Hatalmas élmény volt olvasni ezt a művet. Annyi gondolatot ébresztett bennem, hogy talán még többet kellett volna várnom az értékelés megírásával, de félek, hogy akkor pont a távoliság miatt maradnának ki olyan gondolatok, amiket mindenképp meg szeretnék osztani. Figyelem, brutálisan hosszú értékelés következik!
Először is: ugyanabban az évben olvastam, mint Williams Augustusát (amit egyszerűen imádtam), és éppen ezért párhuzamokat vontam a két könyv között – nyilván mindkettő egy-egy nagy jelentőségű császárról szól, akikről – az ókor egyszerű embereihez képest – sokat tudunk, és ráadásul, ha emlékezetem nem csal, ők ketten voltak az ókor legtöbbet ábrázolt, ténylegesen élt alakjai. A harmadik Antinoos.
Mégis más a két könyv, hiszen Williams könyve a hatalomról szól, és annak hatásáról az emberekre; és a megvalósítás módja is különböző: egy, igen hosszú fejezettől eltekintve nem Augustus az elbeszélő, hanem kortársai gondolatait olvashatjuk róla. Yourcenar könyve számomra leginkább az elmúlásról szól: persze, van benne hatalom, van benne filozófia, és mindenekelőtt van benne szerelem; de egy élete utolsó napjait élő férfi néz szembe saját életével, és az eljövendő időkkel. Én haladó szintű Ulpius Tamásként érdeklődöm az elmúlás témaköre iránt, így kifejezetten izgalmasnak találtam, hogy az írónő – ahogy a jegyzetekben is megfogalmazza – Hadrianus emlékezéseit írta meg, és nem Hadrianus naplóját. off
Nem egészen olyan ez a Hadrianus, mint az, aki az én fejemben él – én kevésbé szenvtelen pasasnak képzelem. De Yourcenar Hadrianusa más, mint az enyém, és mindkettő különbözik az egykor élt személytől; erre mindig emlékezetnem kell magam. Egy higgadt férfi, aki minden szempontból teljes életet élt, kendőzetlen őszinteséggel mutatja be saját életét, meglátásait, és mindezeken keresztül azt, hogy hogy tud egy ember néhány év alatt nagyot változni, hogyan változhat meg a véleménye gyökeresen bizonyos témákban – például az élethez való ragaszkodás kérdésében.
Meglepődtem, hogy a férfiszerelem ilyen központi szerepet kaphatott egy 1951-ben megjelent könyvben, még annak tudatában is, hogy a történelem egyik leghíresebbjéről van szó. Miután – azzal a céllal, hogy megtudjak némi információt a szerző életéről – elkezdtem böngészni a Wikipédiát, hamar szembesültem vele, hogy az írónő leszbikus volt – talán emiatt vállalt be egy, egészen az utóbbi 1-2 évtizedig meglehetősen mostohának számító témát. Úgy érzem, Yourcenar sem válaszolja meg azt a kérdést, ami bennem mindig felvetődött: miért pont Antinoos? Hiszen Hadrianus szeretőinek se szeri, se száma, mindkét nemből, mindenféle társadalmi osztályból gyűjtött „kegyenceket”, és mégis csak ez a fiatal bithyniai srác lett az, akinek szobrok százait emeltette, kultuszt, szentélyeket és játékokat alapított. Szerettem, ahogy az írónő bejárta ezt a bizonytalan utat, tudva, hogy még a legnagyobb tudományos munkák is legfeljebb fanfictiont írhatnak a témában off.
Egy dolog nem tetszett: a jövőre vonatkozó utalások, már-már kiszólások, amiket személy szerint bele nem illőnek, túlzónak, és nem túl elegánsnak éreztem – pedig maga a könyv a megtestesült elegancia. Felesleges hangsúlyosan a császár szájába adni a kereszténység győzelmének vízióját, a halála után bekövetkező konkrét háborúkat, konfliktusokat.
Amit viszont nagyon értékeltem, az a hosszú, és önmagában is zseniális jegyzet a mű után. Nagyon jó stílusban íródott, rengeteg érdekes információt tartalmaz a kötet keletkezéséről, az írónő felfogásáról, és természetesen Hadrianusról és Antinoosról is.
Ha majd alkalmas helyen leszek, és hosszabb szabadidőm lesz, amit erre tudok szánni, akkor még egész biztosan fogok hozni egy csomó idézetet, mert rengeteg gondolat szólított meg a könyv lapjain.