Démonok ​és varázslók Tibetben 31 csillagozás

Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Tibet ​a kolostorok, a dalai lámák, az égig erő, istenként tisztelt hegyóriások földje. Évszázadok óta legendák övezik: az európai ember szemében Tibet a megtestesült csoda, ahol a lámakolostorokban titokzatos szertartások folynak, s a szerzetesek olyan fizikai és lelki tulajdonságokkal rendelkeznek, mint sehol másutt a világon. Halottak kelnek életre és lejtenek furcsa táncot a halottélesztő varázsló ténykedése nyomán; szerzetesek emelkednek a levegőbe, legyőzve a nehézségi erőt; a havas fennsíkokon feltűnnek a transzban futók, akik napokon át élelem és pihenés nélkül futnak a jeges pusztaságokon, hogy üzeneteket közvetítsenek egyik kolostorból a másikba. Titokzatos szertartások folynak a temetőkben is, s a félmeztelen szerzetesek a tél jeges hidegében sem fagynak meg attól a lelki eredetű hőtől, amely átjárja őket. Feketemágiát uraló varázslók bocsátanak jégesőt a vetésre; démonok ragadják el a védtelen pásztorokat, hacsak a démoncsapdák meg nem állítják őket.

Igaz-e… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1988

A következő kiadói sorozatban jelent meg: 4D zsebkönyvtár Akadémiai

>!
Akadémiai, Budapest, 1988
134 oldal · puhatáblás · ISBN: 9630548933

Enciklopédia 1


Most olvassa 1

Várólistára tette 17

Kívánságlistára tette 17


Kiemelt értékelések

Cs_N_Kinga P>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Igazából csak azért nem egy, mert nem az én zsánerem ez a könyv. Azért sokkal jobbra számítottam, vagy tényszerűbbre. Ami rengeteg volt benne, de valahogy furán. Szépen megszerkesztve és vázlat szerint haladva, sok mindent megtudhattam Tibet vallásvilágából, mi hogy alakult ki, még a jógáról is szó esett, de végtelenül unalmas volt nekem, alig vártam befejezzem. Az biztos, hogy abból a csodálatos és varázslatos Tibetből, nálam egy szánalomra méltó visszamaradott hely lett. Ezt sajnálom a legjobban.

aled>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

„Az újjászületések forgatagának egyértelmű vesztese a holttest. Nemcsak azért, mert mindenki a lélekkel törődik, vele senki – legfeljebb rövid úton megszabadulnak tőle –, hanem azért is mert magára hagyva ki van szolgáltatva a gonosz lelkek kényének-kedvének."

Könnyed, humoros, mégis érdekes olvasmány volt. Habár többnyire nem tartalmazott számomra új információkat, mégis örömmel merültem bele a könyv soraiba. A szerző igen érdekesen mutatja be a tibeti misztikumokat és legendákat, helyenként szórakoztató történetekkel tarkítva azokat – ami igen színessé varázsolja a művet.
Mindezek mellett kifejezetten tetszett az olvasmány hangulata; rendkívül szórakoztató.
A téma iránt érdeklődőknek ajánlom…

Bagheera70 P>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Rendkívül érdekes mű, még abból az időből, amikor még az író kutatásait folytatta a keleti régiókban, s nem regényeket írt, hanem inkább tudományos műveket.
Inkább vallástörténetnek nevezném, hisz végigvezet a sámánizmustól egészen a lámaizmus kialakulásáig.
Nagyon jól megszerkesztett, tudományos kutatásokon alapul. Külön kiemelném az ottaniak kultúrájának, hiedelmeinek, babonáinak, legendáinak leírását.
Ismételten arra lettem figyelmes, hogy mennyi olyan hit és babona van, amit a későbbiekben írt műveiben felhasznál (pl. választ kaphatunk arra, mi a tumo, a poba, ahogyan arról is teljeskörű tájékoztatást kapunk, milyen tulajdonsággal s hatalommal bíró démonok vannak [illetőleg milyenekben hisznek]).
Persze itt is akadnak megosztó részek, hisz – szinte leesett állal – olvastam a varászlásokról, lélekvándorlásról, míg a Halottak tánca részben felvázolt halottkultusz és a hulladémonok egyenesen visszatetszést keltenek az emberben – legalábbis bennem, hisz nekik ez a hitvilágukhoz tartozik.
Viszont lebilincseltek a legendák! Összességében nézve szívesen ajánlom mindenkinek, hisz sokat tanulhat belőle az ember spoiler, illetőleg néhány tévhit is – úgymond a „helyére kerül” (ld. a jóga valós jelentéstartalma).

