Martin Heidegger 1935 és 1946 között született tanulmányainak a szerző által összeállított és 1950-ben megjelentetett kötetét az utókor szemében elsődlegesen az tünteti ki, hogy itt olvasható a német filozófus legnagyobb lélegzetű és mindenképpen legnagyobb hatású „esztétikai” gondolatmenete, A műalkotás eredete. A kötet további öt, első látásra igencsak eltérő irányokba kalandozó tanulmányát összefogó „szemléleti keret”, az idő haladtával mind hangsúlyosabbá váló léttörténeti és ilyenképp metafizika-kritikai perspektíva kibontakozását reprezentálja a tudomány és a világkép összefüggésének feltárása, valamint Nietzsche, Hegel, Rilke és Anaximandrosz szövegeinek elemzése révén.
Rejtekutak 2 csillagozás

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Sapientia Humana Osiris


Enciklopédia 1
Kedvencelte 1
Most olvassa 2
Várólistára tette 5
Kívánságlistára tette 18
Népszerű idézetek




A római kút
Szökken s lehull a vízsugár,
betölti márványkagylaját,
mely fátyolosán önti már
a fölöst más kagylóba át;
egy harmadikba dől tovább
az ár, mely nem fér ebbe sem,
kap mindegyik s mindegyik ád,
árad s pihen.




A rengetegben vannak olyan utak, melyek a járatlanba hirtelen beleveszve
megszűnnek. […] Mindegyik külön fut, de ugyanabban az erdőben.
Gyakran úgy tűnik, mintha az egyik azonos lenne a másikkal.
De ez csak a látszat.
Favágók és erdőkerülők ismerik ezeket az utakat.
Ők tudják, mit jelent rejtekúton lenni.




Az a mód, ahogy az esztétika eleve a műalkotást szemléli, a létezők
áthagyományozott értelmezésének uralma alatt áll. Mégsem a megszokott kérdésfeltevés megrendülése a lényeges. Arról van szó ugyanis, hogy végre
meglássuk: a mű műszerűsége, az eszköz eszközszerűsége, a dolog
dologszerűsége csak akkor kerülhet közelebb hozzánk, ha a létező létét
meggondoljuk…




Egy dolog az el-nem-rejtettség mindenkor behatárolt körének
megőrzése a jelenlévő felfogásán keresztül. Más dolog a lehetséges
eltárgyiasítás határtalan területén történő előrehaladás a mindenki számára
elérhető és mindenki számára kötelezően előállítható kiszámolása révén.
A görög szofisztikában lehetetlen bármifajta szubjektivizmus, mert itt az ember
nem lehet subjectum; nem lehet az, mert a lét itt jelenlétet, az igazság el-nem-rejtettséget jelent.




…kötelező lehet az emberi ész és annak törvénye, vagy ettől az észtől
elrendezett és tárgyilag rendszerezett létező, vagy a még nem rendszerezett,
hanem előbb az eltárgyiasítás által leküzdendő káosz, amely egy korszaktól
megköveteli, hogy uralja.




…fogalmilag képtelen kezdeményezés a megismerés révén megszerezni
a tudat számára azt, ami magában van, valamint hogy a megismerés és
az abszolútum közé őket teljességgel elkülönítő határ kerül. Hiszen ha a
megismerés az a szerszám, amellyel a hatalmunkba keríthetjük az abszolút
lényeget, akkor rögvest föltűnik, hogy ha valamely szerszámot egy dologra
alkalmazunk, ez, közelebbről szemügyre véve, inkább nem hagyja meg azt
úgy, ahogyan magáért van, hanem formálja és megváltoztatja.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Hermann Hesse: Demian 90% ·
Összehasonlítás - Edmund Husserl: A filozófia mint szigorú tudomány ·
Összehasonlítás - Herbert Marcuse: Ész és forradalom ·
Összehasonlítás - Karl Jaspers: A filozófiai gondolkodás alapgyakorlatai ·
Összehasonlítás - Hans-Georg Gadamer: A szép aktualitása ·
Összehasonlítás - Schwendtner Tibor: Heidegger és a nemzetiszocializmus ·
Összehasonlítás - Mezei György: Ernst Cassirer ·
Összehasonlítás - Salyámosy Miklós (szerk.): Kultusz és áldozat ·
Összehasonlítás - Karl Marx: A gothai program kritikája ·
Összehasonlítás - Prohászka Lajos: Vallás és kultúra ·
Összehasonlítás