Emlékszel, hol voltál, amikor nem olvastad el a 2019-es Hugo-díjazottat?- parafrazálhatnám a The Calculating Stars fejezetnyitó kérdéseit. Persze, így belegondolva, egy ordító kisbaba köré szerveztem az életemet, így fordulhatott elő, hogy eddig elkerültük egymást. Az alternatív történelmi regény egy olyan világban játszódik, amelyben egy meteor becsapódása 1952-ben egyészt a földdel teszi egyenlővé Washingtont és környékét, másrészt a klímaváltozás szempontjából sürgetővé teszi, hogy az emberiség új bolygót találjon. A space race gondolatát (a katonai potenciált kiskamaszként értelemszerűen nem látva át) sokáig egy picit megmosolyogtatónak találtam, olyan extravagáns felvágásnak, amely elsősorban identitáspolitikai problémákból fakad. Na, a regény világában – legalábbis az elbeszélő szempontjából – az űrbéli kolónia alapítása élet-halál kérdése. Azért emelem ki, hogy az ő szempontjából, mert a civilek, ahogy egy ügyesen megírt epizódban olvashatjuk, azért néha ebben a történelemváltozatban is tudjukkik titkos összeesküvését sejtik a dologban, mire a narrátor majdnem bevallja a konteósoknak, hogy ő egyrészt már felekezetileg is a tudjukkik táborát erősíti, másrészt számoló (tudjátok, „computer”, csak megbízhatóbb) és első osztályú pilóta. Hozzátenném, hogy doktorátusa van fizikából, a férje pedig az űrprogram vezető mérnöke.
Talán már ebből is látszik, hogy Elma York igazi szupersztár – okos, szexi, vicces, talpraesett, csak van egy kis testi hibája: minden közszereplése előtt csendben elvonul hányni. Szorongó extrovertáltként teljesen élem a dolgot, szerintem ez a küszködés teszi emberivé, sebezhetővé a főszereplőt, aki éppen azt próbálja kiharcolni, hogy a férfiak uralta űrszakma fogja fel, hogy az űrkolóniák alapításához előbb-utóbb szaporodni kell majd, azaz muszáj lesz női űrhajósokat képezni (valóban nagyjából ennyi funkciója van meteor-cselekményszálnak). Szerintem egészen elképesztően releváns, ahogy a szöveg szembeállítja a nőket folyamatosan szexualizáló patriarchátust (a női űrhajósokra például az Ügynökség rendszerint a „beauties” – szépségek, illetve a lefordíthatatlan „astronettes” – hölgy-asztronauta? szavakkal hivatkozik) és a szexualitás elkerülhetetlenségének csendes, de folyamatos tagadását – ez talán nem csak az alter-ötvenes években érvényes, ahogyan a mansplaining, az eltérő elvárások, a leereszkedő stílus, vagy a nők érzelmességére, törékenységére, védelmére való hivatkozás sem az.
Maga Elma York egyébként a korszellemhez méltóan második hullámos feminista – bár a társadalmi nem kérdéseit értelemszerűen problematizálja, teszi mindezt a tehetős fehér nyugati nők szempontjából – azaz (és a regénnyel ellentétben a narrátorról beszélek) többször is említi, hogy egyáltalán nem vette volna észre, hogy nincs fekete ember a szobában, annyira normálisnak tűnik neki, hogy mindenki (sötétebb vagy világosabb) fehér, kaukázusi vonásokkal. Másrészt, és ez viszont a szöveg, és nemcsak a narrátor alapvonása, a regény világa elképesztően heteronormatív. Már nemcsak az, hogy ez a kedves tudóspár minden este, és nem viccelek, rakétakilövést játszik egymással, és a szöveg az összes, ehhez kapcsolható poént el_lövi_ (bocs!), de hogy ebbe a világba konkrétan semmilyen, nem heteroszexuális identitás nem fér bele.
A regénynek egyértelmű erőssége a második hullámos szenzibilitások logikus, bár talán egy picit tézisszerű kibontása, a nagyon jól megírt, motivációjában teljesen stabil, sokoldalú főhős, illetve a mentális egészség témájának nagyon finom kezelése, de ami miatt négy csillagot adtam, az a gejl férj-feleség kapcsolat, illetve az a kapkodás, ahogy egyes szálak teljesen kibontatlanul maradnak – például főhősünk találkozik három fekete női pilótával. Kettő hajlandó beszállni a bulijába, a harmadik azt mondja, hogy na, ezzel a leereszkedő fehér tyúkkal én nem közösködöm. Nem lenne esetleg jó dramaturgiailag egy kibékülő jelenet? Vagy még bármi a harmadik nőről? Vagy nem lehetne arról is egy kicsit szó, hogy oké, hogy eljutunk a Holdra, de mit fognak ott enni az emberek? (Ugye fajmentésről beszélünk). Értem, hogy sorozat első kötete, és bizonyára a matematikus-pilóta ezekre a dolgokra nem is lát rá, de így nem nagyon fogja túlélni az emberiség, helló.