Lunemorte P>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Elég régen olvastam már Laci bácsitól, de igazán megérte és kedvet is kaptam a többi könyvéhez! :))
Egy átfogó képet kaphatunk a tibeti hagyományokról, pár buddhista tanmeséről, szokásokról. Bár már olvastam ezekről a dolgokról más tudományos könyvekből is, de Lőrincz L. László röviden, tömören és érthetően adja közzé tudását a témában. :)
Mindenkinek ajánlom! :)

pasztornenagyeva >!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Minden országnak, kontinensnek van hiedelemvilága. Nincs ez másként Tibet esetében sem. Földöntúli erőt nyilvánítanak a lakosok a démonoknak.Az ember mindig valamilyen csodát von aköré, ami megfoghatatlan, európai nép számára ismeretlen. Bámulatos, hogy az író, Lőrincz L. László mennyi érdekességet össze tudott gyűjteni erről a területről. Ez nem kevés munka volt. Tetszettek a történetek. Így hamarabb meg lehetett érteni a tudományos részeket is.

sünigombóc>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Olyan érzésem volt olvasás közben, mintha egy fantasy sorozat kiegészítő kötetét tartanám a kezemben, ami szisztematikusan veszi végig a kitalált világ kitalált lényeit, hogy összesítse az addig megismert részleteket egyetlen olvasmányban. Valahogy attól a ténytől, hogy a lábjegyzetek teljesen mellőzve vannak, pedig hivatkozik más írók munkáira, nagyon furán éreztem magam. A végén azért van egy összegzés azokról, akiknek az írásaira folyamatosan hivatkozik, meg úgy amúgy meglehetősen szépen összefoglalja a tibeti hitvilág alapjait, de az az igazság, hogy nekem a kötődő krimikben mindez valóságosabbnak tűnik és kevésbé kitalációra hajazó (pedig az fikció), mint ebben a rövid munkában tűnt egészen addig, amíg a könyv végén azért nem kaptam egy rövid listát a hivatkozott irodalomról a témában.

lzoltán IP>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

    20 évvel ezelőtt a szerző, L. L. Lawrence néven írt könyveit nagy érdeklődéssel olvastam. Azóta sem éreztem késztetést, hogy a bogarász bábjából kikelt nyomozó történeteit olvassam. Ezt a könyvet is csak a címből sejtetett témája miatt „vettem elő”. Mert a téma nagyon jó, démonok, varázslók és persze Tibet. A könyvből nagy vonalakban megtudhatjuk ki volt Padmaszambhava, Milarepa, Congkapa; David-Neel asszony „szájából” olvashatunk történeteket, vagy éppen Kara Györgynek a tibeti Halottak Könyvéhez írt, onnan beidézett szavaiban merülhetünk el.
    A megfogalmazást unalmasnak találtam, és hiányérzetem támadt utána, amit a témával foglalkozó többi könyv elolvasásával tudok majd csillapítani.

