Rövarbruden 1 csillagozás

Margaret Atwood: Rövarbruden Margaret Atwood: Rövarbruden Margaret Atwood: Rövarbruden Margaret Atwood: Rövarbruden

Zenia, en vacker, lysten och hänsynslös kvinna tränger sig in i tre andra kvinnors liv, utnyttjar dem skamlöst, stjäl deras män, blir uttråkad och drar vidare …

Roz, Charis och Tony är de tre offren. Zenia den personifierade ondskan. Och ändå – „människor som Zenia kommer aldrig dig inpå livet om du inte själv bjuder in dem”, säger en av väninnorna.

Margaret Atwood låter oss uppleva de tre kvinnornas barndom, ungdom och för oss fram till deras medelålder. Hos var och en ser vi att Zenia tar fasta på just deras svagheter och nästlar sig in genom dem.

I sin fängslande roman ger oss Margaret Atwood en rapport från könskrigets innersta skrymslen. Berättelsens huvudpersoner faller alla offer för en ondska som får sin kraft genom deras egna fantasier och självbedrägerier.

Eredeti megjelenés éve: 1993

>!
Norstedts, Stockholm, 2013
504 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789113038001 · Fordította: Ulla Danielsson
>!
Bokförlaget Pan, Stockholm, 2000
504 oldal · ISBN: 9172631090 · Fordította: Ulla Danielsson
>!
Månpocket, Stockholm, 1995
504 oldal · puhatáblás · ISBN: 9176431762 · Fordította: Ulla Danielsson

1 további kiadás


Kiemelt értékelések

b_edina>!
Margaret Atwood: Rövarbruden

Nehéz Atwoodról valamirevaló értékelést írni, mert leginkább csak sikongatni és lelkendezni tudok a könyveiről, miszerint „Ó, ez csodálatos!”, „Zseniális!”, ezért is húztam-halasztottam a dolgot ilyen sokáig.

Az alaptörténetet három nő adja, akiket egy közös ellenség kovácsol össze: egy negyedik, Zenia, aki mindhármuk életéből ellopta a legfontosabbat, a szerelmet/a Férfit. Zenia úgy lopódzik be mások életébe, mint egy parazita, beférkőzik az ember bőre alá, és mindegyik szereplőnek máshogy meséli el az élettörténetét – úgy csűri-csavarja, hogy az a lehető legjobban szolgálja érdekeit. A három nő tipikus poszt-feminista karakter, ha szabad ilyet mondani: Tony történelemprofesszor, aki a háborúkra specializálódott, Roz sikeres üzletasszony, Charis pedig egy szigeten élő, ezotériába és jógába bolondult hippi. Zenia pedig minden, amit a nők nem szeretnek nőtársukban látni; gyönyörű, manipulatív, okos, és ami a legfontosabb, van hatalma a férfiak fölött.
Szerintem Atwood két dologról ír nagyon jól, a nőkről és a szexről, és itt is kapunk mindkettőből bőven. Nyelvezete ugyanolyan színvonalú, ahogy azt megszokhattuk tőle – és itt külön kiemelném Ulla Danielsson fordítását, ami zseniális. Valahogy mégis kicsit visszás volt nekem a történet. Adott a három erősönállófüggetlen nő, és mégis, az egyetlen, amivel meg lehet sebezni őket, az a FÉRFI hiánya. Most akkor mit szeretne nekünk Atwood mondani? Szeretetre van szükségünk, vagy férfiakra? Illetve Zenia, a megtestesült gonosz csúfos véget ér a történet végén, de valahogy kicsit sietősen – össze lett varrva az a seb, de elfelejtették utólag kivenni a varratból a cérnát.

Illetve nagyon sajnálom, hogy csak azután került kezembe, miután megírtam a szakdolgozatom Majgull Axelsson: Áprilisi boszorkány c. művéből, mert a két történet szinte ugyanaz. Ami persze azt (is) mutatja, hogy nincs igazam, amikor megkérdőjelezem a történet fontosságát és igazságtartalmát, hiszen érdemes volt újra elővenni.


Népszerű idézetek

b_edina>!

All historia skrivs baklänges.

127. oldal, Svart emalj (Rabén Prisma, 1994)


Hasonló könyvek címkék alapján

Henning Mankell: Mördare utan ansikte
Anders de la Motte: Höstdåd
Emylia Hall: Sommarboken
Kate Morton: Dimmornas lek
Karin Fossum: Se dig inte om!
Agatha Christie: Korten på bordet
Jo Nesbø: Kackerlackorna
Karen Blixen: Den afrikanska farmen
Johan Theorin: Nattfåk
John Steinbeck: Möss och människor