„Visszatér-e még valaha az a frissesség, gondtalanság, a szeretet igénye, a hit ereje, amely a gyermekkorban megvan az emberben? Melyik időszak lehet jobb annál, amelyben a két legszebb erény: az ártatlan vidámság s a határtalan szeretetvágy volt egyetlen sarkallója az életnek?” – így elmélkedik Tolsztoj első regényének hőse, Nyikolenyka lelkivilágának ábrázolásában Tolsztoj a maga belső életét tárja elénk, a maga gyermekkorának és ifjúkorának eseményeit beszéli el. Szinte lépésről lépésre bontja ki a gyermeki lélek sajátos, állandóan színesedő és gazdagodó világát. A szeretettel és közvetlen melegséggel megírt fejezetek során szemünk előtt válik férfivá a gyermek, bontakozik ki egyénisége, szilárdul meg jelleme. A regény azonban többet nyújt egyetlen ember élettörténeténél: egy egész nemzedék formálódását tükrözi.
Gyermekkor, serdülőkor, ifjúság 13 csillagozás

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Orosz Remekírók Európa
Enciklopédia 2
Kedvencelte 3
Most olvassa 1
Várólistára tette 7
Kívánságlistára tette 8

Kiemelt értékelések


Tolsztoj korai írásait, úgynevezett Önéletrajzi-trilógiáját gyűjti egybe ez a kötet. Bár nem saját gyermek-, serdülő- és ifjúkorának történetét írta meg benne, szereplőit mind e korszakainak valamely emlékezetes figurájáról mintázta. Először kicsit furcsa volt olvasni egy ennyire más, oly régi világról, amikor még magántanítók tanították a (nemes)ember gyermekét, s akiknek annyira más gondjaik voltak, annyira más dolgok foglalkoztatták őket, s annyira más céljaik voltak. Persze akkor is igaz volt, hogy fiatalság bolondság. Csak persze egy kicsit másképp.
A kötet végén, mintegy ellenpontozásként az idős Tolsztoj is megírja rövid – s nekem úgy tűnik, befejezetlen – önéletrajzát, ahol természetesen át is értékeli fiatalkori gondolatait. S itt álljanak inkább a nagy orosz szerző saját szavai, melyket e trilógiájáról írt (egy részét spoilerbe tettem, hogy ne legyen áttekinthetetlenül hosszú az értékelésem):
Amikor életemet így emléketembe idéztem, vagyis az elkövetett jó és rossz szempontjából néztem végig rajta, azt láttam, hogy hosszú életem négy korszakra esik szét. Első a gyermekkor csodálatos s főként a következőkhöz viszonyítva ártatlan, örömteli, költői szakasza tizennégyéves koromig; aztán a második: a szörnyű húszesztendős szak, a durva zabolátlanság, a becsvágy, hiúság s ami a fő, a kéj szolgálatáé; spoiler
spoiler
E négy korszak életének spoiler történetét szeretném megírnispoiler. Azt hiszem, spoiler hasznosabb lesz az embereknek, mint mindaz a művészi fecsegés, amellyel műveim tizenkét kötete teli van spoiler
spoiler
Hogy gyermekkorom leírásában ismétlésbe ne bocsátkozzam, átolvastam ilyen című írásomat és sajnáltam, hogy megírtam: olyan helytelenül, irodalmiasan, nem-őszintén írtam meg. Nem is lehetett másképp. spoiler.
Különösen az utolsó két rész nem tetszik: a Serdülőkor és az Ifjúság, amelyek az igazság és kitalálás egybe nem illő elegyítésén kívül nem is őszinték: arra vágytam, hogy mint jót és fontost helyezzem előtérbe, amit akkor nem tartottam jónak és fontosnak: demokratikus irányzatomat. Amit most írok, remélem jobb lesz s ami a fő: másoknak hasznosabb.


Most értem meg rá. Sorsszerű találkozás, mondhatni. Elképesztő, hogy TÉNYLEG azt írja le, ahogy az adott ember működik. Elképesztően életszerű tájleírások és jellemábrázolások. A végén található személyes Emlékek inkább az esetlegességével hódít… Nagyon szerethető az egész, de a nevekbe a végén már tutira bele fogsz bonyolódni.
Amúgy pedig Nyehinek ajánlva. :)


Ez az első teljes regény, amit Tolsztojtól olvastam, korábban mindig csak bele-bele kaptam egy-egy monstrumba, de az egészen biztos, hogy mostantól végigolvasom a regényeit. Annyira gyönyörű, annyira igaz és bátor volt ez a könyv, tele egy gyermek és fiatal lélek apró-cseprő szorongásaival, amelyeket én is olyan gyakran érzek. Feloldozás volt olvasni. Nagy hiányt is hagyott maga után, hiszen azzal az ígérettel zárul a könyv, hogy elmeséli élete többi szakaszát is – ha jól tudom, nem tette meg. Rendkívül jó a formai megoldása is, a rövid, jelenetnyi fejezeteket egy kávé mellé is fel mertem kapni, így a mindennapjaim részévé vált. Érdekes, hogy mennyire nem történik benne semmi (és ez mennyire nem zavaró), miközben ez a 19. századi regényformával némiképp ütköző beállítás. Épp most olvasom Joyce Portréját, lehet érdemes lesz egymás mellé tenni a kettőt.