>!
Akadémiai, Budapest, 1988
134 oldal · puhatáblás · ISBN: 9630548933
2 hozzászólás
NyZita>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Annak idején volt egy olyan, napi szinten hangoztatott megjegyzésünk az egyetemen a „Tibeti buddhizmus” előadásokon, hogy ha egy-két Leslie L. Lawrence könyvet már, elolvastál, azok alapján simán összehozol minimum egy négyest a vizsgán. Ezt a könyvet forgatva is hasonló, nosztalgikus érzéseim voltak, egyrészt mintha újra ott ültem volna a szokásos, ablak melletti padban és a jegyzetelésről teljesen megfeledkezve hallgattam volna a sztorikat Padmaszambhava mesterről, gonosz szellemekről, istenekről, királyok róla, halálkiáltókról, lobogó imazászlókról a kolostorok udvarán, másrészt rengeteg dolog ismerős volt a szerző későbbi regényeiből. Szóval én nagyon szerettem ezt a könyvet, Laci bácsi rendületlen, lelkes olvasóinak illetve a téma iránt érdeklődőknek, akik nem bánnak egy-egy retróbb jellegű, 40-50 éves ismeretterjesztő művet, jó szívvel ajánlom.

darkfenriz>!
Lőrincz L. László: Démonok és varázslók Tibetben

Érdekesnek tűnt ez a könyv a címe alapján, ezért az Om Mani Padme Hum kihíváshoz ki is választottam. Szeretem Laci bácsi humorérzékét, ebből most is megcsillogtat néhány adagot. A téma kapcsán sok mindent korábbi olvasmányaimból már ismertem. Tibeti történelem, a buddhizmus/lámaizmus elterjedése ezen az óriási, titokzatos területen, könnyed, anekdotázós stílusban. Szó esik a nagy harcról az ősi bon-vallás és az Indiából kerülőúton érkező buddhizmus között, de Padmaszambhava, Milarepa és Congkapa mint a buddhizmus elterjesztésének fő személyei is visszaköszönnek, és arra is rájöhetünk, hogy ők se azok a tipikus hősies alkatok, volt bennük bőven kegyetlenség is. A szerző rávilágít arra is, hogy a buddhizmus egy titokzatos, elővigyázatos tan Tibetben, a kevesek kiváltsága. 1-2 helyen a varázslásszerű mondatok már számomra kicsit az unalomba fulladtak, de összességében szórakoztató könyv, melynek végén az utolsó mondatokból az is kiderül, hogy helyén kell persze kezelni a legendákat.


Népszerű idézetek

aled>!

A jelölt kezdetben légzőgyakorlatokat végez, teljes nyugalomban
és sötétségben, többnyire egy barlangba zárva. A gyakorlatok ideje
három év és három hónap. Az első gyakorlatok arra irányulnak,
hogy megszerezze a földtől való elszakadás képességét. A barlangban
ugyanis keresztbe tett lábbal ül és azon igyekszik, hogy ugyanilyen
pozitúrában maradva fel tudjon emelkedni a földről.

Lunemorte P>!

A sakti-kultuszból egyenesen következik, hogy a szerzetesek (és nem szerzetesek) számára a gyakori nemi közösülés egyenesen kívánatos volt, ha nem éppen kötelező. A nemi aktus éppen úgy elvezetett a földi bűnöktől való megszabaduláshoz, mint a gyötrelmes és önsanyargató meditáció. Nem is kétséges, hogy melyik volt a népszerűbb…

Lunemorte P>!

Ha hinni lehet a kevés számú és nem mindig megbízható forrásnak, a kolostorok kapui mögött véres állatáldozatokat mutattak be a démonoknak és az isteneknek sőt, emberáldozatoktól sem riadtak vissza.E sokféle hatás keveredése jellemzi a lámaizmus ún. vörös süveges változatát. Papjainak nem annyira a „megvilágosodás”, és a nirvána fokozatos elérése volt a célja, hanem a varázs-hatalom megszerzése démonok és emberek felett. Mielőtt azonban elhamarkodottan elítélnénk Tibetet és a varázslómestereket, gondoljunk Európa történetére. A megégetett „boszorkányok” tízezreire, az inkvizíció kínzókamráira, a mágia követőire, a sátánhívőkre, az asztaltáncoltatókra és a spiritisztákra.Padmaszambhava Európában is jól érezte volna magát.

