Bradley, ​az osztály réme 412 csillagozás

Louis Sachar: Bradley, az osztály réme Louis Sachar: Bradley, az osztály réme Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Bradley Chalker a legidősebb az ötödik osztályban. És a legerősebb. Ez még nem lenne baj, de kötekedik, verekszik – a lányokat sem kíméli – s persze a tanulásban sem jeleskedik. Helye a leghátsó sorban olyan, mint egy sziget: előtte, mellette nem ül senki. Tanárai szerint „komoly viselkedési zavarokkal küzd”, s mi tagadás, ők sem rajonganak érte. Érkezik azonban egy nevelőtanár, aki megkedveli. Azt állítja, Bradleyről, hogy érzékeny, jószívű gyerek, aki meg tud változni, ha van elég mersze hozzá.
Kiállja-e Bradley ezt a kemény próbát? Erről ad számot ez a fordulatos, humoros, a gyerekek és az iskola világának közeli ismeretéről tanúskodó könyv, az író egyik legismertebb regénye. Tizenkilenc díjat nyert Amerika-szerte, melyeket fiatal olvasók szavazata alapján ítélnek oda.

Eredeti megjelenés éve: 1987

Tagok ajánlása: 12 éves kortól

>!
Animus, Budapest, 2020
240 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633248089 · Fordította: Tóth Tamás Boldizsár
>!
Animus, Budapest, 2019
236 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633244692 · Fordította: Tóth Tamás Boldizsár
>!
Animus, Budapest, 2017
236 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633244692 · Fordította: Tóth Tamás Boldizsár · Illusztrálta: Beleznai Kornél

5 további kiadás


Enciklopédia 9

Szereplők népszerűség szerint

Carla Davis · Bradley Chalkers · Jeff Fishkin · Nyafi


Kedvencelte 33

Most olvassa 11

Várólistára tette 33

Kívánságlistára tette 18

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

rafaelo0824>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Takarítás közben levettem a polcról, hogy belenézzek, aztán azon kaptam magam, hogy már túl is vagyok a felén. Különösen kedves nekem ez a könyv, gyerekként már nagy könyvfan voltam, de a legjobb barátnőm soha nem olvasott semmit, amíg egyszer nálam nem aludt, és akkor a kezébe került ez a könyv. Nem tudta letenni, kölcsön is adtam neki, mire ő rekordgyorsasággal kiolvasta.Kiskoromban Bradley volt a kedven szereplőm, de most Carla lett, hiszen nagyon jó módszerekkel dolgozott, és mindenkinek segített. Nagyon édes és szívszorító történet ez, és bár régen nem tudtam elképzelni, mitől vált ilyenné Bradley, most már észrevettem az otthoni hangulatot is. Iszonyat aranyosak még azok a részek is, amikben a játékok szerepelnek, illetve a zsúr is. Ha lenne gyerekem biztosan a kezébe adnám ezt a könyvet.

6 hozzászólás
Lilla >!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Lomtalanításon bukkantam rá a könyvre. Kimentem sétálni, és megláttam egy kupac könyvet, hazahoztam őket és most el is olvastam ezt, nem értem miért nem korábban vettem kézbe.
Nagyon jó volt!
A stílusa nagyon tetszett, maga a fogalmazásmód is. Mikor elkezdtem Az igazi csoda c. könyv jutott eszembe J. R. Palaciotól. Egy kicsit azért más volt ez a könyv.
Olyan furcsán voltak leírva, megfogalmazva a fontos, elengedhetetlen dolgok, hogy garantáltan megjegyeznéd te is a könyv végére, hát még egy gyerek!
Semmi klisé, párbeszédek és történet, események, cselekmények. Mikor próbáltam elmesélni a családtagjaimnak, hogy miről is szól a könyv, nem tudtam egyszerűen elmondani. Úgy tűnik, hogy ez is egy olyan könyv, amit el kell olvasni ahhoz, hogy megértsük vagy megértessük másokkal a mondanivalóját. Nagyon sok gyerekesnek tűnő, azonban létfontosságú mondanivalóval rendelkező párbeszéd, bekezdés volt benne.
A könyv igazából egy fejlődéstörténet gyerekeknek, ha lehet így mondani. Szó van róla az iskoláról, arról, hogy egy gyermek mit gondol, mitől félhet és hogy ki és hogyan segíthet neki ebben. Bradley csodálatos példa volt arra, hogy a szörnyetegek csak kívülről szörnyetegek és lehet, hogy csak pár embernek, mert azoknak az embereknek szokatlan az a kinézet. Ahhoz, hogy megleljük másban a jót nem a felszínt kell nézni, hanem meg kell bízni az illetőben, őszintének lenni és bátornak, hagyni, hogy kinyíljon előttünk.
Nagyon szép, izgalmas, aranyos történet volt. Bradley-t megkedveltem, nagyon, de Carla is kedvenceim közé tartozik.
Sajnálom, hogy olyan gyorsan olvastam a könyvet, olyan gyorsan fogytak az oldalak, hogy a fontos, gyönyörű idézetekkel lévő részeket nem tudtam megjelölni. (Ez egyébként nem szokásom, de ez a könyv tele volt klisémentes, jó párbeszédekkel és monológokkal.)

Nagyon tetszett és mindenkinek ajánlom, nem véletlenül van rányomva az a 19-es plecsni. :)
Újraolvasós, azbiztos!
és a kedvencnek jelölésen is gondolkozom már a 10.oldal elolvasása óta

kerimaci P>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Jó érzés volt a könyv újra olvasása, és egészen más, mégis hasonló érzéseket keltett bennem, mint tini koromban. Nehéz ezt megmagyarázni, de a tizenévesen levont következtetés még egészen gyermeki, mint a mai fejjel tett végkövetkeztés. Mennyire más a konklúzióm most Bradleyről, mint volt akkor, bár spoiler :) Aki ifjú korában kihagyta, annak ajánlom most is, aki nem az olvassa újra. Kellemes történet a jellemfejlődésről.

>!
Animus, Budapest, 2001
236 oldal · keménytáblás · ISBN: 9639307173 · Fordította: Tóth Tamás Boldizsár
Trudiz >!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Kedves ifjúsági regény. Rávilágít arra, hogy milyen sokat jelenthet az, ha egy gyerekben hiszünk, bátorítjuk, megértjük, mi több: figyelünk rá, s ezzel magatartásának alakulásában pozitívan közreműködtünk. Nem is értem ezt a 79%-os értékelést!
Egyik kedvenc idézetem is ebből a műből származik. :)

Paulina_Sándorné P>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Számomra nagyon furcsa volt, hogy hogyan viselkedhet így egy tanár?! Bradley tanára nálam kihúzta a gyufát. Jó, nem egy jó gyerek Bradley, de akkor sem lehetne így beszélni vele és róla. spoiler Tetszett a történet vége,spoiler

mohapapa I>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Mivel nem régen olvastam a Kevingyerek borzalmait (http://moly.hu/ertekelesek/1549409), magától értetődő volt az összehasonlítás. Bradley is, Kevin is destruktív, a destruktivitására nincsen magyarázat, s a destruktivitás mindkettejüknél erőszakban mutatkozik meg, legyen az fizikai vagy verbális erőszak. Kevin mindkettőben jobb. Magyarázni egyiket sem lehet, illetve nincs a könyvekben magyarázat. Kevin írói szülőanyja rá is játszik erre a magyarázhatatlanságra.

Ami még azonos mindkét könyvben: a remény. Az, hogy van remény, soha nem szabad feladni. Mármint a destruktívok alá-, fölé-, mellé- és hozzátartozóinak. Mert a remény nélkül nincsen, nem lehet változás.

Ám amíg Kevin édesanyjánál számomra motiválatlan és érthetetlen, sőt, ostoba volt ez a remény, a gyűlölködő ragaszkodás, addig Bradley esetében persze minden más.

Már csak azért is, mert ez egy kamaszkönyv. Több is benne a pozitív tanítás az olvasó bradley-k számára. Nagyobb is (fejcsóválásra késztetőbb) a változás. Van rá motiváció. hogyne lenne, de valahogy túl gyors, túl pozitív, ami Bradley-ben történik. Messziről jött, közel jutott, de gyorstalpalón végezte a szocializációt, és fenntartással kezelendő sebességgel jutott el a szívig.
Szerencsére Kevin nem így tette. Mármint a regény szerencséjére.

