A ​lestrapált tanító 59 csillagozás

Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello ​D’Orta tanító úr tanítványainak mindenről van mondanivalójuk – és mindenről valami más. Ezek a gyerekek folyton félreértik a felnőtteket, másképp látják a világot, mint a nagyok. Kancsalul, élesen. Még nem tudják pontosan, mit illik őszről, tavaszról, Szent Ferencről, a rendőrről vagy az aranytojást tojó tyúkról mondani. Mindig elszólják magukat, kifecsegnek valamit, amit nem volna szabad. És persze elragadóan rosszul írnak, minden szó gellert kap, minden mondat kificamodik a kezükben. Ezért szerettük meg őket, de nemcsak ez bennük a jó…
Ebben a – sorrendben negyedik – könyvében Marcello D’Orta a kisiskolások újabb dolgozatai mellé a sajátját is megírja. Kesernyésen fatalista humorral elbeszéli, hogy lett belőle tanító, hogy lép be egy ismeretlen, ellenséges, zabolátlan világba, a nápolyi csibészek közé. Egy vad csorda ugrál, kavarog, ordítozik körülötte. Fütyülnek rangra, tekintélyre, kiröhögik az oktatójukat. Míg az ki nem találja, mit kell csinálni: képletesen… (tovább)

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

>!
Európa, Budapest, 1999
160 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630763044 · Fordította: Magyarósi Gizella · Illusztrálta: Kelemen István
>!
Európa, Budapest, 1997
160 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630762617 · Fordította: Magyarósi Gizella

Enciklopédia 39

Helyszínek népszerűség szerint

Kína · Arzano


Kedvencelte 1

Most olvassa 1

Várólistára tette 40

Kívánságlistára tette 23

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Kek P>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Könnyed. Szándékosan. Mert az akar lenni. De azért kilóg a lóláb, még az ilyen humorosra vett beszámolóból is kitűnik, hogy nem lennék ott tanító. És akkor már hálát is adhatunk, hogy ehhez képest szinte fenékig tejfel a mi mindennapi küszködésünk. Mert:
* az iskolaépület nálunk nem ilyen romos (bár némi felújítás ráférne)
* nem ilyen koszos (báááár)
* szó, mi szó: patkánnyal, egérrel, svábbogarakkal még nem futottam össze
* nincs camorra (van helyette más…)
* a mi helyettesítő tanárunk a saját tantestületünkből kerül ki, nem idegen helyről jön, ebből következik, hogy mindenki helyettesítő és helyettesítendő időnként – ha nincs elég felnőtt, akkor az osztályokat vonják össze

De azért
* idősebbeket tanítva az enyémek csúnya beszédben is korosabbak és kórosabbak
* tankötelezettségen túl már nem lehet illegálisan és lepapírozás nélkül hiányozgatni
* a kor teszi nyilván, de az enyémek csökkent íráskésztetéssel rendelkeznek minőségileg és mennyiségileg is
* nekem még tragacsom sincs… az ingázók, bringázók és futva szlalomozók táborát bővítem
* időnként talán még a dühöngő anyáknak is örülnék…, mert akkor legalább találkoznék a 6 év alatt velük
* ritkább ugyan a bukás, de csak azért, mert az oktatási rendszer folyamatos változása miatt nincs hova bukniuk – nincs alattunk az adott szakmából évfolyam, esetleg nincs másik szakma, ahova át lehetne vetetni… ergo: a tanárnak kell belegebednie, hogy a kölök valahogy bent maradhasson a rendszerben – s különben is csak rontaná a kötelezően jó statisztikát.

Szóval: más. De azért mégis megmosolyogtatóan ismerős. Nem lehet komolyan venni.

Blissenobiarella>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Ez a könyv különbözik D'Orta úr többi kötetétől. Nem csupán a gyerekek dolgozatait olvashatjuk ezúttal, hanem a tanító úr is megnyilatkozik. Nagyjából a könyv háromnegyede az ő életútját meséli el az első tanítással töltött naptól az első könyvének megjelenésééig. Részletesen bemutatja azokat a rossz hírű, leszakadt környékeket és falvakat, ahol megfordult pályafutása során, és ezzel mintegy hátteret ad a dolgozatokat író kis lumpenproletároknak.
Jobban érthetjük őket is, a tanító urat is és csodálhatjuk munkáját. Nem büszkélkedhet ő nagy sorsú volt diákokkal, hiszen még követni sem tudja felnőtt útjukat, de ezeket a sorokat olvasva azt hiszem mindannyian érezhetjük, mégiscsak csodálatos dolgokat visz ő véghez, még ha kicsiben is.
Ilyen bevezetés után nem tudtam a gyerekek dolgozatain olyan önfeledten nevetni, mint az előző kötetek esetében, de egyáltalán nem bánom.

