept sacrifices, and protect their worshippers from other gods—perfect vehicles for Craftsmen and Craftswomen operating in the divinely controlled Old World. When Kai sees one of her creations dying and tries to save her, she’s grievously injured—then sidelined from the business entirely, her near-suicidal rescue attempt offered up as proof of her instability. But when Kai gets tired of hearing her boss, her coworkers, and her ex-boyfriend call her crazy, and starts digging into the reasons her creations die, she uncovers a conspiracy of silence and fear—which will crush her, if Kai can’t stop it first.
Eredeti megjelenés éve: 2014
Kívánságlistára tette 3
Kiemelt értékelések
Ha tarthatnék itthon házi szerzőt, őt kétségtelenül úgy hívnák: Max Gladstone. Hiszen eddig minden egyes regényét egyenesen nekem írta.
Miután első két könyvében megismerkedhettünk előbb az istenek, majd pedig a máguskirályok sajátos világával, Max újabb bizarr utazásra invitál, ezúttal a bálványok földjére. Ebből a hawaii ihletésű szigetvilágból az isteneket nem űzték el, azok mégis eltűntek. Egy napon elmentek a háborúba, és soha nem jöttek vissza. A papok ezért bálványokat kezdtek építeni, hogy betöltsék a kialakult piaci űrt. (Aki olvasta az első részt, az tudja, hogy ez nem vicc.) Mivel e bálványok, a valódi, élő istenekkel ellentétben, sosem állnak elő követelésekkel, számtalan idegen csak azért jön a szigetekre, hogy bálványt lízingeljen, amelyben megőrzik értékes lélekenergiáját. Így hazai istenei nem követelhetnek tőle áldozatokat. Igen, a Craft-sorozat világában a bálvány nem más, mint adóelkerülés, offshore bankszámla :)
E remek üzletág azonban új kihívásokkal néz szembe, amikor egy papnő kezdi megsejteni, hogy a rendszer nem egészen úgy működik, ahogy azt elképzelték. Rajta kívül pedig egy utcagyerek is nyomozni kezd, aki meg van róla győződve, hogy a szigeteken igenis vannak istenek – csak valami vadászik rájuk. Miközben a gyerekekre a sziget gólemőrsége vadászik, a régi istenek egy félreértett öröksége. A történet eközben észrevétlenül kezd egyre inkább a felelősség témája köré épülni. A papok felelőssége a hívek felé, és az istenek felelőssége az emberek felé is előkerül. A szerző nagyon jól dekódolja a létező mítoszokat, hogy visszafejtse őket archetípusokra, és a bálvány-biznisszel tulajdonképpen azt mutatja meg, hogy mit várnak az emberek a vallástól. Kicsit cinikusan, de nagyon intelligensen. Végül azt is bemutatja, hogy ember és isten között egészen másfajta kapcsolat is létezhet, mint amit természetesnek veszünk.
Ez a kötet már nem akar minden fejezetben egy új, képtelen ötlettel előállni, az első két részben lefektetett alapokat ellenben nagyon is jól használja. A modern és a misztikus elemek itt már teljes természetességgel forrnak össze. (Most először a korábbi történetekre is támaszkodik, bár a könyv szerintem még mindig olvasható önmagában is.) Főhősei ezúttal közelebb állnak a halandó emberekhez, életszerűbbek a problémáik is, vagyis ez a könyv azon olvasók felé nyit, akik az előzményeket talán „túl soknak” találták. Abban viszont most is a régi, hogy a mágiával átszőtt részeket hihetetlen hangulattal itatja át.
Egyébként nem tudom, hogy mennyire volt szándékos, de ebben a sztoriban gyakorlatilag nincs férfi főszereplő, de nem is hiányzik. A két nőnek (vagy háromnak, vagy négynek, attól függ, kit veszünk még főhősnek) eltérő a világnézete, a szigethez fűződő viszonya, és együtt igazán sokszínű nézőpontokat biztosítanak. Maga a történet pedig abszolút izgalmas, és olyan irányokba viszi el a nyomozós fantasy toposzait, amiket a tapasztalt rajongók is meglepőnek találhatnak.
Ismételten megállapíthatom, hogy Max Gladstone nagyszerű világot teremtett, ám még mindig hiányzik valami, amitől teljesnek érezhetem ezt a regényét.
