Szent ​Kelemen vallomásai 3 csillagozás

Major Ottó: Szent Kelemen vallomásai

A ​regény elbeszélője és főszereplője: római Szent Kelemen – Clemens Romanus – a keresztény ókor egyik legtalányosabb alakja. Róma negyedik püspöke volt. Tekintélye, száműzetése után ötven évvel, a második század derekától kezdve rendkívülinek mondható.
Miként lehetséges mégis, hogy mindmáig oly keveset tudunk igazi mivoltáról? S még inkább, mint történhetett, hogy püspöksége után fél évszázaddal neve és alakja mintegy gazdát cserélt, hiteles krónikák helyett körtői művek és apokrif iratok szabadon alakított témájává lett?
Erre ad feleletet Major Ottó új regénye, mely nemcsak egy lélek kitárulása, nemcsak fiktív emlékirat, hanem egy világhódító eszme fejlődésregénye is. A történet színhelye az egész római birodalom: a császári palota, Róma külvárosai, Ephesos, Patmos, Jeruzsálem. Tanúi vagyunk annak a társadalmi és szellemi erjedésnek, mely az ókori Judeából kiindulva átterjed magára Rómára és az egész birodalomra. Tanúi vagyunk egy – Európa és a világ sorsát kétezer… (tovább)

>!
Szépirodalmi, Budapest, 1970
268 oldal · keménytáblás

Enciklopédia 12

Szereplők népszerűség szerint

Hüpatia


Várólistára tette 2


Népszerű idézetek

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Oly sok könyvet írnak manapság a világban, s oly keveset törődnek az igazsággal.

32. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Búcsúzásnál megáldott. Hallva, hogy nem vagyok keresztény, fejét csóválta. Határozottan mondta: Én a pogányok apostola vagyok.

173. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

De hiszen ez a kereszténység bűnösebb, mint a pogány világ volt, mert a pogányok, mikor vétkeztek, legalább nem tudták, hogy mit cselekednek.

25. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Philo amaz idők tekintélyes filozófusa volt. Nevét nemcsak hazájában és Judeában ismerték, hanem Rómában és az egész birodalomban is. A farizeusok jámborsága és emberi tisztasága miatt tisztelték személyét, de rossz néven vették tanításait. Philo ugyanis arra törekedett, hogy a zsidó hitet egyesítse a görög bölcselettel.

71. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Amikor Linus, ki a levelet felolvasta, e szavakhoz ért: A kettős lelkű ember állhatatlan minden útain, e szavaknál minden tekintet Pál felé fordult. És akkor is, mikor ezt olvasta: Mit használ, testvéreim, ha valaki mondja, hogy hite van, de cselekedetei nincsenek? Vajon e hit üdvözítheti őt?

168. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Végóránk után, mondotta, ugyanazok leszünk, kik első óránk előtt voltunk. Érzelem és öntudat a halál után éppúgy nincs, mint ahogy előtte nem létezett. A lélek örökkévalósága gyermekeknek való agyrém és megnyugtatás. És mért lenne jó a halhatatlanság? Hol találhatnának valaha is nyugalmat a teremtmények, ha a felsőbb rétegekben a lélek öntudata tovább tartana, és ha az alvilágban árnyékok léteznének? Valójában, állította Plinius, a halhatatlanságban való boldogító hit, ez az édes vigasz éppen attól fosztja meg a halált, ami a legjobb benne, az örök nyugalom bizonyosságától.

239. oldal

Kapcsolódó szócikkek: halál · lélek · Plinius
Sándor_Langer_Pudingman P>!

Az emberi szellem, magyarázta Philo, ködfátyolon át szemléli a világot, mint a lerészegedett Noé, s így nem is juthat el az igazság teljes megismeréséhez. Az érzéki megismerés és a gondolkodás tökéletlensége lehetetlenné teszi a dolgok megítélését. Minden élőlény a maga módján fogja fel a világot, és felfogása dolgokról éppúgy különbözik, mint az érzékelés módja. De maga a világ is szüntelenül változik. Hogyan ragadhatnák meg különböző lények egyformán az állandóan változó világot. Az érzékszervek és a világ bizonytalanságához járul az emberek lelkének bizonytalansága és változékonysága. A kedélyállapot hullámzása, mely az egyes ember ítéletét is bizonytalanná teszi. Másként ítéli meg ugyanazt a dolgot a beteg, mint az egészséges, a fiatal, mint az öreg, a boldog, mint a boldogtalan.

135. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

Minden szerencsétlenség forrása – közölte híveivel –, hogy Krisztus egyháza, a donatista szakadás idején, Isten dolgaiban döntő bírónak a pogány Konstantinos császárt fogadta el. De ennél még nagyobb kárt okozott a császár türelmi rendelete, és halála előtt a megtérése. Amíg ugyanis Krisztus híveit, a keresztényeket üldözték a birodalomban, addig tiszták maradtak; mentesek világi bűnöktől és hívságoktól. Attól fogva azonban, hogy elismerték őket, s hogy ekképpen frigyre léptek a világi hatalommal, alávetve magukat döntéseinek, azóta maguk is bemocskolódtak, s részeseivé váltak a világi bűnöknek, utálatosságoknak. Míg Krisztus követéséért üldözés járt és vértanúhalál, addig a keresztények többre tartották a lelki üdvösségüket a földi boldogulásnál. Mióta világ érdem a keresztség, s magasabb hivatalra csak az pályázhat, aki megkeresztelkedik, azóta nem tudhatni, ki vállalja Krisztust érdekből, ki meggyőződésből.

24. oldal

Sándor_Langer_Pudingman P>!

A kereszténység a vértanúk pártjává lett az elmúlt századokban; az egyház nem büntette, erre különben módja sem volt, hanem térítette a pogányokat. Most viszont maga vált üldözővé, bezáratja és leromboltatja a pogányok templomait, öldöklésre uszít, olyan gyilkosságokra is, mint a szép és erényes pogány filozófusnő, az alexandriai Hypatia meggyilkolása, úgylehet ez, mint más pogány bölcsek: Sokrates, Platon és Aristoteles, közelebb állt a megváltáshoz, mint akárhány cselszövő eunuch, elhájasodott hadvezér és fejedelmi fenevad, aki megkeresztelkedett.

25. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Hüpatia · kereszténység · pogány
Sándor_Langer_Pudingman P>!

És mivé fajult az apostoli idők kötelező szegénysége? Négy évszázaddal azután, hogy a Megváltót jászolban imádták, az egyház vagyona vetekszik az államéval. Azóta, hogy lehetséges az egyház javára végrendelkezni, s hogy a császár az államkincstárból, a lefoglalt pogány templomok javaiból ajándékokkal és alapítványokkal gazdagítja az egyházat, azóta a vagyonnal járó undorító vétkek magát az anyaszentegyházat is megfertőzték.
Kapzsiság, gyűlölködés, erőszak és ármány lett úrrá az egyházakban, megszűnt a lelkek egyenlősége Krisztusban, a vezetők kiváltságos jólétben élnek, megbomlott a lelkek közössége is, egymást érik a hitviták: a donatista, az originesi, az ariánus és a pelagiusi szakadások. S míg a püspökök egymást száműzik és fojtogatják, a szenvedők, a szegények s a megváltást áhítók üdvösségével senki se törődik.

26. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Lloyd C. Douglas: „És köntösömre sorsot vetettek…”
Spiró György: Fogság
Herczeg Ferenc: A Nap fia
Popper Péter: Pilátus testamentuma
Szalay Károly: Szerelem és halál Pompejiben
Orczy Emma: Adjátok meg…
Bodnár Dániel: Genesius, a színész
Domokos Sándor: A római százados
Francine Rivers: Hang a szélben
Henryk Sienkiewicz: Quo vadis?