Historias ​marginales 2 csillagozás

Luis Sepúlveda: Historias marginales

Este extraordinario libro recoge un conjunto de breves relatos, algunos de los cuales habían sido publicados anteriormente en El País, escritos por una de las mejores plumas de nuestro tiempo, Luis Sepúlveda.

Eredeti megjelenés éve: 2000

Seix Barral, Barcelona, 2001
160 oldal · ISBN: 9788432217524

Kedvencelte 2

Kívánságlistára tette 1

Luis Sepúlveda: Historias marginales

Már alig túljutva a felén kedvenceltem. Historias marginales, vagyis marginális, jelentéktelen, bagatell, lényegtelen, mellékes, figyelmen kívül hagyható történetek. Történetek hétköznapi emberekről, melyek valamiképpen kapcsolódnak Sepúlveda életéhez, legyen szó egy közösen megélt történetről, vagy a „sarki fűszeres” életéről, vagy akár egy történelmi személyről. Ami közös bennük, hogy mindegyiken átragyog Sepúlveda mérhetetlen ember- és természetszeretete. Üldözött emberek, kizsákmányolt természet, vagy csak egyszerűen – mindennek ellenére – a mindennapok szépsége köszön vissza a kötet hosszabb-rövidebb történeteiben. Mindig is sokkal jobban szerettem az egyszerű, hétköznapi emberekről olvasni, akik igen gyakran valahogy mégis sokkal többet tesznek a(z emberi és fizikai) környezetükért, mint az úgynevezett nagy emberek. Talán ezért is kedveltem meg nagyon gyorsan ezt a kötetet.

4 hozzászólás
Arturo>!
Luis Sepúlveda: Historias marginales

Egyszer még feleségemtől kaptam ajándékba ezt a könyvet, aki, mivel spanyolul nem tud, a könyvesbolti eladó tanácsára választotta. Azóta sem tudom, az eladó tisztában volt-e vele, milyen jó tanácsot adott. :) Sokszor elolvastam és mindig nagyon élveztem!
A kötet rövid történetekből áll, amelyeket a szerző utazásai során szerzett élményei alapján írt. A legkülönbözőbb témák kerülnek elő:
– Mister Simpah, aki a hajókat kíséri utolsó útjukra,
– történetek különböző történelmi korokból, sok a második világháború idejéből,
– egy argentin kisváros muzikális kutyája,
– tanmese arról, hogy néha el kell engedjük, akit szeretünk,
és még rengeteg más… Persze vannak olyanok írások, amik kevésbé tetszettek, de az összhatás nagyon erős.
Sepúlveda a Pinochet-diktatúra idején hagyta el Chilét és bejárta az egész világot. Sokáig élt Hamburgban, majd Párizsban, végül Spanyolországban telepedett le.
Egyetlen bánatom, hogy magyar fordítás hiányában itthon aligha fogja bárki is elolvasni ezeket a történeteket.

Seix Barral, Barcelona, 2001
160 oldal · ISBN: 9788432217524

marschlako>!

Jokkmokk está a doscientos veinte kilometros al sur de Kiruna, y viajar hasta allí en verano es particularmente bello, porque la carretera cruza soberbios bosques de abedules, lagos, la estupenda ciudad de Gallivare, donde hacen un incomparable helado de leche, miel y azafrán, y se bordea el parque nacional de Muddus, pero en invierno, las bajas temperaturas no ofrecen nada más – ni nada menos – que un paisaje blanco de nieve y árboles cristalizados.

57. oldal, El país de los renos

2 hozzászólás
Arturo>!

—¿Sabe usted que todos los boxeadores nobles se van al cielo? —me preguntó una tarde sentados en el malecón.
—¿A qué cielo? —le pregunté a mi vez.
—No al cielo de los curas, sino al otro, al que está lleno de lindas chicas que jamás dicen que no cuando las sacan a bailar. En ese cielo se puede beber todo el ron que uno quiera, y gratis. Ése es el cielo donde Papa Hemingway recibe a todos los que fueron nobles.

109. oldal - Papa Hemingway es visitado por un ángel

marschlako>!

Muy cerca del cementerio rendimos los sacos de dormir, y nos echamos a fumar y escuchar el silencio; el murmullo telúrico de millones de piedras que, recalentadas por el sol, estalan infinitamente con el violento cambio de temperatura. Recuerdo que me dormí cansado de observar los miles y miles de estrellas que iluminan la noche del desierto, y al amanecer del 31 de marzo mi amigo me remeció para que despertara.
    Los sacos de dormir estaban empapados. Pregunté si había llovido, y Fredy contestó que sí, había llovido suave y sutilmente, como casi todos los 31 de marzo en Atacama. Al incorporarme vi que el desierto estaba rojo, intensamente rojo, cubierto de diminutas flores color sangre.

82-83. oldal, Las rosas de Atacama

marschlako>!

Todas estas realidades, absurdas y dolorosas realidades, pueden llevar fácilmente al pesimismo, pero, por fortuna, la certeza de saber que existen personas y organizaciones que consagran sus esfuerzos a la preservación del entorno natural, e impulsan la práctica de un derecho elemental: el de decidir colectivamente qué hacemos con nuestro pequeño planeta, permite una dosis de esperanza en medio de tanto ceguera mercantilista.

61. oldal, Ballenas del Mediterráneo