Yotengrit ​1. (Yotengrit 1.) 6 csillagozás

A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka
Máté Imre: Yotengrit 1.

Az első kötetben ama hajdani magyarság szellemi értékeit adjuk vissza a nemzetnek, mely képes volt hont foglalni, és államot alapítani.

>!
Püski, Budapest, 2016
178 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633021668 · Illusztrálta: Darázs Mária
>!
Püski, 2006
178 oldal · ISBN: 9789637692116 · Illusztrálta: Darázs Mária
>!
Palatia, Győr, 2004
178 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789637692118

Enciklopédia 1


Kedvencelte 1

Várólistára tette 13

Kívánságlistára tette 11

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
_Andrea_
Máté Imre: Yotengrit 1.

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Nem szép dolog a borítójáról ítélni meg egy könyvet, de magamtól ugyan a világért sem nyitottam volna ki és olvastam volna végig, ha nem jön szembe velem inenn is-onnan is mostanában. Főleg a „tudja, mi szökteti kapubálványra a görgő macskát" részt olvasom a neten, hallom egyre többször, (ami zseniális, valljuk be,) és a gyűjtés szerelmi etikára vonatkozó részét emlegetik az emberek. Ha mást nem is, ezt a részt tényleg érdemes elolvasni, mert sokkal emberibb erkölcsöt és útravalót ad a szexualitáshoz, mint a keresztény etika. Na de ne szaladjunk ennyire előre.
Mi az a Yotengrit? Első istenség/végtelenség, az egységes isten és teremtőerő, mielőtt még kettévált volna férfi és női princípiumú teremtőre.
Miért érdekeljen ez engem? Mert a Rábaközben rejtve fennmaradt (állítólag) egy echte magyar sámáni kultúra, mely egy komplett őstörténetet, gyógyítói hagyományt és „etikai kódexet" és egy alternatív őstörténetet is megőrzött – és ezt jelentették meg ezen a címen.
Miért higyjem én ezt el? Olvasás közben elég erős deja vue érzés fogott el: velem ez már egyszer megtörtént. Anno magyar szakosként egy teljes félévig verték belénk a magyar-finnugor rokonságot, s akkor az északi népek közül néhánytól el kellett olvasnunk az ő alternatív teremtés és őstörténetüket. (Szégyen, hogy arra sem emlékszem már, konkrétan melyiket.) Nem vettem éppen komolyan azt sem, de nem látok elvi különbséget a kettő között.
Miért nem foglalkozik ezzel senki? A neten akárhogy is nézelődtem, nem találtam egy lehúzó kritikát sem, mely komolytalannak titulálná, de megerősítést sem. Pláne mikor ugyanez az anyag lement anno 1986-87-ben a Szabad Európa Rádióban Magyar Ősvallás-címen. Nem tudom, milyen lehetett a rádiósorozat, de a könyv szerkesztése némileg megmagyarázná, miért nehéz helyén kezelni.
Máté a könyv végén leírja, hogy sokáig gondolkozott azon, tudományos vagy ismeretterjesztő formában közölje ezt az anyagot és valami átmeneti dolgot választott, ami szerintem a lehető legrosszabb megoldás, mivel a hellyel-közzel pontosan közölt interjúszövegeket ő maga kezdte el félig-meddig tudományosan magyarázni, amiből egy óriási katyvasz keletkezett – és ezzel a kötetet nagyjából az ősmagyarkodó-spiri-agymnések sorában lehet kezelni, de mintha annál több lenne benne.
Még egy ilyen botcsinálta történészként, kiugrott irodalmárként és nyelvészként, – amilyen én vagyok – is borzasztónak tűnik, amit csinál, anakronisztikus visszavetítésekkel magyaráz dolgokat, és olyan meredek szövegekkel ágyaz meg a forrásoknak, hogy mire odáig eljutna, az olvasók fele megszökik. Nálam is erősen rezgett a léc, de el akartum jutni legalább a kapubálványra szökő görgős macskáig – és hát az bőven a kötet felén túl volt.
Nagyon szeretném, ha megjelenne ebből az anyagból egy hiteles forrásdokumentum, minden értelmezési keret és magyarázat nélkül, amit kicsit komolyabban lehet venni. Mert igaz, hogy a nép száján fennmaradtak olyan történetek, amelyeket jól bele lehet illeszteni egy alternatív magyarságtörténetbe, és ez egy jó apropót nyújt a szerző teljes világképének és történetszemléletének bemutatására – de ezekben a történetekben benne lehet egy teljesen természetes és magától értetődő eufemizmus is, egy is szépítés és kerekítés – amely minden népnek sajátja, a nacionalizmus eszméin innen és túl. A magyar őstörténet egyébként is ingoványos talaj, erre építkezni óvatosan kell, ha nem szeretne persona non gratavá válni az ember. spoiler
Szóval szomorú vagyok a kötet miatt, mert az, amiből kiindul egy gyönyörűen humánus etikát képvisel, olyan irányelveket, amelyeket bármely jóérzésű ember magáénak vallhat – és egy valljuk be nagyon is pikáns és betartható szerelmi etikát is!