Ámde: Bradley esetében mégis valahogy megnyugtatóbb, ha nem is hihetőbb a happy end. Vagy csak azt mutatja meg, hogy vannak Bradley-k, akiknek sikerülhet, s vannak Kevinek, aki már túl messzire mentek.

Na, visza a földre! Bradley története olvasmányos, kedves történet. Szerelemetesfeleségtársamnak találtam, aztán majd' együltő helyemben kiolvastam. Kamaszregény. Ez hangsúlyozandó. De abból az újraolvasós, többször elővehető fajtából, amiben a mai tizenaligtúliak számára van tanulság.

Na jó, az ötven felé caplatóknak is.
Nekem volt.

4 hozzászólás
szanes1>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Törtem kicsit a fejemet, hogy legyen-e ajánlott olvasmány az ötödikeseknek ez a könyv, de az értékeléseket böngészve úgy látom, hogy a célkorosztály szerette. Szóval ehhez is összeírtam néhány kérdést (olvasónapló: http://egynoeletei.blogspot.hu/2014/08/louis-sachar-bra…).
Nem rossz könyv ez egyébként. Persze nagyon kerek, nagyon amerikai és nagyon szájbarágósan didaktikus, de talán pont ezért jó „tanítani”. A könyv legnagyobb hibájának egyébként azt tartom, hogy nem derül fény arra, mitől vált ez a kedves kisfiú az „osztály rémévé”, pedig ez lenne az egyik legfontosabb. Márcsak didaktikai szempontból is, nemcsak az irodalom, vagy a lélektan szabályait figyelembe véve.
De félretéve a fanyalgást, ez a könyv valóban megszerettetheti a gyerekekkel az olvasást, és kicsiben és elnagyoltan bár, de megmutathatja, hogyan működik az irodalom, miért fontos (főleg kamaszoknak – - világképet közvetít, konfliktusokra megoldást, segít feldolgozni az érzelmeket stb.). Mégis félek ilyesmivel telenyomatni az ajánlott olvasmányok listáját, mert ezek után egy Tom Sawyer is bonyolult és régies, pedig az sokkal árnyaltabban tudja mindezt, mint és nem ringat abban a hitben, hogy a világon minden fekete vagy fehér, igen vagy nem.
Ja, és tanárként emlékeztetett a könyv arra, hogy milyen nagy szomorúság lappang a kis „Bradleyk” minden „rosszasága” mögött. Sajnos az életben nem elég egy-két hét az ilyen bánatok eltörléséhez.. Egye fene, jár a 4 csillag.

6 hozzászólás
Vincenza>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Pszichológia órán ajánlotta a tanárnő ezt a könyvet, amelyet gyermekével (aki autista) ezt olvassák. Igazából örülök neki, hogy a kezembe vettem, mert egy kedves történet, ami megmutatja milyen érzéseken megy át egy olyan gyermek, akinek segítségre, barátokra, figyelemre és megértésre van szüksége. Sokszor elérzékenyültem, mert Bradley tele van érzelmekkel, amelyet elnyom magában és olyan bástyákkal vértezi fel magát, amely elérhetetlenné teszi őt. Ezek az érzések viszont ott vannak és amikor hazaér a szobája négy fala közé egyszer csak megmutatkoznak ezek az elfojtott gyengéd érzések, amelyektől kicsordultak a könnyeim. Úgy éreztem, hogy megakarom ölelni és elmondani neki, hogy ő tényleg jó gyerek és higgyen magában.
Nagyon érdekes, kedves történet, amelyet ajánlok minden anyukának, aki szívesen keresne egy jó olvasnivalót gyermekének. :)

3 hozzászólás
Sicc>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Ez egy annyira aranyos könyv!!!! Persze, nem tökéletes, néhol nem annyira életszagú, de olyan szívhez szóló, és Bradley… Édesszíve!
Persze, én szeretem a megjavulós történeteket, meg a „szabályos módszerektől eltérni merő” felnőtteket. És szeretek naivan hinni abban, hogy ez így sikerülhet. :)

Solya24>!
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme

Hű… Még egy könyv amihez nem kellett könyvjelző mert egy leültöben olvastam ki *.* Ez nagyon tetszett! Egyszerűen le se tudtam tenni annyira lekötelezett Bradley kissé nehéz de nagyon megható és tanulságos élete *.* Megértem mire az a 19 díj, simán kötelezővé lehetne tenni! Mindenkinek csak ajánlani tudom mert hű…. Újraolvasós!