1 hozzászólás
Marianna88 P>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Nem olvastam még egy könyvet sem az írótól, ez volt az első. Már nem is emlékszem, hogy miért került a várólistámra, de nem bántam meg. Megdöbbentett az a kritikán aluli környezet, amiben tanítani kényszerült, a nem létező kalapomat emelgetem előtte. Ugyanakkor nem futott el hanyatt-homlok, hanem kreatívan, egy igazi pedagógus hozzáállásával kihozta a helyzetből, a gyerekekből a lehető legjobbat. Kifejezetten tetszett a pozitív hozzáállása még a legrosszabb dolgokhoz is, másképp azt hiszem semmire nem jutott volna. A végén a dolgozatokon pedig jókat vinnyogtam, hiába, a gyerekszáj az gyerekszáj :D

maevis>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Az első D'Orta könyvem, és kellemes meglepetésként ért. Jókat mosolyogtam a gyerekek beszólásain, de a nápolyi iskolai körülmények igencsak megleptek.
Biztos, hogy olvasok még az írótól.

2 hozzászólás
otaksa>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Hatalmasakat nevettem rajta, és igen tanulságos volt, még mindig lenyűgöz az az őszinteség és báj, ami a gyerekek szavaiból árad. Azzal együtt, hogy van egy jó adag öntömjénezés is a könyvben, sajnálom, hogy manapság már kihalóban ez a fajta pedagógiai szellem (elnézést minden tanártól, aki a kivételt képezi, de néha tényleg az az érzésem, hogy a tanárok csak azért járnak be az iskolába, mert ott kapják a fizetést. Nem azért, mert napi 8 órában ő neveli az én gyerekemet, annak minden felelősségével együtt). Azok a körülmények, amelyek között D'Orta tanítani kényszerült a 80-as években, nem a legideálisabbak, de ennek ellenére elérte azokkal a nápolyi gyerekekkel (ha nem is mindegyikkel), hogy az iskolára, mint a korlátlan tudás tárházára tekintsenek. Nagyon sok múlik az oktatáson, hogy milyen felnőtt lesz a gyerekből…
Hely: Nápoly, Arzano (Olaszország). Idő: 1978–1989

blackett >!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Kicsit identitászavaros ez a kötet, nem lehet eldönteni, hogy most aranyköpésgyűjtemény, önéletrajz vagy szociológia ligth akart lenni. Végül mindegyik lett egy kicsit, ami szerintem egyáltalán nem baj.
Amolyan „McCourt meets De Amicis”-érzésem volt olvasás közben, ami elsőre egy egészen szentségtelen násznak hangzik, de a végeredmény kifejezetten fogyasztható. Persze azért ne várjunk különösebb irodalmi mélységeket :)

3 hozzászólás
Redpanda>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Nagyon jó képet fest az olasz iskolai viszonyokról és az életkörülményekről. Néhol ironikus, néhol szomorú, ugyanakkor sokszor vicces, mivel a gyerekszáj őszintesége mulatságos pillanatokat okoz az olvasók számára.
Arany szabály például az utcán, hogy:
"-nem köpködünk,
-nem taszigáljuk a járókelőket,
-nem hajigálunk köveket a haverokkal,
-nem ugrálunk a villamosra és a buszra,
-nem tépjük le a plakátokat,
-nem firkálunk a falra, hogy W meg hasonlókat,
– ha banánt eszünk, a héját zsebre tesszük,
– satöbbi.
Szóval az utcán úgy kell viselkedni, mint otthon, és különösen Nápolyban, ahol egyes utcák egyenest a házakba vezetnek.
De ha valakit már tényleg majd szétvet a pisi, jó, lepisálhatja a falat, csak ne túl nagy ívben."

AgiVega IP>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Az első kétharmadával eléggé nehezen haladtam, kicsit sem kötött le, viszont az utolsó harmadában található gyerekdolgozatok nagyon szórakoztatóak voltak. Ha másért nem, azokért megérte elolvasni.

kamububu P>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Még gimis koromban találkoztam ezzel a könyvvel, akkor egy tanár ajánlotta nekünk. Úgy emlékeztem, hogy ez egy vicces könyv.
Azért így majdnem húsz évvel később visszaolvasva már nem is olyan vidám. Illetve vidám is, meg nem is.
Az első felében egy tanár szemén keresztül szembesülhetünk a kilencvenes évek Nápoly környéki társadalmi, gazdasági, oktatási helyzetével. Elszomorító. Közben pedig érződik az egészből az elhivatottság, ami helyenként még elkeserítőbbé, helyenként pedig egészen meghatóvá teszi az egész könyvet.
A könyv második felében már a gyerekek dolgozatait olvashatjuk. Ez látszólag sokkal vidámabb, tombol a gyerekszáj, és kiváló felolvasóestet lehet tartani belőle a férjemnek. De valahogy ezekből a sajátos nyelvezetű, egyszerű, de kendőzetlenül igaz történetből is kisejlik az az elkeseredettség, az a fajta küzdelem, amivel ezeknek a gyerekeknek boldogulnia kell nap mint nap.
Szóval egy nagyon tanulságos kis írás, ráadásul tele van jobbnál jobb karikatúra jellegű illusztrációkkal, de csak az olvassa, aki bírja az érzelmek széles skáláján való ugrándozást, a végletek együttes jelenlétét.