Bevallom, sokáig azt hittem, igaz történetet olvasok, és csak az első könyv után néztem utána, hogy ez is fiktív sztori. Mindenesetre érdekes korrajz, finoman meséli a társadalmi különbségeket, női-férfi sorsokat, megdöbbentő (bár nem meglepő) például, hogy a kiöregedett szolga mehet, amerre lát – kivéve az elmesélt családban, ahol kivételesen nyugdíjat adnak…
Izgalmas volt az egyetemi évek bemutatása, a szerelemben lét hiedelme, sajnáltam, hogy befejeződött.
Népszerű idézetek




Úgy érzem, a mosoly teszi, amit egy arc szépségének neveznek; ha a mosoly hozzáad valamit az arc bájához, akkor az az arc gyönyörű, ha nem változik meg közben, akkor mindennapi, ha elrontja, csúnya.
12. oldal




Ez, ahogy eszembe idézem, az utas-játékkal kezdődött. Székekre ültünk, befogtuk a székeket, hintót vagy csézát csináltunk, s ahogy ott ültünk a hintóban, utasokból murva testvérekké váltunk. A többiek is csatlakoztak. Igen, igen szép volt, s hálát adok Istennek, hogy játszhattam. Játéknak neveztük, közben a világon minden játék ezen az egyen kívül.
329. oldal, Emlékek




Dmitrij Rosztovszkij életleírásában van egy, amely engem mindig meghatott: egy szerzetes rövid kis életrajza, akinek az egész konvent tudomása szerint sok hibája volt, a sztarec álmában mégis a mennyország legjobb helyén, a szentek közt látta őt. Amikor a sztarec csodálkozva kérdezte, mivel szolgálta meg ez a sok tekintetben mértéktelen szerzetes ezt a jutalmat, azt a feleletet kapta: soha senkit meg nem ítélt.
287. oldal, Emlékek




Legidősebb bátyám, Nyikolenyka hét évvel volt idősebb nálam. […] Csodálatos fiú volt, később csodálatos ember. Turgenyev nagyon igazán mondta, hogy csak azok a hibák nem voltak meg benne, amelyek ahhoz kellenek, hogy valaki író legyen. Nem volt meg benne az ehhez szükséges fő hiba: nem volt benne hiúság, egyáltalán nem érdekelte, mit gondolnak róla az emberek.
323. oldal, Emlékek




Legidősebb bátyám, Nyikolenyka hét évvel volt idősebb nálam. […] Csodálatos fiú volt, később csodálatos ember. Turgenyev nagyon igazán mondta, hogy csak azok a hibák nem voltak meg benne, amelyek ahhoz kellenek, hogy valaki író legyen. Nem volt meg benne az ehhez szükséges fő hiba: nem volt benne hiúság, egyáltalán nem érdekelte, mit gondolnak róla az emberek.
323. oldal, Emlékek




Gyakran előfordul, hogy éveken át látunk egy családot az illem ugyanazon hazug függönyén át s tagjainak igazi viszonya titok marad számunkra.(még azt is észrevettem, hogy minél áthatolhatatlanabb, tehát szebb ez a függöny, annál durvábbak a valódi, előttünk rejtett kapcsolatok). De egyszer csak az történik, hogy e család körében egészen váratlanul valamely, néha egészen jelentéktelennek látszó kérdés merül fel, egy szőke nőről van szó, vagy egy vizitről a férj lovaival, s a vita minden látható ok nélkül egyre nekikeseredettebb lesz, a függöny mögött szűk lesz a hely a dolgok tisztázására, s a vitatkozók elborzadására s a jelenlévők csodálkozására hirtelen az igazi, nyers kapcsolatok kerülnek a felszínre, s a függöny, amely most már semmit sem takar, fölöslegessé váltan himbálózik a harcoló felek fölött, s csak arra figyelmeztet, mily soká csalt meg bennünket.




Magam is tudom, hogy bottal nemcsak hogy madarat megölni, de még egy lövést sem lehet leadni. Ez csak játék. Ha az ember így gondolkozik, székeken utazni sem lehet; pedig azt hiszem, Vologya is emlékszik, hogy hosszú téli estéken mint fedtük be kendőkkel s neveztük ki hintónak a karosszéket, egyikünk kocsis volt, a másik a lakáj, középen a kislányok, a három szék a három ló – s útnak indultunk. S miféle kalandok értek az úton! Milyen vidáman és gyorsan teltek a téli esték! Ha az ember a valóság alapján ítél, nincs többé semmiféle játék. S ha játék sem lesz, mi marad akkor?
28. oldal
Ezt a könyvet itt említik
- Anatolij Ribakov: Az Arbat gyermekei
- Ivan Bunyin: Arszenyev élete
- Konsztantyin Georgijevics Pausztovszkij: Az aranyrózsa
Hasonló könyvek címkék alapján
- Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Megalázottak és megszomorítottak / Feljegyzések a holtak házából 89% ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Feljegyzések a holtak házából 88% ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Egy halottas-ház emlékiratai I-III. ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Megalázottak és megszomorítottak 85% ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Emlékiratok a holtak házából ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból 85% ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: A hasonmás 79% ·
Összehasonlítás - Ivan Szergejevics Turgenyev: Tavaszi vizek 90% ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Игрок / A játékos ·
Összehasonlítás - Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Ördögök 89% ·
Összehasonlítás