Népszerű idézetek

Cicu>!

– Minden könyv más, pedig mindegyikben ugyanazok a szavak vannak. Csak más sorrendben.
– Na és…
– Csak annyiféle betű van bennük – folytatta Bradley – ahány az ábécében van. Az írók azt a néhány betűt rakosgatják ide-oda, mégis rengeteg mindent el tudnak mondani!
– És ki is…
– Azt gondolnál az ember, hogy egy idő után már nem is tudnak új sorrendet kitalálni.

130. oldal

szanes1>!

A tanár gyakran többet tanul a diákjától, mint a diák a tanárától.

50. oldal

Theana>!

– Mi furcsát találsz ebben? – kérdezte Carla. – Ha egy szörny köszön neked, jól teszed, ha visszaköszönsz. Ha nem köszönsz vissza, felteheted magadnak a kérdést, hogy igazából melyikőtök a szörnyeteg.

Kapcsolódó szócikkek: Carla Davis · szörny
molybaba>!

– Carla?
– Tessék, Bradley.
– Bele lehet látni a szörnyetegekbe? – kérdezte. – Meg lehet látni benne a „jó”-t?
– Én csak azt nézem bennük.

112. oldal

Theana>!

– Amikor az ember nem mond igazat, akkor csak önmagának hazudik, senki másnak.

Kapcsolódó szócikkek: Carla Davis
Cheril>!

Úgy lehet a legjobban barátságot építeni, ha nyíltan elmondjuk a másiknak, mit gondolunk, mit érzünk. Ahogy most mi ketten csináljuk. Őszinték vagyunk egymáshoz, ezért barátok vagyunk.

39. oldal

Kapcsolódó szócikkek: barátság
Trudiz >!

– Nem csodálatos?
– Micsoda?
– Hát a könyvtár. Az a sok-sok könyv. Mindegyikben más van, nem?
Carla bólogatott és szívószállal ivott egy kortyot Bradley dobozos gyümölcslevéből.
– Végig ezen gondolkoztam, amíg a könyvtárban ültem – mesélte Bradley. – Mindegyik könyv más, pedig mindegyikben ugyanazok a szavak vannak. Csak más sorrendben
– Na és …
– Csak annyiféle betű van bennük – folytatta Bradley-, ahány az ábécében van. Az írók rakosgatják ide-oda, mégis rengeteg mindent el tudnak mondani!

Theana>!

Mikor Bradley azt mondta, hogy az este felhívta őt telefonon az Egyesült Államok elnöke, Carla megkérdezte, miről beszélgettek.
– A kalapokról – válaszolta gondolkodás nélkül Bradley.
– A kalapokról? Mit beszéltetek a kalapokról?
– Megkérdeztem, miért nem hord olyan kalapot, mint Abraham Lincoln.
– És mit válaszolt?
Bradley elgondolkodott.
– Azt nem mondhatom meg. Államtitok.

Kapcsolódó szócikkek: Abraham Lincoln · Bradley Chalkers · Carla Davis
Theana>!

– Szerinted mi a barátság? – kérdezte Carla.
– Nem tudom. Vagyis tudom, de nem tudom elmondani.
– Szerinted a barátság olyasmi, amit pénzért lehet adni-venni? Elmész a boltba, és veszel egy liter tejet, tíz tojást meg egy barátot?

Kapcsolódó szócikkek: Carla Davis · Jeff Fishkin

Hasonló könyvek címkék alapján

Rick Riordan: Neptunus fia
Margaret Peterson Haddix: Az utolsó kulcs
Eric Elfman – Neal Shusterman: Hawking folyosója
Sara Pennypacker: Pax
Megan McDonald: Durrbele Dorka híres lesz
Laura Ingalls Wilder: Almanzo, a farmerfiú
Neal Shusterman: Az óceán mélyén
Scott Westerfeld: Behemót
Wendelin Van Draanen: Szerintem, szerinted
Shannon Hale: A Mesehősök Végzetkönyve