AnitaZoé P>!
Marcello D'Orta: A lestrapált tanító

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

D'Orta stílus. Humoros, mégis valós. Vagy éppen azért humoros, mert valós?
Most nem csak dolgozatokból összeszedett szösszenetek, hanem az ő „dolgozata”, hogyan és miként lett az, ami.


Népszerű idézetek

BoneB P>!

Ezért nagyon remélem, hogy élete végéig el fog élni.

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

3 hozzászólás
BoneB P>!

Ennek a mesének az az eszmei mondanivalója, hogy ne kiabáljuk el a medve bőrét.

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Kapcsolódó szócikkek: medve
5 hozzászólás
blackett >!

A halak oldalra látnak, mint az egyiptomiak.

Voltál már a nápolyi akváriumban? Ha igen, számolj be a tapasztalataidról!

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Kapcsolódó szócikkek: hal
Brigi007>!

– Tantóbá – kérdezte meg tőlem egyszer Errichiello –, magának amugy mi a szakmája?

5. oldal

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

MisssBee>!

A nők veszik maguknak a bundákat, hogy elegánsabbak legyenek (az csak szöveg, hogy különben kifagyna a lelkük), azokra a szegény állatokra bezzeg nem gondolnak. Nem is tudom, miért nem csak sündisznókat teremtett az Isten?

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Citrompor P>!

A tavasz a kedvenc évszakom, és most nem azért mondom, mert ez a dolgozat.

116. oldal - Beszélj a tavaszról! (Európa, 1999)

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Kapcsolódó szócikkek: tavasz
hunny>!

Marco Polo Velencében született 1254-ben, és gyerekko­ra óta ott akarta hagyni.
Na egy napon az öreg Polóval és az anyai nagybátyjával útnak is indult Kínába. Kína egy ismeretlen ország volt, azt lehetett tudni, hogy van, de senki se tudta, hol.
Akkor Marco Polo útnak indult. Ő se tudta, hol van, de csak ment, ment, és a végén három év múlva kizárásos alapon megtalálta.

Melyik történelmi esemény volt rám a legnagyobb hatással? - 2

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

Kapcsolódó szócikkek: Marco Polo · Velence
MisssBee>!

Panaszkodunk, hogy a gyerekeink órákat töltenek a tévé előtt, ezért nem tudják rendesen beszélni, jól használni a nyelvet. Pedig ha megtanítanánk nekik, hogy a nyelvvel játszani is lehet, a végén azzal szórakoznának, hogy a tévébemondók nyelvtani hibáit pécézgetik ki.

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

BoneB P>!

Hogy töltöm az estéimet otthon

Az estéimet otthon részben a műhelyben töltöm, ahol dolgozom, részben a forgalomban hazafelé, és ami rész marad, azt otthon.
Otthon mikor hazaérek, bekapcsolom a tévét. A műhelyben vacsoráztam, nem lehet folyton enni. Ha a tévében valami jó megy, ott maradok egész este, ha nem, megyek lefekszem. Olyan, hogy játszanánk apámmal, szóba se jöhet, ő fáradt, és semmi kedvünk nevetni.
A mi lakásunk kész siralomház. Mindenkinek lóg az orra, mindenki átment legalább egy bajon. Én megértem a családomat: az apámnak minden rosszul jött ki életében, és azóta is rosszul jön ki neki, anyámnak se könnyű, bejárónő egy vidám családnál, és emiatt totál ki van borulva.
Az én jókedvemmel nincs hiba, ami tőlem telik, megteszem.
A napból az este a legszomorúbb. Ami kis boldogság volt a levegőben, az négy felé kifullad, és estére mindenki leereszt.
Akkor aztán inkább lefekszünk

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

3 hozzászólás
BoneB P>!

A bűvész nyulakat és galambokat kotort elő a kalapjából, de kíváncsi volnék, hogy a nyúlból vagy galambból tudna-e kalapot előkotorni!

Marcello D'Orta: A lestrapált tanító Életem dolgozata és tanítványaim újabb dolgozatai

1 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Alessandro D'Avenia: Fehér, mint a tej, piros, mint a vér
Angela Nanetti: Nagyapó a cseresznyefán
Elisabetta Gnone: Ég veled, Fairy Oak!
Pierdomenico Baccalario: A Maskarák szigete
Licia Troisi: Gyilkosok szektája
Licia Troisi: Kuma ikrei
Federica Bosco: Maradj velem, angyal
Irene Adler: A skarlátvörös rózsa rejtélye
Beatrice Masini: Szívügyek
P. D. Baccalario: Century – Az ősforrás