„Mai mozdulataink és mondataink igazi értelmét csak úgy tárhatjuk föl, ha a történelem és az emberi természet legrejtettebb zugaiba is bemerészkedünk… A múlt itt van bennünk, akkor is, ha nem tudunk róla. Zsigereinkben, mint egy mélységes mély kútban, évezredes emléknyomatot őrzünk. Csak jó hívó szó kell, s a régi képek újra felködlenek” – írja az író könyve előszavában. Regénye olvastán az olvasóban föltárul a múlt mélységes kútja, testet ölt az öregember, a nemzettség atyja. Azé a nemzetségé (nemzeté), melynek története talán akkor kezdődött, mikor a bátor öreg először nevezte nevén a „fényes állatot”: a medvét, kitől egykoron ő maga is származott. Talán ezzel vette kezdetét népünk, nemzetünk története.
Medvenemzetség 6 csillagozás
Enciklopédia 1
Kedvencelte 1
Kívánságlistára tette 3
Kiemelt értékelések
Mintha a tűz mellett ülnénk, az öreg-öreg ember, az öreg-öreg medve, és én. Ők mesélnek, regélnek, énekelnek, mindarról, ami öröktől való. Ember és medve, kölcsönös mély tisztelettel, egymás ellen, de mégis a nemzetségük összekeveredik végül, egymást folyton űzve és legyőzve, ember és medve, de egymás nélkül – az lehetetlen.
Ha valaki olvasott már korábban a népvándorlás korában játszódó történetet, biztosan nem éri meglepetésként, hogy ebben a regényben is a természet játssza a legfontosabb szerepet. Az égi jelenségek istenségekként jelennek meg: Égatya, hold-öreg, a világügyelő férfi, Döncöl, aki szekerén az égbe szállt, Aranyfejedelem, a szivárványkovács. Az állatok sem csak egyszerűen a természet részei, hiszen például a fényes állat, a nemzetség egyfajta mitikus őse, nagy becsben áll a nemzetség körében, még akkor is, ha a történet főszereplője, az öreg vadászik rá.
Ő az, aki először medvének nevezi a karmos állatot, akinek vonásai ott vannak az öregben és gyermekeiben is. Többször olvashatunk az emberek állati vonásairól.
Ugyanilyen fontosak a történetben a számok és a nevek. Az öreg gyermekeit számokkal látja el: így lesz egyikből Ketüd, a következőből harmados, a legifjabból Heted, akit utólag Jódnak neveznek el. A legidősebb fiú, Taja, aki apja halála után – egy rituális szertartás során, ami akár áldozatként is felfogható, átsegítik Égatya fényes házába – az új bő, azaz a nemzetség feje lesz, az öreg kedvenc lova után kapja a nevét. Asszonya, Gyöngyös, világra szüli a megjövendölt gyermeket, Medvét, míg Jód asszonyának, Sáfelynek – neve a zafírhoz hasonlatos – méhe üresen marad. A szülők, hogy megvédjék gyermekeiket az ártó, gonosz szellemektől, óvónevekkel látják el őket.
A regényben megjelennek olyan szokások, mint a vezetők vízbe temetkezése – itt mindjárt kínálja magát a párhuzam Attila hun király eltemetése kapcsán –, a bő vándorlása a falvak között, és a természet körforgását követve a téli és nyári szállásra vonulás.
A történet lapjain kibontakozik az ősi, az Urál- és Don-környéki együttélés idején kialakult hitvilág, a rontás és egészségvarázslás, és felfedezhetjük a kettős fejedelemség alapjait is az öreg és fivére, Tarcsa, a híres vadász viszonyában. A nők imáit a szerző a néprajzi gyűjtésekből ismert archaikus népi imádságokkal illusztrálja.
Természetesen nem maradhatnak ki a regényből más népek sem, így a fosztogató besenyők vagy besék és a böszörmény kereskedők, akik minden esztendőben kiszakítanak egy részt a ménesből, nyájból és gulyából, hogy az állatokat messzi országokba hajtsák. A magyari lovakért aranydénárokat adnak. Taja egy idő után azt veszi észre, hogy egyre több az idegen a nemzetségben, de nem vágyik annyira az iak-fiak közé, mint atyja annak idején.
Talán a fentiekből is látszik: a Medvenemzetség, amennyire rövid, annyira fontos és komoly olvasmány. Más történelmi regényekhez képest alig tartalmaz párbeszédet, a szerző sokkal inkább a leírásokra koncentrál. Jól teszi.
A kötet utolsó részében megjelenik maga Levedi fejedelem, a kóborló népek, a hét magyari törzs vezetője. Ezzel a szerző felvezeti a következő könyv cselekményét.
Népszerű idézetek
Énekelt a faszilánk hosszú telekről, az éjszakákról, melyek végtelenek, mint az idő; énekelt az aszályos évekről, a sasok gyilkos szeméről, a jeges árban úszó lovak kínjáról, a gyermekek némaságáról, az elvetélt asszonyokról. Boda egy hajdanvolt nemzetség fiáról regélt, kik szunnyadnak, miként a vadász íjában a nyíl.
168. oldal (Kozmosz, 1981)
Hasonló könyvek címkék alapján
- Szaszkó Gabriella: Engedj el 98% ·
Összehasonlítás - Robin O'Wrightly: Emlékkönny 98% ·
Összehasonlítás - Tapodi Brigitta: Amit örökül kapsz 98% ·
Összehasonlítás - Csernovszki-Nagy Alexandra: Mimi regénye 96% ·
Összehasonlítás - Raana Raas: Hazatérők 95% ·
Összehasonlítás - Raana Raas: Ellenállók 96% ·
Összehasonlítás - Bakóczy Sára – Bányai D. Ilona – Cselenyák Imre – Fábián Janka – Gál Vilmos – Gáspár Ferenc – Hacsek Zsófia – Izolde Johannsen – Jezsó Ákos – Kapa Mátyás – Nemere István – Novák Andor – Schmöltz Margit – Soós Tibor – Szélesi Sándor – Trux Béla: Buda & Pest 95% ·
Összehasonlítás - Palotás Petra: A kastélykert álma 95% ·
Összehasonlítás - Chris Land: Jaguár árnyéka 97% ·
Összehasonlítás - Szabó Magda: Pilátus 95% ·
Összehasonlítás