Utazás ​a lehetetlenbe 2 csillagozás

Az avantgárd film absztrakt formái a science fiction filmekben
Lichter Péter: Utazás a lehetetlenbe

A ​filmtörténetben a hollywoodi filmgyártáson és az avantgárd filmművészeten kívül nincs még két olyan tradíció, amely formanyelvi szempontból távolabb esne egymástól. Ez a könyv mégis arra tesz kísérletet, hogy a lehető legátfogóbb módon mutassa be a két filmkészítési gyakorlat találkozását, azon belül is a tudományos-fantasztikus mozik és az absztrakt kísérleti filmek ritka keresztmetszetét vizsgálva.

A szerző részletesen bemutatja az absztrakt filmek technikáit, intézményi hátterét, illetve a science fiction filmek történetét és elméletét, a hatvanas–hetvenes évek hollywoodi filmjének gyártástörténeti kérdéseit is kibontva. A könyv elsődleges célkitűzése, hogy részletesen körbejárja a történetmesélő filmek és az absztrakt alkotások találkozását, olyan klasszikusok mélyelemzésével, mint a Stanley Kubrick által rendezett 2001: Űrodüsszeia. Az Utazás a lehetetlenbe egészen új perspektívából pillant rá a műfajfilmek és az avantgárd történetére, ami gyakorló filmkritikusok és… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Gondolat Filmkönyvek Gondolat

>!
Gondolat, Budapest, 2018
224 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636938505

Enciklopédia 2


Most olvassa 2

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 7


Népszerű idézetek

lzoltán IP>!

[…] A narratív hatású avantgárd filmek csak részlegesen követték a klasszikus filmgyártás szabályait, éppen azért, hogy rendkívüli nyitottságukkal, elbeszélőnek mutatkozó, ám a történetmesélést valójában megtagadó formájukkal provokálják a nézőt. Ezek az avantgárd filmek olyan stilisztikai és szüzséeljárásokat használnak, amelyek arra ösztönzik a nézőt, hogy a „hagyományos” filmekhez hasonlóan konstruálja meg a film fabuláját. Az Andalúziai kutya feliratai például többször olyan jelzéseket adnak a nézőnek, minta egy koherens történettel lenne dolga. Buñuel a film készítéséről szóló visszaemlékezésében az alábbiakat említi a forgatókönyv megírásáról: „a cselekmény egy tudatos pszichikai automatizmus eredménye, ám nem egy álmot próbál meg elmesélni, annak ellenére, hogy az álmok mechanizmusából sokat profitál.” A szürrealista páros tehát törekedett valamilyen koherenciára, ami sajátos logikát követve írta át a szabályokat. […]

25. oldal, 2.1. Az avantgárd formanyelv sokszínűsége

Lichter Péter: Utazás a lehetetlenbe Az avantgárd film absztrakt formái a science fiction filmekben

Kapcsolódó szócikkek: Andalúziai kutya · Luis Buñuel Portoles
lzoltán IP>!

     A narratív filmbe való beágyazással a fabula kontextusa „ragad rá” a beékelt absztrakcióra, amely olyan környezetbe kerül, ahol kénytelen bizonyos fokig alkalmazkodni a történethez. Az absztrakt művészet a világábrázolás addigi témáit maga mögött hagyva az ábrázolhatatlan belső világok, feltáratlan érzések birodalma felé fordult, ahová addig csak a zenének és talán a költészetnek volt szabad bejárása. Az önmagáért létező forma a fogalmaktól való elszakadást ünnepelte. A keretezett absztrakció gyakran modellezi ezt a belső világot, a szemlélődő személy magába merülését: a narratív keretbe helyezett absztrakt szekvenciák bleső utazásokra, ismeretlen világokba invitálnak.

21. oldal, 1.2. Az avantgárd film és a klasszikus elbeszélésmód viszonya

Lichter Péter: Utazás a lehetetlenbe Az avantgárd film absztrakt formái a science fiction filmekben


Hasonló könyvek címkék alapján

Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Morsányi Bernadett: Egyedül szembejövet
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy
Bódy Gábor: Végtelen kép
Bódy Gábor: Filmiskola
Zalán Vince (szerk.): Michelangelo Antonioni
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Nemes Károly: Jean-Luc Godard
Gyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértés