Wanting 1 csillagozás

The Power of Mimetic Desire, and How to Want What You Need
Luke Burgis: Wanting

A ​groundbreaking exploration of why we want what we want, and a toolkit for freeing ourselves from chasing unfulfilling desires.

Gravity affects every aspect of our physical being, but there’s a psychological force just as powerful—yet almost nobody has heard of it. It’s responsible for bringing groups of people together and pulling them apart, making certain goals attractive to some and not to others, and fueling cycles of anxiety and conflict. In Wanting, Luke Burgis draws on the work of French polymath René Girard to bring this hidden force to light and reveals how it shapes our lives and societies.

According to Girard, humans don’t desire anything independently. Human desire is mimetic—we imitate what other people want. This affects the way we choose partners, friends, careers, clothes, and vacation destinations. Mimetic desire is responsible for the formation of our very identities. It explains the enduring relevancy of Shakespeare’s plays, why Peter Thiel… (tovább)

>!
Swift Press, 2021
304 oldal · keménytáblás · ISBN: 9781250262486

Kedvencelte 1

Most olvassa 1

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

_Andrea_>!
Luke Burgis: Wanting

Luke Burgis: Wanting The Power of Mimetic Desire, and How to Want What You Need

Maslow piramis? Kuka. A vágyak racionalizálása, Simon Sinek: Kezdj a miérttel és hasonló önfejlesztő könyvek motivációs modelljei? Kuka.
Burgis az emberi vágyak és motivációk egy talán kevésbé ismert modelljét mutatja be: a mimetikus vágy elméletét. A lényege röviden összefoglalva: arra vágyunk, amiről azt gondoljuk, hogy mások vágynak rá. Ami másoknak van, tehát nekünk is lehetne. spoiler Sokszor tudattalanul választott modellek életét és tevékenységét próbáljuk utánozni. spoiler
Ezt az elméletet René Girard dolgozta ki, Burgis rá hivatkozik és azt elemzi, hogyan működik ez napjainkban – a social media, fogyasztói társadalom és a marketing finomhangolt manipulációinak korában. Gyakorlatilag iparágak épülnek arra, hogy ezt a hatást kihasználva rávegyenek minket a vásárlásra – elég csak az influenszer jelenségre gondolni. spoiler De ez a drive mindig is működött – regényhősöket és történelmi szereplőket, vagy csak a környezetükben élő valamiben kitűnő figurákat választottak példaképnek az emberek, próbálták utánozni a gazdagabb vagy műveltebb ismerőst, barátot és hozzá hasonlóan öltözködni, berendezni a lakásukat. Mindig is voltak idolok és dívák, akik trendeket teremtettek.
Ezt persze most nagyon leegyszerűsítettem, a kép jóval árnyaltabb és több dolgot is kifejt a szerző a könyvben. Pl: ha a vágyott élet/személy túl távolinak tűnik, negatív és romboló irányba fordulnak az energiák. (nagy francia forradalom vérengzései, polgárháborúk) A bűnbakképzés is egy opció az indulatok levezetésére, ilyenkor a problémákat kivetítik egy akár ártatlan személyre – itt Jézust hozta a könyv példának, de akár a boszorkányüldözésekre is lehet gondolni. Ez a rész kevésbé kötött le, így nem is jött át száz százalékig.
A könyv utolsó nagyobb része azzal a témával foglalkozik, hogy ennek a tudásnak a birtokában hogyan alakítsuk az életünket. Sajnálatos tény, hogy a saját modell-követő tevékenységünkre általában vakok vagyunk. Másokon talán könnyen átlátunk, de nagyon nehéz magunkon észrevenni, ha a mimézis működik a tevékenységeink hátterében. Az önreflexión persze lehet dolgozni, a naplózás jó technika erre. Szimplán visszaemlékezéses úton is sok hasonló élményt tudok azonosítani pl tinikoromból. Akkor sokkal inkább kitettek vagyunk ennek a jelenségnek, de felnőtt fejjel sem leszünk immúnisak rá. Egy egészségesen fejlődő személyiség megtanul jó modelleket választani, vagy egyre profibb lesz a racionalizálásban, így nem veszi észre, ha mimézisben van. Itt talán témába lehet hozni az archetípusokat is, hiszen ezek is lehetnek egy életút modelljei, meghatározói, de a könyv ilyen mélységekig nem ment el.
A konklúzió: meg kell tanulni különbséget tenni a talmi/világi/felszínes vágyak/motivációk és a nagy/grandiózus/az élet értelméül szolgáló vágyak között. És előbbieket feláldozni az utóbbiakért – itt a katarzis és metamorfózis fogalma is előkerült, ezt még át kell olvasnom, hogy megértsem. A felszínes vágyak soha véget nem érő hajszát jelentenek, nem tudnak megelégedést hozni – ez lényegében a fogyasztói társadalom lényege: mindig újabb dolog tűnik fel előttünk, amire vágyni lehet. Ha van egy nagy célunk, ha találunk értelmet az életnek, több esélyünk van elégedettnek lenni és nyugodtan lehunyni a szemünket az életünk végén. Itt a sztoikus filozófia is előkerült – néhány nagy gondolkodót Burgis idézett is.
Persze tudom, hogy nem egyszerű csak úgy értelmet találni az életnek, sokszor azt sem tudjuk, mit szeretünk csinálni, mi tesz/tenne boldoggá. Pláne ha már valaki egy ideje benne van a hétköznapok taposómalmában. (Erre is ajánlj a könyv módszereket.)
Fontos erre időt szánni, mert ha te nem priorizálod a vágyaidat és értékeidet – más fogja megtenni helyetted. Ha nem fejlesztjük a tudatosságunkat ezen a területen, sokkal kitettebbek leszünk a manipulációnak és marketingnek.
Amit én azonnal profitálni tudtam a könyvből: nem volt nehéz belátni, hogy nem tudom megkerülni azt, hogy modelleket kövessek. Átértékeltem azt, hogy mire van szükségem, mi motivál, mi visz előre – és kikövettem mindenféle olyan tartalmat, ami ezt nem támogatja, ami csak vásárlásra és tárgyak megkívánására késztet. spoiler Ami fontosabb: igyekszem tudatosan modelleket találni magamnak és olyan tartalmakat követni, amik abba az irányba visznek, amerre szeretnék menni, amiről úgy gondolom, hogy egészségesebb számomra. spoiler
(Elnézést az értékelés magyartalanságáért és bénaságáért, de olyan fogalomrendszerrel dolgozott a könyv, amit a nulla fordítói vénámmal nagyon nehezen tudtam magyarra adaptálni.)


Népszerű idézetek

_Andrea_>!

„Desire is a contract that you make with yourself to be unhappy until you get what you want,” […] desire is always for something we feel we lack, and it causes us to suffer.
Mimetic desire manifests itself as the constant yearning to be someone or something else (what we called metaphysical desire). People select models because they think the models hold the key to a door that just might lead to the thing they have been looking for. But as we've seen, this metaphysical desire is a never-ending game. We cycle through models faster then we cycle through clothes. The act of winning, of gaining possession of the thing that the model made us want, convinces us that we chose the wrong model in the first place. And so we go in search of another one.
Mimetic desire is a paradoxical game. Winning is how you lose. Every victory is Pyrrhic.

211

Luke Burgis: Wanting The Power of Mimetic Desire, and How to Want What You Need


Hasonló könyvek címkék alapján

Cheryl Strayed: Wild
Dan Millman: Way of the Peaceful Warrior
Robert Greene: Mastery
Demi Lovato: Staying Strong
Eckhart Tolle: A New Earth
Robert Greene: The Laws of Human Nature
Maxwell Maltz: The New Psycho-Cybernetics
Ken Honda: Happy Money
Napoleon Hill: Keys to Success
Dale Carnegie: The Art of Public Speaking