Til ​ungdommen 0 csillagozás

Monologer
Linn Skåber: Til ungdommen

Ungdomstiden er spennende, fin, morsom og noen ganger både vanskelig og rar. Foreldrene står på sidelinjen og prøver å forstå, men det er ikke lett. Det er brytningstid. Man står midt imellom. Sammen med andre og helt alene.

Linn Skåber har intervjuet ungdommer og spurt dem om livet, kviser, fred og savn. Om det å være litt barn og litt voksen. Hva er det beste med å være ungdom? Verste? Hva burde vært annerledes? Hvorfor er de voksne så kjipe? Hva er du redd for? Materialet har hun brukt til å skrive fiktive monologer der hun forsøker å si noe om denne fine og håpløse tiden – fra barn til voksen. Alt sett fra en ungdoms perspektiv. Kjennetegnet for alle de små historiene – monologene – er at man kjenner seg igjen, enten du selv er ung og søkende eller fra den gang du nettopp var det. Tekstene er skrevet i en lett og morsom form, men i kjent Skåber-stil, skinner alvoret igjennom.

Boken er nydelig illustrert av Lisa Aisato.

Eredeti megjelenés éve: 2018

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

Tartalomjegyzék

Pitch Forlag, 2018
254 oldal · keménytáblás · ISBN: 9788293551317 · Illusztrálta: Lisa Aisato

Enciklopédia 3

Å være femten år er som å gå på ski.
Det har gått bra til nå.
Fin glid, sola skinner, pappa har smurt skia, og mamma har
Kvikk Lunsj i sekken.

86. oldal, Å være femten år er som å gå på ski (Pitch Forlag, 2018)

Du spør meg?
Jente 16 … som vet at enhver rettighet jeg har, er kjempet frem av modige mødre og søstre og forfedre (skriver «forfedre» fordi «formødre» ikke er et ord) som ikke ville godta at deres etterkommere skulle bli behandlet som dem.

102. oldal, Feminist (Pitch Forlag, 2018)

Hjertet mitt er en nedlagt kiosk
ved en tom campingplass ved et vann.
Og det er vinter.

48. oldal, Hjertet mitt er en nedlagt kiosk (Pitch Forlag, 2018)

Det er tomme hyller på veggene og et par peanøtter på gulvet
og et krøllete kvikklunsjpapir som noen har glemt å kaste.

48. oldal, Hjertet mitt er en nedlagt kiosk (Pitch Forlag, 2018)

Hvem skal elske denne jenta hvis ikke jeg gjør det?

74. oldal, Komodovaran-jenta (Pitch Forlag, 2018)

At du ikke banner og skriker om at alle flyktninger er terrorister, uten å ha møtt en eneste en og ikke kjenner Selda og Ramee som jobber hardere enn noen av oss andre i klassen.

27. oldal, Hva jeg ønsker meg til konfen (Pitch Forlag, 2018)

Kapcsolódó szócikkek: menekültek

De voksne sitter der med selvtilliten sin, ordene sine, erfaringen sin, livet sitt, hytta si, men hva har jeg? Henda i lomma og 120 kroner på et kort som mamma fyller på.

174. oldal, Når voksne snakker om kjærlighet, høres det så lett ut (Pitch Forlag, 2018)

Men jeg er ikke Romeo, og jeg har ikke de ordene.
Jeg er Jens og har innetid klokka 22.00.

175. oldal, Når voksne snakker om kjærlighet, høres det så lett ut (Pitch Forlag, 2018)

45 millioner i Lotto. De sier at det er like så lett å vinne som å kaste en nål ut av vinduet fra et tog mellom Oslo og Trondheim og så finne den igjen.
Men noen må jo finne den. Og denne gangen ble det meg, gutta.

246. oldal, Drømmer vi drømmer (Pitch Forlag, 2018)

Kapcsolódó szócikkek: Oslo · Trondheim