>!
XX73
Máté Imre: Yotengrit 1.

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

„A mindenség szitáló ködnél finomabb anyaga ikerörvénybe sűrűsödvén, világok keletkeztek és leíratott általuk YOTENGRIT neve, az első Ige."

„Maglóca a legokosabb, legtisztességesebb falu, amiből csak száz közül egy, de innen is ki lehetne egy ganajzó targoncán tolni az összeset, akinek esze van.” Az egyházalapító szerző Maglócán született.

A mű bevezető gondolataiban rosszallólag megemlíti a „tudományos elmebaj” kifejezést.

Ennél tendenciózusabban nem kívánok idézeteket összeválogatni.

A hit magánügy. A vallásalapítás már nem annyira. Feltéve, ha szerencséje van az erre elhívottnak.

spoiler

>!
eeszter P
Máté Imre: Yotengrit 1.

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Ennek a könyvnek se úgy álltam neki, hogy „na, most aztán mindennel azonosulni kell, ami benne van, és 100%-ig elhinni”, és lehet, hogy épp ezért mégis sok olyat találtam olvasás közben, ami megérintett.
Azt hittem, majd tele lesz túlzásokkal, de kellemesen csalódtam :)

35 hozzászólás
>!
Razide
Máté Imre: Yotengrit 1.

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Ez a könyv magyarázatot ad arra, miért kellett a „nyugati”, elnyomáson alapuló kereszténységgel leigázni a Pannóniába áramló szabad magyar népet. Nem csupán vallás, hanem életmód, szemlélet, ami az élet minden területét áthatja. Nem tiltás, hanem ajánlás. Nem „Ez van”, hanem „Ez lehet”.

>!
Lione
Máté Imre: Yotengrit 1.

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Nehezen jutottam át az elején, az előre-magyarázatokon. Azt se tudom megmondani, mennyire hitelesek a benne foglalt információk. A történelmet a győztesek írják, így torzíthatnak rajta, és mivel régen történt, nem voltunk ott, semmit nem tudhatunk biztosra, csak feltételezhetünk és elfogadhatunk valami logikusnak tűnőt. Talán épp ezért nem szerettem a történelem órákat, amúgy meg a rockoperában (óvodásként) is Koppánynak szurkoltam (<3). :)

Viszont tény ami tény: ha kitartasz és átrágod magad a Hihetetlen magazin jellegű hosszas bevezetőn, és eljutsz a „künvek”-ig, egy magávalragadó utazásban lesz részed, mely csurig van mai modern (?) gondolatokkal (nemek egyenlősége, odafigyelés, nem ártás, természetvédelem, a tanulás fontossága…) népiesen, olykor ízes humorral megfogalmazva.

Egyébként meg ők maguk is mondják:
Ki jó úton jár, kétkedik, mérlegel, meggyőződik. Nem hiszi, ez így van maradandón, az úgy van kétségbevonhatatlanul, mert mondták, rótták, kötötték érte az ebet, vagy mert „írva vagyon"


Népszerű idézetek

>!
eeszter P

Aki mást kihasznál, embert eszik részletekben!

