Lara Prescott sikerkönyvet írt, én szinte várom, mikor filmesítik is meg. Mert ez tipikusan az a történet, amiben van egy annyira abszurd vonás, hogy ilyet csak a valóság és nem a fantázia szülhet.
Ugyanis, milyen helyzetből indul a cselekmény? Hidegháború. Az USA pedig úgy küzdene a szovjetek ellen, hogy saját betiltott irodalmuk csempészik vissza az országba. Úgy vélik, a könyvek és a vele terjesztett gondolatok lehetnek a legerősebb fegyvereik. Van pedig egy kötet, amelyet spoiler
De ez csak a történet egyik szintje. Mert az amerikai szervezetben van két nő – Sally és Irina. Barátnőknek indulnak, de spoiler
A regény egyik erőssége, ahogy két történet tud lenni egyben. Ezt azzal is éri el, hogy váltogatja az elbeszélőt. Megvannak a kiemelt szereplők a szovjet és az amerikai rendszerben is. Őket címkékkel látja el, amelyet a történet alakulása szerint ötletesen variál. Pl a múzsából lehet rehabilitált nő, nagykövet és anya is. Mind szerepek, amelyet eljátszanak az élet színpadán. Mind röviden és találékonyan kifejezi, mi mozgatja őket.
Ki közvetlenebbül, ki távolabbról kapcsolódik a regényhez is. Hiszen ez a Zsivago története is, ha nagyon nem a hagyományos módon.De pont ez benne a jó. Azzal szól a regényről, hogy a körötte létezőkről és a vele kapcsolatba kerülőkről szól.
Kifejezetten szerettem, ahogy az elnyomás és a szabadságjogok elvétele a téma, tulajdonképpen minden oldalon. A szovjet rendszer felvonultatja az arzenálját, és elképesztő, miket meg nem tudnak tenni az egyes emberrel. Teljes elnyomás van, és senki szót sem emel, amikor egy nő azért kerül 5 évre szibériai kényszermunka táborba, mert nem adta ki a szeretőjét. Látjuk a besúgó rendszert. Látjuk, ahogy még arra is ráveszik az életműve aranyba véséséről álmodó Paszternakot, hogy spoiler Ez már önmagába milyen kegyetlen és ellentmondó…
Mellette meg ott vannak a nyugatiak, a maguk előítéleteivel. Ugyanolyan fájón meg van írva, ahogy a nemi identitásért kiközösítenek értékes embereket. Közös vonás: van egy norma, ha megszeged, nincs többé helyed. Mondjuk, a szovjetek kivégeztek, GULAG-ra küldtek, az egy más szintű elnyomás.
Női regény, erős női hősökkel. Sally és Irina a kapcsolatuk miatt érdekesek benne, nem is ők maradtak meg leginkább az olvasás után. Sokkal inkább Olga, Paszternak szeretője, Lara egyik ihletője. Ő egy túlélő, és egy szerelmes asszony, akit nem lehet megtörni. Sokat szenved, de megy előre és Paszternak simán behódol neki. Jól jellemzi a nőt, amikor jön haza a GULAG évei után. spoiler
Személyes hangú, női, több tekintetben szerelmes történet is, de a Zsivago és a hidegháború komolyabb regénnyé teszi. Mert nem csak asszonyok története, hanem egymásnak feszülő nagyhatalmaké és politikai rezsimeké is.
Az, hogy mindez női regényként van megírva, itt most egy pluszt jelent neki. Történelmi és emberi dráma ötvözete.
Cselekményben gazdagnak nem mondanám, gyakran alig vagy nagyon lassan történik benne valami. Viszont, a kiemelt szereplőket gondosan építi, és sorra figyelhetjük meg, miképpen változnak meg és éreznek dolgokat. Alapos a környezet, a rendszerek bemutatásában. Hiszen itt mélyen meghatározza a szereplőket, hogy melyik országban élnek, mit fogadnak el a társadalmi normák és mit vár tőlük a rendszer.
Üzenetet nem biztos, hogy ki akarok hámozni belőle. Egyáltalán, mi lenne az?
Talán azt nézném meg hozzá, milyen konfliktusok vannak a kötetben. Ott van a Nyugat és a Kelet szembenállása, valamint a szovjet diktatúra elnyomása a polgáraival szemben. Ott van a két nő tiltott szerelme. Mindegyik azzal oldódik fel, hogy nem hódolnak be. Paszternak spoiler Irina spoiler Egyből egyik sem vezet diadalra, de egy lépés afelé. Ha így nézem, azt mondanám, nem lehet behódolni. Nem lehet feladni sem maguk, sem az elveiket, mert akkor soha nem változik semmi. A változáshoz kell, aki mer másként tenni.
Nem az a fajta könyv, amit szeretek, de olyan igen, ami érdekes. Van benne ötlet.