Lunemorte P>!

A fekete mágia mesterét azonban a bosszúvágynál is hatalmasabb érzés kerítette hatalmába: a lelkifurdalás. Leereszkedett a hegytetőről és azon kezdett elmélkedni, hogy mit ér a bosszú, mit ér a mágia tudománya, ha nem hozza meg a lélek békéjét.

darkfenriz>!

A hulla természetétől fogva rosszindulatú. Kizárólag azon töri a fejét, hogyan térhetne vissza és hogyan okozhatna bajt hátramaradott hozzátartozóinak. Éppen ezért, mielőtt a holttestet kivinnék a házból, étellel-itallal megvendégelik, majd igyekeznek a „lelkére beszélni”. A szerzetesek valamelyike mellé lép és kioktatja, hogy vegye tudomásul: egyszer s mindenkorra meghalt. Nem élő ember már, csak egy holttest, többé semmi keresnivalója az élők között. Felszólítja, hogy fogyassza el a búcsúlakomát, egyen, amennyit csak bír, hiszen hosszú útnak néz elébe. Hegyek között kell végigmennie a temetőhelyig, ahonnan soha nem szabad többé visszatérnie.

Kapcsolódó szócikkek: hulla
darkfenriz>!

A kihelyezésnek különféle módjai lehetségesek. Egyes helyeken minden különösebb ceremónia nélkül kiteszik a testet a pusztába, másutt alkalmat adnak a halottnak, hogy „maga válassza meg” nyugvóhelyét. A holttestet felteszik egy kétkerekű kocsira, amely elé szarvasmarhákat fognak. A kocsi saroglyáját leeresztik. A kocsit húzó szarvasmarhákat ostorral megverik, s azok a kocsival együtt nekiindulnak a pusztának. A rázás következtében az ide-oda himbálózó kocsiról a holttest előbb-utóbb lehullik: ő maga választja meg a helyet, ahol nyugodni kíván.

darkfenriz>!

84 éves korában halt meg, a harmadik téli hónap 14-ik napján, hajnalhasadáskor, a Fa nyúl évében. Amikor lelke elköltözött a földről, szivárvány jelent meg az égen, alatta lótuszvirág, szent jelekkel körülvéve. Tarka felhők szálltak a hegycsúcsok felett, égi kórus hangja zengett a mennyben. Szent füstölők illata töltötte be a levegőt, s még az istenek is megjelentek az emberek színe előtt. Igaz, hogy a különleges alkalomra való tekintettel nem viseltek ruhát, de a jelenlévők nem éreztek sem szégyent, sem pedig vágyat a dúsidomú istennők láttán. Csak a „megvilágosodás” és a földi szenvedésektől való megszabadulás vágya töltötte be a szíveket.
Így távozott a világból Milarepa, a nagy varázsló.

darkfenriz>!

A tumónál sokkal nehezebb és hosszasabb gyakorlást igénylő tudomány, amikor a mester megszabadul a nehézségi erőtől, felemelkedik a levegőbe, és tetszés szerinti helyre repül. Emlékezzünk ismét csak Milarepára, aki több alkalommal is keresztülszállt a Csomolungma felett. A hiedelem szerint a varázsló teljes testi valóságban repül; jól látható és a régi világban a jámbor tibetiek nem is igen lepődtek meg, ha egy-egy varázsló átszállt a fejük felett.


Hasonló könyvek címkék alapján

Vágó Ádám: A Kárpát-medence ősi kincsei
Arthur Koestler: Alvajárók
Magyar Zoltán: Bestiarium Hungaricum
Csoma Mózes: Korea
Bertényi Iván: Nagy Lajos király
Rényi Alfréd: Dialógusok a matematikáról
Kákosy László – Varga Edith: Egy évezred a Nílus völgyében
Alena Ježková: Prágai legendák
Vida Gábor: Helyünk a bioszférában
Alfred Métraux: A haiti vodu