114. oldal

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
eeszter P

Vadölő vadaitokhoz irgalmasak legyetek,
ne egyétek el azok részét,
mert azoknak csak mancs, fog meg köröm adatott,
nektek ÉSZ is.

80. oldal

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
eeszter P

Jó katonává legjobban akkor lehet a férfit nevelni, ha megingatják benne a nőhöz ragaszkodást. Ehhez pedig a nőt értéktelenné kell nyilvánítani.

58. oldal

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

4 hozzászólás
>!
eeszter P

Asszony ékesíti a völgyet – van értelme a világnak!
Asszony nélkül lakhely a ház, asszonnyal Otthon.
Vele, íme megteremtetett a szépség, általa gyönyör hívatott életre!

73. oldal

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
nagytimi85

“A HALÁL nem az ÉLET ellentéte. A SZÜLETÉS ellentéte, a földi élet hátsó kapuja.”

Ikerörvény, erők forgataga - A hőgyészi mondatöredék

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Kapcsolódó szócikkek: halál
>!
_Andrea_

Mert az Istenek úgy rendelék és úgy rendezék, hogy minden viruljon, amíg nincs más fajta végső veszedelmére. Az ÉG-nek kedves a gaz is, dúvad is —talán ezért is nehéz irtani!
Barázdákból, szántók forgóiból a gyomot írmagostul elirtani ezért nem szabad, miképpega tikölő kánya fészkétfosztogatni is lázadás az ÉG ellen.
Vadölő vadadnak rész jár csibéidből, juhaidból, amíg módjával dézsmál. Azért jár neki rész, mert az ő barmai legelőjét tetted barmaid legelőivé.
Te azonban szaporítod, eteted telente barmaidat, a tikölő kánya, a farkas, a medve meg nem, ezért csak rész jár nekik, módjával – osztalék nem.

76-77. oldal

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
nagytimi85

Tájnak, helységnek, vagy akár egy eszmének a védőszellemét KÉP-alkotással is életre lehetett kelteni. A kép, a szobor kompenzálta, koordinálta az illető szellembe vetett hitet, azáltal annak ereje gyarapítását. A keresztény kultúrákban a szentkép és szentszobor szerepe ugyanez; megkönnyíteni a kapcsolat teremtését a fohászkodó és a szent szelleme között.

A Büün vallás névtára

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
nagytimi85

Nem az ellentétek vonzzák egymást, hanem a hiány-többlet kiegyenlítődésének törekvése.

Dualitás a teremtésben és a nemek viszonyában

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
nagytimi85

“Ami JÓ, akkor is jó, ha nem szembesül vele ROSSZ. Nincsen árnyék fénytelen, de fény van árnytalan, jóléthez nem szükségeltetik nyomor, egészséghez betegség, örömhöz szomorúság.
Nem JÓ meg ROSSZ, nem világosság meg sötétség a serpenyő két mérlege.”

Ikerörvény, erők forgataga - A hőgyészi mondatöredék

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

>!
nagytimi85

Az ember cselekedeteinek, vágyainak, érdekeinek ott a határa, ahol valaki más cselekedeteinek, vágyainak, érdekeinek határába ütközik.
E világképben az ember nem a teremtés koronája, hanem a teremtmények egyike. Az ember azon túl azonban, hogy az állatok egyike, az istenek próbálkozása az alkotó szellem megtestesítésére.

Jó szomszédok szabadsága

Máté Imre: Yotengrit 1. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka


A sorozat következő kötete

Máté Imre: Yotengrit 2. A rábaközi tudók (sámánok) szellemi hagyatéka

Yotengrit sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Szélesi Sándor: Tündérösvény
Böszörményi Gyula: Gergő és a táltosviadal
Fonyódi Tibor: A háború művészete
Dömötör Tekla: Táltosok Pest-Budán és környékén
Ian Russel: Fogadalom
Molnár Ádám (szerk.): Csodaszarvas II.
Molnár Ádám (szerk.): Csodaszarvas III.
Kósa László: Hagyomány és közösség
Kunkovács László: Táltoserő
Róheim Géza: A magyar sámánizmus