Kezdjük a negatívumokkal, azokból sokkal kevesebb van – történetesen egy darab, és az is teljesen személyes tapasztalat. Nagyon szeretem a lassan csordogáló történeteket, ahol rengeteg időt töltünk el a karakterek és a világ megismerésével. A Full Fathom Five egy részét viszont egyszerűen untam. Ez pedig azért volt, mert Max Gladstone erős kezdéseket tud írni, brutálisan fantasztikus, pörgős lezárásokat, ám a kettő közt van egy nagyjából 60-70 oldal, ami egy fekete lyuk – nincs rá magyarázat, de minden érdeklődésemet képes elszívni ideiglenesen. (Ez történt a második részben is, úgyhogy annyira nem voltam meglepve.)
Viszont annyi, de annyi ok van arra, hogy ezen a rövid stagnáláson túllendüljön bárki. Közülük is elsődleges a sorozat világa. Max Gladstone részről-részre bővíti ki az univerzumát, minden egyes alkalommal újabb és újabb információkkal gazdagítja azt.
Ebben a részben például egy olyan szigetre vitt el, ahol egy szerzetesrend – jobb szó híján – műisteneket épít, természetesen üzleti célokkal. A rendfenntartást itt disztópikus módon oldják meg: a társadalomba történő rehabilitáció érdekében olyan szerkezetbe kényszerítik az embert, amely az annak akaratát támadja.
A történet egy újabb nyomozással foglalkozik, ami önmagában sok izgalmat tartogat. Szerettem, hogy az író több fordulatot is belecsempészett a történetbe, és nem minden volt teljesen egyértelmű.
A karakterek ezúttal érdekesebbek voltak számomra, mint a második részben. Két főszereplőt ismertem meg ebben a részben: Kait, a papnőt, aki már-már megszállottan igyekszik kideríteni, hogy mi történt az általa kreált egyik műistennel; illetve Izzat, aki a városi fiatalok mesemondója. Érdekes volt mindkét szál, mivel a sziget működését két nagyban eltérő szemszögből mutatta be.
Mindent összevetve a Full Fathom Five egy szolid kötet volt, amelynek érdekességét elsősorban a háttérvilág és a mellékkarakterek adták. A történet jó volt, és ha nem lett volna az a kis fekete lyuk, ugyanolyan kedvenc lett volna, mint az első rész.
Egy újabb szórakoztató urban fantasy – gazdasági-törvényszéki krimi a Craft-sorozatban, ahol tartozások, adósságok kapcsán beszélünk hitről, történetekről, istenekről és arról, hogy hol van ebben az én helye. Abszolút nekem való könyv, és még a harmadik is kellően sok újdonságot mutat.
Kiemelném, hogy a történet tényleg elkezd sorozat-irányba lépni: az előző kötetekből bizonyos szereplők felbukkannak, és érdemben befolyásolják az eseményeket, noha ez a kötet nem róluk szól. Ezen elmélyíti a korábbi témáit is: mit csinálnak az emberek, ha az isteneikkel valami történik; és az igazságszolgáltatás rendszere az első könyv vak igazságához mérhető szörnyűséget talált ki ismét. Válaszok nincsenek, leszámítva néhány nagyon egyértelmű(nek tűnő) igazságot, de ez lehet, hogy jobb is. Nagyon nehéz olyan választ találni ezekre a kérdésekre, ami tényleg megfelelő. De az, hogy legalább beszélünk róluk, már előremutat…
Népszerű idézetek
“One of our idols—under maintenance and re-formation. But if we look at her past—” Seven Alpha’s limbs re-formed, and her eyes burned. “A messenger, that’s what her pilgrims wanted: a being who repaid sacrifices by helping her faithful walk unseen. We built a basic mythology. Messenger gods are often psychopomps, and gods of thieves.”
Chapter 49
The containership had been hired to transport a horror from beyond the stars, but the horror broke free and twisted a few hundred miles of Kathic coastline into unearthly geometries before the Coast Guard caught it. Resulting market fluctuations broke the Great Squid [God]. Steve, the priest responsible, was promoted after the event, for exceptional skill managing a crisis.
Chapter 50
A sorozat következő kötete
Craft Sequence sorozat · Összehasonlítás |
Hasonló könyvek címkék alapján
- Robert Jackson Bennett: Locklands ·
Összehasonlítás - Brandon Sanderson: Elantris (angol) 82% ·
Összehasonlítás - Edward Cox: The Relic Guild ·
Összehasonlítás - China Miéville: Iron Council ·
Összehasonlítás - Olivia Wildenstein: House of Pounding Hearts ·
Összehasonlítás - Roger Zelazny: Trumps of Doom ·
Összehasonlítás - Brandon Sanderson: The Alloy of Law 86% ·
Összehasonlítás - Lindsay Buroker: Forged in Blood I ·
Összehasonlítás - Caroline Peckham – Susanne Valenti: The Awakening 84% ·
Összehasonlítás - Kayla Edwards: City of Souls and Sinners ·
Összehasonlítás